Ilustracja interaktywna
Podstawy nauczania scholastycznego i jej rozwój
Przyjrzyj się prezentacji i odpowiedz, jakie było fundamentalne założenie scholastykischolastyki jako doktryny. Na czym polegała zależność wiary i rozumu?
W ramach scholastyki rozwijają się różne nurty, nie tylko ściśle związane z racjonalną analizą rzeczywistości, ale również odwołujące się do duchowego doświadczenia i mistycznego uniesienia, dla osiągnięcia popartej rozumem wizji Boga. Powstaje tym samym nowa klasyfikacja nauk — wypierając odnoszący się do tradycji Pisma Świętego podział nauk w ramach heptetauchonu — oparta na badaniu różnorodności świata natury, gdzie ważną rolę odegra fizyka. Scholastyka rozwijana w szkołach, później na uniwersytetach sprzyja powstaniu nowego typu społeczeństwa miejskiego — mieszczaństwa, w ramach którego pojawiają się zawodowi nauczyciele i ich uczniowie (uniwersytety). Podstawowym materiałem nauczania scholastycznego staje się książka, jest ona przepisywana i przechowywana w specjalnie do tego przeznaczonych miejscach (biblioteka). Pojawia się kult słowa pisanego. 3. Podstawową bazą nauczania jest czytanie tekstu — lectio, przede wszystkim Biblii, choć lektura ta podlega daleko idącej ewolucji w kierunku racjonalizacji i wydobycia sensów lub znaczeń z tekstu biblijnego za pomocą ukazania procesów logicznych prowadzących od założenia do wniosku. W ten sposób scholastyka wkracza i opanowuje proces nauczania uniwersyteckiego (uniwersytety), lectio dostarcza autorytetów, które są układane w pytania — quaestio. Pytania podlegają analizie rozumowej — dyskusji (disputatio), a ta z kolei prowadzi do ostatecznego wniosku — conclusio. 4. W ramach doktryny Anzelma z Canterbury teologia odnajduje swoje właściwe miejsce, staje się nauką opartą na rozumowej argumentacji, coraz bardziej odległą od mistycznych dróg kultury klasztornej. Inicjatorem w tej dziedzinie był Wilhelm z Auvergne, a najpełniejszy wykład wiedzy teologicznej daje Tomasz z Akwinu. Obraz przedstawia portret starszego mężczyzny. Mężczyzna jest w mnisim habicie. Pelerynę ma spiętą złotą broszą. Ma częściowo nasunięty na głowę kaptur. Twarz mężczyzny jest pokryta zmarszczkami. Jego oczy są ciemne, wyraziste, a noc wydatny. Mężczyzna trzyma w prawej ręce model budynku kościelnego. W lewej ręce otwartą księgę, zapisaną odręcznie. Carlo Crivelli, Święty Tomasz z Akwinu 5. W ten sposób scholastyka zmierza do zbudowania pełnego, systematycznego wykładu ludzkiej wiedzy, sięga możliwości poznawczych człowieka, czego skończonym pomnikiem będą wielkie summy doktorów z XIII w.: Aleksandra z Hales, Alberta Wielkiego, Rajmonda z Penafort, św. Bonawentury, św. Tomasza z Akwinu, Rogera Bacona. Na rysunku młody mężczyzna w mnisim habicie wygląda przez balkon. Carlo Crivelli, Roger Bacon obserwujący gwiazdy na Uniwersytecie Oksfordzkim. 6. Wszyscy oni są przedstawicielami zakonów franciszkańskiego i dominikańskiego, które w swojej masie opanowują nauczanie scholastyki na uniwersytetach. Wiek XIII charakteryzuje recepcja i ekspansja myśli Arystotelesa. Powstaje łaciński kanon dzieł Stagiryty – corpus aristotelicum, zawierający także zbiór wielkich komentarzy filozofów arabskich: Awicenny i Awerroesa (islam). Na obrazie lewy profil mężczyzny z czarną brodą i wąsami. Mężczyzna ma na głowie turban. Carlo Crivelli, Awicenna 7. Arystoteles staje się największym autorytetem w dziedzinie wiedzy (łacinnicy przypisują mu szlachetny tytuł „Filozofa”), a scholastyka przeżywa swój największy rozkwit. Obraz przedstawia mężczyznę z długą brodą i dużym kapeluszem na głowie. Mężczyzna dotyka głowę popiersia. Popiersie wykonane jest z marmuru i przedstawia mężczyznę o długiej brodzie. Rembrandt, Arystoteles z popiersiem Homera.
Metoda scholastyczna
Metoda scholastyczna oparta była na następujących elementach:
-
Specyficzne, „techniczne” słownictwo Scholastyczni intelektualiści przywiązywali istotną wartość wyrazom, przez dokładne określenie ich treści. Człowiek poznaje otaczający go świat poprzez słowa, dlatego ich znajomość wydaje się niezbędna dla właściwego odczytania porządku rzeczywistości. Świat został stworzony przez Boga poprzez słowo (Pismo Święte) i w słowie się realizuje. Stąd najważniejszym zadaniem scholastyki było określenie relacji pomiędzy słowem (pojęciem) a bytem (uniwersalia). Scholastyka rozwija się zatem na gruncie gramatyki, w której pierwszym etapem jest dokładne i adekwatne tłumaczenie, a następnie wyraźne wydzielenie wszelkich relacji syntaktyczno-semantycznych języka.
