TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających – monter kadłubów jednostek pływających 721406, technik budowy jednostek pływających 311942
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.
WprowadzenieD1DuXwetkWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
R1RkaJrc3lbIR
Grafika przedstawia dwa kafelki ze spisu treści. Są umiejscowione obok siebie. Mają prostokątny kształt. Górna część kafelka to szara grafika z symbolem danego multimedium. Dolna część to tytuł i nazwa multimedium. Kafelek z lewej przedstawia prostą grafikę z monitorem komputera, na którym wyświetlają się sześciany. Obrazek składa się tylko z niebieskich linii. Podpis tego multimedium brzmi: metody montażu kadłuba, animacja w grafice 3D. Drugi kafelek przedstawia prostą grafikę czterech połączonych puzzli, które tworzą kwadrat. Obrazek składa się tylko z niebieskich linii. Podpis tego multimedium brzmi: tworzenie symulacji 3D montażu kadłuba, gra edukacyjna.
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
AnimacjaDTX4xF49vAnimacja przedstawia metody montażu kadłuba.
Ekran wyświetlania animacji wygląda jak na zdjęciu poniżej:
RizI3SRvwTLls
Zdjęcie przedstawia wygląd ekranu odtwarzania filmu. Ekran jest czarny. W jego dolnej części znajdują się ikony z różnymi opcjami. W dolnym lewym rogu widać ikonę trójkąta w kółku. Jest to ikona włączania odtwarzania filmu. Kolejna ikona znajduje się dopiero w połowie ekranu dolnego paska. Jest to ikona megafonu. Obok niej widać niebieski pasek, który oznacza poziom głośności. Obok znajduje się ikona człowieka, od którego głowy odchodzą dwie fale. Umożliwia ona włączanie alternatywnej ścieżki dźwiękowej. Dalej znajduje się mały biały prostokąt z czarnymi paskami w jego dolnej części. Pozwala ona na włączenie napisów. Kolejna ikona to napis auto, która umożliwia wybranie jakości filmu. Obok niej widać ikonę jedynki z iksem. Po kliknięciu na nią można wybrać szybkość odtwarzania filmu. Ostatnia ikona to kreski tworzące kwadrat. Kreski te tworzą jedynie krawędzie kwadratu. Jest to opcja włączania trybu pełnoekranowego.
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć animację, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
Rew4dzRQPjQvf
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia odtwarzania filmu. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta wskazuje w prawo. Oba kształty są białe. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać animację, należy go kliknąć.
R1JqTMKylGNie
Zdjęcie przedstawia ikonę zatrzymania odtwarzania filmu. Są to dwie pionowe kreski wpisane w okrąg. Ikona ma biały kolor. Tło zdjęcia jest niebieskie.
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
R1XIfDjJYG002
Zdjęcie przedstawia pasek zmiany głośności dźwięku w filmie. Składa się on z ikony megafonu skierowanego w prawo, od którego odchodzą dwie półokrągłe linie symbolizujące fale dźwiękowe. Po prawej stronie megafonu znajduje się niebieski pasek, który umożliwia zmianę poziomu głośności.
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
R1PlCaw1whLAY
Zdjęcie przedstawia ikonę włączania i wyłączania napisów w filmie wraz z rozwiniętymi opcjami. Ikona napisów to biały prostokąt z kropkami i kreskami w jego dolnej części, które mają symbolizować napisy. Ikona napisów jest kliknięta, można to stwierdzić po bardziej białym kolorze niż znajdujące się obok inne ikony, które są szare. Nad ikonami widać szary panel zatytułowany napisy. Pod nim są dwie opcje: napisy oraz wyłączone. Klikniętą opcją są wyłączone. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze napisu. Obok ikony napisów widać jeszcze trzy inne ikony. Są to auto, 1x oraz kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
Rm2tyDQuB0mvx
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany jakości filmu. Ikona to biały napis auto. Po kliknięciu na nią wyświetla się powyżej panel zatytułowany jakość. Na zdjęciu widać trzy opcje do wyboru: auto, tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok ikony auto widać dwie inne ikony, czyli 1x oraz kwadrat włączania trybu pełnoekranowego.
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania animacji. Poniżej widnieją dostępne opcje:
R16MF7pDqfUvN
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany prędkości odtwarzania filmu. Ikona składa się z jedynki i małego iksa. Nad ikoną wyświetlony jest panel zatytułowany prędkość i zawierający różne opcje prędkości do wyboru. Opcje od góry to: po klatce, dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, normalna, jeden i dwadzieścia pięć setnych, jeden i pięć dziesiątych, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Zaznaczoną opcją jest prędkość normalna. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze tego napisu. Obok ikony zmiany prędkości widać po lewej stronie ikonę auto, a po prawej kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
R1IkZ5M0VwkZS
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia trybu pełnoekranowego filmu. Składa się ona z czterech kątów prostych, które tworzą kształt kwadratu. Ikona jest biała, a tło zdjęcia czarne.
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gra edukacyjnaD15jX22VkGra edukacyjna umożliwia tworzenie sekcji przestrzennych oraz bloków na podstawie rysunku okrętowego 2D oraz zaplanowanie montażu kadłuba z możliwością wyboru metody montażu. Pozwala ona na sprawdzenie swoich umiejętności z odczytywania parametrów elementów rysunku technicznego, z kolejności układania elementów w blok, a także z układania kadłuba trzeba różnymi metodami.
Poniżej przedstawiony jest ekran startowy gry. Po kliknięciu przycisku „Start” wyświetli się instrukcja. Żeby rozpocząć grę, tam również należy kliknąć „Start”.
R1HZxpZrHyc7i
Grafika przedstawia wygląd planszy głównej gry edukacyjnej. Jest ona biała z czarnym tekstem. Obramowanie planszy jest niebieskie. Tekst brzmi: Montaż kadłuba – gra edukacyjna. Dla kwalifikacji TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających wyodrębnionej w zawodzie monter kadłubów jednostek pływających 721406. Pod tekstem widnieje przycisk start.
Plansza główna gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Etap pierwszy gry polega na prawidłowym wpisaniu parametrów do wszystkich elementów, które się podświetlają. Etap pierwszy można wykonać na podstawie jednego z trzech schematów. Schemat pierwszy dotyczy den, drugi burt, a trzeci pokładu. Należy kliknąć na przycisk z danym schematem.
R2eLBLayPttAg
Grafika przedstawia ekran wyboru schematu w grze edukacyjnej. Na środku ekranu znajdują się trzy przyciski z nazwami: schemat pierwszy, schemat drugi, schemat trzeci. W górnej części ekranu znajdują się dwa okienka. W lewym górnym rogu znajduje się numer etapu. W środku znajduje się polecenie, czyli identyfikacja parametrów elementów rysunków.
Ekran wyboru schematu w grze edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po wyborze schematu pojawi się ekran właściwy gry.
RJX8He23W5foQ
Grafika przedstawia ekran gry edukacyjnej. Na środku ekranu znajduje się pole z rysunkiem technicznym, który można przybliżać i oddalać za pomocą plusa i minusa znajdujących się poniżej pola z rysunkiem. Po lewej stronie u góry widoczny jest napis etap pierwszy. Poniżej znajdują się trzy przyciski z wyborem schematu od pierwszego do trzeciego. Ponad rysunkiem technicznym znajduje się ogólne polecenie, które brzmi identyfikacja parametrów elementów rysunku. Po prawej stronie ekranu znajdują się cztery pola. W pierwszym wybiera się rodzaj elementu, a poniżej wpisuje jego trzy wartości, czyli grubość, szerokość i długość. Poniżej widać przycisk sprawdź.
Ekran etapu pierwszego gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W jego górnej części od lewej strony widać numer etapu gry, polecenie oraz ikonkę domku, która pozwala na powrót do ekranu startowego. Niżej widnieją przyciski wyboru schematu, plansza z rysunkiem technicznym oraz z prawej strony menu wyboru parametrów konkretnych rodzajów elementów. Są to grubość, szerokość i długość. Wartości wpisuje się jako liczby naturalne lub do jednego miejsca po przecinku (w zależności od elementu).
Parametry elementów odczytuje się z rysunku. Wpisywanie nie jest losowe. Dany element, do którego należy wpisać wartości, podświetla się na niebiesko. Klikając przycisk „Sprawdź” dodaje się element do rysunku.
Rt0wcftoHF0nI
Grafika przedstawia ekran gry edukacyjnej. Na środku ekranu znajduje się pole z rysunkiem technicznym. Rysunek jest widoczny w przybliżeniu. Jeden z parametrów zaznaczony jest na niebiesko. Na ten parametr należy kliknąć, aby móc wpisać jego parametry po prawej stronie ekranu gry.
Ekran etapu pierwszego gry edukacyjnej – czerwona strzałka wskazuje podświetlone na niebiesko pole, na które należy kliknąć, by móc wpisać jego parametry
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pod rysunkiem znajdują się znaki + i -. Umożliwiają one przybliżenie rysunku technicznego.
Rvib2wDYBDuiH
Grafika przedstawia ekran gry edukacyjnej. Na środku ekranu znajduje się pole z rysunkiem technicznym, który można przybliżać i oddalać za pomocą plusa i minusa znajdujących się poniżej pola z rysunkiem. Czerwona strzałka wskazuje na plus i minus. Po lewej stronie u góry widoczny jest napis etap pierwszy. Poniżej znajdują się trzy przyciski z wyborem schematu od pierwszego do trzeciego. Ponad rysunkiem technicznym znajduje się ogólne polecenie, które brzmi identyfikacja parametrów elementów rysunku. Po prawej stronie ekranu znajdują się cztery pola. W pierwszym wybiera się rodzaj elementu, a poniżej wpisuje jego trzy wartości, czyli grubość, szerokość i długość. Poniżej widać przycisk sprawdź.
Ekran etapu pierwszego gry edukacyjnej – czerwona strzałka wskazuje przyciski przybliżające i oddalające rysunek techniczny
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po prawej stronie znajdują się okna, w których wybiera się rodzaj elementu oraz wpisuje wartości jego grubości, szerokości i długości. Parametry wpisuje się z klawiatury. Gdy wpisze się wszystkie parametry, będzie można przejść do etapu drugiego.
R1I72625AJ4bd
Grafika przedstawia ekran gry edukacyjnej. Na środku ekranu znajduje się pole z rysunkiem technicznym, który można przybliżać i oddalać za pomocą plusa i minusa znajdujących się poniżej pola z rysunkiem. Po lewej stronie u góry widoczny jest napis etap pierwszy. Poniżej znajdują się trzy przyciski z wyborem schematu od pierwszego do trzeciego. Ponad rysunkiem technicznym znajduje się ogólne polecenie, które brzmi identyfikacja parametrów elementów rysunku. Po prawej stronie ekranu znajdują się cztery pola. Są one oznaczone czerwoną strzałką. W pierwszym wybiera się rodzaj elementu, a poniżej wpisuje jego trzy wartości, czyli grubość, szerokość i długość. Poniżej widać przycisk sprawdź.
Ekran etapu pierwszego gry edukacyjnej – czerwona strzałka wskazuje pola, w których należy wybrać rodzaj elementu, a także wpisać odpowiednie wartości parametrów
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Poniżej widok na rodzaje elementów do wyboru:
R1WZ7h9gJKMYA
Grafika przedstawia widok na rozwiniętą listę z rodzajami elementów do wyboru. Są to P L blacha, L kątownik, H P łebkownik, F B płaskownik, R H S rura kwadratowa, R O rura okrągła, P O pręt okrągły.
Widok na rozwiniętą listę z rodzajami elementów do wyboru
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po nieprawidłowym wybraniu elementu lub wpisaniu niepoprawnych wartości pojawi się komunikat „Podano złe parametry elementu”, a okienko, w którym popełniono błąd, zaznaczy się na czerwono.
R1F2nQJmY1qaI
Grafika przedstawia ekran gry, gdy wpisane parametry były niepoprawne. Na środku ekranu widoczny jest komunikat Podano złe parametry elementu, a po prawej stronie, okienka, gdzie wybiera się rodzaj elementu i wpisuje jego parametry, zaznaczone są na czerwono.
Ekran gry po wpisaniu błędnych parametrów
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po prawidłowym wpisaniu parametrów pojawi się plansza z gratulacjami. Można z niej przejść do etapu drugiego lub wrócić do schematów.
RWsiG7ynMmqXu
Plansza z gratulacjami po ukończeniu pierwszego etapu gry. Na górze znajduje się napis Brawo!. Poniżej widoczny jest obrazek sekcji burtowej kadłuba. Poniżej znajduje się tekst mówiący o poprawności ułożenia elementów. Pod nim widoczne są dwa przyciski. Pierwszy z napisem układaj dalej, drugi z napisem idź do etapu drugiego.
Plansza z gratulacjami po ukończeniu pierwszego etapu gry
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Etap drugi polega na przeciągnięciu elementów na środkowy ekran w odpowiedniej kolejności tak, aby ułożyć blok.
RhOxVQ32z65mj
Na ekranie gry wyświetla się plansza z tekstem informującym, że etap drugi gry polega na ułożeniu bloku z dostępnych elementów.
Plansza początkowa przed drugim etapem gry
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po prawej stronie znajdują się okna z dostępnymi elementami. Należy ułożyć blok. Aby to zrobić, należy kliknąć na dany element. Pojawi się on na ekranie głównym. Trzeba go przeciągnąć w odpowiednie miejsce.
RWjWNMeKhA7Tx
Grafika przedstawia ekran gry edukacyjnej. Na środku ekranu znajduje się puste pole, na którym będzie układany blok. Po lewej stronie u góry widoczny jest napis etap drugi. Poniżej znajduje się przycisk z funkcją odśwież, a jeszcze niżej przycisk o nazwie schemat. Jego kliknięcie wyświetli rysunek techniczny stanowiący pomoc przy układaniu. Ponad pustym polem znajduje się ogólne polecenie, które brzmi budowa bloku z poszczególnych elementów. Po prawej stronie ekranu znajduje się pięć obrazków z dostępnymi do układania elementami.
Ekran etapu drugiego gry z widocznymi po prawej stronie elementami do ułożenia
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ważna jest kolejność układania elementów. Gdy wybierze się zły element, nie pojawi się on na ekranie głównym, a na jego obrazku pojawi się czerwony krzyżyk.
R1dtFlijTR9Mc
Na grafice widoczny jest element, który został wybrany w błędnej kolejności. Na obrazku znajduje się czerwony krzyżyk.
Krzyżyk błędnie wybranego elementu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po poprawnym ułożeniu bloku pojawi się plansza z gratulacjami, która umożliwia przejście do trzeciego etapu.
Rj8AXjlrIx8h0
Plansza z gratulacjami po ukończeniu drugiego etapu gry. Na górze znajduje się napis Brawo!. Poniżej widoczny jest obrazek sekcji burtowej kadłuba. Poniżej znajduje się tekst mówiący o poprawności ułożenia elementów. Pod nim widoczny jest przycisk z napisem idź do etapu trzeciego.
Plansza z gratulacjami po ukończeniu drugiego etapu gry
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Trzeci etap polega na ułożeniu kadłuba statku zgodnie z jedną z trzech metod. Do wyboru są metody: piramidalna, wyspowa i trapezowa. Każda z metod różni się kolejnością układania elementów.
R9D0pUtndhp9e
Na ekranie gry wyświetla się plansza z tekstem informującym, że etap trzeci gry polega na ułożeniu kadłuba z dostępnych bloków jedną z trzech metod: piramidalną, wyspową lub trapezową.
Plansza początkowa przed trzecim etapem gry
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po prawej stronie znajdują się okna z dostępnymi elementami. Należy ułożyć kadłub jedną z trzech metod. Aby to zrobić, należy kliknąć na dany element. Pojawi się on na ekranie głównym. Trzeba go przeciągnąć w odpowiednie miejsce. Poszczególne metody przedstawione są w animacji w tym e‑materiale.
RdgctOaNVLJ7e
Grafika przedstawia ekran gry edukacyjnej. Na środku ekranu znajduje się duże pole, na którym będzie układany kadłub. Widać na nim zarys gotowego kadłuba, który ma ułatwić układanie elementów. Po lewej stronie u góry widoczny jest napis etap trzeci. Poniżej znajdują się przyciski, dzięki którym można wybrać jedną z trzech metod układania elementów. Niżej znajduje się przycisk o nazwie schemat. Jego kliknięcie wyświetli rysunek techniczny stanowiący pomoc przy układaniu. Ponad pustym polem znajduje się ogólne polecenie, które brzmi budowa kadłuba statku z poszczególnych elementów. Po prawej stronie ekranu znajdują się obrazki z dostępnymi do układania elementami.
Ekran etapu trzeciego gry – po lewej stronie widoczne są nazwy metod do wyboru, a po prawej elementy do ułożenia
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po poprawnym ułożeniu kadłuba pojawi się plansza z gratulacjami, która umożliwia włączenie gry od nowa.
RvvKewsPSzGmS
Plansza z gratulacjami po ukończeniu trzeciego etapu gry. Na górze znajduje się napis Brawo!. Poniżej widoczny jest obrazek sekcji burtowej kadłuba. Poniżej znajduje się tekst mówiący o poprawności ułożenia elementów. Pod nim widoczny jest przycisk z napisem zagraj jeszcze raz.
Plansza z gratulacjami po ukończeniu trzeciego etapu gry
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Interaktywne materiały sprawdzająceDtJSY7Jj3Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
R1ahidRsYFF50
Zdjęcie przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Składają się one z prostokątnych paneli umieszczonych jeden pod drugim. Każdy panel posiada numer oraz tytuł, który nawiązuje do zawartego w nim zadania.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
RwVmrBXCUa8hP
Zdjęcie przedstawia otwartą zakładkę z przykładowym zadaniem. Pod nazwą zakładki znajduje się polecenie. Pod poleceniem widać treść zadania z odpowiedziami do wyboru. Po prawej stronie polecenia widać zielony sześciokąt. Poniżej zadania, po prawej stronie panelu znajduje się ikona sprawdź. Po jej lewej stronie widać symbol gumki. Poniżej przycisku sprawdź znajduje się napis pokaż odpowiedź.
Widok przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.
R1JBlemflmI6m
Zdjęcie przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widać trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy z lewej jest zielony. Środek zielonej ikonki jest biały z jednym fragmentem zielonym. Fragment jest trójkątny i jego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka jest żółta. Jej jedna połowa jest biała, a druga żółta. Trzecia ikona jest czerwona. Cały jej środek jest czerwony.
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.
RHOhEKbJHURYN
Grafika przedstawia przykładowy wygląd panelu testu. Składa się on z tytułu testu, informacji o liczbie pytań, czasie, w którym należy rozwiązać test, oraz o ostatnim uzyskanym wyniku. Poniżej widać przycisk Uruchom.
Wygląd panelu testu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.
RjNjmYCXXAeoW
Grafika przedstawia przykładowe zadanie testowe. Ponad poleceniem widać numer pytania, czas, który pozostał na wypełnianie testu, oraz ostatni uzyskany wynik. Pod poleceniem znajdują się możliwe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu panelu z zadaniem znajdują się dwa przyciski. Są to Sprawdź oraz Dalej.
Wygląd przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
SłownikDCQgvinm8Słownik umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
Przewodnik dla nauczycielaD6Dl3EpXIPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego sięDlxreLgoPPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografiaDDB4FcCYnNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.