E-materiały do kształcenia zawodowego

Ocena zdrowia konia i pierwsza pomoc

ROL.01. Jeździectwo i trening koni – jeździec 516408 i technik hodowca koni 314203

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

7

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  1. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

  2. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑blue

1. Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału ma na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R1NJZse8MpQKH
Przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

RH863EzcyVQXj
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

Re0G3NJedmQEn
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

RL5vcXMUxOUGC
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Odpowiednio od lewej strony: zmniejsz rozmiar czcionki, zwiększ rozmiar czcionki, wyłącz tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑biały tryb wysokiego kontrastu, włącz żółto‑czarny tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑żółty tryb wysokiego kontrastu, przełącz tryb dostępności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

We wprowadzeniuDhFTH4Obywprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

RSZpv17Zcfbie
Widok na fragment spisu treści
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

Film instruktażowy (tutorial)

Film instruktażowy (tutorial) Wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych koniaDaYt7o8huFilm instruktażowy (tutorial) Wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych konia

Film instruktażowy (tutorial) omawia szczegółowo określony temat.

Po kliknięciu w film instruktażowy można zapoznać się z zagadnieniami dotyczącymi wykonywania pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych konia.

Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej:

RhNfqlSkNjivW
Przykładowy widok okna odtwarzacza filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.

R7I1imVTZfdmL
Ikona odtwarzania filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.

Rk4aLH22GxNcE
Ikona zatrzymywania filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.

RdC0nJ2ZychNo
Widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.

ReHYc7PMwNioO
Ikona do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RP2r2Y50VRYVF
Ikona do wyłączenia trybu audiodeskrypcji
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel umożliwiający włączenie lub wyłączenie napisów. Jeśli istnieje taka opcja, to można tu także wybrać napisy w języku angielskim.

R1b0avFfnvQpE
Widok opcji włączenia/wyłączenia napisów
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.

RDxJ56mYBzT58
Widok opcji zmiany jakości filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.

R16HipHpK5Aqm
Widok opcji zmiany prędkości odtwarzania filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.

RHmhnPHLUS36Q
Widok ikony trybu pełnoekranowego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Sekwencje filmowe

Sekwencje filmowe Objawy chorób koniD2LcwHWbVSekwencje filmowe Objawy chorób koni

Sekwencje filmowe składają się z 12 filmów, w których szczegółowo omówiono określone objawy wybranych chorób koni. W tytułach poszczególnych nagrań zawarto nazwy chorób, których dotyczy film:

  • Objawy chorób koni. Gnicie strzałki

  • Objawy chorób koni. Gruda

  • Objawy chorób koni. Grypa

  • Objawy chorób koni. Grzybica

  • Objawy chorób koni. Kulawizny spowodowane np. urazem, nagwożdżeniem i zagwożdżeniem

  • Objawy chorób koni. Mięśniochwat

  • Objawy chorób koni. Morzysko

  • Objawy chorób koni. Ochwat

  • Objawy chorób koni. Nawracająca choroba obturacyjna (RAO)

  • Objawy chorób koni. Tężec

  • Objawy chorób koni. Wścieklizna

  • Objawy chorób koni. Zarobaczenie

W celu włączenia filmu należy kliknąć na przycisk Odtwórz. Aby zatrzymać nagranie, powtórnie klikamy na ten sam przycisk.

R1d5omzqQFOWW
Widok okna odtwarzacza filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Galeria zdjęć

Galeria zdjęć Choroby i urazy koniDEAAKxRy0Galeria zdjęć Choroby i urazy koni zawiera pogrupowane fotografie wraz z podpisami, przedstawiające następujące choroby i urazy koni:

  • gnicie strzałki

  • gruda

  • grzybica

  • kulawizna

  • morzysko

  • nagwożdżenie

  • odbicie kłębu

  • odparzenie

  • otarcie

  • rany

  • zagwożdżenie

  • zatrat

  • wysypka alergiczna

  • słupek rogowy, keratoma w kopycie

  • mięśniochwat

Zdjęcia ułożone są alfabetycznie, ale wyświetlają się grupami od lewego górnego rogu do prawego dolnego rogu. Użytkownik w trybie „katalog” może wybrać z rozwijanej listy konkretny katalog lub wyświetlić zawartość wszystkich katalogów. Ma również możliwość zmiany trybu na „prezentację”, wówczas poszczególne elementy zawarte w katalogach będą wyświetlane jeden za drugim. Wybór linku „więcej opcji” otwiera wyszukiwarkę obrazów. Omawiane funkcjonalności, czyli lista wybieralna, tryb prezentacji i opcje są widoczne na ilustracji poniżej.

R1OKjj5Kjm18y
Widok trybu wyświetlania galerii zdjęć
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby powiększyć konkretny obrazek, należy kliknąć jego miniaturkę w katalogu. W „Trybie: katalog” wszystkie grafiki są pokazane jako małe kafelki. Widok danego zdjęcia wyświetla się pod jego miniaturą. Oznacza to, że po kliknięciu w wybrane zdjęcie przechodzi się do trybu prezentacji.

RCmQN8rgreI74
Przykładowa galeria zdjęć
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu w „Tryb: prezentacja” grafika powiększa się. Wszystkie zdjęcia w danej galerii będą prezentowane w ten sposób. W celu przełączenia zdjęcia należy kliknąć w panelu sterowania strzałkę w lewo lub w prawo. Aby przejść do trybu „katalog”, należy nacisnąć „katalog” w prawym górnym rogu.

R1SuY0nLZTJg1
Przykładowy widok trybu prezentacji w galerii interaktywnej
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu ikonki „i” w panelu sterowania pokazują się informacje dotyczące danego zdjęcia. W prawym górnym rogu widoczny jest numer zdjęcia oraz informacja, ile zdjęć zostało nam do obejrzenia.

RgsruaPVdAHl1
Rozwinięcie dodatkowych informacji po naciśnięciu „i" w panelu dolnym
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Obrazki można wyszukiwać, korzystając z wyszukiwarki (w lewym górnym rogu), lub filtrować poszczególne kategorie za pomocą listy katalogów (powyżej wyszukiwarki). Można także przenosić obrazy między folderami po zaznaczeniu ich na liście i skorzystaniu z listy folderów w prawym górnym rogu.

R1HQRPbp2iRKR
Wybór katalogu z menu
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W kolejnym kroku można zmieniać obrazy, korzystając ze strzałek pod obrazkiem. Ikonka „i” w podglądzie obrazka pokazuje dodatkowe informacje na jego temat. Ikonka drukarki pozwoli go wydrukować.

R11CK7r2Zh9gX
Dolny panel strzałki – przesunięcie do kolejnego zdjęcia w lewo lub w prawo, ikona drukarki – możliwość wydrukowania zdjęcia i informacji, ikona „i” – rozwinięcie dodatkowych informacji
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning Ocena stanu zdrowia konia i dalsze postępowanie w przypadku chorobyD15VVjNPkinteraktywnym narzędziu typu scenario‑based learning Ocena stanu zdrowia konia i dalsze postępowanie w przypadku choroby użytkownik wciela się w postać opiekuna konia i ma za zadanie zaobserwowanie objawów choroby lub urazu, nazwanie schorzenia i wstępne zdecydowanie o dalszym postępowaniu. Musi umieć opisać objawy choroby lekarzowi weterynarii i postanowić, co zrobić z koniem do czasu przyjazdu lekarza. W trakcie gry uczący się podejmuje decyzje, od których zależy stan zdrowia konia. Gra daje możliwość realizacji modelu odzwierciedlającego rzeczywistość poprzez dwa elementy: gracza – osobę podejmującą w trakcie gry decyzje oraz warunki zmienne w trakcie gry, uzależnione od decyzji gracza.

Aby rozpocząć grę, należy włączyć tryb pełnoekranowy. Opis gry dostępny jest również do odsłuchania:

RStbJqJkjGKTu
Widok ekranu startowego gry wraz z przyciskiem służącym do włączania trybu pełnoekranowego oraz panelem odtwarzania dźwięku
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby włączyć nagranie lektora, należy kliknąć przycisk play.

R16It4fyLAWyD
Ikona włączenia odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby zatrzymać nagranie lektora, należy kliknąć przycisk stop.

R1BNVYZGaeZHQ
Ikona zatrzymania odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Informacja o czasie trwania danego nagrania znajduje się w pasku nagrania.

Do regulowania głośności odtwarzacza służy specjalny przycisk oznaczony poniższą ikoną:

RCgtST9X2jz8v
Ikona wyciszenia odtwarzacza oraz pasek głośności odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Użytkownik, który po raz pierwszy przystępuje do gry, będzie mógł to zrobić, wybierając przycisk „Rozpocznij nową grę”. Jeżeli natomiast zapoznał się z multimedium wcześniej (nie ukończył gry albo chce wybrać inny scenariusz), będzie mógł przejść dalej, wybierając przycisk „Kontynuuj grę”.

Po wybraniu nowej gry użytkownik przenoszony jest na planszę, na której może zdecydować się na jeden ze scenariuszy gry oraz swoją misję. Rozpoczyna grę, wybierając przycisk „Rozpocznij”. Po wybraniu misji może już rozpocząć właściwą część gry. Należy postępować zgodnie ze wskazówkami widocznymi na ekranie. Użytkownik musi wybrać poprawną odpowiedź, aby przejść do dalszego zadania.

Po tym, jak gracz udzieli odpowiedzi na wszystkie pytania, pojawi się plansza z wynikiem. Użytkownik może go zapisać bądź też powtórzyć poziom i zagrać jeszcze raz, aby poprawić swój wynik.

Jeśli gracz przejdzie daną grę i ma zamiar zagrać na następnym poziomie, zrobi to poprzez naciśnięcie przycisku „Zapisz wynik”. Pojawi się plansza umożliwiająca wybór nowej misji (np. podejrzenie ochwatu u konia) oraz informacja o tym, że pierwszy etap został zaliczony. Po naciśnięciu środkowego przycisku „Rozpocznij” użytkownik będzie kontynuował grę na poziomie średnim.

Po zaliczeniu wszystkich misji pojawi się plansza z punktacją.

Szczegółowa instrukcja dotycząca korzystania z multimedium znajduje się bezpośrednio przy materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD4fLRfo4Interaktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

RltnD6VcVUy2x1
Widok ogólny harmonii z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RRYiyZiL1ShNe
Przykładowe ćwiczenie jednokrotnego wyboru w harmonii
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rozwiązanie zadania wymaga kliknięcia wybranej opcji, przeciągnięcia odpowiednich elementów lub wpisania odpowiedzi. Polecenie zawsze określa czynność, jaką należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki, jego kliknięcie czyści odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie poprawnego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.

Rh8nO2PlFTxiJ
Widok ikon obrazujących poziom trudności ćwiczenia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Słownik pojęć dla e‑zasobu

SłownikD1E8yxbJTSłownik ma strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie, oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.

W górnej części słownika znajdują się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć dane pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

RloDvzPmQPR7T
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDGwhdKoiPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na pięć części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.

Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia, szczegółowo wylicza kwalifikacje, do których rozwijania e‑materiał został przeznaczony. Druga część omawia strukturę e‑materiału, wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta część to wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach i poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDlouzBptLPrzewodnik dla uczącego się składa się z pięciu części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.

Pierwsza część przedstawia cele uczącego się, druga zaś charakteryzuje strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta zawiera informacje o tym, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Ostatnia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDNkSmsByXNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑blue

2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do internetu. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowalniać ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zaleca się sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).

Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6
bg‑blue

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści