E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.
WprowadzenieDlTCOwfmqWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
Sekwencje filmoweDGQ2Bn0oaSekwencje filmowe ukazuje zasady wykorzystania i obsługę środków łączności. Animacja w grafice 2D i 3DDdk431h6FAnimacja w grafice 2D i 3D dotyczy pracy systemu GMDSS. Prezentuje VHF DSC, EPIRB, SART, SART‑AIS, NAVTEX oraz INMARSAT C.
Ekran wyświetlacza filmów i animacji wygląda jak na zdjęciu poniżej:
RizI3SRvwTLls
Aby odtworzyć multimedium, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
Rew4dzRQPjQvf
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.
R1JqTMKylGNie
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
R1XIfDjJYG002
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
R1PlCaw1whLAY
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
Rm2tyDQuB0mvx
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
R16MF7pDqfUvN
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
W symulatorzeDJ8NHatgtsymulatorze można zapoznać się z działaniem systemów i środków łączności oraz ich wykorzystaniem. W symulatorze zawarte są następujące urządzenia: VHF DSC, EPIRB, SART, SART‑AIS, NAVTEX oraz INMARSAT C. Poniższa instrukcja znajduje się również na stronie z symulatorem.
Na ekranie początkowym symulatora należy kliknięciem wybrać urządzenie, którego obsługę chce się przećwiczyć. Obrazek wybranego urządzenia stanie się bardziej wyraźny. Aby zaakceptować wybór, należy kliknąć przycisk „wybierz urządzenie”.
RQIBH2Yz8XcwY
Po wybraniu danego urządzenia pojawi się poniższy ekran:
RF8CcYq3Lv7qN
Widoczny jest na nim tytuł z nazwą danego urządzenia, przycisk „rozpocznij”, który umożliwia przejście do symulatora, przycisk „wybierz inne urządzenie”, który umożliwia powrót do poprzedniego ekranu oraz przycisk „instrukcja”. Po kliknięciu na instrukcję wyświetli się okno z opisaną budową danego urządzenia.
REOlUNaXbScm8
Po kliknięciu przycisku „rozpocznij” wyświetli się lista opcji do przećwiczenia (w przypadku EPIRB nie ma listy, od razu przechodzi się do polecenia).
RZ2yu8R1E4cCK
Należy kliknąć na dowolną opcję. Wyświetli się wtedy ekran z urządzeniem. W górnym prawym rogu znajduje się ikona domku. Umożliwia ona powrót do ekranu startowego.
Rf9ehU58S7ue9
Na ekranie danego symulatora widoczne jest urządzenie oraz polecenie. W górnym prawym rogu widoczna jest ikona instrukcji oraz ikona domku, która pozwala na powrót do ekranu startowego. Po kliknięciu na instrukcję wyświetli się dodatkowe okno, które pomaga w przejściu przez zadania.
R1clGBbI8I4BA
Po prawidłowym wykonaniu polecenia wyświetli się okno z pozytywną informacją zwrotną.
Wirtualne laboratoriumD14Cq0OxcWirtualne laboratorium umożliwia nadawanie i odczyt kodu MKS oraz alfabetu Morse’a. Poniższa instrukcja znajduje się również na stronie z laboratorium.
Aby włączyć laboratorium, należy na ekranie startowym kliknąć przycisk „rozpocznij”.
RwyuTnBEJiZw7
Wyświetli się ekran właściwy laboratorium. U góry ekranu znajdują się dwa okna: kod MKS i kod Morse'a. Poniżej widoczny jest statek, na którym będą widoczne nadawane sygnały. Po prawej stronie znajdują się litery alfabetu z przyporządkowanymi do nich znakami kodu Morse'a oraz flagami z kodu MKS.
R1EhlFXYfAGJI
Po najechaniu kursorem myszki na daną flagę wyświetli się jej znaczenie:
RnVIZsJWkOK4B
Na początku należy wybrać z rozwijalnego menu jedną z dostępnych opcji albo z kodu MKS, albo z kodu Morse'a.
R1GWZy9QLVP0u
Po wybraniu jednej z opcji można kliknąć na alfabet i flagi. W przypadku kodu MKS flagi pojawią się ekranie ze statkiem. W przypadku kodu Morse'a sygnalizacja światłem będzie widoczna na ekranie w postaci mrugającego w odpowiednich częstotliwościach światła, a sygnalizacja dźwiękiem będzie słyszalna.
Interaktywne materiały sprawdzająceDgbP7k5I8Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
RWwaAORItCNVL
Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
RGsfwxJbl7dRf
Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.
R1JBlemflmI6m
Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.
REmREUAvCYk9Y
Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.
Słownik pojęćDbx32MznNSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
Przewodnik dla nauczycielaDmhLHz97wPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego sięD1A6NqkAxPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografiaDwXglOiqUNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.