Poniższy schemat ilustruje zasady, na podstawie których, zdaniem Cycerona, powinna być zbudowana poprawna wypowiedź. Przeanalizuj zawarte w nim opisy i na ich podstawie stwórz szkic wypowiedzi na temat tego, czy nauczyciele powinni zadawać zadania domowe.
Poniższy schemat ilustruje zasady, na podstawie których, zdaniem Cycerona, powinna być zbudowana poprawna wypowiedź. Przeanalizuj zawarte w nim opisy i na ich podstawie stwórz szkic wypowiedzi na temat tego, czy nauczyciele powinni zadawać zadania domowe.
Poniższy schemat ilustruje zasady, na podstawie których, zdaniem Cycerona, powinna być zbudowana poprawna wypowiedź. Przeanalizuj zawarte w nim opisy i na ich podstawie stwórz szkic wypowiedzi na temat tego, czy nauczyciele powinni zadawać zadania domowe.
Poniższy schemat ilustruje zasady, na podstawie których, zdaniem Cycerona, powinna być zbudowana poprawna wypowiedź. Przyjrzyj się temu schematowi i na jego podstawie stwórz szkic wypowiedzi na temat tego, czy nauczyciele powinni zadawać zadania domowe.
RbulYaD2IykJ6
(Uzupełnij).
RqigoAqr1m7yY1
Schemat interaktywny O pracach domowych. Na zwoju papirusu umieszczone są punkty: 1. Wstęp Dobry wstęp to połowa sukcesu. Zastanów się, co tak naprawdę jest tematem Twojego wystąpienia i co tak naprawdę jest przedmiotem sporu. Cyceron wskazywał cztery możliwości: Nie wiemy, jakie są fakty. Nie wiemy, jak fakty interpretować. Nie wiemy, jak fakty oceniać. Nie wiemy, czy dany spór w ogóle da się rozstrzygnąć. Wstęp powinien również zainteresować słuchaczy – przekonać ich, że temat jest ważny. 2. Przedstawienie faktów. Zbierz wszystkie fakty, które są znane na dany temat. Pamiętaj, że fakty to obiektywny opis sytuacji. W tym punkcie unikaj ocen i interpretacji, lecz staraj się po prostu przedstawić w możliwie bezstronny sposób stan bieżący. W przypadku prac domowych możesz przywołać podstawę prawna, ale też ilość czasu poświęconego na odrabianie lub sprawdzanie zadań domowych. 3. Konspekt. W tym miejscu Cyceron zalecał wyliczenie spraw, co do których panuje zgoda oraz tych, które wywołują sprzeciw. Jest to zatem miejsce na analizę opinii dotyczących omawianego zagadnienia. Rozważ, jakie kwestie, związane z pracami domowymi, nie budzą kontrowersji, a jakie są przedmiotem sporu. Konspekt jest to moment, który służy uporządkowaniu argumentacji i wyjaśnieniu do czego będziemy chcieli dokładnie przekonać naszych słuchaczy. 4. Dowodzenie. W tym miejscu przedstaw swój pogląd na omawiane zagadnienie i wyjaśnij, dlaczego właśnie twoje rozumienie jest słuszne. To jest moment na przedstawienie argumentów za bronioną przez nas teza. Cyceron radził, by zacząć od argumentów najbardziej przekonujących, a dopiero potem wyszukać dodatkowe, uzupełniające. 5. Odpieranie zarzutów. Dobra mowa powinna odnieść się również do możliwych zarzutów lub kontrargumentów. Zastanów się, jakie argumenty może przedstawiać strona przeciwna, a następnie ustosunkuj się do nich. W ten sposób udowodnisz, że dogłębnie przeanalizowałeś omawiane zagadnienie. 6. Konkluzja. Pomyśl teraz, jak zakończyć swoją mowę. Warto tu przypomnieć, jakie jest twoje stanowisko oraz jaki jest twój kluczowy argument. Pomyśl o walorach estetycznych twojej mowy – czymś, co sprawi, że zostanie ona zapamiętana przez słuchacza. Warto w tym miejscu podać jakiś przykład lub też odwołać się do emocji publiczności.
Schemat interaktywny O pracach domowych. Na zwoju papirusu umieszczone są punkty: 1. Wstęp Dobry wstęp to połowa sukcesu. Zastanów się, co tak naprawdę jest tematem Twojego wystąpienia i co tak naprawdę jest przedmiotem sporu. Cyceron wskazywał cztery możliwości: Nie wiemy, jakie są fakty. Nie wiemy, jak fakty interpretować. Nie wiemy, jak fakty oceniać. Nie wiemy, czy dany spór w ogóle da się rozstrzygnąć. Wstęp powinien również zainteresować słuchaczy – przekonać ich, że temat jest ważny. 2. Przedstawienie faktów. Zbierz wszystkie fakty, które są znane na dany temat. Pamiętaj, że fakty to obiektywny opis sytuacji. W tym punkcie unikaj ocen i interpretacji, lecz staraj się po prostu przedstawić w możliwie bezstronny sposób stan bieżący. W przypadku prac domowych możesz przywołać podstawę prawna, ale też ilość czasu poświęconego na odrabianie lub sprawdzanie zadań domowych. 3. Konspekt. W tym miejscu Cyceron zalecał wyliczenie spraw, co do których panuje zgoda oraz tych, które wywołują sprzeciw. Jest to zatem miejsce na analizę opinii dotyczących omawianego zagadnienia. Rozważ, jakie kwestie, związane z pracami domowymi, nie budzą kontrowersji, a jakie są przedmiotem sporu. Konspekt jest to moment, który służy uporządkowaniu argumentacji i wyjaśnieniu do czego będziemy chcieli dokładnie przekonać naszych słuchaczy. 4. Dowodzenie. W tym miejscu przedstaw swój pogląd na omawiane zagadnienie i wyjaśnij, dlaczego właśnie twoje rozumienie jest słuszne. To jest moment na przedstawienie argumentów za bronioną przez nas teza. Cyceron radził, by zacząć od argumentów najbardziej przekonujących, a dopiero potem wyszukać dodatkowe, uzupełniające. 5. Odpieranie zarzutów. Dobra mowa powinna odnieść się również do możliwych zarzutów lub kontrargumentów. Zastanów się, jakie argumenty może przedstawiać strona przeciwna, a następnie ustosunkuj się do nich. W ten sposób udowodnisz, że dogłębnie przeanalizowałeś omawiane zagadnienie. 6. Konkluzja. Pomyśl teraz, jak zakończyć swoją mowę. Warto tu przypomnieć, jakie jest twoje stanowisko oraz jaki jest twój kluczowy argument. Pomyśl o walorach estetycznych twojej mowy – czymś, co sprawi, że zostanie ona zapamiętana przez słuchacza. Warto w tym miejscu podać jakiś przykład lub też odwołać się do emocji publiczności.
Źródło: Alexstar, dostępny w internecie: dreamstime.com, domena publiczna.