E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.
WprowadzenieD1DuXwetkWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
AnimacjaDTX4xF49vAnimacja przedstawia metody montażu kadłuba.
Ekran wyświetlania animacji wygląda jak na zdjęciu poniżej:
RizI3SRvwTLls
Aby odtworzyć animację, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
Rew4dzRQPjQvf
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać animację, należy go kliknąć.
R1JqTMKylGNie
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
R1XIfDjJYG002
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
R1PlCaw1whLAY
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
Rm2tyDQuB0mvx
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania animacji. Poniżej widnieją dostępne opcje:
R16MF7pDqfUvN
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
Gra edukacyjnaD15jX22VkGra edukacyjna umożliwia tworzenie sekcji przestrzennych oraz bloków na podstawie rysunku okrętowego 2D oraz zaplanowanie montażu kadłuba z możliwością wyboru metody montażu. Pozwala ona na sprawdzenie swoich umiejętności z odczytywania parametrów elementów rysunku technicznego, z kolejności układania elementów w blok, a także z układania kadłuba trzeba różnymi metodami.
Poniżej przedstawiony jest ekran startowy gry. Po kliknięciu przycisku „Start” wyświetli się instrukcja. Żeby rozpocząć grę, tam również należy kliknąć „Start”.
R1HZxpZrHyc7i
Etap pierwszy gry polega na prawidłowym wpisaniu parametrów do wszystkich elementów, które się podświetlają. Etap pierwszy można wykonać na podstawie jednego z trzech schematów. Schemat pierwszy dotyczy den, drugi burt, a trzeci pokładu. Należy kliknąć na przycisk z danym schematem.
R2eLBLayPttAg
Po wyborze schematu pojawi się ekran właściwy gry.
RJX8He23W5foQ
W jego górnej części od lewej strony widać numer etapu gry, polecenie oraz ikonkę domku, która pozwala na powrót do ekranu startowego. Niżej widnieją przyciski wyboru schematu, plansza z rysunkiem technicznym oraz z prawej strony menu wyboru parametrów konkretnych rodzajów elementów. Są to grubość, szerokość i długość. Wartości wpisuje się jako liczby naturalne lub do jednego miejsca po przecinku (w zależności od elementu).
Parametry elementów odczytuje się z rysunku. Wpisywanie nie jest losowe. Dany element, do którego należy wpisać wartości, podświetla się na niebiesko. Klikając przycisk „Sprawdź” dodaje się element do rysunku.
Rt0wcftoHF0nI
Pod rysunkiem znajdują się znaki + i -. Umożliwiają one przybliżenie rysunku technicznego.
Rvib2wDYBDuiH
Po prawej stronie znajdują się okna, w których wybiera się rodzaj elementu oraz wpisuje wartości jego grubości, szerokości i długości. Parametry wpisuje się z klawiatury. Gdy wpisze się wszystkie parametry, będzie można przejść do etapu drugiego.
R1I72625AJ4bd
Poniżej widok na rodzaje elementów do wyboru:
R1WZ7h9gJKMYA
Po nieprawidłowym wybraniu elementu lub wpisaniu niepoprawnych wartości pojawi się komunikat „Podano złe parametry elementu”, a okienko, w którym popełniono błąd, zaznaczy się na czerwono.
R1F2nQJmY1qaI
Po prawidłowym wpisaniu parametrów pojawi się plansza z gratulacjami. Można z niej przejść do etapu drugiego lub wrócić do schematów.
RWsiG7ynMmqXu
Etap drugi polega na przeciągnięciu elementów na środkowy ekran w odpowiedniej kolejności tak, aby ułożyć blok.
RhOxVQ32z65mj
Po prawej stronie znajdują się okna z dostępnymi elementami. Należy ułożyć blok. Aby to zrobić, należy kliknąć na dany element. Pojawi się on na ekranie głównym. Trzeba go przeciągnąć w odpowiednie miejsce.
RWjWNMeKhA7Tx
Ważna jest kolejność układania elementów. Gdy wybierze się zły element, nie pojawi się on na ekranie głównym, a na jego obrazku pojawi się czerwony krzyżyk.
R1dtFlijTR9Mc
Po poprawnym ułożeniu bloku pojawi się plansza z gratulacjami, która umożliwia przejście do trzeciego etapu.
Rj8AXjlrIx8h0
Trzeci etap polega na ułożeniu kadłuba statku zgodnie z jedną z trzech metod. Do wyboru są metody: piramidalna, wyspowa i trapezowa. Każda z metod różni się kolejnością układania elementów.
R9D0pUtndhp9e
Po prawej stronie znajdują się okna z dostępnymi elementami. Należy ułożyć kadłub jedną z trzech metod. Aby to zrobić, należy kliknąć na dany element. Pojawi się on na ekranie głównym. Trzeba go przeciągnąć w odpowiednie miejsce. Poszczególne metody przedstawione są w animacji w tym e‑materiale.
RdgctOaNVLJ7e
Po poprawnym ułożeniu kadłuba pojawi się plansza z gratulacjami, która umożliwia włączenie gry od nowa.
Interaktywne materiały sprawdzająceDtJSY7Jj3Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
R1ahidRsYFF50
Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
RwVmrBXCUa8hP
Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.
R1JBlemflmI6m
Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.
RHOhEKbJHURYN
Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.
SłownikDCQgvinm8Słownik umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
Przewodnik dla nauczycielaD6Dl3EpXIPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego sięDlxreLgoPPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografiaDDB4FcCYnNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.