Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konteksty

Polecenie 1

Zapoznaj się z kontekstami potrzebnymi do zrozumienia dzieła plastycznego.

REjoEiBhc7TAG1
John Peter Russell, portret Vincenta van Gogha
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Vincent van Gogh (1853‑1890) – holenderski malarz, uważany za jednego z najwybitniejszych artystów w dziejach sztuki europejskiej. 

Początkowo pracował jako handlarz dziełami sztuki w Hadze, Londynie i Paryżu, następnie, po zawodzie miłosnym, próbował, bez powodzenia, studiować teologię. Z poświęceniem głosił słowo Boże jako kaznodzieja w zagłębiu górniczym w Belgii, jednak „nadmierna gorliwość” w pielęgnowaniu biedaków i niechęć do podporządkowania się władzy kościelnej sprawiły, że stracił tę pracę.

Mając 27 lat, postanowił poświęcić się sztuce. Samodzielnie uczył się rysunku, studiował także w akademiach w Antwerpii i Paryżu. Pobyt w tym ostatnim mieście był dla niego bardzo ważny, ponieważ zetknął się tam ze sztuką impresjonistyczną oraz poznał wielu malarzy, w tym Paula Gauguina, który odegrał istotną rolę w jego życiu. W Paryżu odkrył także osiemnastowieczny drzeworyt, który okazał się ważną inspiracją w jego twórczości. Odnalezienie własnego, niepowtarzalnego stylu nastąpiło w Prowansji, dokąd van Gogh wyjechał w 1888 r. Urzeczony naturą, intensywnymi kolorami i światłem południa Francji zaczął tworzyć swoje najlepsze obrazy. Planował zorganizować „falanster” malarzy – grupę artystów, którzy będą razem mieszkać, pracować, wspierać się artystycznie i finansowo. Planów tych nie udało się zrealizować; co prawda Gauguin zamieszkał z van Goghiem, jednak niebawem wyjechał w atmosferze skandalu. Odmienne temperamenty malarzy i silne osobowości nie pozwoliły im na wspólne przebywanie.

Van Gogh miał trudny charakter. Przeżywał problemy psychiczne, które pogłębiały się przez: wrodzoną nadwrażliwość, złe warunki, w jakich żył (często głodował, nigdy nie miał własnego domu), nadużywanie alkoholu (szczególnie zgubnego dla zdrowia absyntu) oraz chorobę; wszystko to doprowadziło do tragedii. W wieku 37 lat malarz popełnił samobójstwo. Trudno rozstrzygnąć, na jaką chorobę cierpiał – współcześni mu lekarze diagnozowali syfilis i epilepsję, być może była to schizofreniaschizofreniaschizofrenia? Ostatnie lata życia artysty były pasmem cierpień fizycznych i psychicznych oraz heroiczną walką o możliwość tworzenia. Człowiekiem, który wspierał go przez całe życie i umożliwił mu malowanie, był młodszy brat, Theo. Van Gogh nie był w stanie utrzymać się ze swojej sztuki ani nawet zarobić na farby, w całym życiu sprzedał tylko jeden obraz. Dzisiaj jego dzieła osiągają najwyższe ceny na rynku sztuki, np. Irysy, które zostały sprzedane w 1987 r. za sumę 53 milionów dolarów.

W twórczości van Gogha przewija się kilka głównych tematów: natura, studia portretowe, autoportrety, inspirowane często malarstwem Milleta postaci chłopów – siewcy lub żniwiarza. Artysta odszedł od malarstwa realistycznego, ale także impresjonistycznego, tworząc dzieła, w których ogromną rolę odgrywają kolory – „sugestywne”, symboliczne i ekspresyjne. Van Gogh (...) «przepuszczając rzeczy przez czucie i świadomość», stawia nas najpierw wobec rzeczywistości nieoczekiwanej, nieznanej, niedającej się poznać bez jego, i tylko jego pośrednictwa. Atakuje naszą wyobraźnię, wytrąca nas z nawyków potocznego widzenia, by nas stąd dopiero prowadzić ku rzeczywistości ostatecznie rozpoznawalnej, ale do końca nasyconej jego przeżyciem, jego «uczuciowym rozumieniem», jego intuicyjną penetracją (W. Juszczak).

Malarz stworzył wiele arcydzieł, spośród których można wymienić: kilka wersji Słoneczników, Kościół w Arles, Pokój artysty w Arles, Kruki nad łanem zboża, portrety, np. Portret doktora Gacheta. Pasjonującą lekturą są listy van Gogha, które pisywał głównie do brata Theo: zadziwiają siłą i trafnością wyrazu (...) Z listów (...) bije taka siła, że też nieraz przychodzi odwrócić wzrok: zbyt intensywny wizerunek życia oślepia. Ale też fascynuje. Listy i obrazy van Gogha splatają się w jedną całość. Jego wyznania powodują, że zmuszeni jesteśmy porzucić koncepcję sztuki jako oczyszczającego dystansu. Jesteśmy świadkami przedstawienia zarazem bardziej «naiwnego» i «prawdziwszego» (W. Karpiński).

Technika

Van Gogh przedstawił siebie w postawie siedzącej. Jego sylwetka ujęta jest do ramion, twarz w pozycji trzy czwarte, lewym profilem zwrócona do oglądającego. Artysta ubrany jest w garnitur (marynarkę i kamizelkę), białą koszulę bez kołnierzyka. Strój typowy dla jego epoki, zdradzający pretensję do elegancji, świadczy o przynależności do warstwy mieszczańskiej. Jednak niedbale rozpięta marynarka i kamizelka nieco zakłócają to wrażenie „porządku”. Uwagę przykuwa twarz malarza – poważna, pełna skupienia i wewnętrznego napięcia, co zdradzają wyraz oczu i grymas ust. Kolory, jakich użył artysta do namalowania twarzy, kontrastują z tłem obrazu. Ruda broda, wąsy i włosy stanowią wybijającą się plamę kolorystyczną, która silnie przykuwa uwagę. Zastanawia ostry i „nieprzyjemny” odcień zieleni, którym zostały podkreślone usta i skóra wokół oczu. Tło jest namalowane w zbliżonych (jaśniejszych) kolorach błękitu i zieleni, podobnie jak ubranie malarza. Widoczne „wirujące”, meandryczne pociągnięcia pędzla nadają mu dynamiki. Nie przedstawia ono żadnej realnej przestrzeni, np. wnętrza. Tworzy jedność z postacią, zarówno za sprawą kolorów, jak i linii (lewe ramię upodabnia się nieco do tła).

Praca z dziełem plastycznym

Polecenie 2

Etap pierwszy: zapoznanie się z dziełem

  • Uważnie obejrzyj reprodukcję obrazu (warto sięgnąć po kilka wersji, aby przybliżyć się do kolorystyki pierwowzoru) lub jego oryginał, jeśli masz taką możliwość (znajduje się w Musée d’Orsay w Paryżu). Oglądaj obraz z bliska i z oddali, reprodukcje zaś w różnym świetle. Poświęć na zapoznanie się z nimi odpowiednią ilość czasu, nie spiesz się.

  • „Poddaj się” atmosferze dzieła, ulegnij jego urokowi. Tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego; pamiętaj, aby wykonywanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności oglądania obrazu.

  • Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, czas powstania obrazu, epokę, prąd lub szkołę, jaką reprezentuje.

Zapoznaj się uważnie z reprodukcją obrazu lub jego oryginałem, jeśli masz taką możliwość (znajduje się w Musée d’Orsay w Paryżu). Poświęć na zapoznanie się z nimi odpowiednią ilość czasu, nie spiesz się.

„Poddaj się” atmosferze dzieła, ulegnij jego urokowi. Tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego; pamiętaj, aby wykonywanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności zapoznawania się obrazu.

Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, czas powstania obrazu, epokę, prąd lub szkołę, jaką reprezentuje.

RZdIDLyDLMxNg
(Uzupełnij).
RzJEPycUXUyWY
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia ujętego w półprofilu mężczyznę z rudą brodą, lekko garbatym nosem, krótkimi, zaczesanymi do tyłu włosami i pociągłą twarzą z jasnymi oczami. Mężczyzna ubrany jest w rozpiętą, jasnoniebieską marynarkę, pod którą ma założoną kamizelkę i koszulę. Tło obrazu jest zielonkawo-jasnoniebieskie, namalowane z wyrazistą fakturą. Opisy punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Tło nie przedstawia żadnej realnej rzeczywistości, jest jedynie barwną plamą, która wydobywa postać, podkreśla jej znaczenie. 2. Źrenice oczu są zwężone, co może świadczyć o chorobie. 3. Ten fragment obrazu najsilniej przyciąga uwagę oglądającego – pozioma struktura oka, podkreślenie ciężkiej brwi i zjadliwy, „nienaturalny” odcień zieleni wokół oczu kontrastujący z rudą brodą, wąsami i włosami; zabiegi te podkreślają wyraz oczu – badawczy, skupiony i… niepokojący. 4. Usta, boleśnie ściśnięte, wyrażają smutek i niepokój. 5. Kompozycja: uporządkowana, zrównoważona, oparta na kontraście pomiędzy: postacią: linie pionowe, „spokojne”, z wyraźnie zaznaczonym konturem (szczególnie wokół ubrania) – taki kontur tworzy wrażenie solidności, materialności; kolory „ostre” (głównie na twarzy), tłem: linie wirujące, „niespokojne”, skłębione, meandryczne, stonowane kolory. 6. Strój: typowy dla epoki, w której obraz powstał, marynarka, kamizelka, biała koszula spięta spinką tworzą strój porządny i elegancki; ubranie podobnie jak pełna godności postawa zdradza, pragnienie „normalności”, „zwyczajności” i „porządności”; w pewnych fragmentach zatraca jednak swą „stabilność” i tożsamość w kłębowisku linii.
Vincent van Gogh, Autoportret, 1889, olej na płótnie. Malarz zaliczany do postimpresjonistów, stworzył jednak własny styl, oparty m.in. na przewartościowaniu impresjonizmu, inspiracji japońskim osiemnastowiecznym drzeworytem; uważany za prekursora ekspresjonizmu
Źródło: Vincent van Gogh, Autoportret, 1889, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Polecenie 3

Etap drugi: zrozumienie treści

  • Odpowiedz na pytania: Jak rozumiesz ten obraz? Jak ona na ciebie oddziałuje?

  • Zapisz swoje pierwsze rozumienie, wstępną(e) hipotezę(y) interpretacyjną(e).

  • Które elementy dzieła wydają ci się najważniejsze, dominujące?

  • Co jest tematem obrazu?

  • Jaki rodzaj malarstwa reprezentuje obraz van Gogha?

R1G56iGQUNSvi
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Etap trzeci i czwarty: analiza i interpretacja

  • Zbadaj stronę formalną obrazu (malarskie środki wyrazu).

  • Zaznacz wszelkie dostrzeżone osobliwości estetyczne, nazwij je i skomentuj.

Zbadaj stronę formalną obrazu (malarskie środki wyrazu).

Wymień wszelkie dostrzeżone osobliwości estetyczne, nazwij je i skomentuj.

R10GwYrQ5z70o
(Uzupełnij).

Słownik

patos
patos

(gr. pathos – wzruszenie, namiętność) podniosły charakter zdarzeń o wielkim, historycznym znaczeniu; ton lub styl mówienia lub pisania podkreślający wzniosłość tematu

schizofrenia
schizofrenia

(gr. schídzō – rozszczepiam + phrēn – umysł, rozum) choroba psychiczna charakteryzująca się dezintegracją osobowości, utratą kontaktu z otoczeniem i urojeniami