Techniki wykonywania i montażu sztukatorskich elementów architektury
BUD.23. Wykonywanie i renowacja detali architektonicznych - Technik renowacji elementów architektury 311210
Instrukcja użytkowania
Informacje ogólne
E‑materiał złożony jest z siedmiu elementów: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Przy użyciu przycisku „Następna strona” znajdującego się na dole, zostaniemy przekierowani do kolejnego materiału. Kliknięcie przycisku „Poprzednia strona” usytuowanego na górze pozwala z kolei na powrót do poprzedniego materiału.
Wprowadzenie
Zawiera informację, dla jakiego zawodu i kwalifikacji przeznaczony jest e‑materiał. Znajduje się tam również spis treści pozwalający na przejście do wybranego materiału po kliknięciu na jego ikonę.
- Wprowadzenie
Spacer po obiekcie zabytkowymWycieczka wirtualna
Techniki wykonywania i montażu elementów architektonicznychFilm edukacyjny
Rekonstrukcja obiektu architektonicznegoPlansza interaktywna
Wykonywanie profili kamiennychAtlas interaktywny
Rzeźbienie w kamieniu elementów architektonicznychAnimacja 3D
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć do e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą film edukacyjny, wycieczka wirtualna, atlad interaktywny, program ćwiczeniowy do projektowania i wizualizacja 3D.
Film edukacyjny i animacja 3D
Film edukacyjny przedstawia techniki wykonywania i montażu elementów architektonicznych.
Animacja 3D przedstawia rzeźbienie w kamieniu elementów architektonicznych.
Aby odtworzyć film, należy kliknąć w ikonę trójkąta znajdującą się w lewym dolnym rogu ekranu.

Po rozpoczęciu odtwarzania ikona trójkąta zmieni się w dwie pionowe równoległe linie oznaczające pauzę. Po kliknięciu w nie, film zatrzyma się.

Na prawo od ikony znajduje się pasek, dzięki któremu można regulować – wyciszyć bądź podgłośnić – dźwięk w filmie. Aby to uczynić, należy przeciągnąć niebieski pasek do zadowalającego nas poziomu głośności. Całkowite wyciszenie dźwięku następuje po naciśnięciu ikony głośnika.

Opcję włączenia lub wyłączenia napisów znajdziemy pod prostokątną ikoną z kreskami i kropkami.


Ikona „Auto” umożliwia wybór preferowanej jakości wyświetlanego materiału.

Po kliknięciu w ikonę “1x” rozwinie się panel umożliwiający wybór prędkości odtwarzania filmu.

Ostatnia ikona, znajdująca się po prawej stronie, pozwala na włączenie trybu pełnoekranowego, a także jego późniejsze opuszczenie.

Poniższy przycisk pozwala na uruchomienie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

Po aktywowaniu ścieżki alternatywnej ikona zmieni się na poniższą. Jej kliknięcie pozwala na wyłączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

Wycieczka wirtualna
Wycieczka odbywa się we wnętrzu obiektu zabytkowego. Aby znaleźć się w wybranym miejscu, należy kliknąć podświetlany znacznik. Znaczniki mogą mieć formę kółek lub strzałek wskazujących kierunek, w którym chcemy się przemieścić.

W niektórych miejscach znajdziemy opisy, które możemy odczytać (po kliknięciu ikony z literą „i”) lub odsłuchać (po kliknięciu ikony z symbolem lektora). Nagrania audio i opisy są tożsame.

W prawym górnym rogu znajduje się ikona z dziewięcioma kropkami. Kliknięcie w nią pozwala na otworzenie menu. Opisy funkcji poszczególnych ikon wyświetlają się po najechaniu na nie.

Kliknięcie ikony panoramy w menu pozwala na wyświetlenie listy wszystkich lokalizacji występujących w wycieczce wirtualnej. Kliknięcie zdjęcia pozwala na bezpośrednie przejście do przedstawionej lokalizacji.

Ikona lektor – po naciśnięciu włącza się nagranie lektorskie opisujące dany przedmiot/miejsce lub czynność.

Ikona „i” – po naciśnięciu wyświetla nam się plansza z tekstem opisującym dany przedmiot/miejsce lub czynność.

Skreślony głośnik – pozwala wyłączyć dźwięki w spacerze.

Głośnik – włącza dźwięki w spacerze.

Atlas interaktywny
Atlas interaktywny przedstawia wykonywanie profili kamiennych.
Po atlasie poruszać się można za pomocą spisu treści, który znajduje się po lewej stronie głównej planszy tego materiału multimedialnego.

Kliknięcie zakładki ze spisu treści pozwala na wyświetlanie opisów oraz zdjęć. Zdjęcia ujęte są w galerii pozwalającej na swobodne przełączanie między kolejnymi grafikami.

Plansza interaktywna
Plansza interaktywna pozwala użytkownikowi na przejrzenie przykładowych rzutów architektonicznych, rysunków technicznych i planów budynku poddawanych renowacji.
Plansza jest wzbogacona o cyfrowe znaczniki. Kliknięcie znacznika pozwala na wyświetlanie opisów oraz nagrań audio. Nagrania audio i opisy są ze sobą tożsame.


Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające składają się z szeregu zadań pozwalających uczniom na sprawdzenie stanu swojej wiedzy. Każde ćwiczenie zawiera polecenie wraz z wyjaśnieniem, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi. Po prawej stronie każdego polecenia znajduje się ikonka informująca o poziomie trudności zadania: zielona – łatwe, żółta – średnie, czerwona – trudne.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce. Kliknięcie zakładki z wybranym tematem umożliwia jego wyświetlenie.
Po rozwiązaniu zadania należy użyć przycisku „Sprawdź”.

Wyświetli się informacja zwrotna dotycząca poprawności odpowiedzi, a także, w przypadku odpowiedzi niepoprawnej, ze wskazaniem multimedium, które pomoże w uzupełnieniu wiedzy. Poniżej tego przycisku znajduje się kolejny – „Pokaż odpowiedź”, umożliwiający wyświetlenie poprawnego rozwiązania danego zadania.
Po lewej stronie widnieje ikona gumki; po jej kliknięciu możemy wrócić do formy wyjściowej zadania – bez zaznaczonych odpowiedzi.

W interaktywnych materiałach sprawdzających znajdują się też zadania testowe, składające się z pytań jedno- oraz wielokrotnego wyboru. Panel z testem zawiera tytuł, liczbę pytań, czas, jaki uczeń ma na jego rozwiązanie, oraz ostatni wynik, jeśli jest to kolejne podejście. Aby rozpocząć test, należy kliknąć przycisk „Uruchom”.

Po rozpoczęciu testu na górze panelu wyświetla się numer pytania, licznik czasu oraz ostatni uzyskany wynik. Poniżej znajduje się pytanie oraz odpowiedzi do wyboru. Wyświetlenie informacji zwrotnej następuje po kliknięciu przycisku „Sprawdź”. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Aby przejść do następnego pytania, należy skorzystać z przycisku „Dalej”.
Słownik pojęć dla e‑mateirału
Słownik pojęć pozwala na zapoznanie się z kluczowymi pojęciami dotyczącymi e‑materiału oraz ich definicjami. Prostokątne pole zamieszczone na górze strony umożliwia wyszukiwanie pojęć. Pod każdą definicją znajdują się odnośniki do materiałów multimedialnych, w których użyte zostało dane pojęcie.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela zawiera dokładne informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić dany e‑zasób, a także o jego strukturze oraz powiązaniach między elementami. Znajdują się tam również wskazówki, w jaki sposób e‑zasób może zostać wykorzystany w pracy dydaktycznej, a także spis wymagań technicznych.
Na górze strony widnieje spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑zasobu jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki, w jaki sposób e‑zasób może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia. Przedstawia również jego strukturę oraz spis wymagań technicznych.
Na górze strony znajduje się spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑zasobu jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których powstały materiały przedstawione w e‑zasobie.
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem materiałów w e‑zasobie należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Problemy z łączem internetowym mogą spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy zawierają one rozbudowane multimedia. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet jest otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (mnogość aplikacji, które działają jednocześnie). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.