Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z treścią poniższego schematu, który przedstawia plan przygotowania sprawnego działania zarysowany przez Kotarbińskiego. Oceń, czy dostrzegasz logiczność i spójność tego planu. Zastanów się nad własnymi przykładami konkretnych etapów, które wymienia polski filozof.

RLeVV6UhJips1
(Uzupełnij).
R1DEaADyR3jAj1
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat planu działania, czyli dyrektyw przygotowania akcji. Schemat zaczyna się od działań jałowych, które mogą być celowe i niecelowe (weryfikowana jest ich skuteczność). Działania celowe są skuteczne i są weryfikowane wykonalnością oraz racjonalnością. Jeśli działania są racjonalne stają się realne, a więc mogą być weryfikowane przez wydajność i ekonomiczność. Jeśli są ekonomiczne, są sprawne. Decyzje realne mogą być także sprawne od razu, bez weryfikacji ekonomiczności. Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. Działania jałowe. Ilustracja przedstawia ludzika uciekającego przed innymi ludzikami. źródło: CC 0

Każdy plan musi już na poziomie teorii wykluczać czynności jałowe, a więc takie, które nie prowadzą do jego realizacji. Wykluczając działania jałowe, ograniczamy się równocześnie tylko do działań celowych, a więc takich, które zakładają możliwość skutecznej realizacji założonego celu naszych działań.

. Zdjęcie przedstawia rozkwieconą łąkę. W oddali widać słońce źródło: CC 0

.Jeśli chcemy wybudować dom, to działaniem jałowym będzie zarówno uprzednie wyczesanie grzebieniem trawy na placu budowy, jak i sadzenie na nim koniczyny., 2. Działania skuteczne (po wykreśleniu z naszych planów działań jałowych) służą realizacji przedsięwziętego celu. Świadomi tego, jakie działania okażą się skuteczne, stosujemy naszą wiedzę teoretyczną w celu osiągnięcia konkretnych efektów praktycznych.

. Zdjęcie przedstawia dwóch mężczyzn przy biurku. Są pochyleni nad kartką papieru. Coś sobie na niej pokazują źródło: CC 0

.Przy budowie domu działaniem skutecznym będzie skonsultowanie naszych planów budowy z odpowiednimi specjalistami, zorientowanie się we wstępnym kosztorysie materiałów i prac, zdobycie stosownych zezwoleń w Wydziale Geodezji itp., 3. Działania realne Działania skuteczne dzielą się z kolei, wedle kryterium racjonalności, na działania realne i nierealne. Działanie skuteczne musi być również działaniem realnym, aby przybliżyć nas do celu, a więc zrealizowania konkretnego planu.

. Zdjęcie przedstawia dom podczas jego budowy. Dom jest bez dachu, widać jedynie drewnianą więźbę na dachu źródło: CC 0

. Przy budowie domu realne oszacowanie naszych środków i dostosowanie do nich planów budowy jest działaniem racjonalnym. Podobnie za racjonalne należy uznać wszelkie próby rozłożenia w konkretnych odcinkach czasowych poszczególnych faz realizacji projektu., 4. Działania ekonomiczne Ostatnim warunkiem realizacji założonego celu winno być zweryfikowanie wydajności naszych działań, czyli spełnienie warunku ekonomiczności. Chodzi o to, aby przy poniesieniu jak najmniejszych kosztów własnych uzyskać jak najbardziej zadowalający (a najlepiej: założony) efekt.

. Zdjęcie przedstawia dwóch budowniczych. Stoją przed budowanym wieżowcem źródło: CC 0

. Rozwiązaniami ekonomicznymi (opłacalnymi) są takie szacunki kosztów konkretnych działań, które ograniczy nasze wydatki, a równocześnie przełoży się na realizację realnie przyjętego planu budowy. Wiemy na przykład, że zatrudnienie tysiąca osób do samego wylania fundamentów jest niepotrzebne, a zatem nieekonomiczne. Podobnie zatrudnienie niedoświadczonych pracowników budowlanych może skończyć się tym, że w trakcie prac będziemy zmuszeni zastąpić ich innymi, co przełoży się na straty w czasie, materiale, kosztach itp.
Schemat przygotowany na podstawie artykułu R. Dziewulskiego, Sprawność, 2009.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
Jeszcze raz przeanalizuj przedstawione w schemacie informacje. Następnie odpowiedz na pytanie: jakie czynniki musi spełnić działanie, aby można było je określić mianem sprawnego?
Jeszcze raz przeanalizuj przedstawione w schemacie informacje. Następnie odpowiedz na pytanie: jakie czynniki musi spełnić działanie, aby można było je określić mianem sprawnego?
R9c5sTJTxbXy4
(Uzupełnij).