Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorze

RN7xXwqv6qJxg1
Źródło: Frankie Fouganthin, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Adam Zagajewski (ur. 1945, zm. 2021) – poeta, eseista, prozaik. Jego wczesna poezja, powstająca w kręgu Nowej Fali, wyrażała problematykę pokoleniową i społeczną. Tomy poezji Komunikat (1972), Sklepy mięsne (1975), a także głośny zbiór szkiców i esejów Świat nie przedstawiony z roku 1974 (napisany wspólnie z Julianem Kornhauserem) mówiły o zakłamaniu języka polityki, postulowały przedstawianie prawdziwego obrazu rzeczywistości.

W roku 1982 Zagajewski wyjechał z Polski i osiadł w Paryżu; był członkiem redakcji „Zeszytów Literackich”. Jego poezja przeszła znaczącą przemianę lub, jak twierdzą niektórzy krytycy, wyraźniej ujawniły się w niej tematy podejmowane już wcześniej: dziedzictwo kultury śródziemnomorskiej, twórczość znanych artystów, rozważania egzystencjalne o zmienności ludzkiego życia i świata. Poezja Zagajewskiego przeciwstawia się nicości i radykalnemu nihilizmowi, ale nie buduje wcale solidnego gmachu, woli namiot wędrowca. (...) Jego twórczość wymaga od interpretatora przemyślenia na nowo wielu zagadnień, zwłaszcza problemu języka, kwestii podmiotowości i samoświadomości ludzkiego «ja» (nie tylko tekstowego «podmiotu lirycznego»), a przede wszystkim postawienia tej poezji nowych pytań (A. Czabanowska‑Wróbel). Świadectwem tego są np. zbiory poetyckie Jechać do Lwowa i inne wiersze (1985), Płótno (1990) czy Anteny (2005). Na uwagę zasługują również zbiory esejów Dwa miasta (1991) i W cudzym pięknie (1999), które przynoszą rozważania zainspirowane podróżami po Europie oraz lekturami.

RFBGYSP4LortS1
Zygmunt Waliszewski, portret Józefa Czapskiego
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Józef Czapski (1896‑1993) – malarz, rysownik, eseista, autor wspomnień i dzienników. Jedna z najbarwniejszych postaci polskiej kultury. Czapski pochodził z rodziny arystokratycznej. Brał udział w I wojnie światowej, podczas II wojny światowej był więźniem sowieckich łagrów, a następnie żołnierzem polskiej armii w ZSRR. Przeszedł szlak armii, wiodący z Rosji przez Bliski Wschód do Włoch. Po wojnie osiadł w Paryżu, gdzie współtworzył miesięcznik „Kultura”. W jego pisarstwie wyodrębnia się cztery nurty: relacje świadka sowieckich łagrów (Na nieludzkiej ziemi), eseje o sztuce (Patrząc), szkice literackie i filozoficzne (Czytając) i diarystykędiarystykadiarystykę (Wyrwane strony). Twórczość plastyczna Czapskiego charakteryzuje się dużą różnorodnością i wielością inspiracji. W młodzieńczych obrazach można odnaleźć wpływy kapistówkapiścikapistów, w dojrzałych Ch. Soutine’aSoutineSoutine’a, N. de Stäelede Stäelede Stäele, wśród ostatnich prac znalazły się emanujące spokojem krajobrazy i „skromne” martwe natury.

diarystyka
kapiści
de Stäele
Soutine

Praca z utworem poetyckim

Polecenie 1

Etap pierwszy: zapoznanie się z wierszem

  • Kilkakrotnie przeczytaj tekst (w przypadku utworów poetyckich zaleca się czytanie na głos, ponieważ tylko przy takiej lekturze możliwe jest poznanie strony brzmieniowej wiersza – rytmu, rymu).

  • „Poddaj się” atmosferze wiersza, wsłuchaj się w jego brzmienie, odkryj jego niepowtarzalność. Tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego; pamiętaj, aby wykonywanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności czytania.

  • Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, czas powstania tekstu, epokę, prąd lub szkołę, jaką ten wiersz reprezentuje.

Kilkakrotnie zapoznaj się z tekstem (w przypadku utworów poetyckich, jeśli masz taką możliwość, zaleca się zapoznanie z tekstem dźwiękowo, ponieważ przy takiej lekturze możliwe jest poznanie strony brzmieniowej wiersza – rytmu, rymu).

„Poddaj się” atmosferze wiersza, wczuj się w jego brzmienie, odkryj jego niepowtarzalność. Tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego; pamiętaj, aby wykonywanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności zapoznawania się z utworem.

Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, czas powstania tekstu, epokę, prąd lub szkołę, jaką ten wiersz reprezentuje.

RPfQqasDPTz9r
(Uzupełnij).
Beaujolais
klinga
Adam Zagajewski Twarz van Gogha

Józefowi Czapskiemu

Południe, potoki topniejących tłumów,
Paryż. Na słupie ogłoszeniowym, obok
zawiadomień o poborze nowego rocznika,
wydartego metrykom, obok reklamy futer
z lisów i nowego rocznika BeaujolaisBeaujolaisBeaujolais,
widnieje twoja ostra twarz, twarz
sprawiedliwego, niepokój obleczony
w skórę.
Rozdzielamy się, przechodzimy, płyniemy
pod klingąklingaklingą rozdzierającego spojrzenia.
Wciąż nam się przyglądasz, bogaczu,
bardziej żywy niż żywi i bardziej
skupiony.

m Źródło: Adam Zagajewski, Twarz van Gogha, [w:] Dzikie czereśnie, Kraków 1992.
Polecenie 2

Etap drugi: zrozumienie treści

  • Odpowiedz na pytania: jak rozumiesz ten tekst? Jak oddziałuje on na ciebie?

  • Zapisz swoje pierwsze rozumienie tekstu, wstępną(e) hipotezę(y) interpretacyjną(e).

  • Zaznacz ważne, kluczowe fragmenty, słowa.

  • Co jest tematem wiersza?

R13k5jEgOgGFV
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Etap trzeci i czwarty: analiza i interpretacja

  • Zbadaj stronę formalną wiersza (jego budowę).

  • Wskaż wszystko to, co wydaje ci się niezwykłe, nazwij i skomentuj te elementy.

Zbadaj stronę formalną wiersza (jego budowę).

Wymień wszystko to, co wydaje ci się niezwykłe, nazwij i skomentuj te elementy.

RW4dVZ3x9EPzE
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Określ temat każdej ze strof.

RCr5met2EXPnx
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wskaż w utworze środki poetyckie i określ ich funkcję.

Wymień środki poetyckie w utworze i określ ich funkcję.

R11S6LpAXXbBV
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Po przedstawieniu interpretacji nadszedł czas na własne wnioski i oceny. Odpowiedz na pytania: Jakie znaczenie ma dla ciebie ten obraz? Czy Autoportret van Gogha poruszył cię? Czy wywołał w tobie jakieś odczucia? Czy zainspirował cię do własnych przemyśleń? Czy sztuka van Gogha – artysty dziewiętnastowiecznego – może być interesująca dla współczesnych odbiorców? Ten etap interpretacji ma charakter osobisty i dotyczy twoich podglądów i przekonań. Powyższe pytania potraktuj jedynie jako podpowiedzi i samodzielnie zdecyduj, jak podsumujesz swoje rozważania o obrazie holenderskiego malarza.

RgpJVSV2btak2
(Uzupełnij).