-
Dialektyka Uczyła metody dowodzenia, była więc zespołem ściśle określonych metod postępowania, które z przedmiotu wiedzy czynią problem, rozwijają go, dyskutują wszystkie „za” i „przeciw”, po czym podają rozwiązanie. Poprzez takie postępowanie realizuje się cała treść ludzkiej wiedzy. W celu właściwego i prawdziwego dowodzenia niezbędne jest poznanie niezawodnych reguł rozumowania, dlatego przedmiotem analizy dialektycznej staje się badanie mechanizmów ludzkiego rozumowania.
-
Autorytet Opierał się przede wszystkim na analizie dorobku wcześniejszych kultur: od myśli starożytnej, poprzez arabską, do chrześcijańskiej. Stąd scholastyka w swojej treści przetwarza ów dorobek, w skład którego wchodzą: Biblia, ojcowie Kościoła, filozofowie starożytni Platon i Arystoteles, myśliciele arabscy Awicenna i Awerroes. Tradycja i dorobek pełnią jednak tylko funkcję bazy, a twórczość scholastyczna nie polega na powielaniu i naśladownictwie, lecz na twórczym przetwarzaniu tego, co pozostawiły wcześniejsze pokolenia.
-
Rola rozumu — relacja wiary i wiedzy Rozum zdobywa w scholastyce decydującą pozycję. Scholastycy rozwijają postulat nakładający faktycznie na każdego wierzącego potrzebę uzasadniania wiary. Wiara z tej perspektywy domaga się swoich racji, a racje te znajduje w rozumie: „Bądźcie zawsze gotowi, ktokolwiek was zapyta, podać racje waszej wiary i nadziei” (IP,3,15). W tym sensie teologia odwołuje się do rozumu i staje się nauką — sancta doctrina. Scholastycy odwołują się do rozumu teologicznego, czyli takiego, który będzie oświecony wiarą — ratio fide illustrata. Scholastyka zwalcza zatem ignorancję i głupotę intelektualną, uczy jednocześnie właściwego myślenia, poszukuje prawdy, dokonuje apoteozy rozumu.
Jakie były elementy metody scholastycznej? Jaką rolę w nauczaniu scholastycznym odgrywały książka i tekst pisany?
Upadek scholastyki
Przełom XIII i XIV w. ujawnia już pierwsze symptomy skostnienia i upadku scholastykischolastyki. Nowa fala myślicieli (Henryk z Gandawy, Jan Duns Szkot, Wilhelm Ockham) rewolucjonizuje myślenie, co ostatecznie prowadzi do utrwalenia się tendencji nominalistycznych (uniwersaliauniwersalia). Scholastyka przeradza się w szczegółowe, o bardzo wysokim stopniu spekulatywności rozważania teoretyczne, które na pierwszym miejscu stawiają wnioskowania i argumentację logiczną, w coraz mniejszym stopniu odnosząc się do rzeczywistego świata. NominalizmNominalizm jeszcze pogłębia te procesy, a Wilhelm Ockham z postulatem „brzytwy” („nie mnóżmy bytów ponad potrzebę”) kładzie zdecydowaną tamę rozwojowi scholastyki. Ów metodologiczny nominalizm będzie już zapowiedzią nowych czasów: rozdzielenia wiary i rozumu, odwołania się do doświadczenia jako podstawowego źródła wiedzy o świecie. Scholastyka, ustępując miejsca rodzącemu się humanizmowi, staje się przedmiotem krytyki twórców epoki nowożytnej: Bacona (Novum Organum) oraz Kartezjusza, a później oświecenia (Kant, Hegel). Poprzez pryzmat jej jałowych i pustych spekulacji teoretycznych, zaczyna być postrzegane całe średniowiecze, co wystawia tej epoce negatywną opinię „ciemnych wieków”.
Na podstawie zdobytej wiedzy odpowiedz na pytanie, co było ukoronowaniem nauczania scholastycznego.
Słownik
uwierzytelnienie wszelkich twierdzeń w dziedzinie prawnej i intelektualnej, najwyższym autorytetem była Biblia
„Księga Święta” zawierająca Słowo Boże, była podstawą nauczania teologii
stanowisko filozoficzne związane z tzw. sporem o powszechniki (uniwersalia), zaprzeczające pozaumysłowemu istnieniu przedmiotów abstrakcyjnych, nominalizm skrajny neguje także istnienie pojęć ogólnych w umyśle
stanowisko filozoficzne związane z tzw. sporem o powszechniki (uniwersalia), uznające realne istnienie pojęć ogólnych; przedmioty istnieją realnie i samoistnie poza umysłem
(łac. scholasticus — szkolny) kierunek w średniowiecznej filozofi chrześcijańskiej, dążący do rozumowego uzasadniania wiary i dogmatów religijnych bez konieczności odwoływania się do doświadczenia; kierunek ten był związany z nurtem uniwersyteckim
całościowe ujęcie w formie zwartego tekstu nauki scholastycznej
jeden z dwóch działów tzw. sztuk wyzwolonych, obejmujący naukę gramatyki, retoryki i dialektyki
(łac. universalis – odnoszący się do ogółu, całości) odpowiedniki nazw i pojęć ogólnych, mające cechy wspólne danej klasie przedmiotów konkretnych, np. człowiek w ogóle (a nie człowiek jako jednostka)
drugi dział tzw. sztuk wyzwolonych, obejmujący arytmetykę, astronomię, geometrię i muzykę.