E-materiały do kształcenia zawodowego

Monitorowanie poziomu zanieczyszczeń środowiska (powietrza, wód i gleb)

CHM.05. Ocena stanu środowiska, planowanie i realizacja zadań w ochronie środowiska - Technik ochrony środowiska 325511

Instrukcja użytkowania

11

Spis treści:

1. Struktura e‑materiału1. Struktura e‑materiału
2. Podstawowe informacje o e‑materiale2. Podstawowe informacje o e‑materiale
3. Materiały multimedialne3. Materiały multimedialne
3.1. Galeria zdjęć3.1. Galeria zdjęć
3.2. Sekwencje filmowe3.2. Sekwencje filmowe
3.3. Symulator3.3. Symulator
4. Interaktywne materiały sprawdzające4. Interaktywne materiały sprawdzające
5. Słownik pojęć dla e‑materiału5. Słownik pojęć dla e‑materiału
6. Przewodnik dla nauczyciela6. Przewodnik dla nauczyciela
7. Przewodnik dla uczącego się7. Przewodnik dla uczącego się
8. Netografia i bibliografia8. Netografia i bibliografia
9. Problemy techniczne9. Problemy techniczne
10. Wymagania techniczne10. Wymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R1UbtnpuUHxed

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

RWJZBpp0NOd9M

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

R1ORy48I7e3d2

W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

RuqhwVBJgNFpo

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być sczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki, zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Podstawowe informacje o e‑materiale

We wprowadzeniuDnOOIF29Owprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

R1I2W2MxUDaKQ

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Materiały multimedialne

3.1.

3.1. Galeria zdjęć

Galeria zdjęćD3O5flMrFGaleria zdjęć składa się ze zdjęć i grafik, na których umieszczone są znaczniki. Początkowy widok galerii rozpoczyna się od spisu treści, który wygląda następująco:

RZz519f3XnIpV

Zdjęcia zawarte w galerii, zostały uszeregowane w odpowiednich kategoriach. W celu przejścia do konkretnej kategorii i wyświetlenia jej zawartości należy kliknąć na wybraną nazwę, znajdującą się w spisie treści. Spowoduje to przejście do konkretnego surowca, którego widok prezentuje się następująco:

R12CfJNe5wDDA

Na grafikach po prawej stronie umieszczony jest znacznik, po którego kliknięciu z prawej strony planszy wyświetli się dodatkowy opis oraz ścieżka dźwiękowa.

R1GbgqF46BIwZ

Pomiędzy grafikami dostępna jest ścieżka dźwiękowa pozwalająca na odsłuchanie tekstu. W tym celu należy kliknąć na symbol trójkąta, co umożliwi odtworzenie nagrania.

Rr4iGBZDUyZKU

Również na samym dole strony zamieszczono okno umożliwiające stworzenie własnej notatki, którą kolejno można wydrukować poprzez kliknięcie na przycisk „Drukuj”. W celu usunięcia notatki należy nacisnąć przycisk „Wyczyść”.

RYhkd9Ti5bLGr

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3.2.

3.2. Sekwencje filmowe

Sekwecje filmoweDESCoRuGSekwecje filmowe składają się z dwóch filmów. Ekran odtwarzania przykładowego filmu wygląda następująco:

RiQtZEa3Fasmg

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.

R49MUIBvMWWzo

Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie odtwarzania.

RvhscZ99rF4w3

Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.

RaQgw5ycYTMIV

Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów.

R1MTNDxWjICva

Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.

R1BAWbA6EmbzG

Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.

Ru4OQYbORDBqO

Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.

Rm7hxIaQcDTiw

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3.3.

3.3. Symulator

SymulatorD19vXFHIKSymulator umożliwia odtworzenie procesu produkcyjnego. Pełna instrukcja znajduje się w materiale multimedialnym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD1FhzDDppInteraktywne materiały sprawdzające pogrupowane na ćwiczenia. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

ROxgTzqj25iuY

Po kliknięciu na daną zakładkę rozwinie i wyświetli się zadanie.

RLVXpcWSM5Ut9

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi zostanie wskazany materiał multimedialny, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.

R1bZVDVkEqmUG

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęć dla e‑materiałuDlmsgyZ8ySłownik pojęć dla e‑materiału posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie.

R45e9N6YtNsF7

W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

R1bUIljEAdp4v

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaD12v21SDTPrzewodnik dla nauczyciela przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Dodatkowo zostały zawarte wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia również przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz dla indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału. Przewodnik dla nauczyciela opatrzony jest spisem treści, co ułatwia poruszanie się po nim. Dodatkowo zawarto w nim odniesienia do wszystkich składowych e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD6oxADpsDPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału. Omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Ponadto zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Zawiera również wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału. Przewodnik dla ucznia opatrzony jest spisem treści, co ułatwia poruszanie się po nim. Dodatkowo zawarto w nim odniesienia do wszystkich składowych e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

8. Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDgwRJhkuoNetografia i bibliografia stanowi spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, po których skopiowaniu można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

9. Problemy techniczne

W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie, jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej lub przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).

Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

10. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści