Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
R2N6TThvmIOFW
Przykład przycisku służącego do przejścia na poprzednią stronę e‑materiału. Napis: "Poprzednia strona. Słownik pojęć dla e‑materiału".
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do poprzedniej strony
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
RRAZv7HTQIrxR
Przykład przycisku służącego do przejścia do następnej strony. Napis: "Następna strona. Interaktywne materiały sprawdzające".
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
RggLati4APNby
Widok przykładowego przycisku powiązanych ćwiczeń. W chmurce po lewej stronie tekst: "Jeden. Przekazanie materiałów archiwalnych. Wstaw w tekst, uzupełnij tekst, uporządkuj elementy, jednokrotny wybór". W chmurce po prawej stronie tekst: "Osiem. Test - organizacja i prowadzenie archiwum. Test".
Widok przykładowego przycisku powiązanych ćwiczeń
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
RO1R0NCfz4qih
Pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia rozmiaru czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia lub włączenia trybu wysokiego kontrastu. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
Widok panelu dostosowującego e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być sczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki, zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
We wprowadzeniuDtITZyxHHwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.
R1WMBB0VaKQuG
Grafika przedstawia fragment spisu treści. Znajdują się na niej dwa niebieskie prostokąty. Pośrodku lewego prostokąta w białym kole znajduje się fragment szarej kliszy filmowej. Wewnątrz kliszy jest pomarańczowe koło, wewnątrz którego znajdują się dwa białe, małe przedmioty. Poniżej prostokąta napis: "Przygotowanie archiwaliów do przekazania do archiwum państwowego". Pośrodku prawego prostokąta w białym kole znajduje się ekran komputera. Na białym ekranie wyświetla się pomarańczowa ikona w formie niepełnego okręgu, na szczycie którego znajduje się prosta linia. Poniżej napis: "Interaktywne materiały sprawdzające".
Widok na fragment spisu treści
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przykładowy widok okna odtwarzacza filmu. W oknie stopklatka, na której widoczne są regały z ułożonymi teczkami z dokumentami. Pośrodku pole z tekstem: "Przekazywanie archiwaliów do archiwum państwowego. Dla kwalifikacji EKA zero dwa Organizacja i prowadzenie archiwum - technik archiwista 441403. Film edukacyjny". W dolnej części znajdują się ikony nawigacyjne. W lewym dolnym rogu jest ikona trójkąta w kole. Symbol służy do uruchomienia filmu. Po prawej stronie dolnej części ekranu znajduje się ikona głośnika, a obok niego jest niebieska linia, na której można regulować poziom głośności. Obok jest ikona przedstawiająca fragment sylwetki człowieka (głowa i górna część tułowia). Po prawej stronie głowy znajdują się dwa białe półkola - zewnętrzne większe, wewnętrzne mniejsze. Ikona pozwala włączyć wersję filmu z audiodeskrypcją. Obok znajduje się biały prostokąt z czarnymi, małymi polami w dolnej części. To ikona służąca do włączenia napisów. Obok napis "auto", który pozwala zmienić jakość odtwarzanego filmu. Dalej na prawo napis: "jeden x". Ten przycisk pozwala na zmianę szybkości odtwarzania filmu. W prawym dolnym rogu białe, przerywane kontury kwadratu. To ikona pozwalająca przejść do trybu pełnoekranowego.
Widok okna odtwarzacza filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole:
RKUFn8HxfXiDw
Grafika przedstawia czarny kwadrat, pośrodku którego znajduje się biały trójkąt w białym okręgu. Ikona służy do uruchomienia filmu.
Ikona odtwarzania filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.
RZDcTY7VQ40RF
Grafika przedstawia czarny kwadrat, pośrodku którego znajdują się dwie białe, pionowe linie w białym okręgu. Linie oraz okrąg otoczone są kwadratową, białą ramką. Ikona służy do zatrzymania filmu.
Ikona zatrzymywania filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.
R3GMmk3PWHQy4
Czarny prostokąt z ikonami nawigacyjnymi odtwarzacza filmów. Pierwsza od lewej jest ikona głośnika, a obok niego jest niebieska linia, na której można regulować poziom głośności. Obok jest ikona przedstawiająca fragment sylwetki człowieka (głowa i górna część tułowia). Po prawej stronie głowy znajdują się dwa białe półkola - zewnętrzne większe, wewnętrzne mniejsze. Ikona pozwala włączyć wersję filmu z audiodeskrypcją. Obok znajduje się biały prostokąt z czarnymi, małymi polami w dolnej części. To ikona służąca do włączenia napisów. Obok napis "auto", który pozwala zmienić jakość odtwarzanego filmu. Dalej na prawo napis: "jeden x". Ten przycisk pozwala na zmianę szybkości odtwarzania filmu. W prawym dolnym rogu białe, przerywane kontury kwadratu. To ikona pozwalająca przejść do trybu pełnoekranowego.
Widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.
R7l9Oy9F2ugGS
Czarny kwadrat, na którym jest biała ikona przedstawiająca fragment sylwetki człowieka (głowa i górna część tułowia). Ikona pozwala włączyć wersję filmu z audiodeskrypcją.
Ikona do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.
RXsYRXGoXg3bP
Czarny kwadrat, na którym znajduje się schematyczna, biała postać z rozłożonymi rękoma. Ikona służy wyłączeniu audiodeskrypcji.
Ikona do wyłączenia trybu audiodeskrypcji
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów.
RwYriRJrFg9oe
Czarny prostokąt przedstawiający fragment przycisków nawigacyjnych odtwarzacza wideo. W prawym rogu mniejszy, szary prostokąt z menu do wyboru napisów. Wewnątrz prostokąta tekst: "Napisy", a poniżej "napisy" oraz "wyłączone". Obok tych słów są okrągłe pola do zaznaczenia opcji. Zaznaczona jest opcja wyłączona, która ma kolor niebieski. Na dole większego prostokąta ikony: biały prostokąt z czarnymi, małymi polami w dolnej części, napis "auto", napis "jeden x" oraz białe, przerywane kontury kwadratu.
Widok opcji włączenia/wyłączenia napisów
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.
R1NVdavqKMCw5
Czarny prostokąt przedstawiający fragment przycisków nawigacyjnych odtwarzacza wideo. W prawym rogu mniejszy, szary prostokąt z menu jakości odtwarzania. Wewnątrz prostokąta tekst: "Jakość", a poniżej "auto", tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok tych elementów są okrągłe pola do zaznaczenia opcji. Zaznaczona jest opcja auto, która ma kolor niebieski. Na dole większego prostokąta napis "auto", napis "jeden x" oraz białe, przerywane kontury kwadratu.
Widok opcji zmiany jakości filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.
RzAE99D4BIBTF
Czarny prostokąt przedstawiający fragment przycisków nawigacyjnych odtwarzacza wideo. W prawym rogu mniejszy, szary prostokąt z menu prędkości odtwarzania. Wewnątrz prostokąta tekst: "Prędkość", a poniżej w kolejnych wierszach: "Po klatce", dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, "Normalna", jeden i dwadzieścia pięć setnych, półtora, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Obok tych elementów są okrągłe pola do zaznaczenia opcji. Zaznaczona jest opcja "Normalna", która ma kolor niebieski. Na dole większego prostokąta napis "auto", napis "jeden x" oraz białe, przerywane kontury kwadratu.
Widok opcji zmiany prędkości odtwarzania filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.
R1bphuDRSpds5
Czarny kwadrat, na którym jest ikona w postaci białych, przerywanych konturów kwadratu. Ikona pozwala przejść do trybu pełnoekranowego.
Widok ikony trybu pełnoekranowego
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Interaktywne materiały sprawdzająceDyMI3io2fInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
RfkLeNvK0qJin
Grafika przedstawia zakładki, w których pogrupowane są interaktywne materiały sprawdzające. W kolejnych wierszach, w ramkach, znajdują się następujące zakładki: “1. Przekazanie materiałów archiwalnych, 2. Standard technicznego zabezpieczania materiałów archiwalnych, 3. Zasady funkcjonowania archiwum, 4. Spis zdawczo‑odbiorczy, 5. Rozporządzenie, 6. Jednostki archiwalne 7. Brakowanie dokumentacji, 8. Test - organizacja i prowadzenie archiwum”.
Widok ogólny harmonii z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
RifSZ8b5JECTN
Widok na fragment harmonii z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi. Dwie ramki harmonii: pierwsza - “Przekazanie materiałów archiwalnych” i druga, otwarta - “Standard technicznego zabezpieczania materiałów archiwalnych”. Poniżej ćwiczenie pierwsze. “Zgodnie ze standardem technicznego zabezpieczenia materiałów archiwalnych wskaż, gdzie należy podać informację o ostatecznej liczbie stron lub kart”. Pod poleceniem 4 ramki z odpowiedziami, spośród których należy wybrać jedną. Możliwe odpowiedzi: pierwsza - na wewnętrznej części tylnej okładki opakowania, druga - na wewnętrznej części przedniej okładki opakowania, trzecia - na ostatniej stronie ostatniego dokumentu w opakowaniu, czwarta - na zewnętrznej części tylnej okładki opakowania. Poniżej ikona gumki do usuwania odpowiedzi, przycisk “Sprawdź” oraz przycisk “Pokaż odpowiedź”.
Przykładowe ćwiczenie jednokrotnego wyboru w harmonii
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać.
Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi na ekranie pojawi się informacja zwrotna ze wskazaniem materiału multimedialnego, na podstawie którego można uzupełnić swoją wiedzę.
Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi.
Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania.
Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.
R8buTk83nU6Nh
Trzy ikony obrazujące poziom trudności ćwiczenia. Pierwsza od lewej to zielony kontur sześciokąta, którego jedna szósta jest wypełniona zielonym kolorem. Pośrodku jest żółty sześciokąt. Jego połowa jest wypełniona żółtym kolorem. Po prawej stronie znajduje się czerwony sześciokąt, w całości wypełniony czerwonym kolorem.
Widok na ikony obrazujące poziom trudności ćwiczenia
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przykładowe formy ćwiczeń interaktywnych zawartych w e‑materiale zostały zebrane poniżej.
Ćwiczenia oparte na uzupełnianiu tekstu. W pierwszym przykładzie należy puste pola uzupełnić znajdującymi się pod tekstem kafelkami. W tym celu należy kliknąć wybrany kafelek lewym przyciskiem myszy i trzymając go, przeciągnąć do wybranego pustego pola.
RIAPigAcs5aJw
Widok na przykładowe ćwiczenie, które polega na uzupełnieniu tekstu jednym z dostępnych kafelków. W górnej części grafiki ramka z tekstem 1. Przekazanie materiałów archiwalnych. Poniżej Ćwiczenie pierwsze. Uzupełnij lukę w poniższym tekście, wybierając prawidłowy wariant odpowiedzi. Pod poleceniem tekst do uzupełnienia: „Wytwórcy materiałów archiwalnych czyli organy państwowe, państwowe jednostki organizacyjne, organy jednostek samorządu terytorialnego i samorządowe jednostki organizacyjne zobowiązane są przekazywać materiały archiwalne do właściwych archiwów państwowych, niezwłocznie po upływie [puste pole do uzupełnienia] lat od wytworzenia dokumentacji" Poniżej cztery ramki: dziesięć lat, trzydzieści lat, piętnaście lat, dwadzieścia pięć lat. Poniżej ikona gumki do usuwania odpowiedzi, przycisk “Sprawdź” oraz przycisk “Pokaż odpowiedź”.
Widok przykładowego ćwiczenia opartego na wstawianiu kafelków w tekst
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Innym przykładem jest ćwiczenie, w którym należy wpisać z klawiatury do pustych pól tekst. W przypadku takich ćwiczeń należy zwrócić uwagę na odpowiednią formę gramatyczną słowa oraz wielkość liter.
RMu8B8vhaSWnY
Widok na przykładowe ćwiczenie, które polega na uzupełnieniu luk w tekście. Ćwiczenie drugie. “Wpisz prawidłowe pojęcia w lukach tekstu”. Poniżej tekst: “O zamiarze przekazania materiałów archiwalnych jednostka organizacyjna powiadamia właściwe archiwum państwowe, przedstawiając wraz z wnioskiem dwa egzemplarze [puste pole do wypełnienia] podpisanego przez kierownika jednostki organizacyjnej. [Puste pole do wypełnienia] materiałów archiwalnych polega na prawidłowym ułożeniu materiałów archiwalnych wewnątrz teczek, ich opisaniu, nadaniu właściwego układu, sporządzeniu ewidencji oraz technicznym zabezpieczeniu”. Poniżej ikona gumki do usuwania odpowiedzi, przycisk “Sprawdź” oraz przycisk “Pokaż odpowiedź”.
Widok na przykładowe ćwiczenie, które polega na uzupełnieniu luk w tekście.
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby rozwiązać ćwiczenie polegające na uporządkowaniu elementów we właściwej kolejności, należy kliknąć wybraną ramkę z tekstem i przenieść ją w górę lub w dół. Kolejność układa się od góry (najwcześniejsza czynność) do dołu (późniejsza czynność).
RcSd9HVX789Ki
Widok na ćwiczenie, polegające na uporządkowaniu elementów we właściwej kolejności. Ćwiczenie trzecie. “Uporządkuj w prawidłowej kolejności poszczególne czynności składające się na procedurę przekazania materiałów archiwalnych do archiwum państwowego”. Poniżej cztery ramki z informacjami. Po prawej stronie każdej ramki znajdują się strzałki zwrócone w górę i w dół. Pierwsza ramka: “Kierownik jednostki zawiadamia dyrektora archiwum państwowego o zakończeniu czynności porządkowania, ewidencjonowania i technicznego zabezpieczenia materiałów archiwalnych i przedstawia ewidencję tych materiałów”. Druga ramka: “Archiwum Państwowe może przeprowadzić ekspertyzę stanu materiałów archiwalnych przeznaczonych do przekazania”. Trzecia ramka: “Porządkowanie, ewidencjonowanie i zabezpieczenie techniczne materiałów archiwalnych zgodnie ze standardami”. Czwarta ramka: “Kierownik jednostki zawiadamia dyrektora archiwum państwowego o rozpoczęciu procesu przygotowania materiałów archiwalnych do ich przekazania”. Poniżej ikona gumki do usuwania odpowiedzi, przycisk “Sprawdź” oraz przycisk “Pokaż odpowiedź”.
Widok na przykładowe ćwiczenie, polegające na uporządkowaniu elementów we właściwej kolejności.
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenia polegające na łączeniu w pary polegają na odpowiednim uporządkowaniu elementów. W przypadku łączenia pojęcia z definicją, należy kliknąć na daną definicję lewym przyciskiem myszy i przeciągnąć do wybranego wiersza, w którym znajduje się odpowiadające definicji pojęcie.
RAUruAMzwMe43
Widok na przykładowe ćwiczenie polegające na łączenie pojęć z definicjami. Ćwiczenie drugie. Dopasuj pojęcia z lewej kolumny do właściwych definicji z prawej kolumny. W lewej kolumnie zebrane pojęcia: aktotwórca, materiały archiwalne, foliacja, spis akt. Definicje zebrane w prawej kolumnie. - Pierwsza definicja: Urząd (instytucja) lub osoba fizyczna w wyniku działalności których powstają akta. Druga definicja: Spis jednostek archiwalnych bez względu na ich stan uporządkowania. Trzecia definicja: Część dokumentacji, która jest przeznaczona do wieczystego przechowywania, oznaczana symbolem „A”. Czwarta definicja: Oznaczanie liczbą kolejności kart w księdze, poszycie, pliku. Poniżej ikona gumki do usuwania odpowiedzi, przycisk “Sprawdź” oraz przycisk “Pokaż odpowiedź”.
Widok przykładowego ćwiczenia opartego na uporządkowaniu elementów
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenia typu prawda‑fałsz mają formę tabeli. W pierwszej kolumnie zebrane są opisy lub stwierdzenia. W drugiej i trzeciej kolumnie znajdują się interaktywne pola do wyboru prawdy lub fałszu. Aby wybrać odpowiednie pole, należy je kliknąć lewym przyciskiem myszy.
R1Vtm7hrPR8TU
Widok na ćwiczenie typu prawda‑fałsz. Ćwiczenie pierwsze. Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Tabela złożona z trzech kolumn. Nagłówek pierwszej kolumny: Stwierdzenie. Nagłówek drugiej kolumny: Prawda. Nagłówek trzeciej kolumny: Fałsz. W pierwszej kolumnie zebrane są stwierdzenia, a w drugiej i trzeci interaktywne pola do zaznaczenia prawdy lub fałszu. Pierwsze stwierdzenie: Zgodnie z ustawą archiwa państwowe mają prawo objąć nadzorem jedynie państwowe jednostki organizacyjne. Drugie stwierdzenie: Brakowanie dokumentacji polega na numerowaniu kart zapisanych i niezapisanych, dokonywanym miękkim ołówkiem. Trzecie stwierdzenie: Techniczne zabezpieczenie materiałów archiwalnych przed ich przekazaniem do Archiwum Państwowego polega między innymi na poddaniu materiałów archiwalnych zabiegom konserwatorskim w przypadku uszkodzenia mechanicznego, biologicznego lub chemicznego.
Widok na ćwiczenie typu prawda‑fałsz
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Test zawiera pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Aby rozpocząć test, należy kliknąć przycisk: „uruchom”. Wyświetli się wtedy pierwsze z pytań. Po wybraniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „sprawdź”. Pojawi się informacja o tym, czy wybrana odpowiedź jest prawidłowa, czy nie. Aby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „dalej”. Za pomocą przycisku „poprzednie” można wrócić do wcześniejszych pytań. Nie można jednak zmienić wybranej odpowiedzi. Po rozwiązaniu ostatniego pytania pojawi się przycisk „zakończ test”. Po jego kliknięciu pojawi się okno z informacją o wyniku testu i odpowiedziach udzielonych we wszystkich pytaniach.
RPc29Bs8h7XRZ
Grafika przedstawia widok na okno startowe testu. W górnej części ramka z tekstem: “osiem. Test - organizacja i prowadzenie archiwum”. Poniżej okno startowe testu. Po lewej stronie grafika dekoracyjna. W centralnej części tekst: “Sprawdź swoją wiedzę dotyczącą organizacji i prowadzenia archiwum”. Poniżej informacje: liczba pytań - dwadzieścia, limit czasu - trzydzieści minut, twój ostatni wynik - puste pole. Na dole prostokątny przycisk z napisem: Uruchom.
Widok na okno startowe testu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęć dla e‑zasobu
SłownikD1FYYEWDESłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.
W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
R172NtSIw81Eg
Widok na górną część słownika z instrukcją korzystania ze słownika oraz oknem filtracji pojęć. W górnej części grafiki ramka z tekstem: Instrukcja korzystania ze słownika. Słownik zawiera pojęcia ułożone w kolejności alfabetycznej. Definicje opierające się na Polskim Słowniku Archiwalnym zawierają hiperłącze, które odnosi użytkownika do strony Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Pojęcia zawierają też odnośniki do elementów składowych e‑zasobu, w których zostały zastosowane. Za pomocą wyszukiwarki "Filtruj pojęcie" można wyszukać odpowiednie pojęcie w słowniku. Poniżej ramka z napisem “Filtruj pojęcie”. Po prawej stronie ramki krzyżyk. Pod ramką pojęcie z definicją: akta (tylko w liczbie mnogiej) dokumentacja twórcy zespołu powstała w wyniku jego działalności, utrwalona za pomocą pisma niezależnie od techniki wykonania i formy zewnętrznej. Poniżej interaktywne linki: Polski Słownik Archiwalny, Ustawy i rozporządzenia dotyczące aktów prawnych według Prawa archiwalnego, Film edukacyjny, Interaktywne materiały sprawdzające.
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaDZzGfrprYPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na cztery części. Każda z części jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika, wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz dla indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięD185qsq9GPrzewodnik dla uczącego się składa się z trzech części. Każda z części jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika, wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia strukturę e‑materiału. Omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Druga część zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Trzecia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaDuLHcGoDxNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px