E-materiały do kształcenia zawodowego

Techniki wykonywania i montażu sztukatorskich elementów architektury

BUD.23. Wykonywanie i renowacja detali architektonicznych - Technik renowacji elementów architektury 311210

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

s

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik renowacji elementów architekturyWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik renowacji elementów architektury

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik renowacji elementów architektury 311210. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.23. Wykonywanie i renowacja detali architektonicznych.

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BUD.23. Wykonywanie i renowacja detali architektonicznych:

  • wykonywanie oraz renowacje sztukatorskich elementów architektury,

  • wykonywanie oraz renowacje kamiennych elementów architektury.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.23.2 Techniki wykonywania i montażu sztukatorskich elementów architektury

Uczeń:

  • 1) charakteryzuje elementy i detale architektoniczne,

  • 2) ustala zakres napraw sztukatorskich elementów architektury,

  • 3) dobiera technologie wykonywania i renowacji sztukatorskich elementów architektury,

  • 4) sporządza rysunki sztukatorskich elementów architektury,

  • 5) stosuje materiały, narzędzia i sprzęt do wykonania i renowacji sztukatorskich elementów architektury,

  • 10) wykonuje montaż sztukatorskich elementów architektury,

  • 13) charakteryzuje metody łączenia sztukatorskich elementów architektury,

  • 14) ocenia jakość wykonanych robót renowacyjnych sztukatorskich elementów architektury.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania i renowacji detali architektonicznych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Techniki wykonywania i montażu sztukatorskich elementów architektury składa się z pięciu materiałów multimedialnych:

Odbywa się we wnętrzu obiektu zabytkowego – uczeń zobaczy detale architektoniczne obramowań okiennych i drzwiowych, gzymsów, kolumn, sufitów, a także rzeźby z kamienia oraz drewna, freski, malowidła ścienne i polichromie.

Ciekawa fabuła i świetny scenariusz, z którego uczeń dowie się, czym zajmuje się technik renowacji elementów architektury, jakie powinien mieć kompetencje i kwalifikacje, a także zobaczy go przy pracy, czyli np. podczas montażu sztukatorskich elementów architektury.

Dzięki tej planszy uczeń dowie się więcej o rekonstrukcji brakujących elementów architektonicznych, procesach technologicznych mających na celu przywrócenie pierwotnego wyglądu na podstawie np. starych fotografii.

Dzięki atlasowi uczeń dowie się, jak należy wykonać profile kamienne oraz w jaki sposób je zamontować, a także pozna materiały oraz narzędzia potrzebne do realizacji ukazanych w tym materiale zadań zawodowych.

Przedstawia wykonanie rzeźbionego elementu architektonicznego – dobór materiału kamieniarskiego, wykonanie szkicu i naniesienie na kamień, wstępną obróbkę wyrysowanego wzoru i usuwanie zbędnego materiału, kucie i rzeźbienie elementu architektonicznego, a także obróbke powierzchni i impregnację.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDN5pb3ANBInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) – uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu: technik wykonywania i montażu sztukatorskich elementów architektury.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDJlvsnyS9Słownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDSn4KyzE8Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDMNdwVsUiPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDW4eKJVNVNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1ErJSlskInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑zasobu dla zawodu technik renowacji elementów architektury

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik renowacji elementów architektury

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik renowacji elementów architektury

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z technikami wykonywania i renowacji detali architektonicznych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Wycieczka wirtualna

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z wycieczką, otrzymują zadanie stworzenia fotoreportażu, który koresponduje z tematyką przedstawioną w materiale. Nauczyciel wyjaśnia, czym jest fotoreportaż, przedstawia przykłady. Uczniowie, podzieleni na 3‑4-osobowe grupy, ustalają miejsca i motywy zdjęć, pamiętając, że każdy fotoreportaż powinien zawierać krótkie podpisy. Grupy prezentują swoje pomysły na forum klasy. Wybierany jest najbardziej atrakcyjny fotoreportaż, który ma najwięcej punktów wspólnych z wirtualną wycieczką.

Film edukacyjny

Praca indywidualna

Uczniowie oglądają film. Ich zadaniem będzie napisanie autorskiego scenariusza, dotyczącego technik wykonywania i montażu elementów architektonicznych: rozpisanie ról dla kilku aktorów, określenie miejsca i czasu akcji, przypisanie odpowiednich rekwizytów i wskazówek dla montażysty. Uczniowie prezentują scenariusze i wybierają najbardziej atrakcyjny.

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie, wybrawszy najlepszy scenariusz, przechodzą do fazy realizacji filmu. Wybierają reżysera, aktorów pierwszo- i drugoplanowych, montażystów, kostiumy, określają miejsce i czas akcji, a w końcu przystępują do nagrania prawdziwego filmu. Istotne jest, aby każdy uczeń był zaangażowany i aby film ujrzał światło dzienne.

Praca w grupach

Nauczyciel prosi uczniów o dobranie sobie partnerów do ćwiczenia. Proponowana tu strategia „Zakorzeniania myśli – trzyminutowej przerwy” polega na umiejętnym zadawaniu pytań, wyciąganiu wniosków i słuchania kolegi/koleżanki. Uczniowie oglądają fragment filmu. Następuje trzyminutowa przerwa, podczas której jedna osoba z pary (A) podsumowuje punkty kluczowe, druga zaś (B) zgłasza swoje uwagi, zadaje pytanie, na które (A) odpowiada. Nauczyciel wznawia emisję; podczas kolejnej przerwy uczniowie zamieniają się rolami.

Plansza interaktywna

Praca indywidualna

Na podstawie informacji zawartych w planszy interaktywnej uczniowie przystępują do pracy nad własnym programem traktującym o rekonstrukcji obiektu architektonicznego, omawiając każdy etap, rozwiązują ćwiczenia, samodzielnie projektując rekonstrukcję obiektu architektonicznego. Po zakończonej pracy piszą kartkę z dziennika, opisując wykonywane czynności, a następnie prezentują swoje przemyślenia na forum klasy.

Atlas interaktywny

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z materiałem, który prezentuje wykonywanie profili kamiennych, a także materiały i narzędzia potrzebne do ich wykonania.

Wariant 1: Każdy z uczniów losuje - z puli przygotowanej przez nauczyciela - jedno hasło korespondujące z atlasem interaktywnym. Po przeczytaniu tegoż, jeden uczeń wychodzi na środek sali i przedstawia zagadkę za pomocą gestów, rysunków, bez użycia głosu. Klasa odgaduje, co uczeń próbował pokazać, a jego miejsce zajmuje kolejny.

Wariant 2: Każdy z uczniów losuje - z puli przygotowanej przez nauczyciela - jedno hasło korespondujące z atlasem interaktywnym. Nie czyta go jednak, a przytwierdza do czoła. Wychodzi na środek sali, a klasa próbuje - za pomocą synonimów, gestów etc. - naprowadzić ucznia na właściwy trop. Kiedy zagadka zostaje rozwiązana (uczeń odgaduje, jaka fraza widnieje na kartce), jego miejsce zajmuje kolega.

Animacja 3D

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z animacja przedstawiającą rzeźbienie w kamieniu elementów architektonicznych. Nauczyciel prosi, aby uczniowie usiedli w kręgu i wypowiedzieli jedno zdanie, które koresponduje z wiadomościami przedstawionymi w animacji. Każdy uczeń zabiera głos tylko raz, jego wypowiedź powinna być zwięzła, tezy nie powinny się powtarzać. Na zakończenie nauczyciel podsumowuje zasłyszane wypowiedzi, formułuje wniosek bądź rozpoczyna dyskusję.

Metoda ta, zwana „Informacją błyskawiczną”, służy rozjaśnianiu nowego materiału i efektywnemu przyswajaniu wiedzy.

Praca w grupach

Nauczyciel prosi uczniów, by – po zapoznaniu się z animacją – zastanowili się, jak przedstawić informacje zawarte w materiale laikowi, czyli osobie, które nie zna się na omawianym temacie. Uczniowie w grupach przygotowują się do prezentacji. Wybierają jedną osobę, która zaprezentuje wyniki. W rolę laika może wcielić się sam nauczyciel, zadając odpowiednio sformułowane pytania, okazując zdumienie i sceptycyzm.

Dzięki tej metodzie uczniowie porządkują zdobytą wiedzę oraz uczą się bronić swoich argumentów.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Film edukacyjny, atlas interaktywny, plansza interaktywna, wycieczka wirtualna oraz animacja 3D stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po zapoznaniu się z wycieczką wirtualną uczeń może przygotować autorski projekt.

Po obejrzeniu filmu uczeń może samodzielnie przygotować notatki, np. w formie fiszek bądź mapy myśli.

Program ćwiczeniowy może być przyczynkiem do napisania scenariusza gry, opartej na treści programu.

Po zapoznaniu się z atlasem interaktywnym uczeń może przygotować dzienniczek uczenia się.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Wycieczka wirtualna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić research - szukając w dostępnych źródłach miejsc, które pojawiają się w wycieczce; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą przedstawić zespołowi klasowemu własną wycieczkę;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zapisywać swoje myśli na kartkach.

Film edukacyjny i animacja 3D

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmów;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmami stopniowo (nauczyciel pauzuje film bądź uczeń ogląda go w domu), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą przeprowadzić i nagrać wywiad z technikiem renowacji elementów architektury i przedstawić go na forum klasy;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Plansza interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować scenariusz do własnej planszy;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować w niewielkiej grupie (w parach).

Atlas interaktywny

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą tworzyć samodzielne notatki w formie fiszek; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą znaleźć w książkach, filmach interesujące przykłady rodzajów stolarki budowlanej i przedstawić je na forum klasy;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zostać poproszeni o przygotowanie pisemnej prezentacji.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.