Badania laboratoryjne w procesie produkcji szkła
CES.04. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów ze szkła - Technik technologii szkła 311925
Instrukcja użytkowania
Spis treści:
1. Struktura e‑materiału1. Struktura e‑materiału
2. Podstawowe informacje o e‑materiale2. Podstawowe informacje o e‑materiale
3. Materiały multimedialne3. Materiały multimedialne
3.1. Galeria zdjęć3.1. Galeria zdjęć
3.2. Film instruktażowy3.2. Film instruktażowy
3.3. Atlas interaktywny3.3. Atlas interaktywny
3.4. Wycieczka wirtualna3.4. Wycieczka wirtualna
4. Interaktywne materiały sprawdzające4. Interaktywne materiały sprawdzające
5. Słownik pojęć dla e‑materiału5. Słownik pojęć dla e‑materiału
6. Przewodnik dla nauczyciela6. Przewodnik dla nauczyciela
7. Przewodnik dla uczącego się7. Przewodnik dla uczącego się
8. Netografia i bibliografia8. Netografia i bibliografia
9. Problemy techniczne9. Problemy techniczne
10. Wymagania techniczne10. Wymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
![Zrzut ekranu przedstawiający nawigację strony lekcji. W tym przypadku jest to informacja o przejściu do poprzedniej strony, Surowce szklarskie ich charakterystyki i odczynniki chemiczne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1c72y6iP0c5v/1679949526/16fTiRunkImFqNQjU9FAJ0GoKdEgCfk2.png)
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
![Zrzut ekranu przedstawiający nawigację strony lekcji. W tym przypadku jest to informacja o przejściu do następnej strony, Interaktywne materiały sprawdzające.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RZKJtP2NxTm8y/1676324604/2EXD2ARH2A6RZVFbqb8cI1oKJ3RcXGYp.png)
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
![Zrzut ekranu przedstawiający nawigację po lekcji. Widoczne są trzy powiązane ćwiczenia: ćwiczenie 3 Surowce szklane, Połącz w pary tekst z ilustracjami, ćwiczenie 4 Rola stłuczki szklanej, Zaznaczanie komórek tabeli i ćwiczenie 5 Surowce szklarskie, Wstaw w tekst.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RHyTE5e86DB3k/1679949526/2frCjOQVI78XqgyaFugVm5kdUev3lFO0.png)
W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
![Ilustracja przedstawia szary wąski pasek zawierający kilkanaście ikon. Są to od lewej, litera a, obok której znajduje się strzałka skierowana w dół, litera a, obok której znajduje się strzałka skierowana ku górze, czarna litera a na białym tle, biała litera a na czarnym tle, czarna litera z na żółtym tle, żółta litera a na czarnym tle, ludzka postać z rozłożonymi rękoma, dymek czatu z symbolem oka w rogu, telefon komórkowy, tablet, komputer osobisty, dymek z symbolem ołówka.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R11AqBC4181qo/1695760874/1gcV6xGXnKwL4f6C6WWWUBHDcDkM40qW.png)
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być sczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki, zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Podstawowe informacje o e‑materiale
We wprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.
![Grafika przedstawia wygląd oprawy graficznej e‑zasobu, spisu treści. To cztery miniatury zdjęć. Pierwsza miniaturka przedstawia fragment nasypu stłuczki szklanej. Tytuł rozdziału lekcji brzmi: Surowce szklarskie i ich charakterystyki. Druga miniaturka przedstawia proces formowania szkła. Tytuł rozdziału lekcji brzmi: Badanie lepkości metodą wiskozymetryczną. Kolejna miniatura dotyczy Atlasu interaktywnego. Na zdjęciu jest szklana szyba zamocowana w ramie. W szybę uderza kula. Kolejna miniatura dotyczy Wycieczki wirtualnej. Na zdjęciu jest pomieszczenie z biurkiem, na którym stoi monitor i klawiatura komputera.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RZV6osxG1r6Ft/1679949526/ekcNq469S0Dk81wSEEPXcJj35A1Wxknd.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Materiały multimedialne
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3.1. Galeria zdjęć
Galeria zdjęćGaleria zdjęć składa się ze zdjęć i grafik przedstawiających wygląd surowców szklarskich oraz ich charakterystykę. Początkowy widok galerii rozpoczyna się od spisu treści, który wygląda następująco:
![Galeria zdjęć Na grafice przedstawiono listę folderów zawartych w galerii zdjęć. Należą do nich: 1. Surowce mącące. 2. Stłuczka szklana. 3.Surowce szkłotwórcze. 4. Surowce klarujące. 5. Surowce barwiące. 6. Surowce modyfikujące.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RqcVrELyPPlBe/1679949527/Zy65Qq5iSi67PnEGYJmvuvQ5bHt4sUzK.png)
Zdjęcia zawarte w galerii, zostały uszeregowane w odpowiednich kategoriach. W celu przejścia do konkretnej kategorii i wyświetlenia jej zawartości należy kliknąć na wybraną nazwę, znajdującą się w spisie treści. Spowoduje to przejście do konkretnego surowca, którego widok prezentuje się następująco:
![Galeria zdjęć Grafika przedstawia widok Galerii zdjęć. Na zdjęciu w misce jest pewna ilość proszku. Po lewej stronie znajduje się napis Szczegóły z interaktywnym białych kółkiem z liczbą jeden. Poniżej jest napis: Kriolit, fluoroglinian sodu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R12teBaXwnrIP/1679949528/13pQALzjVM7NQbmH08qJtSe5QpjeGNhQ.png)
Na każdej grafice po lewej stronie umieszczony jest znacznik, po którego kliknięciu z lewej strony planszy wyświetli się dodatkowy opis oraz ścieżka dźwiękowa.
![Galeria zdjęć Grafika przedstawia tekst wyświetlany po kliknięciu na znacznik, umieszczony na zdjęciu. Wyświetlana jest grafika piktogramu. Grafika dotyczy kriolitu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RK67TrlmxC0CX/1679949528/1oM7pvgd1YiVhWWKKcgSOw8IZIz79JiT.png)
Na samym dole strony zamieszczono zadanie interaktywne, które użytkownik może wykonać po zapoznaniu się z powyższą Galerią zdjęć.
![Galeria zdjęć Przykładowy widok zadania interaktywnego w Galerii zdjęć. Zadanie dotyczy dopasowania zdjęć do nazw surowca. Jest kriolit, stłuczka, szklana, braunsztyn, minia ołowiana.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R18UpFdrCXCji/1679949529/1suLQHozeGmB1zLXnSXvDx9K6hZPkq8E.png)
Poniżej zamieszczono również okno umożliwiające stworzenie własnej notatki, którą kolejno można wydrukować poprzez kliknięcie na przycisk „Drukuj”. W celu usunięcia notatki należy nacisnąć przycisk „Wyczyść”.
![Na grafice przedstawiono prostokątne okno, wewnątrz którego można wpisywać własne notatki. Treść: W poniższym oknie masz możliwość stworzenia własnej notatki, którą kolejno możesz wydrukować poprzez kliknięcie na przycisk "Drukuj". Aby usunąć stworzoną notatkę, naciśnij przycisk "Wyczyść".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RwsHJSFxEQvHY/1698170417/1qss2WTSNNttzdpMvSIpsVQCbj3ywErs.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3.2. Film instruktażowy
Film instruktażowyFilm instruktażowy składa się z filmu, którego ekran odtwarzania wygląda następująco:
![Sekwencje filmowe Na zrzucie ekranu klatka filmu instruktażowego ces 04 organizacja procesów wytwarzania wyrobów ze szkła, działania realizowane w organizacji, mające wpływ na jakość, bezpieczeństwo pracy, środowisko oraz wynik energetyczny. W tle buty ochronne i kask. Na znajdującym się na dole ekranu pasku nawigacyjnym umieszczone są standardowe ikony uruchamiania filmu, audiodeskrypcji, głośności, napisów, jakości, powiększenia i wyświetlania na pełnym ekranie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R13rqMkwulDxP/1672145829/81XzD3hyCWtI5ik1OVlFQMGeIpB448CS.png)
Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.
![Grafika przedstawia przycisk w kształcie okręgu, w którego środku znajduje się trójkąt. Przycisk odpowiedzialny jest za włączenie filmu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RuTP0P1XCf8As/1695760797/1tkyGDao2h9y5RhuF34u69BE5GHGb2AV.png)
Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie odtwarzania.
![Grafika przedstawia przycisk w kształcie kwadratu, w którego środku znajduje się okrąg, a w nim dwie pionowe kreski. Przycisk odpowiedzialny jest za zatrzymanie filmu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rnr2YebjAIljs/1695760797/iGkoGuTtqtQgvu0BEU7jFKSC1lrD6tND.png)
Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.
![Grafika przedstawia dolną część okna, w którym wyświetlany jest film. Widoczne są ikony głośnika, uruchamiania napisów, szybkości odtwarzania oraz opcję wyświetlania filmu na pełnym ekranie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RPdwY2lVWRd6H/1695760798/d3GEIxuibPVV1N4Ein0CADOF7ENm98sp.png)
Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów.
![Grafika przedstawia element w oknie wyświetlanego filmu, odpowiedzialny za włączanie i wyłączanie napisów. Dostępne opcje do wyboru to: napisy, wyłączone.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Hlw98kUQDrh/1695760799/2IJMPfdrLEGhj0XOnRkgvADwNVu8TFDu.png)
Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.
![Grafika przedstawia element w oknie wyświetlanego filmu, odpowiedzialny za zmianę jakości graficznej filmu. Dostępne opcje to: auto, 1080p, 480p.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1UwkSQfqY4IH/1695760799/CXUj26gstZHLwfKqaMozbR8KoEdNpIcB.png)
Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.
![Grafika przedstawia element w oknie wyświetlanego filmu, odpowiedzialny za zmianę prędkości odtwarzanego filmu. Dostępne opcje to: Po klatce, 0,25. 0,5. 0,75. Normalna, 1,25. 1,5. 1,75. 2.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RaG8Qvcl7Feg6/1695760799/2JxXH9Kyh47DA2mrJr6WYw5qAgfOvKuT.png)
Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.
![Grafika przedstawia element w oknie wyświetlanego filmu, odpowiedzialny za włączenie filmy w trybie pełnoekranowym. Przycisk ma kształt przerywanego prostokąta.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R18DgAIqnNOvf/1695760800/1hICUbs3EBSTDQaM3sM9oLcVqFCzshNE.png)
Również na samym dole strony zamieszczono okno umożliwiające stworzenie własnej notatki, którą kolejno można wydrukować poprzez kliknięcie na przycisk „Drukuj”. W celu usunięcia notatki należy nacisnąć przycisk „Wyczyść”.
![Na grafice przedstawiono prostokątne okno, wewnątrz którego można wpisywać własne notatki. Treść: W poniższym oknie masz możliwość stworzenia własnej notatki, którą kolejno możesz wydrukować poprzez kliknięcie na przycisk "Drukuj". Aby usunąć stworzoną notatkę, naciśnij przycisk "Wyczyść".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RwsHJSFxEQvHY/1698170417/1qss2WTSNNttzdpMvSIpsVQCbj3ywErs.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3.3. Atlas interaktywny
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny składa się ze spisu treści. Po kliknięciu na wybrany element spisu dochodzi do przeniesienia w odpowiednie miejsce strony z atlasem.
![Atlas interaktywny Grafika przedstawia widok spisu treści, przykładowy element atlasu interaktywnego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1JUeXFkgyeFu/1679949530/2BRWHCiMGB1MKd9kloBhOiXRE9F7Vu8Q.png)
Do każdego elementu spisu treści umieszczono odpowiednie grafiki wraz z dodanymi do nich znacznikami. Poniżej ukazano przykładową grafikę z Atlasu interaktywnego.
![Atlas interaktywny Grafika ukazuje próbki surowców szklarskich. Przedstawia przykład widoku atlasu interaktywnego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Hyl6HlGgF6T/1679949531/B5v8tRIcbd4ITeQar36vmgtGXUk4nGdm.png)
Po kliknięciu na wybrany znacznik obecny na grafice z lewej lub prawej strony wyświetli się dodatkowy opis i/lub zdjęcia oraz ścieżka dźwiękowa.
![Atlas interaktywny Grafika przedstawia opis wyświetlany po kliknięciu na przykładowy znacznik, umieszczony na planszy. Wyświetlane jest zdjęcie surowca szkłotwórczego - piasku wraz z opisem.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RCV446tu74FLT/1679949531/1Qcm6Hd11zBsaczNxkb9jfh6FRfPbu9n.png)
Dodatkowo pod wybranymi grafikami zamieszczono do pobrania karty charakterystyk. Aby je pobrać należy kliknąć na wybrany element rozwijanej listy, a następnie nacisnąć przycisk „Pobierz załącznik”.
![Atlas interaktywny Grafika przedstawia rozwijaną listę surowców szklarskich z rozwiniętą jedną pozycją, na której znajduję się granatowy prostokąt z napisem: ,,Pobierz załącznik", po którego kliknięciu dochodzi do pobrania określonego pliku.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1LT06VntGrR4/1679949532/1T8YzZlgxTctCsl3E3YIde3oEromIO9K.png)
Również na samym dole strony zamieszczono okno umożliwiające stworzenie własnej notatki, którą kolejno można wydrukować poprzez kliknięcie na przycisk „Drukuj”. W celu usunięcia notatki należy nacisnąć przycisk „Wyczyść”.
![Na grafice przedstawiono prostokątne okno, wewnątrz którego można wpisywać własne notatki. Treść: W poniższym oknie masz możliwość stworzenia własnej notatki, którą kolejno możesz wydrukować poprzez kliknięcie na przycisk "Drukuj". Aby usunąć stworzoną notatkę, naciśnij przycisk "Wyczyść".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RwsHJSFxEQvHY/1698170417/1qss2WTSNNttzdpMvSIpsVQCbj3ywErs.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3.4. Wycieczka wirtualna
Wycieczka wirtualnaWycieczka wirtualna składa się z prawdziwych zdjęć przedstawiających wnętrza laboratoriów oraz aparaty wykorzystywane w badaniach. Aby zmienić położenie widoku, należy przytrzymać lewy przycisk mysz i ją przesunąć.
![Grafika przedstawia widok wnętrza laboratorium, element wycieczki wirtualnej. Są tu liczne ikony - koła, w którym są symbole aparatu fotograficznego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1CprfiOz2goB/1679949532/2DyNrCWNnZuz1NnFhggV4kdqY2kL5LMS.png)
Wycieczkę wirtualną można oglądać w trybie pełnoekranowym. Aby to zrobić należy kliknąć na symbol dwóch strzałek znajdujących się w prawym dolnym rogu. Wyjście z trybu pełnoekranowego możliwe jest po wciśnięciu na klawiaturze klawisza Esc.
![Grafika przedstawia kwadratowy przycisk, wewnątrz którego znajdują się umieszczone na samym środku strzałki z grotami skierowanymi naprzeciwlegle względem siebie. Przycisk odpowiedzialny jest za włączenie trybu pełnoekranowego w wycieczce wirtualnej.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Ry0IJleOHUELW/1679949533/1ZAZqLz2ktzXzS1NHoCpUngupUZx5Pat.png)
Zmiany pokoi można dokonać poprzez kliknięcie na strzłek znajdujące się w dolnych rogach wycieczki wirtualnej.
![Grafika przedstawia dwa owalne przycisk, posiadający oblamówkę wokół własnej osi, która nie dotyka jego wnętrza. Wewnątrz znajdują się podwójne strzałki z grotami skierowanym w lewą stronę na lewym przycisku i z grotami skierowanym w prawą stronę na prawym przycisku. Przyciski odpowiedzialne są za zmiany pokoi w wycieczce wirtualnej.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RhtnQmYY07giE/1679949533/10uUf7K8saKfOsWWGu2VrbH2ACdvYCJE.png)
Zmianę położenia umożliwia również znajdująca się na ekranie głównym wyspa, zawierająca punkty. Aby przejść do konkretnego pokoju należy kliknąć na czerwoną ikonę położenia.
![Ilustracja przedstawia zrzut ekranu na stronę wirtualnego laboratorium z licznymi ikonami podpowiadającymi poruszanie się po wirtualnym materiale.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1VeOdQKaRhBb/1679949533/27Cq1MEMJDszTmAjykGWMKSZuY12BQWn.png)
W celu zmiany miejsca położenia w pokoju należy nacisnąć na ikonę strzałki z grotem do góry.
![Grafika przedstawia owalny przycisk, posiadający oblamówkę wokół własnej osi, która nie dotyka jego wnętrza. Wewnątrz znajduje się umieszczona na samym środku strzałka z grotem do góry. Przycisk odpowiedzialny jest za zmianę położenia w pokoju w wycieczce wirtualnej.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1JgDlmTYQdJt/1679949534/1VeYcCKAG3wAYbOWZ6awv3hfu3kyIToH.png)
Klikając na czarną ikonę z symbolem w środku „i” wyświetlają się dodatkowe informacje przypisane odpowiedniemu urządzeniu.
![Ilustracja przedstawia kwadrat, w środku którego jest szare około z małą białą literą i.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RaYawMCMi69DS/1679949534/2I99Hi0LJMjBdvHkYlxw0jvUQOGEIB4b.png)
Klikając na czarną ikonę z symbolem aparatu w środku wyświetla się dodatkowa grafika przypisana odpowiedniemu urządzeniu.
![Grafika przedstawia okrągły przycisk, posiadający oblamówkę wokół własnej osi, która nie dotyka jego wnętrza. Wewnątrz znajduje się umieszczona na samym środku grafika aparatu fotograficznego. Przycisk odpowiedzialny jest za wyświetlanie dodatkowych grafik w wycieczce wirtualnej.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R6fi7N3y7TLoW/1679949535/TYLYCZGwgbkap5TIhWfQsXNHUoeHIWI5.png)
Dodatkowo pod wycieczką wirtualną zamieszczono okno umożliwiające stworzenie własnej notatki, którą kolejno można wydrukować poprzez kliknięcie na przycisk „Drukuj”. W celu usunięcia notatki należy nacisnąć przycisk „Wyczyść”.
![Na grafice przedstawiono prostokątne okno, wewnątrz którego można wpisywać własne notatki. Treść: W poniższym oknie masz możliwość stworzenia własnej notatki, którą kolejno możesz wydrukować poprzez kliknięcie na przycisk "Drukuj". Aby usunąć stworzoną notatkę, naciśnij przycisk "Wyczyść".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RwsHJSFxEQvHY/1698170417/1qss2WTSNNttzdpMvSIpsVQCbj3ywErs.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pogrupowane na ćwiczenia. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
![Grafika przedstawia widok ćwiczeń do wyboru, element interaktywnych materiałów sprawdzających. Ćwiczenia dotyczą: badania laboratoryjnego w procesie produkcji szkła; stanowiska laboratoryjnego; roli stłuczki szklanej; surowców szklarskich; rodzajów szkła bezpiecznego; rodzajów produkowanego szkła; stanowiska kontroli i oceny w laboratorium.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1GCaO8bsQ5VB/1679949535/S1gUCMtc1XGL3kcZMU82EPF8JdDI4t4B.png)
Po kliknięciu na daną zakładkę rozwinie i wyświetli się zadanie.
![Grafika przedstawia przykładowe ćwiczenie, będące elementem interaktywnych materiałów sprawdzających. Widoczny jest tytuł Ćwiczenie 1. Test. Badanie laboratoryjne w procesie produkcji szkła. Treść zadania: wykonaj test ćwiczeniowy. W poszczególnych zadaniach zaznacz jedną prawidłową odpowiedź. Pytanie w ćwiczeniu: Jaką właściwość bada się przy użyciu wiskozymetru. Odpowiedzi: lepkość, rozszerzalność termiczną, gęstość, przepuszczalność światła. Przepuszczalność zaznaczono jako odpowiedź prawidłową.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RTtAlV3jcuiax/1679949536/EDOBd3wt7mK1NAtOAslsUujTNgIOvG7e.png)
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.
![Grafika przedstawia kolorowe sześciokąty, informujące o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RrKl8ntqQCaCu/1695760881/1Ihb52Vb4xswCyraYOMlPbLIHNJzlraA.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5. Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćSłownik pojęć posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie.
![Na grafice przedstawiono przykładowe pojęcie wraz z jego definicją. Pojęcie znajduję się u góry i napisane jest pogrubioną czcionką, natomiast definicja została umieszczona pod pojęciem. Definicja dotyczy pojęcia: długość technologiczna.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RO96KbmXj0z4T/1679949537/28TID8JytXA5vFB9VGSLKpIxy7BXiMth.png)
W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
![Na grafice przedstawiono wyszukiwarkę odpowiedzialną za filtrowanie pojęć w słowniku e‑zasobu. Wyszukiwarka składa się z prostokąta, wewnątrz którego widnieje napis: ,,Filtruj pojęcie".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Ry3gnFwpeTzF4/1696280181/1mL765mAXEyzkyk0sA8e5OZubnIRF08b.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
6. Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Umożliwia przejście do wszystkich składowych e‑materiału oraz korzystanie ze spisu treści. Dodatkowo zostały zawarte wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia również przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz dla indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
7. Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału. Omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Umożliwia przejście do wszystkich składowych e‑materiału oraz korzystanie ze spisu treści. Ponadto zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Zawiera również wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
8. Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia jest spisem adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym po ich skopiowaniu, można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
9. Problemy techniczne
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie, jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej lub przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
10. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści