E-materiały do kształcenia zawodowego

Ocena zdrowia konia i pierwsza pomoc

ROL.01. Jeździectwo i trening koni – jeździec 516408 i technik hodowca koni 314203

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie jeździec (kod cyfrowy zawodu 516400) i technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące oceny stanu zdrowia konia i postępowania w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wyglądzie i zachowaniu.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film instruktażowy Wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych koniaDaYt7o8huFilm instruktażowy Wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych konia

Praca z filmem instruktażowym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • przedstawienie zadań zawodowych dotyczących oceny zdrowia konia,

  • znajomość sposobów dokonywania pomiaru podstawowych parametrów fizjologicznych, takich jak: temperatura, tętno, oddechy, stan nawodnienia,

  • znajomość obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych,

  • znajomość metod poprawnego pomiaru podstawowych parametrów fizjologicznych, takich jak: temperatura, tętno, oddechy, stan nawodnienia,

  • rozpoznawanie nieprawidłowości w wyglądzie i zachowaniu koni.

Sekwencje filmowe Objawy chorób koniD2LcwHWbVSekwencje filmowe Objawy chorób koni

Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie objawów chorobowych morzyska, ochwatu, mięśniochwatu, grzybicy, grudy, gnicia strzałki, nawracającej choroby obturacyjnej (RAO), kulawizny spowodowanej np. urazem, nagwożdżeniem i zagwożdżeniem, zarobaczenia, grypy, wścieklizny, tężca,

  • znajomość obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych,

  • rozpoznawanie nieprawidłowości w wyglądzie i zachowaniu koni,

  • znajomość nazw, przyczyn i objawów wyszczególnionych chorób,

  • znajomość sposobów postępowania z koniem do momentu przybycia lekarza weterynarii w przypadku stwierdzenia wyszczególnionych chorób,

  • znajomość metod zapobiegania wyszczególnionym chorobom.

Galeria zdjęć Choroby i urazy koniDEAAKxRy0Galeria zdjęć Choroby i urazy koni

Praca z galerią zdjęć wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • znajomość objawów chorób i urazów,

  • znajomość sposobów postępowania w przypadku stwierdzenia wyszczególnionych chorób i urazów,

  • rozpoznawanie nieprawidłowości w wyglądzie i zachowaniu koni,

  • posługiwanie się w mowie i piśmie nazwami wyszczególnionych chorób.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Ocena stanu zdrowia konia i dalsze postępowanie w przypadku chorobyD15VVjNPkInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning Ocena stanu zdrowia konia i dalsze postępowanie w przypadku choroby

Praca z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • podejmowanie decyzji mających wpływ na dalsze etapy zadania,

  • wykonywanie pomiaru podstawowych parametrów fizjologicznych, takich jak: temperatura, tętno, oddechy, stan nawodnienia,

  • rozpoznawanie nieprawidłowości w wyglądzie i zachowaniu koni,

  • znajomość sposobów postępowania w przypadku stwierdzenia choroby oraz metod zapobiegania jej,

  • rozpoznawanie objawów wyszczególnionych chorób.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD4fLRfo4Interaktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu oceny zdrowia konia.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD1E8yxbJTSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDGwhdKoiPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDlouzBptLPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDNkSmsByXNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej oceny zdrowia konia.

Instrukcja użytkowaniaDDBfM1WYOInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film instruktażowy Wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych konia z ćwiczeniami 4, 11, 12,

  • sekwencje filmowe Objawy chorób koni z ćwiczeniami 1, 5, 7, 14, 15, 19, 21, 23, 27,

  • galeria zdjęć Choroby i urazy koni z ćwiczeniami 2, 3, 6, 10, 16, 22, 24, 25, 26,

  • interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Ocena stanu zdrowia konia i dalsze postępowanie w przypadku choroby z ćwiczeniami 8, 9, 13, 17, 18, 20.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

Film instruktażowy (tutorial) Wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych konia

Zapoznaj się z filmem instruktażowym Wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych konia. Twoim zadaniem jest opracowanie schematu badania klinicznego, o którym mówi dr Paulina Zielińska. Opracuj go w formie tabeli lub ankiety. Taki schemat pomoże ci w przyszłości w przeprowadzeniu badania i ocenie stanu zdrowia konia.

Aby dobrze wykonać to zadanie, w trakcie oglądania filmu spróbuj odpowiedzieć na następujące pytania:

  • W jakim celu wykonuje się badanie kliniczne konia?

  • Czy badamy tylko chore zwięrzęta? Dlaczego?

  • W jakich przypadkach badamy konie zdrowe?

  • O czym nie należy zapominać podczas badania?

  • Od jakich czynności powinno rozpocząć się badanie?

  • Jakie są właściwe parametry fizjologiczne konia: temperatura ciała, liczba uderzeń serca na minutę, liczba oddechów?

  • Jak ocenić stan nawodnienia konia?

  • W jaki sposób badamy tętno konia?

  • Jakie są dwa sposoby oceny liczby oddechów konia?

Sekwencje filmowe Objawy chorób koni/galeria zdjęć Choroby i urazy koni

Zapoznaj się z sekwencjami filmowymi oraz z galerią zdjęć w e‑materiale. Na podstawie zdobytej wiedzy opracuj leksykon chorób koni. Możesz go przygotować w formie tabeli, która będzie zawierała nastepujące części:

  • objawy choroby,

  • przebieg badania,

  • postawienie diagnozy,

  • zapobieganie chorobie,

  • leczenie.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Ocena stanu zdrowia konia i dalsze postępowanie w przypadku choroby

Wykorzystaj grę edukacyjną do sprawdzenia swojej wiedzy i umiejętności.

Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę z zakresu oceny zdrowia konia zdobytą na zajęciach.

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści