Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Poniższy schemat ilustruje zasady, na podstawie których, zdaniem Cycerona, powinna być zbudowana poprawna wypowiedź. Przeanalizuj zawarte w nim opisy i na ich podstawie stwórz szkic wypowiedzi na temat tego, czy nauczyciele powinni zadawać zadania domowe.
Poniższy schemat ilustruje zasady, na podstawie których, zdaniem Cycerona, powinna być zbudowana poprawna wypowiedź. Przeanalizuj zawarte w nim opisy i na ich podstawie stwórz szkic wypowiedzi na temat tego, czy nauczyciele powinni zadawać zadania domowe.
RbulYaD2IykJ6
(Uzupełnij).
RqigoAqr1m7yY1
Schemat interaktywny O pracach domowych. Na zwoju papirusu umieszczone są punkty: 1. Wstęp Dobry wstęp to połowa sukcesu. Zastanów się, co tak naprawdę jest tematem Twojego wystąpienia i co tak naprawdę jest przedmiotem sporu. Cyceron wskazywał cztery możliwości: Nie wiemy, jakie są fakty. Nie wiemy, jak fakty interpretować. Nie wiemy, jak fakty oceniać. Nie wiemy, czy dany spór w ogóle da się rozstrzygnąć. Wstęp powinien również zainteresować słuchaczy – przekonać ich, że temat jest ważny. 2. Przedstawienie faktów. Zbierz wszystkie fakty, które są znane na dany temat. Pamiętaj, że fakty to obiektywny opis sytuacji. W tym punkcie unikaj ocen i interpretacji, lecz staraj się po prostu przedstawić w możliwie bezstronny sposób stan bieżący. W przypadku prac domowych możesz przywołać podstawę prawna, ale też ilość czasu poświęconego na odrabianie lub sprawdzanie zadań domowych. 3. Konspekt. W tym miejscu Cyceron zalecał wyliczenie spraw, co do których panuje zgoda oraz tych, które wywołują sprzeciw. Jest to zatem miejsce na analizę opinii dotyczących omawianego zagadnienia. Rozważ, jakie kwestie, związane z pracami domowymi, nie budzą kontrowersji, a jakie są przedmiotem sporu. Konspekt jest to moment, który służy uporządkowaniu argumentacji i wyjaśnieniu do czego będziemy chcieli dokładnie przekonać naszych słuchaczy. 4. Dowodzenie. W tym miejscu przedstaw swój pogląd na omawiane zagadnienie i wyjaśnij, dlaczego właśnie twoje rozumienie jest słuszne. To jest moment na przedstawienie argumentów za bronioną przez nas teza. Cyceron radził, by zacząć od argumentów najbardziej przekonujących, a dopiero potem wyszukać dodatkowe, uzupełniające. 5. Odpieranie zarzutów. Dobra mowa powinna odnieść się również do możliwych zarzutów lub kontrargumentów. Zastanów się, jakie argumenty może przedstawiać strona przeciwna, a następnie ustosunkuj się do nich. W ten sposób udowodnisz, że dogłębnie przeanalizowałeś omawiane zagadnienie. 6. Konkluzja. Pomyśl teraz, jak zakończyć swoją mowę. Warto tu przypomnieć, jakie jest twoje stanowisko oraz jaki jest twój kluczowy argument. Pomyśl o walorach estetycznych twojej mowy – czymś, co sprawi, że zostanie ona zapamiętana przez słuchacza. Warto w tym miejscu podać jakiś przykład lub też odwołać się do emocji publiczności.
Źródło: Alexstar, dostępny w internecie: dreamstime.com, domena publiczna.