E-materiały do kształcenia zawodowego

Zamawianie i rezerwacja imprez i usług turystycznych

HGT.07. Przygotowanie imprez i usług turystycznych - Technik organizacji turystyki 422104

Instrukcja użytkowania

Spis treści

Spis treści

  1. Informacje ogólneInformacje ogólne

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. WprowadzenieWprowadzenie

  4. Materiały multimedialneMateriały multimedialne

  5. Obudowa dydaktycznaObudowa dydaktyczna

  6. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e materiału. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wprowadzenie

We wprowadzeniuDMuNCoEe2wprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Materiały multimedialne

W skład materiałów multimedialnych wchodzi film instruktażowy (tutorial), gra wcielanie się w rolę, symulator oprogramowania oraz dokumentacja interaktywna.

Pod każdym multimedium znajduje się ćwiczenie lub ćwiczenia powiązane z tematem przedstawionym w danym multimedium. Dodatkowo pod każdym multimedium zostały umieszczone materiały powiązane.

Film instruktażowy

Ekran odtwarzania filmu instruktażowego (tutorial): Systemy rezerwacjiDDiN1D0lIfilmu instruktażowego (tutorial): Systemy rezerwacji wygląda następująco:

RmBih8tMdCaE7
Ekran startowy filmu instruktażowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.

R1ZYq8wZ3r7aw
Ikona odtwarzania filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.

RVCpiUl5n0ttF
Ikona zatrzymywania filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

RbBbaGVRgFWIz
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

R1H4USKBOhie7
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów. Istnieje możliwość wyboru napisów w języku angielskim.

RcRzrBwJRJiUy
Widok opcji włączenia/wyłączenia napisów
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.

RnFD8aYmhLXGG
Widok opcji zmiany jakości filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzania materiału.

RRJvBf5Bnf4Id
Widok opcji zmiany prędkości odtwarzania filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.

R1ZrP8IH5yew8
Widok ikony trybu pełnoekranowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Gra wcielanie się w rolę

Gra wcielanie się w rolę – Rezerwacja i anulacja imprez turystycznychDjSKXdCXOGra wcielanie się w rolę – Rezerwacja i anulacja imprez turystycznych daje możliwość wcielenia się w rolę pracownika biura turystycznego (agenta turystycznego) oraz klienta.Gra dotyczy procesu dokonywania rezerwacji imprezy turystycznej w biurze turystycznym i pozwala wykazać się pracownikowi biura turystycznego, który – uwzględniając wybrane czynniki – ma za zadanie zainteresować klienta zakupem imprezy turystycznej. W trakcie konwersacji z agentem turystycznym klient precyzuje preferencje dotyczące swojego wyjazdu, w tym kierunek, zakwaterowanie, wyżywienie, atrakcje. Pracownik biura turystycznego zadaje pytania, aby uszczegółowić wybór i prezentuje końcową ofertę klientowi, rezerwuje imprezę, sporządza umowę.

R10PRKCmywXKi
Ekran powitalny gry wcielanie się w rolę.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Szczegółowa instrukcja korzystania z gry znajduje się pod materiałem multimedialnym.

Symulator oprogramowania

Symulator oprogramowania – Rezerwacja imprez turystycznychDKIdJ3FJKSymulator oprogramowania – Rezerwacja imprez turystycznych daje możliwość rozwiązywania zadań z zakresu rezerwacji imprez turystycznych i zapoznania się z zasadami rezerwacji oraz systemami rezerwacyjnymi. Symulator pozwala na dobieranie odpowiedniej oferty do potrzeb klienta, dobieranie usługodawców (np. lonii lotniczych czy hoteli), wyboru opcji płatności czy finalizowania umowy.

R7zk1xcxjLCOE
Ekran początkowy symulatora oprogramowania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Szczegółowa instrukcja korzystania z symulatora znajduje się pod materiałem multimedialnym.

Dokumentacja interaktywna

Dokumentacja interaktywna – Dokumentacja zamawiania i potwierdzania świadczeńDJ3rHdmfJDokumentacja interaktywna – Dokumentacja zamawiania i potwierdzania świadczeń zawiera dokumentację związaną z zamawianiem i potwierdzaniem świadczeń dotyczących imprezy turystycznej.

Dokumentacja zawiera wzory i przykładowo wypełnione dokumenty, np. zamówienie usługi noclegowej, zamówienie wyżywienia, zamówienie usługi transportowej,zamówienie biletów wstępu, zamówienie usługi przewodnickiej, zamówienie usługi pilotażu, a także dokumenty do wypełnienia.

Po lewej stronie dokumentacji znajduje się interaktywne menu ze strukturą całej dokumentacji (z podziałem na konkretne dokumenty). Kliknięcie wybranego wiersza spowoduje przekierowanie do odpowiedniego okna dokumentacji (np. do wzoru, do przykładów dokumentów wypełnionych lub do dokumentu do wypełnienia przez ucznia). Na górnym panelu, po naciśnięciu strzałki w prawo lub w lewo, można przeglądać poszczególne pozycje dokumentacji.

RehQaqS1vYzDE
Widok głównego panelu dokumentacji interaktywnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDOhq5oa5pInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać.

Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja o tym, czy zadanie zostało poprawnie wykonane.

Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi.

Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania.

W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę.

Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.

R1ZlWpcaJ5LtV
Ikony poziomu trudności
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Istnieje możliwość wyboru ćwiczeń o oczekiwanym poziomie lub poziomach trudności. Funkcja „Pokaż ćwiczenia” pozwala decydować użytkownikowi, czy chce rozwiązywać zadania łatwe, średnie ,trudne czy też ich kombinacje. Domyślnie wyświetlane są ćwiczenia ze wszystkich poziomów. Aby zrezygnować z wybranego stopnia trudności, należy kliknąć jego ikonę tak, aby stała się szara (nieaktywna). Ponowne kliknięcie spowoduje, że ikona będzie znów kolorowa i pojawią się zadania z danego poziomu. W ten sposób użytkownik decyduje o tym, na którym poziomie trudności chce rozwiązywać zadania.

Słownik pojęć dla e zasobu

Słownik pojęć dla e‑materiałuDayJEkkxRSłownik pojęć dla e‑materiału umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka haseł. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. W słowniku znajdują się również aktywne linki kierujące do danego multimedium e‑materiału, pozwalającego lepiej zrozumieć dane pojęcie.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDnXc6ED0pPrzewodnik dla nauczyciela zawiera aktywny spis treści przedstawiający wykaz czterech części, po naciśnięciu na nie pokazuje się wybrana składowa przewodnika. Pierwsza przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Trzecia część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz dla indywidualnej pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

W przewodniku znajdują się aktywne linki kierujące do danego multimedium e‑materiału.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDmS7rIngHPrzewodnik dla uczącego się zawiera aktywny spis treści przedstawiający wykaz trzech części, po naciśnięciu na nie pokazuje się wybrana składowa przewodnika. Pierwsza przedstawia strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Druga część zawiera informacje, w jaki sposób uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów e‑materiału. Trzecia część to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

W przewodniku znajdują się aktywne linki kierujące do danego multimedium e‑materiału.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDDLT1X1AjNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literatury, z których korzystano podczas przygotowywania e‑materiału. Adresy internetowe pozwalają, po zaznaczeniu i skopiowaniu, przejść na daną stronę, a także zawierają datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści