E-materiały do kształcenia zawodowego

Nawigacja morska

TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej – technik nawigator morski 315214

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

s

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

WprowadzenieD5J3AmpB5Wprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

R1THWlNq10bex
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: film instruktażowy, sekwencje filmowe, film edukacyjny, atlas interaktywny i symulator.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

31
Film film instruktażowy, sekwencje filmowe, film edukacyjny

Film instruktażowyDcRfMUZlpFilm instruktażowy dotyczy nawigacji terestrycznej. Sekwencje filmoweD6JCSwGqvSekwencje filmowe przedstawiają proces planowania i realizacji podróży morskiej na papierowej mapie nawigacyjnej. Film edukacyjnyDI4xkQfaDFilm edukacyjny dotyczy planowania i realizacji podróży morskiej.

Ekran wyświetlacza filmów wygląda jak na zdjęciu poniżej:

RizI3SRvwTLls
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć multimedium, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Rew4dzRQPjQvf
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.

R1JqTMKylGNie
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

R1XIfDjJYG002
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R1PlCaw1whLAY
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Rm2tyDQuB0mvx
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R16MF7pDqfUvN
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1IkZ5M0VwkZS
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

32
Atlas interaktywny

Atlas interaktywnyDdkrb8TydAtlas interaktywny przedstawia publikacje nautyczne.

Na okładce atlasu należy kliknąć przycisk „rozpocznij”, aby wyświetlić jego treść.

R1afJiqnPx5Jq
Okładka atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na ekranie z okładką, po przescrollowaniu w dół, można wyświetlić spis treści atlasu. Aby przejść do danego tematu, należy na niego kliknąć. Po prawej stronie tematu znajduje się szare kółko. Po zapoznaniu się z danym zagadnieniem kółko zmieni kolor na niebieski.

Rg6ARsiYw3wl2
Przykładowy spis treści atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu przycisku rozpocznij wyświetli się pierwszy rozdział atlasu. W wypadku kliknięcia danego tematu ze spisu treści wyświetli się strona z tym tematem.

Po lewej stronie ekranu atlasu znajduje się panel ze spisem treści. Pozwala on na przejście do danego tematu, a kółko, znajdujące się w górnym prawym rogu danego zagadnienia, pokazuje w jakim stopniu użytkownik zapoznał się z tematem. Ponad spisem treści widoczny jest pasek ukazujący w procentach zapoznanie się z całym atlasem. Ikona lupki umożliwia wyszukanie danego wyrażenia.

R6yfj8lMXplwO
Widok górnej części przykładowego rozdziału atlasu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R6yGfr0AdpabZ
Widok dolnej części przykładowego rozdziału atlasu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 2.5.

Po prawej stronie od spisu treści widoczna jest treść danego rozdziału. U góry znajduje się tytuł, poniżej okładka, a jeszcze niżej zakładki z opisem danej publikacji, jej rozdziałami oraz z numerem katalogowym. Na zakładki można klikać, wyświetli się wtedy jej treść. Na dole znajduje się link do danej publikacji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

33
Symulator

SymulatorDCIjQnFeVSymulator pozwala na zasymulowanie sterowania i kierowania statkiem morskim.

Ekran startowy symulatora wygląda następująco:

Rj5lwdU4JTbSa
Ekran startowy symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu przycisku „start” pojawi się ekran z instrukcją.

R168cAnxUiMF8
Ekran z poleceniem i instrukcją do symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po przejściu dalej wyświetli się ekran właściwy symulatora. Widoczny jest na nim mostek nawigacyjny. Przed rozpoczęciem symulacji użytkownik może zapoznać się z urządzeniami znajdującymi się na mostu. W tym celu należy najechać myszką na dane urządzenie. Wyświetli się wtedy jego nazwa. Po kliknięciu na urządzenie wyświetli się jego opis.

RBZWilYrC900l
Ekran zapoznawania się z urządzeniami mostka nawigacyjnego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po przejściu dalej pojawi się ekran wyboru modułu symulatora.

RJKfxe9ynhFpW
Ekran wyboru modułu symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wybraniu modułu ponownie pojawi się ekran z mostkiem.

R1H1tb2pRz1LC
Ekran z przykładowym zadaniem z symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W górnej części ekranu znajduje się panel z poleceniem. Można próbować wykonać zadanie samodzielnie lub skorzystać z pomocy asystenta.

R1axUFvNJQHza
Ikona asystenta
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na ikonę asystenta wyświetli się okno z pomocą. Opisuje i ukazuje na grafikach, co należy wykonać w danym zadaniu.

Aby przejść przez symulator, należy wykonać kolejno wszystkie zadania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD1CvTTmCBInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

R4J9AAoTFCKv8
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R19J8eAtc7HwN
Wygląd przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

R1JBlemflmI6m
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDIoFM03k2Słownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDQ1mjQeU3Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD9cKWSD5QPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDFbzBQLplNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści