Transport w turystyce
HGT.07. Przygotowanie imprez i usług turystycznych, HGT.08. Obsługa klienta oraz rozliczanie imprez i usług turystycznych - Technik organizacji turystyki 422104
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik organizacji turystykiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik organizacji turystyki
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia:
E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik organizacji turystyki 422104 dla kwalifikacji: HGT.07. Przygotowanie imprez i usług turystycznych i HGT.08. Obsługa klienta oraz rozliczanie imprez i usług turystycznych.
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: HGT.07. Przygotowanie imprez i usług turystycznych:
projektowania imprez i usług turystycznych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:
HGT.07.3. Projektowanie imprez i dobór usług turystycznych
3) dobiera usługi turystyczne w zależności od potrzeb klientów i rodzaju turystyki;
HGT.07.5. Rezerwacja usług i imprez turystycznych
1) dobiera usługodawców do realizacji imprez i usług turystycznych.
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: HGT.08. Obsługa klienta oraz rozliczanie imprez i usług turystycznych:
prowadzenia informacji turystycznej,
obsługi klientów korzystających z usług turystycznych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednstek efektów kształcenia:
HGT.08.3 Organizowanie informacji turystycznej
1) korzysta z różnych źródeł informacji stosowanych w turystyce;
3) udziela informacji turystycznej podczas obsługi klienta.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
2.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2.2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Plansza interaktywna – Rodzaje transportu, wady i zalety transportuPlansza interaktywna – Rodzaje transportu, wady i zalety transportu
Sekwencje filmowe – Rodzaje transportuSekwencje filmowe – Rodzaje transportu
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning –Ścieżka pasażera na lotnisku, promie, dworcu kolejowymInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning –Ścieżka pasażera na lotnisku, promie, dworcu kolejowym
Dokumentacja interaktywna – Dokumenty podróżyDokumentacja interaktywna – Dokumenty podróży
2.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności w zakresie przygotowania imprez i usług turystycznych i współpracy z przewoźnikami.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Bibliografia i netografiaBibliografia i netografia stanowi listę pomocy (publikacji oraz stron internetowych), na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśniają działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik organizacji turystyki
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu przygotowania imprez i usług turystycznych. Celem e‑materiału jest podnoszenie jakości procesu dydaktycznego, rozwój kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych, lepsze dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia.
Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego:
3.1. Praca uczniów podczas zajęć
Plansza interaktywna – Rodzaje transportu, wady i zalety transportu
Uczniowie otrzymują od nauczyciela kartki z nazwami rodzajów transportu. Każda grupa otrzymuje cztery zestawy kartek z zaletami i wadami. Zadaniem uczniów jest ułożenie tych kartek w taki sposób, by połączyć konkretne rodzaje transportu z ich wadami i zaletam. Można zastosować elementy rywalizacji. Grupa, która popełni najmniej błędów lub wykona zadanie bezbłędnie otrzymuje od nauczyciela ocenę lub punkty za aktywność. Nauczyciel może prezentować i oceniać efekty pracy grup uczniów oraz prosić ich o rozstrzygnięcie, czy zadanie zostało wykonane prawidłowo.
Sekwencje filmowe – Rodzaje transportu
Uczniowi pracują metodą grup eksperckich. W pierwszym etapie członkowie każdej grupy pracują nad jednym zagadnieniem (jednym z czterech). Po opracowaniu w dowolnej formie informacji na dany temat uczniowie tworzą nowe grupy, w których jest przedstawiciel jednej z czterech grup początkowych. Każdy z uczniów w nowych grupach jest ekspertem od jednego tematu. Zadaniem uczniów w grupach jest przekazanie wiedzy zdobytej na pierwszym etapie pozostałym członkom grupy. Uczniowie nie mogą korzystać z innych źródeł niż ich notatki stworzone na pierwszym etapie pracy w grupach. Podsumowaniem pracy uczniów może być test
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning –Ścieżka pasażera na lotnisku, promie, dworcu kolejowym
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich ma za zadanie zrealizować wszystkie misje zaproponowane w multimedium, w dowolnej kolejności. Drużyny mogą ze sobą rywalizować w duchu zdrowej rywalizacji i fair‑play. Po realizacji misji nauczyciel ocenia poprawność wykonania zadania. Uczniowie dzielą się z kolegami i koleżankami uwagami dotyczącymi przebiegu gry.
Dokumentacja interaktywna – Dokumenty podróży
Uczeń powinien się wcielić w rolę pracownika biura. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, które zapoznają się z materiałem multimedialnym. Uczniowie w poszczególnych grupach wcielają się w rolę pracownika biura podróży. Każda grupa na podstawie odpowiedzi udzielonych na pytania w programie tworzy katalog właściwych zachowań pracownika w związku z realizowanym zadaniem. Na podstawie pytań i odpowiedzi każdy uczeń powinien przygotować notatkę, która będzie uwzględniała opis najważniejszych zachowań, podejmowanych działań i czynności, w ramach realizacji tych ról. Uczniowie pracujący w szybkim tempie mogą opracować pytania o większym stopniu trudności dla uczniów z innej klasy, uczniowie pracujący wolniej przygotowują pytania o mniejszym stopniu trudności.
3.2. Praca uczniów poza zajęciami
Plansza interaktywna – Rodzaje transportu, wady i zalety transportu
Praca indywidualna
Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie pdf. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.
Sekwencje filmowe – Rodzaje transportu
Praca w grupach
Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na kilka grup, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień. Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 10 min. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.
Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:
poprawność merytoryczna;
trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;
estetyka wykonania.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning –Ścieżka pasażera na lotnisku, promie, dworcu kolejowym
Praca indywidualna
Po zapoznaniu się z informacjami zawartymi w dokumentacji, planszy interaktywnej oraz w filmie edukacyjnym uczeń może sprawdzić samodzielnie swoją wiedzę, wykonując misje w grze typu scenario‑based learning.
Dokumentacja interaktywna – Dokumenty podróży
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, tym razem czteroosobowe. Każda drużyna powinna mieć dostęp do komputera lub tabletu. Zespoły przystępują do wypełniania dokumentacji. Po ukończeniu pracy każda grupa prezentuje swoje wyniki na następnych zajęciach, a nauczyciel omawia błędy.
Interaktywne materiały sprawdzające
Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:
testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;
zadania dobierania w pary;
zadania z lukami;
krzyżówki.
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej. W ten sposób oprócz sprawdzenia swojej wiedzy ugruntowują też umiejętności niezbędne do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym.
3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
Plansza interaktywna – Rodzaje transportu, wady i zalety transportu
jeśli uczniowie wykonują zadanie w grupach, należy zwrócić uwagę na osoby, które mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas przedstawić im inną formę zadania, np. indywidualne wykonanie zadania;
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych do wycieczki lub poprosić kolegów/koleżanki o opisanie elementów ukazywanych podczas wycieczki;
uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone obowiązki i należy im zapewnić warunki do pracy z ograniczeniem niepotrzebnych dodatkowych bodźców słuchowych lub wzrokowych.
Sekwencje filmowe – Rodzaje transportu
podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zapisywać na tablicy pomysły pozostałych uczniów i porządkować mapę myśli, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom z trudnościami w nauce.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning –Ścieżka pasażera na lotnisku, promie, dworcu kolejowym
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
przy pracy z programem ćwiczeniowym należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań.
Dokumentacja interaktywna – Dokumenty podróży
polecenia i teksty dla uczniów z SPE powinny być formułowane przystępnym i zrozumiałym językiem;
instrukcje dla ucznia powinny być krótkie, jednoznaczne i zrozumiałe;
zasób słów wykorzystany w poleceniach należy ograniczyć do zestawu niezbędnego dla zrozumienia prezentowanego tekstu - uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną nie rozumieją tekstów o charakterze abstrakcyjnym, wymagających logicznego myślenia, wyciągania wniosków, abstrahowania;
zadania zaproponowane w materiale powinny być dostosowane do możliwości uczniów;
nie należy stosować abstrakcyjnych pojęć;
informacje zwrotne dla ucznia muszą być jasne i precyzyjne;
podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy).
Przydatne linki do stron internetowych:
www.ore.edu.pl
www.laski.edu.pl
www.pfron.org.pl
www.pzn.org.pl
Przydatna bibliografia:
Borski M., Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.
Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Warszawa 2010.
Wolska D., Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Kraków 2014.
Smith D.D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki, t. 1, red. Firkowska‑Mankiewicz A., Szumski G, Warszawa 2009.
Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Płock 2003.
Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Warszawa 2008.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści