Ilustracja interaktywna
Podstawy nauczania scholastycznego i jej rozwój
Przyjrzyj się prezentacji i odpowiedz, jakie było fundamentalne założenie scholastykischolastyki jako doktryny. Na czym polegała zależność wiary i rozumu?
Metoda scholastyczna
Metoda scholastyczna oparta była na następujących elementach:
Jakie były elementy metody scholastycznej? Jaką rolę w nauczaniu scholastycznym odgrywały książka i tekst pisany?
Upadek scholastyki
Przełom XIII i XIV w. ujawnia już pierwsze symptomy skostnienia i upadku scholastykischolastyki. Nowa fala myślicieli (Henryk z Gandawy, Jan Duns Szkot, Wilhelm Ockham) rewolucjonizuje myślenie, co ostatecznie prowadzi do utrwalenia się tendencji nominalistycznych (uniwersaliauniwersalia). Scholastyka przeradza się w szczegółowe, o bardzo wysokim stopniu spekulatywności rozważania teoretyczne, które na pierwszym miejscu stawiają wnioskowania i argumentację logiczną, w coraz mniejszym stopniu odnosząc się do rzeczywistego świata. NominalizmNominalizm jeszcze pogłębia te procesy, a Wilhelm Ockham z postulatem „brzytwy” („nie mnóżmy bytów ponad potrzebę”) kładzie zdecydowaną tamę rozwojowi scholastyki. Ów metodologiczny nominalizm będzie już zapowiedzią nowych czasów: rozdzielenia wiary i rozumu, odwołania się do doświadczenia jako podstawowego źródła wiedzy o świecie. Scholastyka, ustępując miejsca rodzącemu się humanizmowi, staje się przedmiotem krytyki twórców epoki nowożytnej: Bacona (Novum Organum) oraz Kartezjusza, a później oświecenia (Kant, Hegel). Poprzez pryzmat jej jałowych i pustych spekulacji teoretycznych, zaczyna być postrzegane całe średniowiecze, co wystawia tej epoce negatywną opinię „ciemnych wieków”.
Na podstawie zdobytej wiedzy odpowiedz na pytanie, co było ukoronowaniem nauczania scholastycznego.
Słownik
uwierzytelnienie wszelkich twierdzeń w dziedzinie prawnej i intelektualnej, najwyższym autorytetem była Biblia
„Księga Święta” zawierająca Słowo Boże, była podstawą nauczania teologii
stanowisko filozoficzne związane z tzw. sporem o powszechniki (uniwersalia), zaprzeczające pozaumysłowemu istnieniu przedmiotów abstrakcyjnych, nominalizm skrajny neguje także istnienie pojęć ogólnych w umyśle
stanowisko filozoficzne związane z tzw. sporem o powszechniki (uniwersalia), uznające realne istnienie pojęć ogólnych; przedmioty istnieją realnie i samoistnie poza umysłem
(łac. scholasticus — szkolny) kierunek w średniowiecznej filozofi chrześcijańskiej, dążący do rozumowego uzasadniania wiary i dogmatów religijnych bez konieczności odwoływania się do doświadczenia; kierunek ten był związany z nurtem uniwersyteckim
całościowe ujęcie w formie zwartego tekstu nauki scholastycznej
jeden z dwóch działów tzw. sztuk wyzwolonych, obejmujący naukę gramatyki, retoryki i dialektyki
(łac. universalis – odnoszący się do ogółu, całości) odpowiedniki nazw i pojęć ogólnych, mające cechy wspólne danej klasie przedmiotów konkretnych, np. człowiek w ogóle (a nie człowiek jako jednostka)
drugi dział tzw. sztuk wyzwolonych, obejmujący arytmetykę, astronomię, geometrię i muzykę.