Adam Zagajewski (ur. 1945, zm. 2021) – poeta, eseista, prozaik. Jego wczesna poezja, powstająca w kręgu Nowej Fali, wyrażała problematykę pokoleniową i społeczną. Tomy poezji Komunikat (1972), Sklepy mięsne (1975), a także głośny zbiór szkiców i esejów Świat nie przedstawiony z roku 1974 (napisany wspólnie z Julianem Kornhauserem) mówiły o zakłamaniu języka polityki, postulowały przedstawianie prawdziwego obrazu rzeczywistości.
W roku 1982 Zagajewski wyjechał z Polski i osiadł w Paryżu; był członkiem redakcji „Zeszytów Literackich”. Jego poezja przeszła znaczącą przemianę lub, jak twierdzą niektórzy krytycy, wyraźniej ujawniły się w niej tematy podejmowane już wcześniej: dziedzictwo kultury śródziemnomorskiej, twórczość znanych artystów, rozważania egzystencjalne o zmienności ludzkiego życia i świata. Poezja Zagajewskiego przeciwstawia się nicości i radykalnemu nihilizmowi, ale nie buduje wcale solidnego gmachu, woli namiot wędrowca. (...) Jego twórczość wymaga od interpretatora przemyślenia na nowo wielu zagadnień, zwłaszcza problemu języka, kwestii podmiotowości i samoświadomości ludzkiego «ja» (nie tylko tekstowego «podmiotu lirycznego»), a przede wszystkim postawienia tej poezji nowych pytań (A. Czabanowska‑Wróbel). Świadectwem tego są np. zbiory poetyckie Jechać do Lwowa i inne wiersze (1985), Płótno (1990) czy Anteny (2005). Na uwagę zasługują również zbiory esejów Dwa miasta (1991) i W cudzym pięknie (1999), które przynoszą rozważania zainspirowane podróżami po Europie oraz lekturami.
RFBGYSP4LortS1
Józef Czapski (1896‑1993) – malarz, rysownik, eseista, autor wspomnień i dzienników. Jedna z najbarwniejszych postaci polskiej kultury. Czapski pochodził z rodziny arystokratycznej. Brał udział w I wojnie światowej, podczas II wojny światowej był więźniem sowieckich łagrów, a następnie żołnierzem polskiej armii w ZSRR. Przeszedł szlak armii, wiodący z Rosji przez Bliski Wschód do Włoch. Po wojnie osiadł w Paryżu, gdzie współtworzył miesięcznik „Kultura”. W jego pisarstwie wyodrębnia się cztery nurty: relacje świadka sowieckich łagrów (Na nieludzkiej ziemi), eseje o sztuce (Patrząc), szkice literackie i filozoficzne (Czytając) i diarystykędiarystykadiarystykę (Wyrwane strony). Twórczość plastyczna Czapskiego charakteryzuje się dużą różnorodnością i wielością inspiracji. W młodzieńczych obrazach można odnaleźć wpływy kapistówkapiścikapistów, w dojrzałych Ch. Soutine’aSoutineSoutine’a, N. de Stäelede Stäelede Stäele, wśród ostatnich prac znalazły się emanujące spokojem krajobrazy i „skromne” martwe natury.
diarystyka
dział piśmiennictwa obejmujący pamiętniki i diariusze (dzienniki)
kapiści
kapizm – kierunek postimpresjonistyczny w malarstwie polskim; nazwa pochodzi od Komitetu Paryskiego zawiązanego w 1923 r. w Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych
de Stäele
(1914‑1955) tworzący we Francji rosyjski malarz abstrakcjonista
Soutine
(1893‑1943) francuski malarz pochodzenia żydowskiego, ekspresjonista, związany z École de Paris
Praca z utworem poetyckim
Polecenie 1
Etap pierwszy: zapoznanie się z wierszem
Kilkakrotnie przeczytaj tekst (w przypadku utworów poetyckich zaleca się czytanie na głos, ponieważ tylko przy takiej lekturze możliwe jest poznanie strony brzmieniowej wiersza – rytmu, rymu).
„Poddaj się” atmosferze wiersza, wsłuchaj się w jego brzmienie, odkryj jego niepowtarzalność. Tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego; pamiętaj, aby wykonywanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności czytania.
Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, czas powstania tekstu, epokę, prąd lub szkołę, jaką ten wiersz reprezentuje.
Kilkakrotnie zapoznaj się z tekstem (w przypadku utworów poetyckich, jeśli masz taką możliwość, zaleca się zapoznanie z tekstem dźwiękowo, ponieważ przy takiej lekturze możliwe jest poznanie strony brzmieniowej wiersza – rytmu, rymu).
„Poddaj się” atmosferze wiersza, wczuj się w jego brzmienie, odkryj jego niepowtarzalność. Tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego; pamiętaj, aby wykonywanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności zapoznawania się z utworem.
Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, czas powstania tekstu, epokę, prąd lub szkołę, jaką ten wiersz reprezentuje.
RPfQqasDPTz9r
Beaujolais
a ściślej: Beaujolais nouveau – to młode (gotowe do spożycia w sześć tygodni po winobraniu) wino z regionu Beaujolais na północ od Lyonu we Francji
klinga
metalowa, tnąca część broni siecznej
Adam ZagajewskiTwarz van Gogha
Józefowi Czapskiemu
Południe, potoki topniejących tłumów, Paryż. Na słupie ogłoszeniowym, obok zawiadomień o poborze nowego rocznika, wydartego metrykom, obok reklamy futer z lisów i nowego rocznika BeaujolaisBeaujolaisBeaujolais, widnieje twoja ostra twarz, twarz sprawiedliwego, niepokój obleczony w skórę. Rozdzielamy się, przechodzimy, płyniemy pod klingąklingaklingą rozdzierającego spojrzenia. Wciąż nam się przyglądasz, bogaczu, bardziej żywy niż żywi i bardziej skupiony.
m Źródło: Adam Zagajewski, Twarz van Gogha, [w:] Dzikie czereśnie, Kraków 1992.
Polecenie 2
Etap drugi: zrozumienie treści
Odpowiedz na pytania: jak rozumiesz ten tekst? Jak oddziałuje on na ciebie?
Zapisz swoje pierwsze rozumienie tekstu, wstępną(e) hipotezę(y) interpretacyjną(e).
Zaznacz ważne, kluczowe fragmenty, słowa.
Co jest tematem wiersza?
R13k5jEgOgGFV
Polecenie 3
Etap trzeci i czwarty: analiza i interpretacja
Zbadaj stronę formalną wiersza (jego budowę).
Wskaż wszystko to, co wydaje ci się niezwykłe, nazwij i skomentuj te elementy.
Zbadaj stronę formalną wiersza (jego budowę).
Wymień wszystko to, co wydaje ci się niezwykłe, nazwij i skomentuj te elementy.
RW4dVZ3x9EPzE
Ćwiczenie 1
Określ temat każdej ze strof.
RCr5met2EXPnx
Ruth53dKdvzEi
Ćwiczenie 2
Wskaż w utworze środki poetyckie i określ ich funkcję.
Wymień środki poetyckie w utworze i określ ich funkcję.
R11S6LpAXXbBV
RTwhbxsZDavC8
Polecenie 4
Po przedstawieniu interpretacji nadszedł czas na własne wnioski i oceny. Odpowiedz na pytania: Jakie znaczenie ma dla ciebie ten obraz? Czy Autoportret van Gogha poruszył cię? Czy wywołał w tobie jakieś odczucia? Czy zainspirował cię do własnych przemyśleń? Czy sztuka van Gogha – artysty dziewiętnastowiecznego – może być interesująca dla współczesnych odbiorców? Ten etap interpretacji ma charakter osobisty i dotyczy twoich podglądów i przekonań. Powyższe pytania potraktuj jedynie jako podpowiedzi i samodzielnie zdecyduj, jak podsumujesz swoje rozważania o obrazie holenderskiego malarza.