Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Montaż kadłuba

TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających
– monter kadłubów jednostek pływających 721406, technik budowy jednostek pływających 311942

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

s

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

WprowadzenieD1DuXwetkWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

R1RkaJrc3lbIR
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą animacja w grafice 3D oraz gra edukacyjna.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

31
Animacja w grafice 3D

AnimacjaDTX4xF49vAnimacja przedstawia metody montażu kadłuba.

Ekran wyświetlania animacji wygląda jak na zdjęciu poniżej:

RizI3SRvwTLls
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć animację, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Rew4dzRQPjQvf
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać animację, należy go kliknąć.

R1JqTMKylGNie
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

R1XIfDjJYG002
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R1PlCaw1whLAY
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Rm2tyDQuB0mvx
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania animacji. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R16MF7pDqfUvN
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1IkZ5M0VwkZS
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

32
Gra edukacyjna

Gra edukacyjnaD15jX22VkGra edukacyjna umożliwia tworzenie sekcji przestrzennych oraz bloków na podstawie rysunku okrętowego 2D oraz zaplanowanie montażu kadłuba z możliwością wyboru metody montażu. Pozwala ona na sprawdzenie swoich umiejętności z odczytywania parametrów elementów rysunku technicznego, z kolejności układania elementów w blok, a także z układania kadłuba trzeba różnymi metodami.

Poniżej przedstawiony jest ekran startowy gry. Po kliknięciu przycisku „Start” wyświetli się instrukcja. Żeby rozpocząć grę, tam również należy kliknąć „Start”.

R1HZxpZrHyc7i
Plansza główna gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Etap pierwszy gry polega na prawidłowym wpisaniu parametrów do wszystkich elementów, które się podświetlają. Etap pierwszy można wykonać na podstawie jednego z trzech schematów. Schemat pierwszy dotyczy den, drugi burt, a trzeci pokładu. Należy kliknąć na przycisk z danym schematem.

R2eLBLayPttAg
Ekran wyboru schematu w grze edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wyborze schematu pojawi się ekran właściwy gry.

RJX8He23W5foQ
Ekran etapu pierwszego gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W jego górnej części od lewej strony widać numer etapu gry, polecenie oraz ikonkę domku, która pozwala na powrót do ekranu startowego. Niżej widnieją przyciski wyboru schematu, plansza z rysunkiem technicznym oraz z prawej strony menu wyboru parametrów konkretnych rodzajów elementów. Są to grubość, szerokość i długość. Wartości wpisuje się jako liczby naturalne lub do jednego miejsca po przecinku (w zależności od elementu).

Parametry elementów odczytuje się z rysunku. Wpisywanie nie jest losowe. Dany element, do którego należy wpisać wartości, podświetla się na niebiesko. Klikając przycisk „Sprawdź” dodaje się element do rysunku.

Rt0wcftoHF0nI
Ekran etapu pierwszego gry edukacyjnej – czerwona strzałka wskazuje podświetlone na niebiesko pole, na które należy kliknąć, by móc wpisać jego parametry
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod rysunkiem znajdują się znaki + i -. Umożliwiają one przybliżenie rysunku technicznego.

Rvib2wDYBDuiH
Ekran etapu pierwszego gry edukacyjnej – czerwona strzałka wskazuje przyciski przybliżające i oddalające rysunek techniczny
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po prawej stronie znajdują się okna, w których wybiera się rodzaj elementu oraz wpisuje wartości jego grubości, szerokości i długości. Parametry wpisuje się z klawiatury. Gdy wpisze się wszystkie parametry, będzie można przejść do etapu drugiego.

R1I72625AJ4bd
Ekran etapu pierwszego gry edukacyjnej – czerwona strzałka wskazuje pola, w których należy wybrać rodzaj elementu, a także wpisać odpowiednie wartości parametrów
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniżej widok na rodzaje elementów do wyboru:

R1WZ7h9gJKMYA
Widok na rozwiniętą listę z rodzajami elementów do wyboru
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po nieprawidłowym wybraniu elementu lub wpisaniu niepoprawnych wartości pojawi się komunikat „Podano złe parametry elementu”, a okienko, w którym popełniono błąd, zaznaczy się na czerwono.

R1F2nQJmY1qaI
Ekran gry po wpisaniu błędnych parametrów
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po prawidłowym wpisaniu parametrów pojawi się plansza z gratulacjami. Można z niej przejść do etapu drugiego lub wrócić do schematów.

RWsiG7ynMmqXu
Plansza z gratulacjami po ukończeniu pierwszego etapu gry
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Etap drugi polega na przeciągnięciu elementów na środkowy ekran w odpowiedniej kolejności tak, aby ułożyć blok.

RhOxVQ32z65mj
Plansza początkowa przed drugim etapem gry
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po prawej stronie znajdują się okna z dostępnymi elementami. Należy ułożyć blok. Aby to zrobić, należy kliknąć na dany element. Pojawi się on na ekranie głównym. Trzeba go przeciągnąć w odpowiednie miejsce.

RWjWNMeKhA7Tx
Ekran etapu drugiego gry z widocznymi po prawej stronie elementami do ułożenia
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ważna jest kolejność układania elementów. Gdy wybierze się zły element, nie pojawi się on na ekranie głównym, a na jego obrazku pojawi się czerwony krzyżyk.

R1dtFlijTR9Mc
Krzyżyk błędnie wybranego elementu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po poprawnym ułożeniu bloku pojawi się plansza z gratulacjami, która umożliwia przejście do trzeciego etapu.

Rj8AXjlrIx8h0
Plansza z gratulacjami po ukończeniu drugiego etapu gry
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Trzeci etap polega na ułożeniu kadłuba statku zgodnie z jedną z trzech metod. Do wyboru są metody: piramidalna, wyspowa i trapezowa. Każda z metod różni się kolejnością układania elementów.

R9D0pUtndhp9e
Plansza początkowa przed trzecim etapem gry
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po prawej stronie znajdują się okna z dostępnymi elementami. Należy ułożyć kadłub jedną z trzech metod. Aby to zrobić, należy kliknąć na dany element. Pojawi się on na ekranie głównym. Trzeba go przeciągnąć w odpowiednie miejsce. Poszczególne metody przedstawione są w animacji w tym e‑materiale.

RdgctOaNVLJ7e
Ekran etapu trzeciego gry – po lewej stronie widoczne są nazwy metod do wyboru, a po prawej elementy do ułożenia
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po poprawnym ułożeniu kadłuba pojawi się plansza z gratulacjami, która umożliwia włączenie gry od nowa.

RvvKewsPSzGmS
Plansza z gratulacjami po ukończeniu trzeciego etapu gry
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDtJSY7Jj3Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

R1ahidRsYFF50
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RwVmrBXCUa8hP
Widok przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

R1JBlemflmI6m
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.

RHOhEKbJHURYN
Wygląd panelu testu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.

RjNjmYCXXAeoW
Wygląd przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Słownik pojęć dla e‑materiału

SłownikDCQgvinm8Słownik umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaD6Dl3EpXIPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDlxreLgoPPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDDB4FcCYnNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści