E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.
WprowadzenieD1Hl7m00tWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
RtAbPeK6skHSG
Grafika przedstawia dwa kafelki ze spisu treści. Są umiejscowione obok siebie. Mają prostokątny kształt. Górna część kafelka to szara grafika z symbolem danego multimedium. Dolna część to tytuł i nazwa multimedium. Kafelek z lewej przedstawia prostą grafikę ekranu odtwarzania filmu z widoczną na nim postacią. Obok postaci widać dymek, w którym znajduje się biret. Obrazek składa się tylko z niebieskich linii. Podpis tego multimedium brzmi: Urządzenia nawigacyjne ich budowa i zastosowanie w jednostce pływającej. Kafelek z prawej przedstawia prostą grafikę ekranu odtwarzania filmu z narysowanym na nim kołem zębatym. Obrazek składa się tylko z niebieskich linii. Podpis tego multimedium brzmi: Prawidłowe korzystanie z kompasów i ich repetytorów.
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film edukacyjny, film instruktażowy, animacja w grafice 2D i 3D
Film edukacyjnyD8GG3kbhdFilm edukacyjny przedstawia budowę i zastosowanie urządzeń nawigacyjnych w jednostce pływającej. Film instruktażowyD33111EATFilm instruktażowy ukazuje prawidłowe korzystanie z kompasów i ich repetytorów. Animacja w grafice 2D i 3DD5m2Y5YQEAnimacja w grafice 2D i 3D dotyczy pracy urządzeń nawigacyjnych. Prezentuje żyrokompas, repetytor żyrokompasu, kompas magnetyczny, logi, radar oraz echosondy.
Ekran wyświetlacza filmów i animacji wygląda jak na zdjęciu poniżej:
RizI3SRvwTLls
Zdjęcie przedstawia wygląd ekranu odtwarzania filmu. Ekran jest czarny. W jego dolnej części znajdują się ikony z różnymi opcjami. W dolnym lewym rogu widać ikonę trójkąta w kółku. Jest to ikona włączania odtwarzania filmu. Kolejna ikona znajduje się dopiero w połowie ekranu dolnego paska. Jest to ikona megafonu. Obok niej widać niebieski pasek, który oznacza poziom głośności. Obok znajduje się ikona człowieka, od którego głowy odchodzą dwie fale. Umożliwia ona włączanie alternatywnej ścieżki dźwiękowej. Dalej znajduje się mały biały prostokąt z czarnymi paskami w jego dolnej części. Pozwala ona na włączenie napisów. Kolejna ikona to napis auto, która umożliwia wybranie jakości filmu. Obok niej widać ikonę jedynki z iksem. Po kliknięciu na nią można wybrać szybkość odtwarzania filmu. Ostatnia ikona to kreski tworzące kwadrat. Kreski te tworzą jedynie krawędzie kwadratu. Jest to opcja włączania trybu pełnoekranowego.
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć multimedium, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
Rew4dzRQPjQvf
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia odtwarzania filmu. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta wskazuje w prawo. Oba kształty są białe. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.
R1JqTMKylGNie
Zdjęcie przedstawia ikonę zatrzymania odtwarzania filmu. Są to dwie pionowe kreski wpisane w okrąg. Ikona ma biały kolor. Tło zdjęcia jest niebieskie.
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
R1XIfDjJYG002
Zdjęcie przedstawia pasek zmiany głośności dźwięku w filmie. Składa się on z ikony megafonu skierowanego w prawo, od którego odchodzą dwie półokrągłe linie symbolizujące fale dźwiękowe. Po prawej stronie megafonu znajduje się niebieski pasek, który umożliwia zmianę poziomu głośności.
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
R1PlCaw1whLAY
Zdjęcie przedstawia ikonę włączania i wyłączania napisów w filmie wraz z rozwiniętymi opcjami. Ikona napisów to biały prostokąt z kropkami i kreskami w jego dolnej części, które mają symbolizować napisy. Ikona napisów jest kliknięta, można to stwierdzić po bardziej białym kolorze niż znajdujące się obok inne ikony, które są szare. Nad ikonami widać szary panel zatytułowany napisy. Pod nim są dwie opcje: napisy oraz wyłączone. Klikniętą opcją są wyłączone. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze napisu. Obok ikony napisów widać jeszcze trzy inne ikony. Są to auto, 1x oraz kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
Rm2tyDQuB0mvx
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany jakości filmu. Ikona to biały napis auto. Po kliknięciu na nią wyświetla się powyżej panel zatytułowany jakość. Na zdjęciu widać trzy opcje do wyboru: auto, tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok ikony auto widać dwie inne ikony, czyli 1x oraz kwadrat włączania trybu pełnoekranowego.
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
R16MF7pDqfUvN
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany prędkości odtwarzania filmu. Ikona składa się z jedynki i małego iksa. Nad ikoną wyświetlony jest panel zatytułowany prędkość i zawierający różne opcje prędkości do wyboru. Opcje od góry to: po klatce, dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, normalna, jeden i dwadzieścia pięć setnych, jeden i pięć dziesiątych, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Zaznaczoną opcją jest prędkość normalna. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze tego napisu. Obok ikony zmiany prędkości widać po lewej stronie ikonę auto, a po prawej kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
R1IkZ5M0VwkZS
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia trybu pełnoekranowego filmu. Składa się ona z czterech kątów prostych, które tworzą kształt kwadratu. Ikona jest biała, a tło zdjęcia czarne.
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W symulatorzeD1CqoTlfosymulatorze można zapoznać się z czterema wskaźnikami pomiarowymi radaru. Każdy ze wskaźników pozwala na odczytanie odległości obiektu od statku oraz namiaru do obiektu. Różnią się one zasadą działania. Istotą symulatora jest odczytanie wartości odległości i namiaru dla sześciu obiektów za pomocą dowolnie wybranej metody.
R1E9CzzC74awR
Grafika przedstawia przykładowy ekran początkowy symulatora. Znajduje się na nim tytuł, czyli wskaźniki pomiarowe radaru, oraz tekst wprowadzający: wykonaj pomiary kierunku i zasięgu do obiektów nawigacyjnych przy użyciu znaczników pomiarowych o stałej lub zmiennej wartości. Poniżej znajduje się przycisk rozpocznij.
Przykładowy ekran początkowy symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu przycisku „rozpocznij” wyświetli się ekran właściwy symulatora.
RciEDpFu104ek
Grafika przedstawia ekran symulatora. Po lewej stronie znajduje się duży okrągły ekran radaru. Widoczny jest na nim napis, że aby włączyć radar należy kliknąć na przycisk włączający, który znajduje się w dolnym prawym rogu ekranu. Pod ekranem radaru znajduje się ikonka domku pozwalająca na powrót do ekranu początkowego symulatora. W prawej części ekranu symulatora znajduje się tabelka, gdzie będzie trzeba wpisać wartości odległości i namiaru dla sześciu obiektów. Poniżej znajduje się klawiatura, z której wpisuje się wartości. Poniżej znajduje się panel z pokrętłami oraz czterema przyciskami. Pokrętło lewe podpisane jest jako EBL, a prawe jako VRM. Cztery przyciski to cztery metody odczytywania odległości do wyboru.
Pierwsza to Cross‑Hair Cursor, czyli kursor krzyżowy.
Druga to Range Rings, czyli stałe kręgi odległości.
Trzecia to EBL, czyli elektroniczna linia namiarowa.
Czwarta to VRM, czyli zmienny znacznik zakresu.
Ekran symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikonka domku w dolnym lewym rogu pozwala na powrót do ekranu początkowego. Strzałka w górnym prawym rogu pozwala wyczyścić wpisane wartości. Znak zapytania znajdujący się poniżej wyświetla informację z pomocą.
R16eYVRAUk3xS
Na grafice przedstawione jest okno z tekstem. W górnym prawym rogu ekranu znajduje się krzyżyk, który to okno wyłącza. Tekst pomocy jest następujący:
Wybierz jedną z czterech metod pomiaru z menu w prawym dolnym rogu. Każda z metod pozwala określić odległości lub namiar od obiektów na różne sposoby.
Pierwsza to Cross‑Hair Cursor, czyli kursor krzyżowy. W niej za pomocą pokręteł EBL i VRM należy umieścić kursor na przodzie echa. Wyświetli się wtedy informacja z odległością.
Druga to Range Rings, czyli stałe kręgi odległości. W tej metodzie odległość określa się, oceniając odległość echa od danego kręgu odległości.
Trzecia to EBL, czyli elektroniczna linia namiarowa. Tutaj za pomocą pokrętła EBL przesuwa się linię namiarową na środek echa. Wynik pomiaru wyświetli się w okienku EBL w dolnym prawym rogu radaru.
Czwarta to VRM, czyli zmienny znacznik zakresu. W tej metodzie za pomocą pokrętła VRM przesuwa się okrąg na dane echo. Echo powinno znaleźć się w środku okręgu.
Twoim zadaniem jest odczytanie wartości odległości lub namiaru (w zależności od metody) dla 6 obiektów za pomocą jednej z czterech powyższych metod. W górnym lewym rogu radaru możesz klikać na okienko z zasięgiem, aby zmienić jego wartość. Umożliwi to zobaczenie wszystkich 6 punktów. Po odczytaniu wartości wpisz je do tabelki w górnym prawym rogu za pomocą znajdującej się poniżej klawiatury. Na koniec zatwierdź enterem.
Okienko z tekstem pomocy do symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W górnym lewym rogu znajduje się pole z napisem „Rings Off”. Oznacza to, że okręgi na radarze są wyłączone.
R1dgRP1bTGOfB
Na grafice widoczny jest ekran symulatora. W górnym lewym rogu widoczne jest małe okno podpisane rings off.
Czerwona strzałka wskazuje opcję włączania okręgów odległości
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na to pole wyświetlą się na ekranie radaru okręgi:
R2jTvwNbIlJf6
Na grafice widoczny jest ekran radaru z włączonymi kręgami odległości. Są to kręgi rozmieszczone w równych odległościach od siebie pomiędzy środkiem a brzegiem radaru.
Ekran radaru z włączonymi kręgami odległości
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Powyżej znajduje się okienko z zakresami zasięgu.
R3ujXz1GcFeiK
Na grafice czerwona strzałka wskazuje okienko zmiany wartości wyświetlanego zasięgu. Jest to okienko z wartością w milach morskich. Można na nie kliknąć w celu zmiany wartości.
Czerwona strzałka wskazuje okienko zmiany wartości wyświetlanego zasięgu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Widoczna w nim wartość określa maksymalną wartość widoczną na radarze. Po kliknięciu na to pole pojawi się wybór innych zasięgów:
ROYePzgfCr3pn
Grafika przedstawia pola z dostępnymi wartościami zasięgów w milach morskich. Są to siedemdziesiąt pięć setnych, jeden, trzy, sześć, dwanaście.
Dostępne do wyboru wartości zasięgów
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Należy kliknąć na daną wartość i zmieni się ona na radarze i w okienku w górnym lewym rogu.
Wybór wskaźników pomiarowych
W prawym dolnym rogu ekranu symulatora należy wybrać jedną z czterech metod. Każda z metod pozwala określić odległość lub namiar od obiektów na różne sposoby.
R1FdcpiYnA4Nj
Grafika przedstawia dwa okrągłe pokrętła. Lewe podpisane jest jako EBL, a prawe jako VRM. Pomiędzy nimi znajdują się cztery prostokątne przyciski. Pierwszy to Cross‑Hair Cursor, czyli kursor krzyżowy.
Drugi to Range Rings, czyli stałe kręgi odległości.
Trzeci to EBL, czyli elektroniczna linia namiarowa.
Czwarty to VRM, czyli zmienny znacznik zakresu.
Panel z pokrętłami EBL i VRM oraz czterema przyciskami, za pomocą których można wybrać wskaźnik pomiarowy
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pierwsza to Cross‑Hair Cursor, czyli kursor krzyżowy. W niej za pomocą pokręteł EBL i VRM należy umieścić kursor na przodzie echa. Pokrętło EBL umożliwia przemieszczanie kursora w prawo i lewo, a pokrętło VRM w górę i w dół. Po umieszczeniu kursora na danym obiekcie wyświetli się informacja z odległością i namiarem.
RNei3fAhioJ1s
Grafika wyświetla ekran symulatora. Jest na nim zaznaczona opcja kursora krzyżowego. Na ekranie radaru widoczny jest kursor, który przemieszcza się za pomocą pokręteł EBL i VRM. Pokrętło EBL przemieszcza kursor w kierunku prawo lewo, a VRM w kierunku góra dół.
Metoda kursora krzyżowego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Druga metoda to Range Rings, czyli stałe kręgi odległości. W tej metodzie odległość określa się, oceniając odległość echa od danego kręgu odległości. W tej metodzie wartości odczytuje się samodzielnie, nie wyświetlają się one na ekranie.
R1PUkERG075E9
Grafika przedstawia ekran radaru w metodzie stałych kręgów odległości. Na radarze widoczne są rozmieszczone w równych odstępach okręgi oraz kilka obiektów zaznaczonych jako białe punkty. Obiekty są ponumerowane.
Metoda stałych kręgów odległości
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Trzecia metoda to EBL, czyli elektroniczna linia namiarowa. Tutaj za pomocą pokrętła EBL przesuwa się linię namiarową na środek echa danego obiektu. Wynik pomiaru wyświetli się w okienku EBL w dolnym prawym rogu radaru.
RDFXCFvhWefX4
Grafika przedstawia ekran symulatora po wybraniu metody EBL. Na ekranie radaru widoczna jest przerywana linia, która odchodzi od środka radaru do jego krawędzi. Kreskę tę obraca się za pomocą pokrętła EBL. Kreskę należy naprowadzić na dany obiekt na radarze, a wtedy w dolnym prawym rogu radaru wyświetli się wartość namiaru w stopniach.
Metoda EBL
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Czwarta metoda to VRM, czyli zmienny znacznik zakresu. W tej metodzie za pomocą pokrętła VRM przesuwa się okrąg na dane echo. Echo powinno znaleźć się w środku okręgu.
RwbR0PsLebf7V
Grafika przedstawia ekran symulatora po wybraniu metody VRM. Na ekranie radaru widoczny jest okrąg składający się z przerywanych linii. Okrąg ten powiększa się i pomniejsza za pomocą pokrętła VRM. Linię okręgu należy naprowadzić na dany obiekt, a wtedy w dolnym prawym rogu radaru wyświetli się wartość odległości w milach morskich.
Metoda VRM
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Odczytane wartości (niezależnie od metody) należy wpisać do tabelki znajdującej się po prawej stronie. Wartości wpisuje się z klawiatury umiejscowionej pod tabelką. Aby sprawdzić wpisane wartości, należy kliknąć enter. Wyświetli się wtedy tabelka z wpisanymi wartościami. Na zielono zaznaczone będą dobrze wpisane wartości, a na czerwono te złe.
R1ExxY6lg3FXb
Grafika przedstawia tabelę, do której należy wpisać ze znajdującej się poniżej klawiatury wartości odległości lub namiaru dla każdego z sześciu obiektów, które widoczne są na radarze.
Tabela i klawiatura do wpisywania wartości w symulatorze
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wirtualne laboratoriumDvLefcLZZWirtualne laboratorium przedstawia pracownię dewiacji magnetycznej i jej wykorzystanie. Umożliwia przeprowadzenie obliczeń, aby uzyskać wartości dewiacji. Po poprawnym obliczeniu wartości możliwe jest wyświetlenie tabeli i wykresu dewiacji. Multimedium stanowi pomoc w zrozumieniu sposobu obliczania dewiacji.
Na ekranie początkowym widoczny jest opis multimedium oraz przycisk rozpocznij.
RaXtn7YPiTgDI
Grafika przedstawia przykładowy ekran początkowy wirtualnego laboratorium. Jest on zatytułowany: Pracownia dewiacji magnetycznej i jej wykorzystanie. Poniżej znajduje się tekst: Na podstawie kursów kardynalnych i interkardynalnych dokonaj obliczeń dewiacji magnetycznej przez porównanie wskazań kompasu magnetycznego ze wskazaniami żyrokompasu lub przez określenie dewiacji w nabieżniku. Poniżej znajduje się przycisk rozpocznj.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na kolejnym ekranie należy wybrać parametry.
R1CbiHZS7lnbt
Ekran wyboru parametrów w wirtualnym laboratorium. Posiada on cztery pola. W górnym lewym rogu wybiera się przyczynę obliczania dewiacji. Parametrem w dolnym lewym rogu jest deklinacja. Jest ona zależna od wybranej przyczyny. W górnym prawym rogu należy zaznaczyć osiem kursów kompasowych. Są to zero stopni, czterdzieści pięć, dziewięćdziesiąt, sto trzydzieści pięć, sto osiemdziesiąt, dwieście dwadzieścia pięć, dwieście siedemdziesiąt, trzysta piętnaście. W dolnym prawym rogu wybiera się jedną z dwóch metod sposobu wyznaczania dewiacji. Na dole ekranu widoczny jest przycisk rozpocznij.
Ekran wyboru parametrów w wirtualnym laboratorium
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Parametry wybiera się poprzez rozwijane menu w polach „przyczyna” i „sposób wyznaczania” oraz poprzez kliknięcie na wartość kursu kompasowego i przesunięciu paska deklinacji.
R1aeETn546ptR
Ekran wyboru parametrów w wirtualnym laboratorium. Posiada on cztery pola. W górnym lewym rogu wybiera się przyczynę obliczania dewiacji. Możliwe przyczyny to: statek nowo zbudowany, statek po pobycie w stoczni, gdzie były wykonywane prace spawalnicze, przewóz ładunków o silnych właściwościach magnetycznych. Parametrem w dolnym lewym rogu jest deklinacja. Jest ona zależna od wybranej przyczyny. W górnym prawym rogu należy zaznaczyć osiem kursów kompasowych. Są to zero stopni, czterdzieści pięć, dziewięćdziesiąt, sto trzydzieści pięć, sto osiemdziesiąt, dwieście dwadzieścia pięć, dwieście siedemdziesiąt, trzysta piętnaście. W dolnym prawym rogu wybiera się jedną z dwóch metod sposobu wyznaczania dewiacji są to: przez porównanie wskazań kompasu magnetycznego ze wskazaniami żyrokompasu lub przez określenie dewiacji w nabieżniku. Na dole ekranu widoczny jest przycisk rozpocznij.
Wybór parametrów w wirtualnym laboratorium
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu przycisku „rozpocznij” wyświetli się jeden z dwóch ekranów, w zależności od wyboru sposobu wyznaczania.
Na obu ekranach znajdują się przyciski podstawowe. Ikona domku pozwala na powrót do ekranu początkowego, strzałka umożliwia wyczyszczenie wpisanych odpowiedzi, znak zapytania wyświetla okno z pomocą, zygzak wyświetla wykres dewiacji po wpisaniu parametrów. Każdy z przycisków jest podpisany w celu ułatwienia obsługi laboratorium.
Treść pomocy różni się w zależności od wybranej metody.
RGp3VcAN4c03J
Grafika przedstawia okno pomocy z następującym tekstem: Kliknij na kompas i ustaw określony kurs kompasowy za pomocą plusa i minusa. Po wybraniu kursu na kompasie odczytaj wskazanie z żyrokompasu. Przepisz je do odpowiedniego (oznaczonego jako KŻ) miejsca w tabeli, która znajduje się pod kompasem. Następnie dokonaj obliczeń według wzoru na KM i otrzymany wynik wpisz w miejsce podpisane jako „oblicz dewiację według wzoru dla ośmiu wartości”. Po obliczeniu dewiacji dla każdej z wartości kliknij przycisk „wyświetl wykres dewiacji”, aby wyświetlić wykres.
Ekran pomocy dla metody wyznaczania dewiacji przez porównanie wskazań na kompasie magnetycznym ze wskazniami żyrokompasu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RRHcja0mkuS29
Grafika przedstawia okno pomocy z następującym tekstem: Kliknij na kompas i ustaw określony kurs kompasowy za pomocą plusa i minusa. Po wybraniu kursu na kompasie odczytaj namiar kompasowy z obrazka ze statkiem. Przepisz go do odpowiedniego (oznaczonego jako NK) miejsca w tabeli. Następnie dokonaj obliczeń według wzoru na NM i otrzymany wynik wpisz w miejsce podpisane jako „oblicz dewiację według wzoru dla ośmiu wartości”. Po obliczeniu dewiacji dla każdej z wartości kliknij przycisk „wyświetl wykres dewiacji”, aby wyświetlić wykres.
Ekran pomocy dla określania dewiacji na nabieżniku
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na ekranie z porównaniem wskazań widoczne są panele z kompasem i z żyrokompasem. Oba ekrany można powiększać, klikając na nie. Na ekranie kompasu należy wybrać po kolei osiem kursów kompasowych (KK), a następnie odczytać odpowiadające im wartości ukazane na żyrokompasie, czyli kurs żyrokompasowy (KŻ). Trzeba wpisać te wartości w tabelę znajdującą się po lewej stronie (kolumny KK i KŻ). Następnie wartości te należy podstawić do dwóch wzorów. Najpierw do wzoru na kurs magnetyczny (KM) , a potem do wzoru na dewiację (δdelta). Po bezbłędnym wpisaniu wartości można wyświetlić wykres dewiacji, klikając na przycisk znajdujący się w dolnym prawym rogu o nazwie „Wyświetl wykres dewiacji”.
RcavCfZhtEA5d
Ekran porównania wskazań kompasu magnetycznego ze wskazaniami żyrokompasu. Na ekranie znajdują się przyciski ogólne. W dolnym lewym rogu znajduje się ikona domku, która pozwala na powrót do ekranu początkowego, w górnym prawym rogi widać strzałkę, która umożliwia wyczyszczenie wpisanych odpowiedzi, poniżej widać znak zapytania, który wyświetla okno z pomocą, w dolnym prawym rogu znajduje się zygzak, który wyświetla wykres dewiacji po wpisaniu parametrów. Na środku ekranu znajduje się panel z kompasem i drugi z żyrokompasem. Obok nich i pod nimi znajdują się liczne okna, w których należy wpisać odczytane z kompasu i żyrokompasu wartości, a następnie podstawić pod wzory.
Ekran porównania wskazań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na poniższej grafice została zaznaczona kolejność działań.
ReIIoqCogH6bK
Ekran porównania wskazań kompasu magnetycznego ze wskazaniami żyrokompasu. Na ekranie znajdują się przyciski ogólne. W dolnym lewym rogu znajduje się ikona domku, która pozwala na powrót do ekranu początkowego, w górnym prawym rogi widać strzałkę, która umożliwia wyczyszczenie wpisanych odpowiedzi, poniżej widać znak zapytania, który wyświetla okno z pomocą, w dolnym prawym rogu znajduje się zygzak, który wyświetla wykres dewiacji po wpisaniu parametrów. Na środku ekranu znajduje się panel z kompasem i drugi z żyrokompasem. Panel z kompasem oznaczony jest cyfrą jeden. Panel z żyrokompasem cyfrą dwa. Obok nich i pod nimi znajdują się liczne okna, w których należy wpisać odczytane z kompasu i żyrokompasu wartości, a następnie podstawić pod wzory. Okna te są zaznaczone kolejnymi cyframi.
Ekran laboratorium, na którym zaznaczono czerwonymi cyframi kolejność działań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W pierwszej kolejności należy ustawić wartość kursu na kompasie (KK). Odbywa się to poprzez kliknięcie na ekran kompasu i wybrania za pomocą plusa lub minusa odpowiedniej wartości. Po wybraniu wartości zatwierdza się ją polem z ptaszkiem. Aby wyłączyć widok, trzeba kliknąć na krzyżyk w górnym prawym rogu. Każdy z przycisków jest podpisany, aby ułatwić wybieranie wartości na kompasie.
RS3TtgERYhUgb
Grafika przedstawia widok na ekran kompasu magnetycznego z wirtualnego laboratorium. Tarcza kompasu jest okrągła i jest podzielona na trzysta sześćdziesiąt wartości. W górnym lewym rogu ekranu znajduje się symbol ptaszka, który jest podpisany jako akceptuj wartość. W górnym prawym rogu znajduje się symbol krzyżyka, podpisany jako wyłącz widok. W dolnym lewym rogu znajduje się przycisk plusa podpisany jako zwiększ wartość. W dolnym prawym rogu znajduje się przycisk minusa, który jest podpisany jako zmniejsz wartość.
Widok ekranu kompasu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Drugim krokiem jest odczytanie wartości z żyrokompasu (KŻ). Wartość ta wyświetla się w okienku podpisanym jako KŻ. Można też kliknąć na obraz żyrokompasu i wyświetlić wartość na pełnym ekranie laboratorium.
Następnie należy wpisać obie watości (KK i KŻ) do tabelki znajdującej się po lewej stronie ekranu. Ułatwi to późniejsze obliczenia.
Kolejne wartości należy podstawić do wzoru na kurs magnetyczny (KM). Obliczeń dokonuje komputer po wpisaniu odpowiednich wartości.
Obliczone KM dla poszczególnych KK należy wpisać do tabelki oznaczonej punktem piątym. Ułatwi to późniejsze obliczenia dewiacji.
Wartości z tabelki z punktu piątego wpisujemy do ostatniej tabelki. Komputer automatycznie wyliczy dewiację dla każdej z nich. Dewiacja oznaczona jest grecką literą δdelta.
Ostatnim krokiem jest kliknięcie na przycisk „Wyświetl wykres dewiacji”. Gdy paramtery zostały odpowiednio obliczone, wyświetli się ekran z tabelą i wykresem dewiacji.
Na ekranie z określaniem dewiacji na nabieżniku widoczne są panel z kompasem i schematyczny obraz statku i dwóch znaków nawigacyjnych. Obsługa i kolejność działań są takie same jak w wersji z porównaniem wskazań.
Oba ekrany można powiększać, klikając na nie. Na ekranie kompasu należy wybrać po kolei osiem kursów, a następnie odczytać odpowiadające im wartości ukazane na drugim ekranie. Następnie wartości te należy podstawić do dwóch wzorów. Najpierw na NM, a potem na δdelta. Po bezbłędnym wpisaniu wartości można wyświetlić wykres dewiacji.
ROwqsBS49wJyO
Ekran określania dewiacji na nabieżniku. Na ekranie znajdują się przyciski ogólne. W dolnym lewym rogu znajduje się ikona domku, która pozwala na powrót do ekranu początkowego, w górnym prawym rogi widać strzałkę, która umożliwia wyczyszczenie wpisanych odpowiedzi, poniżej widać znak zapytania, który wyświetla okno z pomocą, w dolnym prawym rogu znajduje się zygzak, który wyświetla wykres dewiacji po wpisaniu parametrów. Na środku ekranu znajduje się panel z kompasem i drugi wyświetlający ułożenie statku w stosunku do lądu i dwóch znaków nawigacyjnych. Obok nich i pod nimi znajdują się liczne okna, w których należy wpisać odczytane z kompasu i drugiego okna wartości, a następnie podstawić pod wzory.
Ekran określania dewiacji na nabieżniku
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Interaktywne materiały sprawdzająceDgbP7k5I8Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
Rno1yWgt0HlEJ
Zdjęcie przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Składają się one z prostokątnych paneli umieszczonych jeden pod drugim. Każdy panel posiada numer oraz tytuł, który nawiązuje do zawartego w nim zadania.
Przykładowy wygląd zakładek z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
R1bpKx4QxndWY
Zdjęcie przedstawia otwartą zakładkę z przykładowym zadaniem. Pod nazwą zakładki znajduje się polecenie. Pod poleceniem widać treść zadania z odpowiedziami do wyboru. Po prawej stronie polecenia widać zielony sześciokąt. Poniżej zadania, po prawej stronie panelu znajduje się ikona sprawdź. Po jej lewej stronie widać symbol gumki. Poniżej przycisku sprawdź znajduje się napis pokaż odpowiedź.
Widok przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.
R1JBlemflmI6m
Zdjęcie przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widać trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy z lewej jest zielony. Środek zielonej ikonki jest biały z jednym fragmentem zielonym. Fragment jest trójkątny i jego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka jest żółta. Jej jedna połowa jest biała, a druga żółta. Trzecia ikona jest czerwona. Cały jej środek jest czerwony.
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.
Rwl7Ak0ujbWTW
Grafika przedstawia przykładowy wygląd panelu testu. Składa się on z tytułu testu, informacji o liczbie pytań, czasie, w którym należy rozwiązać test, oraz o ostatnim uzyskanym wyniku. Poniżej widać przycisk Uruchom.
Przykładowy wygląd panelu testu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.
RNU9gP6bMM1UE
Grafika przedstawia przykładowe zadanie testowe. Ponad poleceniem widać numer pytania, czas, który pozostał na wypełnianie testu, oraz ostatni uzyskany wynik. Pod poleceniem znajdują się możliwe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu panelu z zadaniem znajdują się dwa przyciski. Są to Sprawdź oraz Dalej.
Wygląd przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęćDbx32MznNSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
Przewodnik dla nauczycielaDmhLHz97wPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego sięD1A6NqkAxPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografiaDwXglOiqUNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.