Współpraca ze służbami żeglugi powietrznej
Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z jedenastu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.
- Wprowadzenie
Służby żeglugi powietrznejSekwencje filmowe
Przestrzeń powietrzna – struktura i podstawowe elementyAtlas interaktywny
Procedury SID i STARGra edukacyjna
Praca kontrolera ruchu lotniczegoPlansza interaktywna
Współpraca DOP ze służbami żeglugi powietrznejInteraktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć do e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą: sekwencje filmowe, atlas interaktywny, gra edukacyjna, plansza interaktywna oraz wirtualny awatar.
Sekwencje filmowe
W e‑materiale znajdują się cztery sekwencje filmowesekwencje filmowe, w ktorych zaprezentowano współpracę kontrolerów ruchu lotniczego z innymi użytkownikami lotniska.
Ekran filmu wygląda jak na zdjeciu poniżej:

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić wymaganą głośność. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć symbol głośnika.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie jej spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu go pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Klikając ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

Atlas interaktywny
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny składa się z grafik, które przedstawiają podział przestrzeni powietrznej na różne strefy - zarówno z góry, jak i z boku. Po kliknięciu na grafikę, grafika powiększa się.

Dodatkowo część podziałów przestrzeni przedstawiono na ilustracjach interaktywnych. Znajdują się na nich punkty interaktywne. Poniżej przykładowa ilustracja posiada piętnaście punktów interaktywnych.

Po wybraniu punktu interaktywnego, pojawia się ramka z tekstem uzupełniającym. Pod nim zamieszczone jest również nagranie dźwiękowe tożsame z tekstem. Posiada ono przyciski - włączania i pauzy oraz włączania i wyłączenia dźwięku. Widoczny jest również pasek postępu nagrania (po lewej stronie) oraz pasek głośności, którą można zmieniać ( po prawej stronie). Aby wyjść z ramki, należy kliknąć kursorem poza nią.

Po kliknięciu wybranego punktu, w górnej lewej części ilustracji interaktywnej, pojawia się menu składające się ze wszystkich ustawionych w kolejności punktów. Można przełączać się pomiędzy punktami, klikając punkty z menu albo klikając je na planszy. Ikona przekreślonego oka z kolei wyłącza widok punktów interaktywnych.

Gra edukacyjna
Gra edukacyjnaGra edukacyjna umożliwia zapoznanie się z mapami SID i STAR oraz zrozumienie i naukę procedur związanych z rozmieszczaniem na nich elementów koniecznych do przeprowadzenia lotu.
Poniżej przedstawiony jest ekran startowy gry. Na tym etapie można sprawdzić cel i zasady gry. Następnie po wybraniu mapy SID oraz STAR pojawiają się plansze z tekstem, w którym opisano, czym jest dana mapa. Użytkownik wybiera na tym etapie jedną ścieżkę - SID albo STAR. Po wybraniu ścieżki, przycisk „Start” staje się aktywny. Należy go kliknąć, aby przejść do gry. Szczegółowe zasady omówione są w instrukcji znajdującej się nad grą.

Plansza interaktywna
Plansza interaktywnaPlansza interaktywna składa się z grafiki, na której umieszczone są punkty interaktywne.

Po wybraniu punktu interaktywnego, na marginesie prawym bądź lewym (w zależności od położenia punktu), pojawia się pole (panel) z tekstem uzupełniającym. W polu zamieszczone jest również nagranie dźwiękowe tożsame z tekstem. Posiada ono przyciski - włączania i pauzy oraz włączania i wyłączenia dźwięku. Widoczny jest również pasek postępu nagrania (po lewej stronie) oraz pasek głośności, którą można zmieniać (po prawej stronie). Aby zamknąć panel, należy kliknąć przycisk „Wróć” znajdujący się w prawym dolnym rogu panelu albo kliknąć w obszar poza panelem.

Pod niektórymi punktami znajdują się nagrania rzeczywistych rozmów pracowników lotniska. Poniżej przykład.

Po kliknięciu wybranego punktu, w górnej lewej części ilustracji interaktywnej pojawia się menu składające się ze wszystkich ustawionych w kolejności punktów. Można przełączać się pomiędzy punktami, klikając punkty z menu albo klikając je na planszy. Ikona przekreślonego oka z kolei wyłącza widok punktów interaktywnych.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning przybliża charakterystykę zawodów: dyżurnego operacyjnego portu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego oraz przedstawiciela agenta handlingowego. Poniżej przedstawiony jest ekran startowy. Szczegółowa instrukcja znajduje się nad grą.

Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W zależności od odpowiedzi pojawią się również różne informacje zwrotne. W przypadku błędnej zostanie wskazany materiał, w którym można uzupełnić wiedzę potrzebną do wykonania zadania. Natomiast po poprawnym wykonaniu zadania pojawi się informacja wskazująca, jaką wiedzą wykazał się gracz do jej rozwiązania. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w zasobie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.
Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści