E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.
WprowadzenieDlTCOwfmqWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
Rs2y3zKuTzUVY
Grafika przedstawia dwa kafelki ze spisu treści. Są umiejscowione obok siebie. Mają prostokątny kształt. Górna część kafelka to szara grafika z symbolem danego multimedium. Dolna część to tytuł i nazwa multimedium. Kafelek z lewej przedstawia prostą grafikę kliszy filmowej z trójkątem symbolizującym włączenie odtwarzania filmu. Obrazek składa się tylko z niebieskich linii. Podpis tego multimedium brzmi: Zasady wykorzystania i obsługa środków łączności, film instruktażowy. Kafelek z prawej przedstawia prostą grafikę z monitorem komputera, na którym wyświetlają się sześciany. Obrazek składa się tylko z niebieskich linii. Podpis tego multimedium brzmi: praca systemu GMDSS, animacja w grafice 2D i 3D.
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Sekwencje filmoweDGQ2Bn0oaSekwencje filmowe ukazuje zasady wykorzystania i obsługę środków łączności. Animacja w grafice 2D i 3DDdk431h6FAnimacja w grafice 2D i 3D dotyczy pracy systemu GMDSS. Prezentuje VHF DSC, EPIRB, SART, SART‑AIS, NAVTEX oraz INMARSAT C.
Ekran wyświetlacza filmów i animacji wygląda jak na zdjęciu poniżej:
RizI3SRvwTLls
Zdjęcie przedstawia wygląd ekranu odtwarzania filmu. Ekran jest czarny. W jego dolnej części znajdują się ikony z różnymi opcjami. W dolnym lewym rogu widać ikonę trójkąta w kółku. Jest to ikona włączania odtwarzania filmu. Kolejna ikona znajduje się dopiero w połowie ekranu dolnego paska. Jest to ikona megafonu. Obok niej widać niebieski pasek, który oznacza poziom głośności. Obok znajduje się ikona człowieka, od którego głowy odchodzą dwie fale. Umożliwia ona włączanie alternatywnej ścieżki dźwiękowej. Dalej znajduje się mały biały prostokąt z czarnymi paskami w jego dolnej części. Pozwala ona na włączenie napisów. Kolejna ikona to napis auto, która umożliwia wybranie jakości filmu. Obok niej widać ikonę jedynki z iksem. Po kliknięciu na nią można wybrać szybkość odtwarzania filmu. Ostatnia ikona to kreski tworzące kwadrat. Kreski te tworzą jedynie krawędzie kwadratu. Jest to opcja włączania trybu pełnoekranowego.
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć multimedium, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
Rew4dzRQPjQvf
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia odtwarzania filmu. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta wskazuje w prawo. Oba kształty są białe. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.
R1JqTMKylGNie
Zdjęcie przedstawia ikonę zatrzymania odtwarzania filmu. Są to dwie pionowe kreski wpisane w okrąg. Ikona ma biały kolor. Tło zdjęcia jest niebieskie.
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
R1XIfDjJYG002
Zdjęcie przedstawia pasek zmiany głośności dźwięku w filmie. Składa się on z ikony megafonu skierowanego w prawo, od którego odchodzą dwie półokrągłe linie symbolizujące fale dźwiękowe. Po prawej stronie megafonu znajduje się niebieski pasek, który umożliwia zmianę poziomu głośności.
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
R1PlCaw1whLAY
Zdjęcie przedstawia ikonę włączania i wyłączania napisów w filmie wraz z rozwiniętymi opcjami. Ikona napisów to biały prostokąt z kropkami i kreskami w jego dolnej części, które mają symbolizować napisy. Ikona napisów jest kliknięta, można to stwierdzić po bardziej białym kolorze niż znajdujące się obok inne ikony, które są szare. Nad ikonami widać szary panel zatytułowany napisy. Pod nim są dwie opcje: napisy oraz wyłączone. Klikniętą opcją są wyłączone. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze napisu. Obok ikony napisów widać jeszcze trzy inne ikony. Są to auto, 1x oraz kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
Rm2tyDQuB0mvx
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany jakości filmu. Ikona to biały napis auto. Po kliknięciu na nią wyświetla się powyżej panel zatytułowany jakość. Na zdjęciu widać trzy opcje do wyboru: auto, tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok ikony auto widać dwie inne ikony, czyli 1x oraz kwadrat włączania trybu pełnoekranowego.
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
R16MF7pDqfUvN
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany prędkości odtwarzania filmu. Ikona składa się z jedynki i małego iksa. Nad ikoną wyświetlony jest panel zatytułowany prędkość i zawierający różne opcje prędkości do wyboru. Opcje od góry to: po klatce, dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, normalna, jeden i dwadzieścia pięć setnych, jeden i pięć dziesiątych, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Zaznaczoną opcją jest prędkość normalna. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze tego napisu. Obok ikony zmiany prędkości widać po lewej stronie ikonę auto, a po prawej kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
R1IkZ5M0VwkZS
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia trybu pełnoekranowego filmu. Składa się ona z czterech kątów prostych, które tworzą kształt kwadratu. Ikona jest biała, a tło zdjęcia czarne.
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W symulatorzeDJ8NHatgtsymulatorze można zapoznać się z działaniem systemów i środków łączności oraz ich wykorzystaniem. W symulatorze zawarte są następujące urządzenia: VHF DSC, EPIRB, SART, SART‑AIS, NAVTEX oraz INMARSAT C. Poniższa instrukcja znajduje się również na stronie z symulatorem.
Na ekranie początkowym symulatora należy kliknięciem wybrać urządzenie, którego obsługę chce się przećwiczyć. Obrazek wybranego urządzenia stanie się bardziej wyraźny. Aby zaakceptować wybór, należy kliknąć przycisk „wybierz urządzenie”.
RQIBH2Yz8XcwY
Grafika przedstawia ekran początkowy symulatora z możliwością wyboru urządzenia. W górnej części ekranu widoczny jest tytuł. Brzmi on: działanie systemów i środków łączności oraz ich wykorzystanie. Poniżej widać pięć urządzeń. Są to EPIRB, INMARSAT C, NAVTEX, SART oraz VHF DSC. Poniżej znajduje się przycisk „wybierz urządzenie”, którego kliknięcie zatwierdza wybór urządzenia.
Ekran początkowy symulatora z możliwością wyboru urządzenia
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po wybraniu danego urządzenia pojawi się poniższy ekran:
RF8CcYq3Lv7qN
Grafika przedstawia przykładowy ekran startowy symulatora danego urządzenia. U góry widoczny jest tytuł symulatora: działanie systemów i środków łączności oraz ich wykorzystanie. Poniżej znajduje się nazwa urządzenia i przycisk rozpocznij. W górnym prawym rogu widoczny jest przycisk instrukcja. W dolnym prawym rogu znajduje się przycisk wybierz inne urządzenie.
Przykładowy ekran startowy symulatora danego urządzenia
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Widoczny jest na nim tytuł z nazwą danego urządzenia, przycisk „rozpocznij”, który umożliwia przejście do symulatora, przycisk „wybierz inne urządzenie”, który umożliwia powrót do poprzedniego ekranu oraz przycisk „instrukcja”. Po kliknięciu na instrukcję wyświetli się okno z opisaną budową danego urządzenia.
REOlUNaXbScm8
Grafika przedstawia przykładowy wygląd instrukcji urządzenia z symulatora. Widoczne jest urządzenie z podpisanymi elementami. Elementy wskazane są ponumerowanymi kreskami, a ich opisy znajdują się pod urządzeniem.
Przykładowy wygląd instrukcji urządzenia z symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu przycisku „rozpocznij” wyświetli się lista opcji do przećwiczenia (w przypadku EPIRB nie ma listy, od razu przechodzi się do polecenia).
RZ2yu8R1E4cCK
Grafika przedstawia przykładową listę funkcjonalności do przećwiczenia w symulatorze. U góry ekranu widoczny jest tytuł symulatora z nazwą urządzenia. Pod spodem widoczna jest lista funkcjonalności, które można przećwiczyć w symulatorze. W górnym prawym rogu znajduje się ikona domku, która pozwala na powrót do ekranu startowego.
Przykładowa lista funkcjonalności, które można przećwiczyć w symulatorze
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Należy kliknąć na dowolną opcję. Wyświetli się wtedy ekran z urządzeniem. W górnym prawym rogu znajduje się ikona domku. Umożliwia ona powrót do ekranu startowego.
Rf9ehU58S7ue9
Grafika przedstawia przykładowy ekran symulatora z widocznym urządzeniem i poleceniami. Po lewej stronie ekranu widoczne są polecenia, które należy wykonać. Po prawej stronie znajduje się interaktywne urządzenie. W górnym prawym rogu widoczne są dwie ikonki. Pierwsza to ikona instrukcji, pozwala ona na wyświetlenie wskazówek, co należy kliknąć w danym ćwiczeniu. Druga ikona to ikona domu. Pozwala ona na powrót do ekranu startowego.
Przykładowy ekran symulatora z widocznym urządzeniem i poleceniami
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na ekranie danego symulatora widoczne jest urządzenie oraz polecenie. W górnym prawym rogu widoczna jest ikona instrukcji oraz ikona domku, która pozwala na powrót do ekranu startowego. Po kliknięciu na instrukcję wyświetli się dodatkowe okno, które pomaga w przejściu przez zadania.
R1clGBbI8I4BA
Grafika przedstawia przykładowy wygląd instrukcji wyświetlającej się do danego zadania w symulatorze. Na ekranie symulatora, po lewej stronie widoczne jest otwarte okno instrukcji. Nie zasłania ono urządzenia, aby można było wykonywać zadania z otwartą instrukcją.
Przykładowy wygląd instrukcji wyświetlającej się do danego zadania w symulatorze
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po prawidłowym wykonaniu polecenia wyświetli się okno z pozytywną informacją zwrotną.
RiDIOBBvEG0Mi
Grafika przedstawia przykładowe okno z pozytywną informacją zwrotną po prawidłowym wykonaniu zadania w symulatorze. Na środku ekranu symulatora widoczne jest okno z informacją, że aktywacja urządzenia przebiegła prawidłowo.
Przykładowe okno z pozytywną informacją zwrotną po prawidłowym wykonaniu zadania w symulatorze
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wirtualne laboratoriumD14Cq0OxcWirtualne laboratorium umożliwia nadawanie i odczyt kodu MKS oraz alfabetu Morse’a. Poniższa instrukcja znajduje się również na stronie z laboratorium.
Aby włączyć laboratorium, należy na ekranie startowym kliknąć przycisk „rozpocznij”.
RwyuTnBEJiZw7
Grafika przedstawia ekran początkowy wirtualnego laboratorium. Widoczny jest na nim tytuł, który brzmi nadawanie i odczyt kodu MKS oraz alfabetu Morse'a. Poniżej znajduje się informacja: Nadaj dowolny komunikat, posługując się flagami, dźwiękiem i światłem. Pod spodem widoczny jest okrągły przycisk „rozpocznij”.
Ekran początkowy wirtualnego laboratorium
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wyświetli się ekran właściwy laboratorium. U góry ekranu znajdują się dwa okna: kod MKS i kod Morse'a. Poniżej widoczny jest statek, na którym będą widoczne nadawane sygnały. Po prawej stronie znajdują się litery alfabetu z przyporządkowanymi do nich znakami kodu Morse'a oraz flagami z kodu MKS.
R1EhlFXYfAGJI
Grafika przedstawia ekran właściwy wirtualnego laboratorium. W górnej części widoczne są dwa okna z rozwijalnym menu. Jedno z nich to kod MKS, a drugie kod Morse'a. Pod nimi znajduje się ekran przedstawiający statek, na którym widoczne będą efekty działań. Po prawej stronie ekranu znajdują się litery alfabetu i odpowiadające im znaki kodu Morse'a i flagi z kodu MKS.
A - kropka, kreska. Flaga z trójkątnym wcięciem z prawej strony. Lewa połowa flagi jest biała, prawa niebieska.
B - kreska, kropka, kropka, kropka. Jednolicie czerwona flaga z trójkątnym wcięciem z prawej strony.
C - kreska, kropka, kreska, kropka. Prostokątna flaga z pięcioma poziomymi pasami. Kolory pasów, patrząc od góry: niebieski, biały, czerwony, biały, niebieski.
D - kreska, kropka, kropka. Prostokątna niebieska flaga z poziomymi żółtymi pasami w górnej i dolnej części.
E - kropka. Prostokątna flaga. Górna połowa jest niebieska, dolna czerwona.
F - kropka, kropka, kreska, kropka. Prostokątna biała flaga z czerwonym prostokątem w środku. Krawędzie czerwonego prostokąta znajdują się w połowie boków białego prostokąta.
G - kreska, kreska, kropka. Prostokątna flaga z sześcioma pionowymi pasami. Pasy mają żółte i niebieskie kolory ułożone naprzemiennie, zaczynając od żółtego po lewej stronie.
H - kropka, kropka, kropka, kropka. Prostokątna flaga, której lewa połowa jest biała, a prawa czerwona.
I - kropka, kropka. Żółta flaga z czarnym kołem w środku.
J - kropka, kreska, kreska, kreska. Prostokątna flaga z trzema poziomymi pasami. Dwa zewnętrzne są niebieskie i węższe, środkowy jest biały i szerszy.
K - kreska, kropka, kreska. Prostokątna flaga, której lewa połowa jest żółta, a prawa niebieska.
L - kropka, kreska, kropka, kropka. Prostokątna flaga, składająca się z czterech mniejszych prostokątów, tworzących żółto‑czarną szachownicę. Górny lewy i dolny prawy prostokąt są żółte, pozostałe dwa czarne.
M - kreska, kreska. Prostokątna niebieska flaga z białym krzyżem w środku.
N - kreska, kropka. Prostokątna flaga w niebiesko‑białą szachownicę. Małych prostokątów jest szesnaście, po cztery w każdym rzędzie i kolumnie. Pierwszy górny lewy prostokąt jest niebieski.
O - kreska, kreska, kreska. Prostokątna flaga, przedzielona po skosie na pół. Lewy dolny prostokąt jest żółty, a górny prawy czerwony.
P - kropka, kreska, kreska, kropka. Prostokątna niebieska flaga z mniejszym białym prostokątem w środku.
Q - kreska, kreska, kropka, kreska. Prostokątna jednolicie żółta flaga.
R - kropka, kreska, kropka. Prostokątna czerwona flaga z żółtym krzyżem w środku. Ramiona krzyża zaczynają się w połowie boków prostokąta.
S - kropka, kropka, kropka. Prostokątna biała flaga z mniejszym niebieskim prostokątem w środku.
T - kreska. Prostokątna flaga z trzema pionowymi pasami. Lewy pas jest czerwony, środkowy biały, prawy niebieski.
U - kropka, kropka, kreska. Prostokątna flaga, składająca się z czterech mniejszych prostokątów, tworzących czerwono‑białą szachownicę. Górny lewy i dolny prawy prostokąt są czerwone, pozostałe dwa białe.
V - kropka, kropka, kropka, kreska. Prostokątna biała flaga z czerwonym krzyżem w środku.
W - kropka, kreska, kreska. Prostokątna niebieska flaga z mniejszym białym prostokątem wewnątrz. W białym prostokącie znajduje się jeszcze mniejszy czerwony prostokąt.
X - kreska, kropka, kropka, kreska. Prostokątna biała flaga z niebieskim krzyżem w środku. Ramiona krzyża zaczynają się w połowie boków prostokąta.
Y - kreska, kropka, kreska, kreska. Prostokątna flaga w żółto‑czerwone pasy. Pasy przebiegają skośnie. Jest ich dziesięć. Zaczynają się w górnym lewym rogu od żółtego koloru.
Z - kreska, kreska, kropka, kropka. Prostokątna flaga złożona z czterech trójkątów zwróconych do siebie wierzchołkami. Wierzchołki stykają się na środku prostokąta. Lewy trójkąt jest czarny, górny jest żółty, prawy jest niebieski, a dolny czerwony.
Ekran właściwy wirtualnego laboratorium
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po najechaniu kursorem myszki na daną flagę wyświetli się jej znaczenie:
RnVIZsJWkOK4B
Grafika przedstawia przykładowy opis jednej z flag z wirtualnego laboratorium. Widoczna flaga jest żółta z czarnym kołem w środku. Widniejący obok niej podpis brzmi: Zmieniam mój kurs w lewo.
Przykładowy opis jednej z flag z wirtualnego laboratorium
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na początku należy wybrać z rozwijalnego menu jedną z dostępnych opcji albo z kodu MKS, albo z kodu Morse'a.
R1GWZy9QLVP0u
Grafika przedstawia widok na rozwinięte listy kodu MKS i kodu Morse'a z wirtualnego laboratorium. Przy kodzie MKS do wyboru są trzy opcje: jednoflagowy, dwuflagowy i trzyflagowy. Przy kodzie Morse'a do wyboru są dwie opcje: sygnalizacja światłem i sygnalizacja dźwiękiem.
Widok na rozwinięte listy kodu MKS i kodu Morse'a z wirtualnego laboratorium
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po wybraniu jednej z opcji można kliknąć na alfabet i flagi. W przypadku kodu MKS flagi pojawią się ekranie ze statkiem. W przypadku kodu Morse'a sygnalizacja światłem będzie widoczna na ekranie w postaci mrugającego w odpowiednich częstotliwościach światła, a sygnalizacja dźwiękiem będzie słyszalna.
R1UWbTbSgWaGC
Grafika przedstawia nadawanie sygnału jednoflagowego. Czerwone strzałki wskazują klikniętą flagę, która pojawiła się na maszcie statku. Jest to żółta flaga z czarnym kółkiem w środku.
Nadawanie sygnału jednoflagowego; czerwone strzałki wskazują klikniętą flagę, która pojawiła się na maszcie statku
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R5fB0g7DncFmc
Grafika przedstawia sygnalizację światłem. Czerwone strzałki wskazują widoczny na maszcie statku sygnał świetlny w postaci żółtego koła oraz klikniętą literę alfabetu. W tym wypadku jest to litera I.
Sygnalizacja światłem; czerwone strzałki wskazują widoczny na maszcie statku sygnał świetlny oraz klikniętą literę alfabetu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Interaktywne materiały sprawdzająceDgbP7k5I8Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
RWwaAORItCNVL
Zdjęcie przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Składają się one z prostokątnych paneli umieszczonych jeden pod drugim. Każdy panel posiada numer oraz tytuł, który nawiązuje do zawartego w nim zadania.
Przykładowy wygląd zakładek z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
RGsfwxJbl7dRf
Zdjęcie przedstawia otwartą zakładkę z przykładowym zadaniem. Pod nazwą zakładki znajduje się polecenie. Pod poleceniem widać treść zadania z odpowiedziami do wyboru. Po prawej stronie polecenia widać zielony sześciokąt. Poniżej zadania, po prawej stronie panelu znajduje się ikona sprawdź. Po jej lewej stronie widać symbol gumki. Poniżej przycisku sprawdź znajduje się napis pokaż odpowiedź.
Widok przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.
R1JBlemflmI6m
Zdjęcie przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widać trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy z lewej jest zielony. Środek zielonej ikonki jest biały z jednym fragmentem zielonym. Fragment jest trójkątny i jego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka jest żółta. Jej jedna połowa jest biała, a druga żółta. Trzecia ikona jest czerwona. Cały jej środek jest czerwony.
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.
REmREUAvCYk9Y
Grafika przedstawia przykładowy wygląd panelu testu. Składa się on z tytułu testu, informacji o liczbie pytań, czasie, w którym należy rozwiązać test, oraz o ostatnim uzyskanym wyniku. Poniżej widać przycisk Uruchom.
Przykładowy wygląd panelu testu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.
RCMSSyrc1lMwO
Grafika przedstawia przykładowe zadanie testowe. Ponad poleceniem widać numer pytania, czas, który pozostał na wypełnianie testu, oraz ostatni uzyskany wynik. Pod poleceniem znajdują się możliwe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu panelu z zadaniem znajdują się dwa przyciski. Są to Sprawdź oraz Dalej.
Wygląd przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęćDbx32MznNSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
Przewodnik dla nauczycielaDmhLHz97wPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego sięD1A6NqkAxPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografiaDwXglOiqUNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.