E-materiały do kształcenia zawodowego

Ekonomiczny bilans paszowy

ROL.10. Organizacja i nadzorowanie produkcji rolniczej – technik rolnik 314207

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

7

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  1. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

  2. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑blue

1. Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału ma na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R1NJZse8MpQKH
Przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

RH863EzcyVQXj
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

RfsDpiGRU91gq
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

RL5vcXMUxOUGC
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Odpowiednio od lewej strony: zmniejsz rozmiar czcionki, zwiększ rozmiar czcionki, wyłącz tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑biały tryb wysokiego kontrastu, włącz żółto‑czarny tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑żółty tryb wysokiego kontrastu, przełącz tryb dostępności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

We wprowadzeniuDFjsqzlAcwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

RilO5TTyNUj9n
Widok na fragment spisu treści
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

Plansza/Grafika interaktywna

E‑materiał Przedstawienie zwierząt gospodarskich wraz z wykazem paszDxfLOTDzpPrzedstawienie zwierząt gospodarskich wraz z wykazem pasz składa się z plansz interaktywnych. Dla łatwiejszego nawigowania na początku umieszczony jest spis treści.

R1LYb1LzUMuri
Przykładowy interaktywny spis treści umożliwiający nawigowanie między planszami
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Plansze złożone są z grafik i ponumerowanych znaczników. Kliknięcie w znacznik może w niewielkim stopniu przenieść oraz powiększyć obraz.

R12HcAfkCNXar
Przykładowy wygląd planszy interaktywnej
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na znacznik wyświetla się opis.

Re3Qu8bNIrzYV
Widok planszy interaktywnej z otwartym znacznikiem
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na planszy. Po kliknięciu na jeden z nich wyświetli się konkretny opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.

RooitiiZmggos
Ikona ukrywająca widok znaczników
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod każdym z rozdziałów znajduje się przycisk „Powrót do spisu treści”, który pozwala na przeniesienie się na górę strony.

RyThHmROecFYA
Widok przycisku „Powrót do spisu treści”
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wykresy

Poniżej plansz znajdują się dodatkowe materiały w postaci wykresów. Odczytanie wartości jest możliwe poprzez najechanie myszką na słupek.

Rw6bpfKwr5lbQ
Przykładowy widok wykresu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
E‑book

Aby przejść do e‑booka Zasady sporządzania bilansu paszowegoDkjupwji1e‑booka Zasady sporządzania bilansu paszowego, należy kliknąć na jego okładkę. Otworzy się wtedy nowa karta w przeglądarce, gdzie można będzie zapoznać się z jego treścią.

R6EGJN3MQliVo
Widok okładki e‑booka
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

E‑book zawiera spis treści. Tytuł każdego rozdziału jest hiperłączem, po kliknięciu którego na ekranie pojawia się odpowiedni fragment e‑booka.

R8MbhjRMifLdV
Widok spisu treści
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W przypadku rozbudowanych rozdziałów na początku znajduje się spis treści.

RYpusBypmOZ9g
Widok przykładowego spisu treści
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poruszanie się po spisie treści jest identyczne jak w przypadku opisanym przy planszy interaktywnej.

W dolnej części znajduje się miejsce na notatki. Przyciski z lewej i prawej strony pozwalają odpowiednio wydrukować lub usunąć przygotowane notatki.

RC0Y9L5qQ3C4m
Widok miejsca przeznaczonego na notatki
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na końcu każdego rozdziału znajduje się hiperłącze, które pozwala na przejście do kolejnego rozdziału.

R1GXWppZ5xmKf
Widok hiperłącza pozwalającego przejść do kolejnego rozdziału
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór pasz dla poszczególnych grup zwierzątD7f2dcUFZProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór pasz dla poszczególnych grup zwierząt umożliwia przygotowanie bilansu paszowego dla wybranej grupy zwierząt – w wybranej liczbie dni przy wybranej liczebności stada. Dla wygody korzystania z programu ćwiczeniowego należy kliknąć ikonę trybu pełnoekranowego, znajdującą się w prawym górnym rogu ekranu.

RiZxoxi3fo2CU
Ikona trybu pełnoekranowego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pierwsza plansza programu zawiera samouczek – przykład obliczeń wykonanych dla trzody chlewnej, który pozwala prześledzić konkretne ustawienia i później, podczas użytkowania programu, korzystać z tej planszy jako podpowiedzi.

Rxoqq28HDaHJL
Widok planszy z samouczkiem
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Należy wybrać grupę, dla której wykonuje się bilans paszowy.

R2VwA31KxmGye
Widok wyboru grupy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następnie należy uzupełnić recepturę oraz wpisać liczbę zwierząt, dla której ją opracowujemy, a także liczbę dni.

RrFd8Hzel639g1
Widok okien uzupełniania receptury
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Z prawej strony wybiera się zwierzęta, dla których ustalany jest dobór paszowy, ich fazę produkcji oraz surowce.

RochU9eK9Xt18
Widok wyboru zwierząt i surowców
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wybraniu surowców uzupełnia się ich procentowy udział.

RsMXsoQ0fVxvf
Widok procentowego udziału
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu w ikonę „Spróbuj ponownie” znikają wszystkie wybrane wcześniej ustawienia i można zacząć pracę od nowa.

R1Xuj0mOjQWSE
Widok ikony „Spróbuj ponownie”
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dolnym pasku ekranu znajdują się ikony „Instrukcja”, umożliwiająca zapoznanie się z działaniem programu ćwiczeniowego, oraz „Pobierz listę kroków”, która pozwala na zapisanie postępów pracy i pobranie pliku. Po najechaniu myszką na daną ikonę pokazują się podpowiedzi dotyczące jej funkcjonalności.

R58Nuif4iq8FV
Widok ikon działania programu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W omawianym dolnym pasku ekranu znajdują się także ikony, które umożliwiają: zapisanie całej swojej pracy („Zapisz efekty pracy”), wykonanie zrzutu ekranu („Zrzut ekranu”) oraz ponowne wykonanie ćwiczenia („Spróbuj ponownie”). Po wykonaniu zadania i kliknięciu przycisku „Sprawdź”, niezależnie od uzyskanego wyniku, pojawi się informacja zwrotna.

W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:

  • Tab – poruszanie się do przodu po elementach,

  • Shift + Tab – poruszanie się do tyłu po elementach,

  • spacja – podnoszenie i upuszczanie elementów,

  • Escape – anulowanie przeciągania,

  • strzałki – przenoszenie elementów do sąsiadujących stref upuszczania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDA7Yh6Ad5Interaktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

R18eyrrw0jmlV1
Przykładowy wygląd zakładek z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R1bIzhnabthZb1
Wygląd przykładowego zadania
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rozwiązanie zadania wymaga kliknięcia wybranej opcji, przeciągnięcia odpowiednich elementów lub wpisania odpowiedzi. Polecenie zawsze określa czynność, jaką należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby poprawnie rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki, jego kliknięcie czyści odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie poprawnego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.

Rh8nO2PlFTxiJ
Widok ikon obrazujących poziom trudności ćwiczenia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Słownik pojęć dla e‑zasobu

SłownikDwQ2io9kESłownik ma strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie, oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.

W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć dane pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

R10X9ZbAX9Rci
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDdIg6yLsfPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na pięć części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.

Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia, szczegółowo wylicza kwalifikacje, do których rozwijania e‑materiał został przeznaczony. Druga część omawia strukturę e‑materiału, wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta część to wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach i poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDgrWsgxE1Przewodnik dla uczącego się składa się z pięciu części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.

Pierwsza część przedstawia cele uczącego się, druga zaś charakteryzuje strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta zawiera informacje o tym, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Ostatnia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDzkYdS5FMNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑blue

2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do internetu. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowalniać ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zaleca się sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).

Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6
bg‑blue

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści