Historia fotografii.
Autor/autorka
Ewa Dulowska‑Bałaś
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa V
2. Przedmiot
plastyka
3. Temat zajęć
Historia fotografii.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat scenariusza lekcji, znajduje się w podstawie programowej klasy piątej w szkole podstawowej. Podczas zajęć uczniowie poznają historię fotografii oraz jej rozwój. Swoją wiedzę i umiejętności wykorzystują w twórczy sposób, tworząc swój prototyp aparatu czyli camerę obscura.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wspomaganie treści kształcenia i formy przekazu oraz umożliwienie i ułatwienie procesu uczenia się oraz osobistego rozwoju ucznia. Wzbogacenie wiedzy uczniów oraz ich motywacji. Wspieranie wysiłków nauczyciela, ułatwienie jego pracy oraz inspiracja do szukania nowych rozwiązań metodycznych oraz poprawy jakości nauczania.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń poznaje zarys historii i rolę fotografii. Pogłębia swoje zainteresowania poprzez poszukiwanie wiedzy, zdobywanie doświadczeń, działania innowacyjne i eksperymentalne.
8. Cele szczegółowe zajęć
Rozwijanie sprawności i umiejętności poprzez stosowanie uniwersalnych metod posługiwania się środkami artystycznymi i technologicznymi właściwymi dla fotografii.
Zapoznanie uczniów z podstawowymi wiadomościami na temat historii fotografii a także przedstawienie wybitnych twórców.
Zapoznanie z właściwościami optyki, rozróżnianie rodzajów źródeł światła.
Kształcenie umiejętności rozróżniania podstawowych gatunków fotografii.
9. Metody i formy pracy
wykład
pogadanka
pokaz
prezentacja
ćwiczenia interaktywne
10. Środki dydaktyczne
Tablica multimedialna, komputery z dostępem do internetu.
Film na kanale Youtube Krótka historia fotografii
Platforma ZPE Obraz zatrzymany w kadrze
Platforma ZPE Co to jest fotografia?
Film na kanale Youtube Własna kamera obscura
Aplikcja Wordwall Historia fotografii
Aplikacja do towrzenia map myśli Mapa myśli
11. Wymagania w zakresie technologii
Tablica interaktywna, komputery lub tablety dla uczniów.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Historia fotografii.
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Wyświetlenie przez nauczyciela filmu na kanale Youtube Historia fotografii
Pogadanka z uczniami na temat informacji w filmie.
Aktywność 2
Temat: Co to jest fotografia?
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Nauczyciel przedstawia uczniom na tablicy interaktywnej wiadomości z platformy ZPE Co to jest fotografia?
Nauczyciel w aplikacji mindmup pisze słowo „fotografia” i prosi uczniów, aby podchodzili do tablicy interaktywnej i wokół tego słowa zapisywali skojarzenia, które przychodzą im na myśl – można zapisać czasowniki i przymiotniki, które związane są z fotografią.
Aktywność 3
Temat: Obraz zatrzymany w kadrze.
Czas trwania: 25 min
Opis aktywności:
Nauczyciel przedstawia uczniom na tablicy interaktywnej wiadomości z platformy ZPE Obraz zatrzymany w kadrze.
Następnie uczniowie wykonują zadania interaktywne 1‑8.
Aktywność 4
Temat: Camera obscura.
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Przedstawienie uczniom tematu zadania praktycznego do wykonania w domu.
„Tworzymy prototyp aparatu - camara obscura”.
Obejrzenie filmu instruktażowego Własna camera obscura
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wykonują krótki test w aplikacji Wordwall.
Historia fotografii
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna