Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Ewa Dulowska‑Bałaś

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa V

2. Przedmiot

plastyka

3. Temat zajęć

Historia fotografii.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat scenariusza lekcji, znajduje się w podstawie programowej klasy piątej w szkole podstawowej. Podczas zajęć uczniowie poznają historię fotografii oraz jej rozwój. Swoją wiedzę i umiejętności wykorzystują w twórczy sposób, tworząc swój prototyp aparatu czyli camerę obscura.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Wspomaganie treści kształcenia i formy przekazu oraz umożliwienie i ułatwienie procesu uczenia się oraz osobistego rozwoju ucznia. Wzbogacenie wiedzy uczniów oraz ich motywacji. Wspieranie wysiłków nauczyciela, ułatwienie jego pracy oraz inspiracja do szukania nowych rozwiązań metodycznych oraz poprawy jakości nauczania.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń poznaje zarys historii i rolę fotografii. Pogłębia swoje zainteresowania poprzez poszukiwanie wiedzy, zdobywanie doświadczeń, działania innowacyjne i eksperymentalne.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Rozwijanie sprawności i umiejętności poprzez stosowanie uniwersalnych metod posługiwania się środkami artystycznymi i technologicznymi właściwymi dla fotografii.

  2. Zapoznanie uczniów z podstawowymi wiadomościami na temat historii fotografii a także przedstawienie wybitnych twórców.

  3. Zapoznanie z właściwościami optyki, rozróżnianie rodzajów źródeł światła.

  4. Kształcenie umiejętności rozróżniania podstawowych gatunków fotografii.

9. Metody i formy pracy

  • wykład

  • pogadanka

  • pokaz

  • prezentacja

  • ćwiczenia interaktywne

10. Środki dydaktyczne

Tablica multimedialna, komputery z dostępem do internetu.
Film na kanale Youtube Krótka historia fotografii
Platforma ZPE Obraz zatrzymany w kadrze
Platforma ZPE Co to jest fotografia?
Film na kanale Youtube Własna kamera obscura
Aplikcja Wordwall Historia fotografii
Aplikacja do towrzenia map myśli Mapa myśli

11. Wymagania w zakresie technologii

Tablica interaktywna, komputery lub tablety dla uczniów.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Historia fotografii.

    • Czas trwania: 5 min

    • Opis aktywności:

      Wyświetlenie przez nauczyciela filmu na kanale Youtube Historia fotografii
      Pogadanka z uczniami na temat informacji w filmie.

  • Aktywność 2

    • Temat: Co to jest fotografia?

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel przedstawia uczniom na tablicy interaktywnej  wiadomości z platformy ZPE Co to jest fotografia?
      Nauczyciel w aplikacji mindmup pisze słowo „fotografia” i prosi uczniów, aby podchodzili do tablicy interaktywnej  i wokół tego słowa zapisywali skojarzenia, które przychodzą im na myśl – można zapisać czasowniki i przymiotniki, które związane są z fotografią.

  • Aktywność 3

    • Temat: Obraz zatrzymany w kadrze.

    • Czas trwania: 25 min

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel przedstawia uczniom na tablicy interaktywnej  wiadomości z platformy ZPE Obraz zatrzymany w kadrze.
      Następnie uczniowie wykonują zadania interaktywne 1‑8.

  • Aktywność 4

    • Temat: Camera obscura.

    • Czas trwania: 5 min

    • Opis aktywności:

      Przedstawienie uczniom tematu zadania praktycznego do wykonania w domu.
      „Tworzymy prototyp aparatu - camara obscura”.
      Obejrzenie filmu instruktażowego Własna camera obscura

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wykonują krótki test w aplikacji Wordwall.
Historia fotografii

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna