Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑cyan

Przypomnij sobie, czym była szkoła lwowsko‑warszawska. Zastanów się, którzy jej przedstawiciele są ci znani. Oceń, jaki wpływ na jej powstanie miał Kazimierz Twardowski.

Kotarbiński a szkoła lwowsko‑warszawska

R1dP6QvltTrGz1
Kazimierz Twardowski (1866–1938). Ojciec szkoły lwowsko‑warszawskiej, do której w szczytowym momencie przynależało ponad osiemdziesięciu naukowców. Pochodził z polskiej rodziny zamieszkałej we Wiedniu, gdzie studiował filozofię, filologię klasyczną, matematykę i fizykę. Napisał doktorat pod okiem Franza Brentano, noszący tytuł Idee und Perception. Habilitował się na podstawie pracy O treści i przedmiocie przedstawień, zaś na Uniwersytecie Lwowskim objął katedrę profesorską. Wykształcił niespełna czterdziestu profesorów różnych specjalizacji, głównie z zakresu filozofii, lecz także psychologów, filologów klasycznych, krytyków literackich i historyków literatury.
Źródło: domena publiczna.

W roku 1895 Kazimierz Twardowski opuścił uniwersytet we Wiedniu i jako znany uczeń Brentana przybył do Lwowa. Był już uznanym i rozpoznawanym filozofem, przez co na lwowskim uniwersytecie, gdzie objął profesurę, poczęło się skupiać wokół niego liczne grono uczniów i zwolenników. Filozofię traktował jako zespół nauk szczegółowych, takich jak etyka, estetyka, logika, epistemologia i metafizyka. Równocześnie podnosił postulat uprawiania filozofii w sposób racjonalny, jak najbardziej ścisły i precyzyjny, bez popadania w spekulatywizm, konflikty światopoglądowe oraz pojęcia i twierdzenia nieostre i niejasne. Jego podejście było więc na wskroś postpozytywistyczne. Zaowocowało przy tym pełną realizacją celu, jaki Twardowski przedsięwziął: stworzeniem silnego ośrodka filozoficznego, w którym dobrze wyedukowani badacze rozwijają poszczególne dyscypliny filozoficzne w ramach wspólnego projektu, którego ogólne zasady wyznaczył inicjator. Ruch ten nazwano „szkołą lwowską”, jednak gdy po II wojnie światowej Polska utraciła Lwów, a wielu jej przedstawicieli podjęło pracę na Uniwersytecie Warszawskim, poczęto mówić o tzw. „szkole lwowsko‑warszawskiej”. Należeli do niej tak wybitni filozofowie polscy, jak Jan Łukasiewicz, Stanisław Leśniewski, Kazimierz Ajdukiewicz, Tadeusz Czeżowski, czy właśnie Tadeusz Kotarbiński.

Główne twierdzenia filozoficzne Kotarbińskiego

R11TvClGOrZhv1
Tadeusz Kotarbiński (1886–1981). Polski filozof, etyk i logik, także społecznik i organizator, wielokrotnie odznaczany za swą działalność naukową i organizatorską. Pierwszy rektor Uniwersytetu Łódzkiego, wieloletni prezes Polskiej Akademii Nauk, członek i członek honorowy wielu Towarzystw Naukowych. Twórca etyki niezależnej (Drogowskazy etyki niezależnej, Zasady etyki niezależnej) i zasad prakseologii (Traktat o dobrej robocie, Abecadło praktyczności).

Kotarbiński w pełni podzielał filozoficzne postulaty Twardowskiego. Wykazywał wszechstronne zainteresowania filozoficzne, jednak jego działalność organizacyjna, uniwersytecka i okołonaukowa sprawiały, że nie mógł rozwijać wszystkich swych zainteresowań stricte filozoficznych. Do jego najwybitniejszych osiągnięć należą: stworzenie etyki niezależnej, propagowanie postawy opiekuna spolegliwegoopiekun spolegliwyopiekuna spolegliwego, rozwinięcie zasad prakseologiiprakseologiaprakseologii oraz określenie postawy reistycznej (konkretystycznej).

U zarania etyki niezależnej leżało przekonanie, że uzależnienie etyki od religii zawsze powodowało, że tracąc wiarę, człowiek stawał się moralnie zepsuty. Jeśli bowiem Boga nie ma, to wszystko wolno i nie obowiązują żadne zasady moralne. Kotarbiński odżegnywał się więc od określeń „dobro” i „zło”, czy „cnota” i „grzech”. Chodziło mu jednak nie tylko o uniezależnienie etyki od religii, lecz ogólnie od wszelkich możliwych ideologii i światopoglądów. Zgodnie z wytycznymi Twardowskiego filozofia (a zatem także etyka) musi być racjonalistyczna i zakorzeniona w empiryzmie. Kotarbiński przypisał więc etyce dwa znaczenia: szersze, w którym jest ona zwykłą mądrością życiową, a także węższe, w którym staje się empiryczną nauką dotyczącą zachowań „czcigodnych” i „hańbiących”. W myśl jego definicji czcigodnie postępuje ten, kto swoim świadomym działaniem realizuje postawę życzliwego opiekuna. Życzliwym, czy też spolegliwym opiekunem jest zaś osoba, co do której wiemy, że pomoże nam w trudnej sytuacji lub ostrzeże nas o możliwych i niepożądanych skutkach naszych działań. Opiekun spolegliwy jest u Kotarbińskiego ideą, którą winien realizować każdy człowiek, a która zasadza się na: bezinteresowności, czystych motywach, chęci wpierania bliskich, a nawet obcych, wzajemnym szacunku międzyludzkim. Jak mawiał filozof: „do etyki miłości bliźniego religia nie jest potrzebna.”

RZfbM5CuKjsFw
August Renoir, Lekcja pisania, ok. 1905 r.
Skrajny przykład realizacji czynu w ujęciu Kotarbińskiego: opiekunka. Piastunka opiekuje się dzieckiem, realizując wszystkie składowe czynu: sprawstwa, świadomości, celowości, zamysłu, narzędzi, tworzywa i wytworu. Gdy jednak dziecko śpi, jej celem jest podtrzymanie tego stanu rzeczy. Przykład ten egzemplifikuje sytuację, gdy czynem nazywamy także zaniechanie działania.
Źródło: domena publiczna.

Wymiar praktyczności i nakierowanie na działania konkretne znajduje swój wyraz także w prakseologii Kotarbińskiego. Prakseologia dotyczyła zagadnień sprawnego i skutecznego działania, analizowała czyn i jego składniki. Zdaniem filozofa działanie jest czynnością celową i świadomą, nakierowaną na realizację pewnego zamysłu wnoszącego zamierzone zmiany w rzeczywistości, albo też (w niektórych przypadkach) działanie polega na zaniechaniu, a więc niepodejmowaniu żadnej czynności, gdy nanoszenie zmian na rzeczywistość jest niewskazane, a nawet szkodliwe.

R16EB9gu3yVbR
Czyn i jego składniki według analiz Kotarbińskiego. Czynem nazywamy działanie świadomecelowe. Jego składnikami są: sprawca, który realizując swój zamysł przy użyciu konkretnej metody, a czasem także narzędzi, oddziaływuje na tworzywo, zmieniając je tym samym w wytwór. Czyn ponadto zawsze ma miejsce w pewnym miejscu, czyli otoczeniu.
Źródło: domena publiczna.

Reizm, czyli postawa konkretystyczna

ReizmreizmReizm Kotarbińskiego nawiązuje do sporu między uniwersalizmem a nominalizmem i w pełni solidaryzuje się z tą drugą postawą.  Oznacza to, że dla filozofa nie istnieją żadne byty ogólne (uniwersalia), lecz jedynie rzeczy i przedmioty jednostkowe, doświadczalne empirycznie. Istnieje zatem konkretny człowiek, nie istnieje zaś żadna „ludzkość”, rozumiana jako agregat pojedynczych ludzi. „Ludzkość” jest tylko pojęciem, dzięki któremu określamy łącznie wszystkich pojedynczych ludzi, ale sama żadnego konkretnego przedmiotu nie stanowi. Aby dookreślić to rozróżnienie, wprowadza filozof trzy klasy „imion”, a więc rzeczowników, przymiotników, określeń, jakie nadajemy przedmiotom. Pierwsze, to imiona jednostkowe, dotyczące konkretnych osób, miejsc itp., jak „Platon” czy „Rzym”. Dotyczą zawsze jednego bytu i dzięki tym imionom z góry wiadomo, którego. Drugi rodzaj to nazwy ogólne, jak „człowiek” czy „miasto”. Służą grupowaniu konkretnych przedmiotów, które przejawiają te same cechy. Trzeci rodzaj, to „imiona puste”, a więc bezprzedmiotowe (odwołujące się do bytów, które nie istniały, nie istnieją i w rzeczywistości nie zaistnieją nigdy), jak „chimera” czy „syrena”. Z tej perspektywy możemy więc mówić o reizmie ontologicznym (a więc badaniu jedynie konkretnych, istniejących rzeczy), jak i o reizmie semantycznym (odwołującym się jedynie do precyzyjnych pojęć, konkretnych nazw realnie istniejących rzeczy). Są to w zasadzie dwa ujęcia tego samego zagadnienia.

Kotarbiński – zgodnie z wymaganiami szkoły, którą reprezentował – dążył do uprawiania filozofii jako wiedzy ścisłej i operującej konkretnymi, ostrymi pojęciami. Stąd potrzeba teoretycznego i metateoretycznego uporządkowania zaplecza terminologicznego i wytyczenia precyzyjnego sposobu myślenia i analizy. Podział Kotarbińskiego jest więc konieczny – wykreśla ze sfery filozoficznych rozważań wszystkie byty, które nie istnieją w czasie i przestrzeni, a więc te, o których nie ma sensu mówić, bo nic konkretnego i zrozumiałego nie da się o nich orzec. Oczywiście reizm pozwala używać przenośni, na przykład wtedy, gdy obrazują one rzeczywiste zjawiska. Dopuszcza także używanie pojęć niekonkretnych, takich jak „przedmiot”, „istność”, „fenomen” czy „indywiduum”, ale tylko jako synonimów konkretnych rzeczy. W zależności od filozoficznej płaszczyzny namysłu rozróżnia się reizm ontologiczny oraz reizm metodologiczny, zwany także reizmem semantycznym.

Podejście, jakie zarysowano powyżej, ma więc uczyć poprawności i ostrości myślenia. Ważne jest zatem, aby wszystkie nauki ścisłe przestrzegały tych wytycznych i napisały swe własne słowniki na nowo, przestrzegając przyjętych zasad. Dopiero wtedy wiedza ludzka zostanie uporządkowana i skonkretyzowana, będzie odpowiadała rzeczywistości, a każda nauka stanie się komplementarną częścią szeroko rozumianej wiedzy ludzkiej, spełniającej zasady prawdziwości i rzetelności naukowej.

Słownik

opiekun spolegliwy
opiekun spolegliwy

ideał moralnego postępowania, zaproponowany przez Tadeusza Kotarbińskiego; relacje międzyludzkie muszą przyjmować charakter wzajemnego opiekuństwa, które ma się cechować spolegliwością; opiekun jest osobą dbającą o innych, a przymiotnik spolegliwy oznacza, że na kimś takim można polegać i mu ufać; opiekun jest osobą wrażliwą na potrzeby innych, godną zaufania, chętną do pomocy w potrzebie i troszczącą się o działania zarówno swoje, jak i innych ludzi; na zarzut niemożliwości wprowadzenia takiego ideału w życie Kotarbiński odpowiada: w pierwszej kolejności zobowiązani jesteśmy do pomocy najbliższym, a dopiero później osobom obcym i dalekim; w konflikcie pomiędzy osobami bliskimi a obcymi prymat wiedzie nie nasze pokrewieństwo czy osobiste zobowiązania, lecz idee sprawiedliwości, pokoju i dobra ogółu; jest to teoria realizująca założenia prakseologii na płaszczyźnie etyki

prakseologia
prakseologia

(od gr. pirhoxiiotaς, praxis – praktyka, działanie) teoria sprawnego i celowego działania ludzkiego; dąży do określenia ludzkich działań jako procesów złożonych, mających na celu realizację konkretnych założeń i wprowadzanie zmian w otaczającym nas świecie; zawiera motywy diagnozy (oceny stanu początkowego), prognozy (założenia konieczności zmian), planowania (przygotowania odpowiednich środków celem wprowadzenia zmian), realizowania (momentu wykonywania przedsięwziętego planu) i weryfikowania (końcowej oceny stanu finalnego naszej działalności)

reizm
reizm

(od łac. res – rzecz) stanowi odmianę nominalizmu (poglądu filozoficznego odmawiającego realnego istnienia uniwersaliom, a więc pojęciom ogólnym), a wprowadzony został do filozofii przez polskiego filozofa Tadeusza Kotarbińskiego