E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.
WprowadzenieD1Hl7m00tWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
Film edukacyjny, film instruktażowy, animacja w grafice 2D i 3D
Film edukacyjnyD8GG3kbhdFilm edukacyjny przedstawia budowę i zastosowanie urządzeń nawigacyjnych w jednostce pływającej. Film instruktażowyD33111EATFilm instruktażowy ukazuje prawidłowe korzystanie z kompasów i ich repetytorów. Animacja w grafice 2D i 3DD5m2Y5YQEAnimacja w grafice 2D i 3D dotyczy pracy urządzeń nawigacyjnych. Prezentuje żyrokompas, repetytor żyrokompasu, kompas magnetyczny, logi, radar oraz echosondy.
Ekran wyświetlacza filmów i animacji wygląda jak na zdjęciu poniżej:
RizI3SRvwTLls
Aby odtworzyć multimedium, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
Rew4dzRQPjQvf
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.
R1JqTMKylGNie
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
R1XIfDjJYG002
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
R1PlCaw1whLAY
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
Rm2tyDQuB0mvx
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
R16MF7pDqfUvN
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
W symulatorzeD1CqoTlfosymulatorze można zapoznać się z czterema wskaźnikami pomiarowymi radaru. Każdy ze wskaźników pozwala na odczytanie odległości obiektu od statku oraz namiaru do obiektu. Różnią się one zasadą działania. Istotą symulatora jest odczytanie wartości odległości i namiaru dla sześciu obiektów za pomocą dowolnie wybranej metody.
R1E9CzzC74awR
Po kliknięciu przycisku „rozpocznij” wyświetli się ekran właściwy symulatora.
RciEDpFu104ek
Ikonka domku w dolnym lewym rogu pozwala na powrót do ekranu początkowego. Strzałka w górnym prawym rogu pozwala wyczyścić wpisane wartości. Znak zapytania znajdujący się poniżej wyświetla informację z pomocą.
R16eYVRAUk3xS
W górnym lewym rogu znajduje się pole z napisem „Rings Off”. Oznacza to, że okręgi na radarze są wyłączone.
R1dgRP1bTGOfB
Po kliknięciu na to pole wyświetlą się na ekranie radaru okręgi:
R2jTvwNbIlJf6
Powyżej znajduje się okienko z zakresami zasięgu.
R3ujXz1GcFeiK
Widoczna w nim wartość określa maksymalną wartość widoczną na radarze. Po kliknięciu na to pole pojawi się wybór innych zasięgów:
ROYePzgfCr3pn
Należy kliknąć na daną wartość i zmieni się ona na radarze i w okienku w górnym lewym rogu.
Wybór wskaźników pomiarowych
W prawym dolnym rogu ekranu symulatora należy wybrać jedną z czterech metod. Każda z metod pozwala określić odległość lub namiar od obiektów na różne sposoby.
R1FdcpiYnA4Nj
Pierwsza to Cross‑Hair Cursor, czyli kursor krzyżowy. W niej za pomocą pokręteł EBL i VRM należy umieścić kursor na przodzie echa. Pokrętło EBL umożliwia przemieszczanie kursora w prawo i lewo, a pokrętło VRM w górę i w dół. Po umieszczeniu kursora na danym obiekcie wyświetli się informacja z odległością i namiarem.
RNei3fAhioJ1s
Druga metoda to Range Rings, czyli stałe kręgi odległości. W tej metodzie odległość określa się, oceniając odległość echa od danego kręgu odległości. W tej metodzie wartości odczytuje się samodzielnie, nie wyświetlają się one na ekranie.
R1PUkERG075E9
Trzecia metoda to EBL, czyli elektroniczna linia namiarowa. Tutaj za pomocą pokrętła EBL przesuwa się linię namiarową na środek echa danego obiektu. Wynik pomiaru wyświetli się w okienku EBL w dolnym prawym rogu radaru.
RDFXCFvhWefX4
Czwarta metoda to VRM, czyli zmienny znacznik zakresu. W tej metodzie za pomocą pokrętła VRM przesuwa się okrąg na dane echo. Echo powinno znaleźć się w środku okręgu.
RwbR0PsLebf7V
Odczytane wartości (niezależnie od metody) należy wpisać do tabelki znajdującej się po prawej stronie. Wartości wpisuje się z klawiatury umiejscowionej pod tabelką. Aby sprawdzić wpisane wartości, należy kliknąć enter. Wyświetli się wtedy tabelka z wpisanymi wartościami. Na zielono zaznaczone będą dobrze wpisane wartości, a na czerwono te złe.
Wirtualne laboratoriumDvLefcLZZWirtualne laboratorium przedstawia pracownię dewiacji magnetycznej i jej wykorzystanie. Umożliwia przeprowadzenie obliczeń, aby uzyskać wartości dewiacji. Po poprawnym obliczeniu wartości możliwe jest wyświetlenie tabeli i wykresu dewiacji. Multimedium stanowi pomoc w zrozumieniu sposobu obliczania dewiacji.
Na ekranie początkowym widoczny jest opis multimedium oraz przycisk rozpocznij.
RaXtn7YPiTgDI
Na kolejnym ekranie należy wybrać parametry.
R1CbiHZS7lnbt
Parametry wybiera się poprzez rozwijane menu w polach „przyczyna” i „sposób wyznaczania” oraz poprzez kliknięcie na wartość kursu kompasowego i przesunięciu paska deklinacji.
R1aeETn546ptR
Po kliknięciu przycisku „rozpocznij” wyświetli się jeden z dwóch ekranów, w zależności od wyboru sposobu wyznaczania.
Na obu ekranach znajdują się przyciski podstawowe. Ikona domku pozwala na powrót do ekranu początkowego, strzałka umożliwia wyczyszczenie wpisanych odpowiedzi, znak zapytania wyświetla okno z pomocą, zygzak wyświetla wykres dewiacji po wpisaniu parametrów. Każdy z przycisków jest podpisany w celu ułatwienia obsługi laboratorium.
Treść pomocy różni się w zależności od wybranej metody.
RGp3VcAN4c03J
RRHcja0mkuS29
Na ekranie z porównaniem wskazań widoczne są panele z kompasem i z żyrokompasem. Oba ekrany można powiększać, klikając na nie. Na ekranie kompasu należy wybrać po kolei osiem kursów kompasowych (KK), a następnie odczytać odpowiadające im wartości ukazane na żyrokompasie, czyli kurs żyrokompasowy (KŻ). Trzeba wpisać te wartości w tabelę znajdującą się po lewej stronie (kolumny KK i KŻ). Następnie wartości te należy podstawić do dwóch wzorów. Najpierw do wzoru na kurs magnetyczny (KM) , a potem do wzoru na dewiację (δdelta). Po bezbłędnym wpisaniu wartości można wyświetlić wykres dewiacji, klikając na przycisk znajdujący się w dolnym prawym rogu o nazwie „Wyświetl wykres dewiacji”.
RcavCfZhtEA5d
Na poniższej grafice została zaznaczona kolejność działań.
ReIIoqCogH6bK
W pierwszej kolejności należy ustawić wartość kursu na kompasie (KK). Odbywa się to poprzez kliknięcie na ekran kompasu i wybrania za pomocą plusa lub minusa odpowiedniej wartości. Po wybraniu wartości zatwierdza się ją polem z ptaszkiem. Aby wyłączyć widok, trzeba kliknąć na krzyżyk w górnym prawym rogu. Każdy z przycisków jest podpisany, aby ułatwić wybieranie wartości na kompasie.
RS3TtgERYhUgb
Drugim krokiem jest odczytanie wartości z żyrokompasu (KŻ). Wartość ta wyświetla się w okienku podpisanym jako KŻ. Można też kliknąć na obraz żyrokompasu i wyświetlić wartość na pełnym ekranie laboratorium.
Następnie należy wpisać obie watości (KK i KŻ) do tabelki znajdującej się po lewej stronie ekranu. Ułatwi to późniejsze obliczenia.
Kolejne wartości należy podstawić do wzoru na kurs magnetyczny (KM). Obliczeń dokonuje komputer po wpisaniu odpowiednich wartości.
Obliczone KM dla poszczególnych KK należy wpisać do tabelki oznaczonej punktem piątym. Ułatwi to późniejsze obliczenia dewiacji.
Wartości z tabelki z punktu piątego wpisujemy do ostatniej tabelki. Komputer automatycznie wyliczy dewiację dla każdej z nich. Dewiacja oznaczona jest grecką literą δdelta.
Ostatnim krokiem jest kliknięcie na przycisk „Wyświetl wykres dewiacji”. Gdy paramtery zostały odpowiednio obliczone, wyświetli się ekran z tabelą i wykresem dewiacji.
Na ekranie z określaniem dewiacji na nabieżniku widoczne są panel z kompasem i schematyczny obraz statku i dwóch znaków nawigacyjnych. Obsługa i kolejność działań są takie same jak w wersji z porównaniem wskazań.
Oba ekrany można powiększać, klikając na nie. Na ekranie kompasu należy wybrać po kolei osiem kursów, a następnie odczytać odpowiadające im wartości ukazane na drugim ekranie. Następnie wartości te należy podstawić do dwóch wzorów. Najpierw na NM, a potem na δdelta. Po bezbłędnym wpisaniu wartości można wyświetlić wykres dewiacji.
Interaktywne materiały sprawdzająceDgbP7k5I8Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
Rno1yWgt0HlEJ
Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
R1bpKx4QxndWY
Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.
R1JBlemflmI6m
Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.
Rwl7Ak0ujbWTW
Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.
Słownik pojęćDbx32MznNSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
Przewodnik dla nauczycielaDmhLHz97wPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego sięD1A6NqkAxPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografiaDwXglOiqUNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.