E-materiały do kształcenia zawodowego

Współpraca ze służbami żeglugi powietrznej

Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych

bg‑azure

Instrukcja użytkowania

4

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z jedenastu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

RMU7H1q3G3uTM
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

R11r3K1RZgRdr
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wprowadzenie

WprowadzenieDf1euDhI8Wprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: sekwencje filmowe, atlas interaktywny, gra edukacyjna, plansza interaktywna oraz wirtualny awatar.

Sekwencje filmowe

W e‑materiale znajdują się cztery sekwencje filmoweD13zc9R5Psekwencje filmowe, w ktorych zaprezentowano współpracę kontrolerów ruchu lotniczego z innymi użytkownikami lotniska.

Ekran filmu wygląda jak na zdjeciu poniżej:

RI6mEch3n9oXP
Przykładowy ekran filmu z sekwencji
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

R1BqyFUpHPvWg
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

R1Ik5OfJwvWbq
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić wymaganą głośność. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć symbol głośnika.

R1ADRL7Hvif5P
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

R1Xck8pLTqCx6
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie jej spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RWF5g0vlQXsL2
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu go pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R69LpJ0OOVEvg
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

RBZ9WBudsB4Ov
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R1bEUZDVjXEBN
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1bhQLCqkyoOB
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Atlas interaktywny

Atlas interaktywnyDyh2LaNmeAtlas interaktywny składa się z grafik, które przedstawiają podział przestrzeni powietrznej na różne strefy - zarówno z góry, jak i z boku. Po kliknięciu na grafikę, grafika powiększa się.

RIuvYaaJ8EzY5
Przykładowy wygląd grafiki z atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Dodatkowo część podziałów przestrzeni przedstawiono na ilustracjach interaktywnych. Znajdują się na nich punkty interaktywne. Poniżej przykładowa ilustracja posiada piętnaście punktów interaktywnych.

R1QinrMiVQZMO
Przykładowa ilustracja interaktywna
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Po wybraniu punktu interaktywnego, pojawia się ramka z tekstem uzupełniającym. Pod nim zamieszczone jest również nagranie dźwiękowe tożsame z tekstem. Posiada ono przyciski - włączania i pauzy oraz włączania i wyłączenia dźwięku. Widoczny jest również pasek postępu nagrania (po lewej stronie) oraz pasek głośności, którą można zmieniać ( po prawej stronie). Aby wyjść z ramki, należy kliknąć kursorem poza nią.

Rl1NUviRFmvKz
Przykładowa ilustracja interaktywna - otwarty punkt klikalny
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu wybranego punktu, w górnej lewej części ilustracji interaktywnej, pojawia się menu składające się ze wszystkich ustawionych w kolejności punktów. Można przełączać się pomiędzy punktami, klikając punkty z menu albo klikając je na planszy. Ikona przekreślonego oka z kolei wyłącza widok punktów interaktywnych.

R8fDpL8yAWsYR
Ilustracja interaktywna - widok menu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Gra edukacyjna

Gra edukacyjnaDBSnbkab3Gra edukacyjna umożliwia zapoznanie się z mapami SID i STAR oraz zrozumienie i naukę procedur związanych z rozmieszczaniem na nich elementów koniecznych do przeprowadzenia lotu.

Poniżej przedstawiony jest ekran startowy gry. Na tym etapie można sprawdzić cel i zasady gry. Następnie po wybraniu mapy SID oraz STAR pojawiają się plansze z tekstem, w którym opisano, czym jest dana mapa. Użytkownik wybiera na tym etapie jedną ścieżkę - SID albo STAR. Po wybraniu ścieżki, przycisk „Start” staje się aktywny. Należy go kliknąć, aby przejść do gry. Szczegółowe zasady omówione są w instrukcji znajdującej się nad grą.

R1MEk106lyAra
Przykładowy wygląd gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Plansza interaktywna

Plansza interaktywnaD14VaJnnEPlansza interaktywna składa się z grafiki, na której umieszczone są punkty interaktywne.

R1J4SsGcsOLmK
Przykładowy wygląd planszy interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wybraniu punktu interaktywnego, na marginesie prawym bądź lewym (w zależności od położenia punktu), pojawia się pole (panel) z tekstem uzupełniającym. W polu zamieszczone jest również nagranie dźwiękowe tożsame z tekstem. Posiada ono przyciski - włączania i pauzy oraz włączania i wyłączenia dźwięku. Widoczny jest również pasek postępu nagrania (po lewej stronie) oraz pasek głośności, którą można zmieniać (po prawej stronie). Aby zamknąć panel, należy kliknąć przycisk „Wróć” znajdujący się w prawym dolnym rogu panelu albo kliknąć w obszar poza panelem.

RoWVqNdaskHvK
Ilustracja interaktywna z otwartym panelem
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.

Pod niektórymi punktami znajdują się nagrania rzeczywistych rozmów pracowników lotniska. Poniżej przykład.

R1c24ClpJldQq
Ilustracja interaktywna z otwartym panelem - widok nagrania dźwiękowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu wybranego punktu, w górnej lewej części ilustracji interaktywnej pojawia się menu składające się ze wszystkich ustawionych w kolejności punktów. Można przełączać się pomiędzy punktami, klikając punkty z menu albo klikając je na planszy. Ikona przekreślonego oka z kolei wyłącza widok punktów interaktywnych.

R2dI6xl4lNpxx
Ilustracja interaktywna z panelem - widok menu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningD16RaNQY9Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning przybliża charakterystykę zawodów: dyżurnego operacyjnego portu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego oraz przedstawiciela agenta handlingowego. Poniżej przedstawiony jest ekran startowy. Szczegółowa instrukcja znajduje się nad grą.

R1JK2dnLNIQGV
Przykładowy wygląd wirtualnego awatara
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD19P38wTZInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

RFcFVcIJ1VKwS
Przykładowy wygląd zakładek
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RznWtPz09xdpL
Przykładowy wygląd ćwiczenia
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W zależności od odpowiedzi pojawią się również różne informacje zwrotne. W przypadku błędnej zostanie wskazany materiał, w którym można uzupełnić wiedzę potrzebną do wykonania zadania. Natomiast po poprawnym wykonaniu zadania pojawi się informacja wskazująca, jaką wiedzą wykazał się gracz do jej rozwiązania. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.

REbDT6LQv7SOY
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDOmoFxlVnSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.

Rv8CTw96TuYXw
Panel do wyszukiwania fraz
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

RKS5pQBe8pVZk
Pojęcia ze słownika
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDjYeZREAQNetografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w zasobie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.

Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści