E-materiały do kształcenia zawodowego

Nawigacja morska

TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej – technik nawigator morski 315214

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik nawigator morskiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik nawigator morski

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik nawigator morski. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej wyodrębnionej w zawodzie technik nawigator morski 315214.

Podstawa programowa

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej:

  • podstawy nawigacji morskiej,

  • planowania oraz realizacji podróży morskiej.

Efekty kształcenia

TWO.07.2. Podstawy nawigacji morskiej

Uczeń:
1. posługuje się mapami i wydawnictwami nawigacyjnymi,
8. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.

TWO.07.3. Planowanie oraz realizacja trasy podróży morskiej

Uczeń:
1. posługuje się mapami i wydawnictwami nawigacyjnymi oraz dokonuje ich korekty,
3. określa wartości poprawek kompasów magnetycznych i żyrokompasów) określa współrzędne pozycji zliczonej przy biernym i czynnym uwzględnianiu wiatru i prądu,
5. prowadzi zliczenie matematyczne proste i złożone według średniej i powiększonej szerokości,
6. określa współrzędne pozycji obserwowanej statku z wykorzystaniem systemów nawigacyjnych,
7. określa pozycję obserwowaną statku w oparciu o widoczne znaki nawigacyjne,
8. wykorzystuje systemy nawigacji zintegrowanej oraz systemy obrazowania elektronicznych map i informacji nawigacyjnych (ECDIS – Electronic Navigational Chart) do prowadzenia nawigacji,
16. stosuje międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu – Konwencję COLREG5) oraz rozpoznaje międzynarodowy morski system oznakowania nawigacyjnego opracowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Służb Oznakowania Nawigacyjnego (IALA – International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities);

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał zawiera cztery film instruktażowy, sekwencje filmowe, film edukacyjny, atlas interaktywny i symulator. Zasób „Nawigacja terestryczna”DcRfMUZlp„Nawigacja terestryczna” to film instruktażowy ukazujący posługiwanie się przyrządami nawigacyjnymi na mapach nawigacyjnych. Zasób „Planowanie podróży”D6JCSwGqv„Planowanie podróży” to sekwencje filmowe przedstawiające proces planowania i realizacji podróży morskiej na papierowej mapie nawigacyjnej. Zasób „Droga statku na mapie”DI4xkQfaD„Droga statku na mapie” to film edukacyjny prezentujący planowanie i realizację podróży morskiej. Zasób „Publikacje nautyczne”Ddkrb8Tyd„Publikacje nautyczne” to atlas przedstawiający tytułowe publikacje oraz wytyczne IMO dotyczące planowania podróży. Zasób „Sterowanie i kierowanie statkiem morskim”DCIjQnFeV„Sterowanie i kierowanie statkiem morskim” to symulator pozwalający na ćwiczenie w sterowaniu statkiem morskim.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1CvTTmCBInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDIoFM03k2Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDQ1mjQeU3Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD9cKWSD5QPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDFbzBQLplNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD5gRkTVmBInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik nawigator morski

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć i informacji dotyczących nawigacji morskiej.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów na zajęciach

Nauczyciel wyświetla uczniom wybrany przez siebie film. Prosi uczniów, aby podczas oglądania stworzyli streszczenie filmów. Uczniowie np. w punktach powinni wypisać najważniejsze według nich zagadnienia wraz z wyjaśnieniem. Uczniowie mogą pracować w parach. Pod koniec lekcji nauczyciel zadaje klasie pytania kontrolne. Uczniowie odpowiadają na podstawie stworzonych przez siebie notatek.

Innym pomysłem jest praca z symulatorem. Uczniowie dzieleni są na grupy trzyosobowe. Każda z osób ma za zadanie przejść jeden z etapów symulatora (symulator zawiera trzy etapy: wyjście z portu, przepłynięcie do drugiego portu, wejście do portu). Po przejściu symulatora uczniowie mogą stworzyć wspólną notatkę obejmującą rzeczy, które należy pamiętać podczas wypływania z portu, płynięcia do drugiego portu oraz wejścia do portu. Nauczyciel pod koniec lekcji sprawdza notatki i poprawia lub uzupełnia informacje.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel naprowadza ucznia pytaniami na odpowiedź właściwą.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z wybranym przez niego multimedium przed kolejnym blokiem zajęć. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu i robią notatki. Nauczyciel może zachęcić uczniów do wykonania ich w ciekawej formie, która potem może być nagrodzona plusem. Na kolejnych zajęciach nauczyciel rozpoczyna dyskusję, omawiając wybrane przez siebie zagadnienia. Dzięki temu da mu to obraz, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium. Pyta, co ich najbardziej zaciekawiło. Efektem będą wspólnie wykonane plakaty oraz notatki graficzne.

Praca indywidualna
  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z jednym z multimediów z tego e‑materiału.

  • Po zapoznaniu się z danym multimedium z tego e‑materiału uczniowie wykonują zadania zamieszczone pod tym multimedium (tzw. powiązane ćwiczenia), aby sprawdzić poziom zdobytej wiedzy. W ramach powtórzenia tworzą notatki graficzne czy osie z notatkami.

  • Nauczyciel może też poprosić uczniów, aby wybrali jedno zagadnienie z multimediów, a następnie wykonali opracowanie tego zagadnienia. Można zachęcić uczniów do wybrania ciekawej formy opracowania, zapowiadając podwyższenie oceny o pół stopnia za formę. Na kolejnej lekcji zadaniem uczniów jest zaprezentowanie zagadnienia reszcie klasy.

  • Uczniowie mogą samodzielnie zapoznać się z symulatorem. Pozwoli to im na zaznajomienie się ze sterowaniem statkiem morskim podczas wyjścia z portu, przepłynięcia do drugiego portu oraz wejścia do portu.

Praca w grupach
  • Uczniowie dzieleni są na trzy grupy.

  • Każda z grup ma przydzieloną jedną ze stron z filmami z e‑materiału (film instruktażowy, sekwencje lub film edukacyjny).

  • Następnie grupy mają za zadanie opracować dany temat w ciekawej formie, np. plakatu, prezentacji, mapy myśli itp.

  • Dodatkowo grupa opracowuje kilka pytań (np. pięciu) mających na celu sprawdzenie przyswojenia tematu przez pozostałą część klasy.

  • Na lekcji grupy kolejno omawiają swój temat. Na koniec prezentacji zadają reszcie klasy pytania.

  • Nauczyciel może nagrodzić uczniów aktywnych np. plusami. Również forma przedstawienia tematu może mieć wpływ na podwyższenie oceny.

Indywidualizacja pracy z uczniami

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie pięć multimediów przedstawia informacje na temat nawigacji morskiej. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści