Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

• Ilustracjami tekstu łatwego mogą być zdjęcia, rysunki lub symbole (piktogramy).

• Należy używać tego samego sposobu ilustrowania w całym opracowaniu. Wyjątkiem są materiały ćwiczeniowe, które mogą wymagać ze względów merytorycznych i dydaktycznych użycia różnych rodzajów ilustracji w jednym opracowaniu.

• W całym opracowaniu używa się tej samej ilustracji dla zobrazowania tego samego obiektu, sprawy czy sytuacji.

• Ilustracje powinny być odpowiednie dla uczniów, dla których przeznaczony jest materiał edukacyjny i ćwiczeniowy. Nigdy nie używaj obrazków dla dzieci w tekście dla uczniów szkoły branżowej lub szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.

• Ilustracje powinny być umieszczone przy tym fragmencie tekstu, który pomagają objaśnić.
Kiedy w jednym akapicie jest kilka różnych informacji, np. przy wypunktowaniach, należy wybrać najważniejsze informacje i je zilustrować.

• Fotografie muszą być wyraźne (dość dużych rozmiarów, np. 6 x 6 cm). Nie powinny zawierać zbyt wielu szczegółów.
Wyjątkiem mogą być materiały z informatyki lub matematyki, które wymagają zastosowania dużych ilustracji, na szerokość całej strony A4. Są to na przykład zrzuty ekranu zawierające wiele ważnych szczegółów lub tabele i wykresy matematyczne.

• Ilustracje na grafikach powinny być kolorowe. Najlepiej, gdy składają się z 3‑4 kolorów, dzięki temu ilustracje nie są przeładowane kolorami a są atrakcyjne dla uczniów.

Źródła grafiki
Bardzo pożądane przy tworzeniu tekstów łatwych są zdolności plastyczne autora lub redaktora tekstu łatwego, albo współpraca z grafikiem. Rysunki tworzone celowo, wyłącznie dla zilustrowania konkretnego tekstu są najlepszą formą ilustrowania większości tematów edukacyjnych. Są jednak materiały, które wymagają zastosowania fotografii, np. w tekstach z geografii przedstawiających konkretne miejsca na ziemi. Trudno jest wiernie narysować Alpy czy Himalaje, albo charakterystyczny szczyt w Tatrach. W takich przypadkach lepsze jest zastosowanie zdjęć.
Jeżeli autor materiału edukacyjnego lub ćwiczeniowego decyduje się na zilustrowanie materiału zdjęciami, może wykorzystać darmową bazę zdjęć dostępną w Internecie, na przykład:
• https://creativecommons.pl/
• www.pixabay.com
• www.freedigitalphotos.net
• www.freeimages.com
• www.foter.com
Każde zdjęcie należy podpisać, podając autora i rodzaj licencji.
Na przykład:

R10n2AvPtcc1e

Autor: Viktor Hertz, licencja: CC BY‑NC‑SA 2.0

Podpisy można umieszczać zbiorczo na końcu materiału, opisując dokładnie, których zdjęć dotyczą. Na przykład, pisząc kolejno:
Str. 3
fot. 1: Autor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Licencja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
fot. 2: Autor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Licencja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
fot. 3: Autor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Licencja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Str. 4
fot. 1: Autor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Licencja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
fot. 2: Autor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Licencja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
itd.

Dla nauczycieli i uczniów, którzy mogą chcieć aktywnie skorzystać z materiałów źródłowych w tekstach edukacyjnych i ćwiczeniowych, przydatne może być zamieszczenie oprócz podpisu, linku do wykorzystanego zdjęcia.