Naprawa urządzeń i systemów mechatronicznych
ELM.06. Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych – Technik mechatronik 311410
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialne: film edukacyjny, film instruktażowy, wizualizacja, animacja oraz program ćwiczeniowy do projektowaniaMateriały multimedialne: film edukacyjny, film instruktażowy, wizualizacja, animacja oraz program ćwiczeniowy do projektowania
Obudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografiaObudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Na górze każdej strony e‑materiału widnieje baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Wszystkie elementy e‑materiału, czyli tekst, opisy alternatywne, przyciski nawigacyjne i funkcyjne, elementy dokumentacji, linki i odnośniki można odczytać za pomocą czytnika ekranu. Funkcjonalność ta działa zarówno w trybie dostępności, jak i w standardowym widoku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Zawiera również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą: film edukacyjny, film instruktażowy, wizualizacja, animacja oraz program ćwiczeniowy do projektowania.
Film edukacyjny, film instruktażowy oraz animacja
„Naprawa układów napędowych”„Naprawa układów napędowych” to film edukacyjny, dotyczący naprawy układów napędowych urządzeń i systemów mechatronicznych. „Naprawa zespołu napędowego”„Naprawa zespołu napędowego” to film instruktażowy, dotyczący poprawnej wymiany silnika indukcyjnego trójfazowego oraz pasa przenoszącego napęd. „Czujniki w układach mechatronicznych”„Czujniki w układach mechatronicznych” to animacja pokazująca działanie różnego rodzaju czujników stosowanych w układach napędowych.
Ekran wyświetlacza filmów i animacji wygląda jak na ilustracji poniżej:

Aby odtworzyć multimedium, należy kliknąć na ikonkę trójkąta znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć symbol głośnika.

Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.

Po kliknięciu powyższej ikony zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie jej umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po jego kliknięciu pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Klikając ikonę „1x” można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

Wizualizacja 3D
„Ustawienie pasa układu napędowego”„Ustawienie pasa układu napędowego” to wizualizacja 3D pokazująca proces poprawnego ustawienia „naciągu” pasa pracującego w układzie napędowym.
Wizualizacja ma formę modeli 3D. Na modelach umiejscowione zostały ponumerowane znaczniki.

Po kliknięciu na jedno z pól modelu odczytujemy szczegółowe informacje dotyczące pasa układu napędowego.

W lewym górnym rogu znajduje się menu, dzięki któremu resetujemy przybliżenie wizualizacji, możemy zatrzymać dane zbliżenie, a następnie wyświetlić informację na temat konkretnego elementu urządzenia.



Aby odtworzyć filmik, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

Każda z wizualizacji ma dostępną pod spodem opcję „Pokaż warstwy”, która jest spisem np. elementów, tworzących dane narzędzie lub urządzenie.

Program ćwiczenowy do projektowania
„Usuwanie usterek urządzeń i systemów mechatronicznych ”„Usuwanie usterek urządzeń i systemów mechatronicznych ” to program ćwiczeniowy pozwalający użytkownikowi na ćwiczenie zadań zawodowych.

Dla wygody korzystania z programu ćwiczeniowego kliknij ikonę trybu pełnoekranowego. Umożliwia on przeglądarce zajęcie całego ekranu.
Program składa się z zadań, polegają na przeciąganiu elementów widocznych po lewej stronie w odpowiednie miejsca umieszczone na ilustracjach wyświetlonych na planszy głównej.

Przed przystąpieniem do wykonania symulacji należy zapoznać się z poleceniem. Dla wygody korzystania z symulatora można kliknąć ikonę trybu pełnoekranowego. Umożliwia on przeglądarce zajęcie całego ekranu.
Uczeń odpowiada na pytania. Dzięki przyciskowi „Odsłuchaj” ma możliwość włączenia lektora, odczytującego treść pytania. Program umożliwia również zapisanie całej twojej pracy, wykonanie zrzutu ekranu oraz ponownego wykonania ćwiczenia.
By odsłuchać treści zawarte w symulatorze, należy wybrać ikonę „Odsłuchaj”.

Aby odtworzyć głos lektora czytającego polecenie, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.

Ikona głośnika pozwala ściszyć lub podgłośnić dźwięk.

Ikona trzech pionowych kropek umożliwia rozwinięcie możliwości: pobierania i zmiany szybkości odtwarzania.


W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:
Tab – poruszanie się do przodu po elementach;
Shift + Tab – poruszanie się do tyłu po elementach;
Spacja – podnoszenie i upuszczanie elementów;
Escape – anulowanie przeciągania;
Strzałki – przenoszenie elementów do sąsiadujących stref upuszczania.
Uczeń sprawdza wyniki swoich wyborów opcją „Sprawdź”.

Po wykonaniu zadania, niezależnie od twojego wyniku, otrzymasz informację zwrotną.

Pod główną planszą znajduje się pasek z funkcjami programu.

Jeśli chcesz zapisać postępy swojej pracy użyj ikony „Pobierz listę kroków”, a plik zapisz na dysku komputera. Program ćwiczeniowy umożliwia również zapisanie całej swojej pracy, wykonanie zrzutu ekranu oraz ponownego wykonania ćwiczenia.
Po kliknięciu przycisku „Baza wiedzy” wyświetli się ekran z dodatkowymi treściami na temat usuwania usterek urządzeń i systemów mechatronicznych.

Szczegółowa instrukcja obsługi programu znajduje się bezpośrednio przy materiale.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Obudowa dydaktyczna
W jej skład wchodzą interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego, czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średnie, czerwony – trudne.

Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami, dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić e‑materiał. Zawiera informacje o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia mają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia mają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawierają spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były e‑materiały.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści