Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
R2N6TThvmIOFW
Przykład przycisku służącego do przejścia na poprzednią stronę e‑materiału. Napis: "Poprzednia strona. Słownik pojęć dla e‑materiału".
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do poprzedniej strony
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
RRAZv7HTQIrxR
Przykład przycisku służącego do przejścia do następnej strony. Napis: "Następna strona. Interaktywne materiały sprawdzające".
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
R1UoDelEmkMkW
Widok przykładowego przycisku powiązanych ćwiczeń. W ramce tekst: "Trzynaście. Rynek towarów i usług. Jednokrotny wybór".
Widok przykładowego przycisku powiązanych ćwiczeń
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
RO1R0NCfz4qih
Pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia rozmiaru czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia lub włączenia trybu wysokiego kontrastu. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
Widok panelu dostosowującego e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być sczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki, zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
We wprowadzeniuD1AaKk04cwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.
R14Vzegx4KMPu
Grafika przedstawia fragment spisu treści. Znajdują się na niej dwa niebieskie prostokąty. Pośrodku lewego prostokąta w białym kole znajduje się szary czytnik ebooków o białym ekranie. Na ekranie jest napis "ebook". Poniżej prostokąta napis: "Prawa rynku i działanie mechanizmu rynkowego". Pośrodku prawego prostokąta w białym kole znajduje się wykres złożone z prostopadłych, szarych osi oraz trzech słupków, które rosną od lewej do prawej strony. Poniżej napis: "Popyt, elastyczność popytu, podaż, elastyczność podaży".
Widok na fragment spisu treści
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby wyświetlić e‑bookD17KMUqNhe‑book, należy kliknąć na jego okładkę. Otworzy się wtedy nowa karta w przeglądarce, gdzie można będzie zapoznać się z jego treścią.
ReOrN2wQbvUTA
Grafika przedstawia fragment okładki ebooka. Na białym tle znajduje się tekst: "PRAWA RYNKU I DZIAŁANIE MECHANIZMU RYNKOWEGO Opracowanie dla kwalifikacji EKA.04 Prowadzenie dokumentacji w jednostce organizacyjnej wyodrębnionej w zawodzie Technik ekonomista 331403.
Widok na fragment okładki e‑booka.
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
E‑book zawiera interaktywny spis treści. Tytuł każdego rozdziału jest hiperłączem, po kliknięciu którego na ekranie pojawia się odpowiedni fragment e‑booka. Na końcu każdego rozdziału znajduje się hiperłącze, które pozwala na powrót do spisu treści.
RyjSs5ezc2b2c
Grafika przedstawia spis treści ebooka. W kolejnych, ponumerowanych wierszach znajdują się tytuły rozdziałów: “Jeden. Potrzeby a ograniczoność zasobów. Dwa. Koszt alternatywny. Trzy. Granica (krzywa) możliwości produkcyjnych PPC – production possibility. Cztery. Rynek, popyt, podaż, równowaga rynkowa. Pięć. Elastyczność popytu. Sześć. Elastyczność cenowa podaży. Siedem. Równowaga rynkowa. Osiem.Rynek pracy. Dziewięć. Mierniki rynku pracy. Dziesięć. Rynek kapitałowy. Jedenaście. Rynek zasobów naturalnych. Dwanaście. Konsument i producent na rynku. Trzynaście. Wykaz ilustracji, schematów, wykresów i tabel. Czternaście. Bibliografia. Piętnaście. Netografia”.
Widok na spis treści e‑booka
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W treści e‑booka znajdują się także hiperłącza do innych multimediów zawartych w e‑materiale. Po kliknięciu na hiperłącze użytkownik zostanie przekierowany do odpowiedniego multimedium.
Plansza interaktywna
E‑materiał posiada dwie plansze interaktywneD7MghHrhlplansze interaktywne. Ich użytkowanie jest takie samo. Każda z plansz składa się z dwóch obrazków, na których umieszczone są znaczniki. Pierwszy obrazek zawiera tekst w języku polskim, drugi – w angielskim. Aby przejść do tekstu angielskiego, należy kliknąć na znajdującą się po prawej stronie planszy strzałkę.
REByaW3Im3kNz
Grafika przedstawia widok na planszę interaktywną. W górnej części znajduje się linia, od której odchodzą cztery prostopadłe linie połączone z niebieskimi czworokątami. Na pierwszym czworokącie jest napis "popyt", na drugim "elastyczność popytu", na trzecim "podaż" i na czwartym "elastyczność podaży". Od drugiego czworokąta (elastyczność popytu) odchodzi w dół linia połączona z trzema pomarańczowymi prostokątami, które oznaczają rodzaje elastyczności popytu i które umieszczone są w kolejnych wierszach. Na pierwszym prostokącie jest napis "cenowa", na drugim "dochodowa", na trzecim "mieszana". Po prawej stronie znajduje się informacja: “Kliknij strzałkę w prawo, aby przejść do wersji angielskiej”.
Widok ogólny planszy interaktywnej
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na znacznik z prawej strony planszy wyświetla się opis.
RT2s2eVAIcMlf
Grafika przedstawia widok na planszę interaktywną z punktami interaktywnymi. Pod jednym z nich o nazwie "mieszana" została umieszczona definicja, opisana w oknie w prawej części. W oknie znajdują się następujące informacje: "Mieszana (krzyżowa) elastyczność popytu. Bada zmiany popytu na dany produkt w warunkach zmiany cen innych produktu. Miernikiem mieszanej elastyczności popytu jest współczynnik mieszanej (krzyżowej) elastyczności popytu. Poniżej znajduje się wzór, według którego obliczyć można mieszaną elastyczność popytu wraz z wyjaśnieniem zastosowanych symboli. Na dole znajduje się tabela - "Wartości mieszanej elastyczności cenowej". W lewej kolumnie znajdują się wartości, a w prawej ich znaczenie. W pierwszym wierszu mamy treść: “wartość ujemna (EMD mniejsze od zera)” i wyjaśnienie “dobra X i Y są wobec siebie komplementarne. W drugim wierszu mamy: “wartość dodatnia (EMD większe od zera) i wyjaśnienie “dobra X i Y są wobec siebie substytucyjne”.
Przykładowy widok planszy interaktywnej
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na planszy. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.
W oknach otwierających się po kliknięciu danego znacznika znajdują się poza informacjami tekstowymi nagrania audio dostępne w odtwarzaczu. Aby odtworzyć nagranie, należy kliknąć ikonę trójkąta. Obok znajduje się informacja o czasie odtworzonego fragmentu, pasek, dzięki któremu można zaznaczyć konkretny moment nagrania do otworzenia oraz informacja o całkowitej długości nagrania. W prawej części odtwarzacza znajduje się ikona głośnika służąca do wyłączenia/włączenia dźwięku oraz pasek, na którym można ustawić odpowiedni poziom głośności.
RmWgYH02ruHF7
Widok odtwarzacza audio. Z lewej strony znajduje się ikona trójkąta wpisanego w koło. - Służy do włączenia nagrania. Obok znajduje się informacja o czasie odtworzonego fragmentu - zero minut i zero sekund. Obok jest pasek, dzięki któremu można zaznaczyć konkretny moment nagrania do otworzenia. Po prawej stronie paska znajduje się informacja o całkowitej długości nagrania - dwie minuty i sześć sekund. W prawej części odtwarzacza znajduje się ikona głośnika służąca do wyłączenia/włączenia dźwięku oraz pasek, na którym można ustawić odpowiedni poziom głośności.
Widok odtwarzacza audio
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przykładowy widok okna odtwarzacza filmu. W oknie widoczna stopklatka z kobietą i mężczyzną, którzy stoją przy stole z warzywami. Mężczyzna trzyma papierową torbę, z której wystają warzywa. W ramce na środku ekranu znajduje się tytuł e‑materiału oraz informacja o kwalifikacji. "EKA zero cztery jeden e‑materiał. Dla kwalifikacji EKA zero cztery Prowadzenie dokumentacji w jednostce organizacyjnej - technik ekonomista 331403. Film edukacyjny". W dolnej części znajdują się ikony nawigacyjne. W lewym dolnym rogu jest ikona trójkąta w kole. Symbol służy do uruchomienia filmu. Obok znajdują się dwie strzałki - jedna zwrócona w lewo, a druga w prawo. Strzałka w lewo służy do przejścia do poprzedniego filmu, a strzałka w prawo do następnego. Obok znajduje się ikona dwóch strzałek układających się w prostokąt. Przycisk ten służy do powtarzania filmu. Następna ikona to dwie skrzyżowane strzałki do uruchomienia odtwarzania losowego. Po prawej stronie dolnej części ekranu znajduje się ikona głośnika, a obok niego jest niebieska linia, na której można regulować poziom głośności. Obok jest ikona przedstawiająca fragment sylwetki człowieka (głowa i górna część tułowia). Po prawej stronie głowy znajdują się dwa białe półkola - zewnętrzne większe, wewnętrzne mniejsze. Ikona pozwala włączyć wersję filmu z audiodeskrypcją. Obok znajduje się biały prostokąt z czarnymi, małymi polami w dolnej części. To ikona służąca do włączenia napisów. Obok napis "auto", który pozwala zmienić jakość odtwarzanego filmu. Dalej na prawo napis: "jeden x". Ten przycisk pozwala na zmianę szybkości odtwarzania filmu. W prawym dolnym rogu białe, przerywane kontury kwadratu. To ikona pozwalająca przejść do trybu pełnoekranowego.
Widok okna odtwarzacza filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole:
RKUFn8HxfXiDw
Grafika przedstawia czarny kwadrat, pośrodku którego znajduje się biały trójkąt w białym okręgu. Ikona służy do uruchomienia filmu.
Ikona odtwarzania filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.
RZDcTY7VQ40RF
Grafika przedstawia czarny kwadrat, pośrodku którego znajdują się dwie białe, pionowe linie w białym okręgu. Linie oraz okrąg otoczone są kwadratową, białą ramką. Ikona służy do zatrzymania filmu.
Ikona zatrzymywania filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby przejść do poprzedniego filmu należy kliknąć ikonę strzałki zwróconej w lewą stronę. Analogicznie, aby przejść do kolejnego filmu należy kliknąć strzałkę zwróconą w prawą stronę. Ikony te pozwalają przechodzić pomiędzy polską i angielską wersją językową filmu.
R3Dq681BUVZGi
Dwie strzałki - jedna zwrócona w lewo, a druga w prawo. Strzałka w lewo służy do przejścia do poprzedniego filmu, a strzałka w prawo do następnego.
Strzałki służące do przechodzenia pomiędzy polską a angielską wersją filmu.
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby po zakończeniu filmu nie włączyła się wersja w języku angielskim, należy kliknąć ikonę powtarzania filmu.
RcTzfZCykKTa0
Ikona dwóch strzałek układających się w prostokąt. Przycisk ten służy do powtarzania filmu.
Ikona powtarzania filmu.
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć losową wersję filmu należy kliknąć ikonę odtwarzania losowego.
RiFg7xWqsgb16
Ikona złożona z dwóch skrzyżowanych strzałek, która służy do uruchomienia odtwarzania losowego.
Ikona odtwarzania losowego
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.
R3GMmk3PWHQy4
Czarny prostokąt z ikonami nawigacyjnymi odtwarzacza filmów. Pierwsza od lewej jest ikona głośnika, a obok niego jest niebieska linia, na której można regulować poziom głośności. Obok jest ikona przedstawiająca fragment sylwetki człowieka (głowa i górna część tułowia). Po prawej stronie głowy znajdują się dwa białe półkola - zewnętrzne większe, wewnętrzne mniejsze. Ikona pozwala włączyć wersję filmu z audiodeskrypcją. Obok znajduje się biały prostokąt z czarnymi, małymi polami w dolnej części. To ikona służąca do włączenia napisów. Obok napis "auto", który pozwala zmienić jakość odtwarzanego filmu. Dalej na prawo napis: "jeden x". Ten przycisk pozwala na zmianę szybkości odtwarzania filmu. W prawym dolnym rogu białe, przerywane kontury kwadratu. To ikona pozwalająca przejść do trybu pełnoekranowego.
Widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.
R7l9Oy9F2ugGS
Czarny kwadrat, na którym jest biała ikona przedstawiająca fragment sylwetki człowieka (głowa i górna część tułowia). Ikona pozwala włączyć wersję filmu z audiodeskrypcją.
Ikona do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.
RXsYRXGoXg3bP
Czarny kwadrat, na którym znajduje się schematyczna, biała postać z rozłożonymi rękoma. Ikona służy wyłączeniu audiodeskrypcji.
Ikona do wyłączenia trybu audiodeskrypcji
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów. Jest to szczególnie istotna funkcjonalność, gdy film zawiera napisy obcojęzyczne, np. w języku angielskim.
RwYriRJrFg9oe
Czarny prostokąt przedstawiający fragment przycisków nawigacyjnych odtwarzacza wideo. W prawym rogu mniejszy, szary prostokąt z menu do wyboru napisów. Wewnątrz prostokąta tekst: "Napisy", a poniżej "napisy" oraz "wyłączone". Obok tych słów są okrągłe pola do zaznaczenia opcji. Zaznaczona jest opcja wyłączona, która ma kolor niebieski. Na dole większego prostokąta ikony: biały prostokąt z czarnymi, małymi polami w dolnej części, napis "auto", napis "jeden x" oraz białe, przerywane kontury kwadratu.
Widok opcji włączenia/wyłączenia napisów
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.
R1NVdavqKMCw5
Czarny prostokąt przedstawiający fragment przycisków nawigacyjnych odtwarzacza wideo. W prawym rogu mniejszy, szary prostokąt z menu jakości odtwarzania. Wewnątrz prostokąta tekst: "Jakość", a poniżej "auto", tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok tych elementów są okrągłe pola do zaznaczenia opcji. Zaznaczona jest opcja auto, która ma kolor niebieski. Na dole większego prostokąta napis "auto", napis "jeden x" oraz białe, przerywane kontury kwadratu.
Widok opcji zmiany jakości filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.
RzAE99D4BIBTF
Czarny prostokąt przedstawiający fragment przycisków nawigacyjnych odtwarzacza wideo. W prawym rogu mniejszy, szary prostokąt z menu prędkości odtwarzania. Wewnątrz prostokąta tekst: "Prędkość", a poniżej w kolejnych wierszach: "Po klatce", dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, "Normalna", jeden i dwadzieścia pięć setnych, półtora, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Obok tych elementów są okrągłe pola do zaznaczenia opcji. Zaznaczona jest opcja "Normalna", która ma kolor niebieski. Na dole większego prostokąta napis "auto", napis "jeden x" oraz białe, przerywane kontury kwadratu.
Widok opcji zmiany prędkości odtwarzania filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.
R1bphuDRSpds5
Czarny kwadrat, na którym jest ikona w postaci białych, przerywanych konturów kwadratu. Ikona pozwala przejść do trybu pełnoekranowego.
Widok ikony trybu pełnoekranowego
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Interaktywne materiały sprawdzająceDWJqrJMmWInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
R16KG8yExhyBv
Grafika przedstawia zakładki, w których pogrupowane są interaktywne materiały sprawdzające. W kolejnych wierszach, w ramkach, znajdują się następujące zakładki: "1. Piramida potrzeb, 2. Wydatki konsumpcyjne, 3. Prawo Engla, 4. Koszty, 5. Użyteczność krańcowa, 6. Konkurencja, 7. Konsument, 8. Popyt i podaż, 9. Cena równowagi, 10. Mechanizmy rynkowe, 11. Dobra komplementarne i substytucyjne, 12. Cena, 13. Rynek towarów i usług".
Widok ogólny harmonii z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
RNYLOhS7Y003y
Grafika przedstawia jedno z ćwiczeń z sekcji "Interaktywne materiały sprawdzające". W górnej części grafiki, w ramce znajduje się nazwa kategorii: "Prawo Engla". Poniżej jest ćwiczenie. Pogrubioną czcionką zapisane jest polecenie: "Zgodnie z prawem Engla, gdy dochody gospodarstwa domowego rosną". Obok znajduje się zielony kontur sześciokąta, na którego jednej ze ścian jest zielony trójkąt. Poniżej znajdują się w kolejnych wierszach możliwe odpowiedzi: "udział wydatków na zakup dóbr niższego rzędu nie zmienia się, udział wydatków na zakup dóbr niższego rzędu może się zmniejszać lub zwiększać, udział wydatków na zakup dóbr niższego rzędu zmniejsza się, udział wydatków na zakup dóbr niższego rzędu zwiększa się". Przy każdej odpowiedzi, po lewej stronie jest okrągłe pole do zaznaczenia wyboru odpowiedzi. Poniżej, w prawym dolnym rogu znajduje się ramka z tekstem "Sprawdź". Po lewej stronie obok ramki jest szaro‑biała gumka do mazania. Poniżej tekst: "Pokaż odpowiedź".
Przykładowe ćwiczenie jednokrotnego wyboru
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać.
Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”.
Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi na ekranie pojawi się informacja zwrotna ze wskazaniem materiału multimedialnego, na podstawie którego można uzupełnić swoją wiedzę.
Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi.
Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania.
Po prawej stronie każdego polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.
R8buTk83nU6Nh
Trzy ikony obrazujące poziom trudności ćwiczenia. Pierwsza od lewej to zielony kontur sześciokąta, którego jedna szósta jest wypełniona zielonym kolorem. Pośrodku jest żółty sześciokąt. Jego połowa jest wypełniona żółtym kolorem. Po prawej stronie znajduje się czerwony sześciokąt, w całości wypełniony czerwonym kolorem.
Widok na ikony obrazujące poziom trudności ćwiczenia
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przykładowe formy ćwiczeń interaktywnych zawartych w e‑materiale zostały zebrane poniżej.
Grupowanie elementów - ćwiczenia tego typu polegają na przeciąganiu kafelków z tekstem do odpowiedniego pola. Aby przeciągnąć kafelek, należy go kliknąć lewym przyciskiem myszy, przeciągnąć do wybranego pola i upuścić, zwalniając lewy przycisk myszy.
RyjGLQe2qvFrf
Widok na przykładowe ćwiczenie oparte na grupowaniu elementów. W lewej kolumnie pięć opisanych pól, do których przeciąga się kafelki z tekstem. Opis pól: potrzeba samorealizacji, potrzeba szacunku, potrzeba przynależności, potrzeba bezpieczeństwa, potrzeby fizjologiczne. W prawej kolumnie kafelki z potrzebami:
dobry status społeczny, rozwijanie talentów, sen, akceptacja przez kolegów,
przyjaźń, partnerstwo, jedzenie, dostęp do systemu emerytalnego,
rozwijanie pasji, wykształcenie, ubranie, zatrudnienie, niezależność,
prestiż, dostęp do leczenia. Poniżej ikona gumki do usuwania odpowiedzi, przycisk “Sprawdź” oraz przycisk “Pokaż odpowiedź”.
Widok przykładowego ćwiczenia opartego o grupowanie elementów
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
Uzupełnianie tabeli - przy ćwiczeniach tego typu należy w puste pola wpisać odpowiednią informację. Przy wpisywaniu tekstu należy zwrócić uwagę na pełne nazwy podmiotów oraz wielkość liter.
R1dR31oMG58KL
Widok na przykładowe ćwiczenie oparte na uzupełnianiu pól w tabeli. Ćwiczenie trzecie. Uzupełnij tabelę poprzez wpisanie podmiotu reprezentującego podaż i podmiotu reprezentującego popyt w sytuacjach przedstawionych w lewej kolumnie. Zwróć uwagę na wpisywanie pełnej informacji, np. sieć hoteli ,,Witastyl".
Tabela złożona z trzech kolumna. Nagłówek pierwszej kolumny: Opis sytuacji, nagłówek drugiej kolumny: Podmiot reprezentujący podaż, nagłówek trzeciej kolumny: Podmiot reprezentujący popyt. W pierwszej kolumnie w kolejnych wierszach przedstawione są opisy sytuacji. W drugiej i trzeciej kolumnie znajdują się puste, interaktywne pola do wypełnienia. Opis w pierwszym wierszu: Jan Kowalski dokonuje zakupów owoców i warzyw w osiedlowym sklepie owocowo‑warzywnym. Opis w drugim wierszu: Wytwórnia mebli w Radomsku sprzedaje swoje meble do sieci hoteli „Witastyl”. Opis w trzecim wierszu: Paweł Nowak sprzedał na aukcji internetowej swoją kolekcję modeli aut Agnieszce Kowalskiej. Opis w czwartym wierszu: Jan Kiler po zamieszczeniu ogłoszenia na portalu internetowym o sprzedaży swojego mieszkania, sprzedał je Annie Nowak. Poniżej ikona gumki do usuwania odpowiedzi, przycisk “Sprawdź” oraz przycisk “Pokaż odpowiedź”.
Widok przykładowego ćwiczenia - uzupełnianie tabeli
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenia polegające na łączeniu w pary polegają na odpowiednim uporządkowaniu elementów. W przypadku łączenia pojęcia z definicją, należy kliknąć na daną definicję lewym przyciskiem myszy i przeciągnąć do wybranego wiersza, w którym znajduje się odpowiadające definicji pojęcie.
R12WlN3t1G1gi
Widok na przykładowe ćwiczenie oparte na przyporządkowaniu definicji do pojęcia. Ćwiczenie pierwsze. Przyporządkuj pojęcia z lewej kolumny do odpowiadających im definicji z prawej kolumny. W kolumnie po lewej stronie pojęcia: Rynek, Popyt, Podaż, Cena. W prawej kolumnie definicje: pierwsza - zapotrzebowanie na konkretne produkty w danym czasie, jakie zgłasza kupujący przy różnych cenach i w ramach posiadanego funduszu nabywczego; druga - ilość pieniędzy, jaką musi wydać nabywca w związku z zakupem określonego dobra; trzecia - ilość dóbr i usług oferowana do sprzedaży przez producentów w danym czasie przy różnej cenie; czwarta - instytucja stwarzająca warunki do zawierania transakcji kupna sprzedaży. Poniżej ikona gumki do usuwania odpowiedzi, przycisk “Sprawdź” oraz przycisk “Pokaż odpowiedź”.
Widok przykładowego ćwiczenia opartego na uporządkowaniu elementów
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Analogiczny mechanizm występuje w przypadku ćwiczeń, w których w pary należy połączyć grafiki. W tym przypadku grafiki z dolnego wiersza należy przyporządkować do grafik z górnego wiersza.
RL9uApTjRFLxm
Widok na przykładowe ćwiczenie oparte na łączeniu ilustracji w pary. Ćwiczenie trzecie. Połącz w pary dobra komplementarne. Poniżej dwa rzędy ilustracji. W górnym rzędzie pędzel, szczoteczka do zębów i płyta kompaktowa. W dolnym rzędzie pasta do zębów, odtwarzacz płyt kompaktowych i paleta malarska. Poniżej ikona gumki do usuwania odpowiedzi, przycisk “Sprawdź” oraz przycisk “Pokaż odpowiedź”.
Przykład ćwiczenia opartego na dopieraniu ilustracji w pary
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenia oparte na uzupełnianiu tekstu. W pierwszym przykładzie należy puste pola uzupełnić znajdującymi się pod tekstem kafelkami. W tym celu należy kliknąć wybrany kafelek lewym przyciskiem myszy i trzymając go, przeciągnąć do wybranego pustego pola.
R1d6sya2cLH4E
Widok na przykładowe ćwiczenie oparte na uzupełnianiu tekstu za pomocą kafelków. Ćwiczenie trzecie. Uzupełnij zdania, wybierając z listy odpowiednie określenia. Rynek to miejsce gdzie spotykają się [puste pole do wypełnienia] i [puste pole do wypełnienia]. Gdy cena spada, popyt [puste pole do wypełnienia]. Gdy cena rośnie, popyt [puste pole do wypełnienia]. Gdy cena spada, podaż [puste pole do wypełnienia]. Cena, przy której popyt zrównuje się ze sprzedażą, nazywana jest [puste pole do wypełnienia]. Kafelki z tekstem: ceną ustabilizowaną, konsumenci, nie zmienia się, ceną równoważną, rośnie, rośnie, sprzedający, spada, nabywcy, ceną równowagi rynkowej. Poniżej ikona gumki do usuwania odpowiedzi, przycisk “Sprawdź” oraz przycisk “Pokaż odpowiedź”.
Widok przykładowego ćwiczenia opartego na wstawianiu kafelków w tekst
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.
Innym przykładem jest ćwiczenie, w którym należy wpisać z klawiatury do pustych pól tekst. W przypadku takich ćwiczeń należy zwrócić uwagę na odpowiednią formę gramatyczną słowa oraz wielkość liter.
RgHTnbtwz2c1A
Widok na przykładowe ćwiczenie oparte na uzupełnianiu tekstu. Ćwiczenie drugie. Uzupełnij poniższe zdania, używając pojęć: rośnie, maleje, wzrost, spadnie, spada, mniej, więcej.
1. Jeśli cena tygodnika X wzrośnie, to nastąpi [puste pole do wypełnienia] popytu na tygodnik Y (gdyż są to dobra substytucyjne). 2. Jeśli cena danego dobra rośnie, to wielkość podaży na to dobro (zwykle) [puste pole do wypełnienia]. 3. Jeśli cena danego dobra rośnie, to wielkość popytu na to dobro (zwykle) [puste pole do wypełnienia]. 4. Jeśli koszty produkcji rosną, to następuje [puste pole do wypełnienia] wielkości produkcji. 5. Popyt na dane dobro spadnie, jeśli cena dobra komplementarnego [puste pole do wypełnienia]. 6. Prawo popytu mówi, że przy tych samych warunkach wraz ze wzrostem ceny jednocześnie [puste pole do wypełnienia] popyt na dane dobro, z kolei jej obniżka wywołuje [puste pole do wypełnienia] popytu. 7. Jeśli wzrasta cena produktu, to można kupić [puste pole do wypełnienia] jednostek produktów za tę samą wartość pieniędzy. 8. Wzrost ceny samochodów spowoduje [puste pole do wypełnienia] popytu na rowery (zakładając, że są to dobra substytucyjne). 9. Wielkość popytu na dany produkt wzrośnie, jeśli cena tego produktu [puste pole do wypełnienia]. 10. Jeżeli cena produktu spadnie, to przy takich samych dochodach można kupić [puste pole do wypełnienia] jednostek tego produktu.
Przykład ćwiczenia opartego na uzupełnianiu luk w tekście
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenia, w których należy przeciągnąć tekst na grafikę. Aby uzupełnić ćwiczenie, należy kliknąć lewym przyciskiem myszy wybrany kafelek z tekstem pod grafiką i przeciągnąć do odpowiedniego punktu (okrągłe, interaktywne pola).
R1e1arxmcWXtT
Widok na przykładowe ćwiczenie oparte na przeciąganiu kafelek z tekstem na wykres. Ćwiczenie czwarte. Umieść na wykresie niżej wymienione pojęcia ekonomiczne dotyczące elementów i obszarów wykresu. Wykres złożony z dwóch osi. Oś pionowa opisana jako cena, oś pozioma opisana jako ilość. Na wykresie znajdują się dwie przecinające się linie proste. Na liniach, ich przecięciu oraz przestrzenią nad i pod przecięciem linii interaktywny punkty oznaczone okręgami i literami A, B, C, D i E. Kafelki z tekstem do przeciągnięcia na wykres: krzywa podaży, punkt równowagi rynkowej, obszar nadwyżki podaży, krzywa popytu, obszar nadwyżki popytu. Poniżej ikona gumki do usuwania odpowiedzi, przycisk “Sprawdź” oraz przycisk “Pokaż odpowiedź”.
Widok przykładowego ćwiczenia opartego na przeciąganiu kafelków z tekstem na ilustrację
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęć dla e‑materiału
SłownikD1DxhF9T1Słownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
RvTOmblSlxGQB
Widok na słownik z polem do filtrowania pojęć. W górnej części ramka z napisem “Filtruj pojęcie”. Po prawej stronie ramki krzyżyk. Poniżej dwa pojęcia wraz z definicjami: aktywni zawodowo - łączna liczba osób pracujących i poszukujących pracy, w tym: bezrobotni i niepełnosprawni z możliwością zatrudnienia. Aktywny link do multimedium: E‑book - Prawa rynku i działanie mechanizmu rynkowego. Drugie pojęcie: bezrobocie - sytuacja, w której podaż pracy jest większa niż popyt na pracę, a część osób poszukujących pracy i zdolnych do jej podjęcia nie znajduje zatrudnienia (pomimo akceptacji wynagrodzeń oferowanych przez pracodawców). Aktywny link do multimedium: E‑book - Prawa rynku i działanie mechanizmu rynkowego.
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaDyViybpZZPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na cztery części. Na początku przewodnika znajduje się interaktywny spis treści, który pozwala przejść bezpośrednio do wybranej części. Na końcu każdej części jest łącze pozwalające powrócić do spisu treści.
Pierwsza część przewodnika przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Nazwa każdego zasobu to hiperłącze, które pozwala przejść do danej składowej e‑materiału. Trzecia część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz dla indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięDjg3Pr96JPrzewodnik dla uczącego się składa się z trzech części. Na początku przewodnika znajduje się interaktywny spis treści, który pozwala przejść bezpośrednio do wybranej części. Na końcu każdej części jest łącze pozwalające powrócić do spisu treści.
Pierwsza część przedstawia strukturę e‑materiału. Omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Nazwa każdego zasobu to hiperłącze, które pozwala przejść do danej składowej e‑materiału. Druga część zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Trzecia część to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaD1EgnfWqtNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Aby przejść na daną stronę, należy skopiować do paska przeglądarki adres internetowy.
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑zasobie należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie, jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej lub przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px