Każda strona e‑materiału ma na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
R1NJZse8MpQKH
Zdjęcie przedstawia przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony. Na górze znajduje się napis: POPRZEDNIA STRONA. Pod napisem widać długą linię, a pod nią napis: Netografia i bibliografia.
Przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
RH863EzcyVQXj
Zdjęcie przedstawia przykład przycisku nawigującego do następnej strony. Na górze znajduje się napis: NASTĘPNA STRONA. Pod napisem widać długą linię, a pod nią napis: Instrukcja użytkowania.
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
R1D5Q2e39D45M
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium. Na samej górze umieszczony jest nagłówek: Powiązane ćwiczenia. Pod nim znajduje się pionowa oś czasu. Składa się z siedmiu kafelków. Cztery umieszczone są po lewej stronie osi, natomiast trzy pozostałe po prawej. W kafelkach zamieszczona została informacja na temat numeru powiązanego ćwiczenia, a także jego tytułu. Pierwszy kafelek zawiera napis: Ćwiczenie pierwsze. Gospodarcze urządzenia osiedlowe. Drugi kafelek zawiera napis: Ćwiczenie czwarte. Prawidłowy dobór obiektów małej architektury krajobrazu. Trzeci kafelek zawiera napis: Ćwiczenie szóste. Wykaz planowanych prac. Czwarty kafelek zawiera napis: Ćwiczenie dziewiętnaste. Rośliny pnące. Piąty kafelek zawiera napis: Ćwiczenie dwudzieste drugie. Pergola. Szósty kafelek zawiera napis: Ćwiczenie dwudzieste czwarte. Gabiony. Siódmy kafelek zawiera napis: Ćwiczenie trzydzieste drugie. Murek kwiatowy.
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
RL5vcXMUxOUGC
Grafika przedstawia widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Od lewej. Czarna litera A ze strzałką w dół. Umożliwia pomniejszenie treści strony. Czarna litera A ze strzałką w górę. Umożliwia powiększenie treści strony. Czarna litera A w białym kwadracie. Umożliwia wyłączenie wysokiego kontrastu. Biała litera A w czarnym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: czarno‑biały. Czarna litera A w żółtym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: żółto‑czarny. Żółta litera A w czarnym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: czarno‑żółty. Oraz ikonka człowieka z wyprostowanymi rękami. Umożliwia przełączenie do trybu dostępności.
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Odpowiednio od lewej strony: zmniejsz rozmiar czcionki, zwiększ rozmiar czcionki, wyłącz tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑biały tryb wysokiego kontrastu, włącz żółto‑czarny tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑żółty tryb wysokiego kontrastu, przełącz tryb dostępności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
We wprowadzeniuDMTNSYt6mwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.
R1cXdLtVU1usy
Grafika przedstawia zrzut ekranu zawierający spis treści tej lekcji. Przedstawiono cztery kafelki, na których umieszczono tytuł materiału, jego rodzaj oraz ilustracje powiązaną z jego tematem. Pierwszy kafelek posiada ilustrację przedstawiającą ławkę w parku. Materiał dotyczy zastosowanie obiektów małej architektury krajobrazu. Zawiera on sekwencje filmowe. Drugi kafelek posiada ilustrację przedstawiającą ozdobny mostek w parku. Materiał dotyczy obiektów małej architektury krajobrazu. Zawiera on wizualizacje. Trzeci kafelek posiada ilustrację przedstawiającą murek wybudowany z kamieni o nieregularnych kształtach. Materiał dotyczy przykładów oraz najważniejszych informacji na temat obiektów małej architektury krajobrazu. Zawiera on galerię zdjęć. Czwarty kafelek posiada ilustrację przedstawiającą plac zabaw dla dzieci. Materiał dotyczy projektowania ogrodów z obiektami małej architektury krajobrazu. Zawiera on program ćwiczeniowy do projektowania.
Widok na fragment spisu treści
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Sekwencje filmoweD15rUbTXBSekwencje filmowe składają się z sześciu filmów, w których szczegółowo omówiono określony temat:
zastosowanie obiektów małej architektury na terenach zieleni typu schody, murki, nawierzchnie (tytuł: Obiekty małej architektury krajobrazu na terenach zieleni: schody, murki, nawierzchnie;
przykłady obiektów małej architektury na terenach zieleni typu pergole, płoty, kraty drewniane (tytuł: Przykłady obiektów małej architektury na terenach zieleni (pergole, płoty, kraty drewniane));
przykłady obiektów małej architektury na terenach zieleni typu zbiorniki wodne itp. (tytuł: Przykłady obiektów małej architektury na terenach zieleni (zbiorniki wodne, fontanny, kaskady));
przykłady prac rewaloryzacyjnych zabytkowych obiektów małej architektury krajobrazu (tytuł: Przykłady prac rewaloryzacyjnych zabytkowych obiektów małej architektury krajobrazu));
prezentacja materiałów źródłowych przedstawiających wygląd i opis wersji pierwotnej/źródłowej (tytuł: Prezentacja materiałów źródłowych przedstawiających wygląd i opis wersji pierwotnej/źródłowej));
sposoby naprawy/renowacji obiektów małej architektury (tytuł: Wykonanie naprawy i renowacji obiektu małej architektury krajobrazu)).
RJBY9cnNuArpz
Przykładowy wygląd ekranu filmu. Znajduje się na nim plansza tytułowa. Jest to fotografia przedstawiająca drewnianą pergolę, którą porastają róże. Na jej tle umieszczony został biały prostokąt z tytułem filmu: Zastosowanie obiektów małej architektury na terenach zieleni. W lewym dolnym rogu ekranu filmu umieszczony jest przycisk służący do odtwarzania i zatrzymywania filmu. W prawym dolnym rogu ekranu umieszczono szereg różnych przycisków. Odpowiedzialne są one między innymi za uruchamianie napisów, zmianę głośności i zmianę szybkości odtwarzania.
Widok okna odtwarzacza filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.
R7I1imVTZfdmL
Grafika przedstawia ikonę odtwarzania filmu. Ma ona kształt koła, w którego środku znajduje się trójkąt.
Ikona odtwarzania filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.
Rk4aLH22GxNcE
Grafika przedstawia ikonę zatrzymywania filmu. Ma ona kształt kwadratu, w którego środku znajduje się koło, a w nim dwie pionowe kreski.
Ikona zatrzymywania filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.
RdC0nJ2ZychNo
Grafika przedstawia widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza znajdujących się w dolnej części okna, w którym wyświetlany jest film. Widoczne są ikony: głośnika, uruchamiania audiodeskrypcji, uruchamiania napisów, zmiany jakości wyświetlanego materiału, szybkości jego odtwarzania oraz włączenia lub wyłączenia trybu pełnoekranowego.
Widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.
ReHYc7PMwNioO
Grafika przedstawia ikonę do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją. Jest to ikonka głowy i górnej części tułowia człowieka. Obok niej widać dwie kreski symbolizujące falę dźwiękową odchodzącą od głowy postaci.
Ikona do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.
RP2r2Y50VRYVF
Grafika przedstawia ikonę do wyłączenia trybu audiodeskrypcji. Jest to ikonka sylwetki człowieka. Rozkłada on ramiona szeroko na boki.
Ikona do wyłączenia trybu audiodeskrypcji
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel umożliwiający włączenie lub wyłączenie napisów. Jeśli istnieje taka opcja, to można tu także wybrać napisy w języku angielskim.
R1b0avFfnvQpE
Grafika przedstawia widok opcji włączenia/wyłączenia napisów. Jest to element w oknie wyświetlanego filmu. Dostępne opcje do wyboru to: napisy, wyłączone.
Widok opcji włączenia/wyłączenia napisów
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.
RDxJ56mYBzT58
Grafika przedstawia widok opcji zmiany jakości filmu. Jest to element w oknie wyświetlanego filmu. Dostępne opcje to: auto, tysiąc osiemdziesiąt p, czterysta osiemdziesiąt p.
Widok opcji zmiany jakości filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.
R16HipHpK5Aqm
Grafika przedstawia widok opcji zmiany prędkości odtwarzania filmu. Jest to element w oknie wyświetlanego filmu. Dostępne opcje to: po klatce, zero dwadzieścia pięć, zero pół, zero siedemdziesiąt pięć, normalna, jeden dwadzieścia pięć, jeden i pół, jeden siedemdziesiąt pięć, dwa.
Widok opcji zmiany prędkości odtwarzania filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.
RHmhnPHLUS36Q
Grafika przedstawia widok ikony trybu pełnoekranowego. Jest to element w oknie wyświetlanego filmu. Przycisk ma kształt przerywanego prostokąta.
Widok ikony trybu pełnoekranowego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
WizualizacjaD1H9W6tLTWizualizacja składa się z obiektów 3D prezentujących obiekty małej architektury krajobrazu. W celu powiększenia elementu i przeczytania towarzyszącego mu opisu należy kliknąć na przycisk numeru oznaczającego konkretny element obiektu małej architektury krajobrazu.
RzxWjbYYrpWM2
Przykładowy ekran galerii z wizualizacjami 3D. Na zdjęciu widoczna jest ławka. Na samej górze umieszczony jest biały pasek z tekstem: Pokaż modele. Po jego naciśnięciu rozwija się lista dostępnych modeli 3D. Pod nim znajduje się nazwa aktualnie wyświetlanej wizualizacji 3D. W przypadku przykładowego widoku jest to ławka. Poniżej umieszczony jest ekran przedstawiający wybrany model 3D. Wyświetlona na ekranie ławka składa się z drewnianego siedziska i oparcia, czterech metalowych nóg oraz dwóch poręczy. Na środku modelu znajduje się czarne kółko z białym obramowaniem. Wewnątrz umieszczona została cyfra jeden. W lewym górnym w rzędzie umieszczone zostały ikonki. Pierwsza przedstawia czarne kółko, w którego centrum znajduje się przekreślona kamera. Druga przedstawia czarne kółko, w którym umieszczony został sześciokąt. W jego środku dodatkowo zawierają się dwie pionowe linie, wzajemnie równoległe. Ostatnia ikonka to czarne kółko z białym obramowaniem, w którym znajduje się cyfra jeden.
Po kliknięciu i przytrzymaniu prawego przycisku myszki można przesuwać model w różne strony.
R1PhUyndYdgcP
Przykładowy ekran galerii z wizualizacjami 3D z ukazaniem panelu bocznego. Na samej górze umieszczony jest biały pasek z tekstem: Pokaż modele. Po jego naciśnięciu rozwija się lista dostępnych modeli 3D. Pod nim znajduje się nazwa aktualnie wyświetlanej wizualizacji 3D. W przypadku przykładowego widoku jest to ławka. Poniżej umieszczony jest ekran przedstawiający wybrany model 3D. Wyświetlona na ekranie ławka składa się z drewnianego siedziska i oparcia, czterech metalowych nóg oraz dwóch poręczy. Na środku modelu znajduje się białe kółko z czarnym obramowaniem. Wewnątrz umieszczona została cyfra jeden. W lewym górnym w rzędzie umieszczone zostały ikonki. Pierwsza przedstawia czarne kółko, w którego centrum znajduje się przekreślona kamera. Druga przedstawia czarne kółko, w którym umieszczony został sześciokąt. W jego środku dodatkowo zawierają się dwie pionowe linie, wzajemnie równoległe. Ostatnia ikonka to białe kółko z czarnym obramowaniem, w którym znajduje się cyfra jeden. Kolor biały oznacza, że dana ikonka została wciśnięta. Wówczas z prawej strony ekranu pojawia się panel boczny. Jest to siwa plansza. Obejmuje ona około 1/3 szerokości ekranu. Przysłania część wyświetlanego modelu 3D. Na panelu wyświetla się tekst opisujący element oznaczony cyfrą znajdującą się na wciśniętym kółku. Pierwsza wyświetla się nazwa wyświetlanego model 3D. W przypadku przykładowego widoku jest to ławka. Poniżej znajdują się informacje na jej temat.
Istnieje możliwość przesunięcia panelu bocznego. Klikając lewym przyciskiem myszy na siwym pasku, można pomniejszyć lub powiększyć panel.
RnZHE7HU8z9or
Przykładowy ekran galerii z wizualizacjami 3D z ukazaniem panelu bocznego. Na samej górze umieszczony jest biały pasek z tekstem: Pokaż modele. Po jego naciśnięciu rozwija się lista dostępnych modeli 3D. Pod nim znajduje się nazwa aktualnie wyświetlanej wizualizacji 3D. W przypadku przykładowego widoku jest to ławka. Poniżej umieszczony jest ekran przedstawiający wybrany model 3D. Wyświetlona na ekranie ławka składa się z drewnianego siedziska i oparcia, czterech metalowych nóg oraz dwóch poręczy. Na środku modelu znajduje się białe kółko z czarnym obramowaniem. Wewnątrz umieszczona została cyfra jeden. W lewym górnym w rzędzie umieszczone zostały ikonki. Pierwsza przedstawia czarne kółko, w którego centrum znajduje się przekreślona kamera. Druga przedstawia czarne kółko, w którym umieszczony został sześciokąt. W jego środku dodatkowo zawierają się dwie pionowe linie, wzajemnie równoległe. Ostatnia ikonka to białe kółko z czarnym obramowaniem, w którym znajduje się cyfra jeden. Kolor biały oznacza, że dana ikonka została wciśnięta. Wówczas z prawej strony ekranu pojawia się panel boczny. Jest to siwa plansza. Obejmuje ona niewielką cześć ekranu - około 1/6 jego szerokości. Nie przysłania w ogóle wyświetlanego modelu 3D. Na panelu wyświetla się tekst opisujący element oznaczony cyfrą znajdującą się na wciśniętym kółku. Pierwsza wyświetla się nazwa wyświetlanego model 3D. W przypadku przykładowego widoku jest to ławka. Poniżej znajdują się informacje na jej temat.
Po kliknięciu na przekreśloną kamerę w lewym górnym rogu można zresetować kamerę.
R19uzR5yD3US6
Grafika przedstawia przycisk w kształcie koła, w którego środku znajduje się przekreślona kamera. Przycisk odpowiedzialny jest za zatrzymanie zresetowanie kamery i powrót do wersji startowej.
Znacznik zresetuj kamerę umożliwia powrót do wersji startowej
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu znaku pauzy w lewym górnym rogu można zatrzymać kamerę.
Rzf7wHU8WCX1I
Grafika przedstawia przycisk w kształcie koła, w którego środku znajduje się ośmiobok, a w nim dwie pionowe kreski. Przycisk odpowiedzialny jest za zatrzymanie obrazu.
Znacznik zatrzymaj kamerę umożliwia zatrzymanie obrazu oraz zresetowanie modelu po postaci wyjściowej
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Galeria zdjęćDECTm6z1MGaleria zdjęć przedstawia przykłady atrakcyjnych wizualnie elementów małej architektury krajobrazu, zaprojektowanych w różnych stylach, i najważniejsze informacje o nich. Korzystając ze spisu treści, można łatwo znaleźć w galerii zdjęcia, które ukazują konkretne obiekty małej architektury. Żeby powrócić do pierwotnego widoku galerii należy powtórnie kliknąć na zdjęcie. Elementem ułatwiającym korzystanie z multimedium jest ścieżka dźwiękowa.
RxTG7AlVurps2
Ilustracja ukazuje widok galerii zdjęć. Różnorodne fotografie ułożone są w czterech rzędach. W każdym rzędzie są po cztery zdjęcia. W lewym górnym rogu znajduje się pasek zadań, w którym można wyszukać konkretną kategorie zdjęć. W prawym górnym rogu znajduje się funkcja przełączania trybu z prezentacji na katalog.
Program ćwiczeniowy do projektowaniaDgZwxFEfpProgram ćwiczeniowy do projektowania służy do ćwiczeń z rozmieszczania w przestrzeni ogrodowej konkretnych obiektów małej architektury. Wybierz z menu obiekt, np. lampę ogrodową lub huśtawkę, oraz przestrzeń do zapełnienia, np. ogród, plac zabaw. Możesz wielokrotnie próbować zagospodarować daną przestrzeń, ustawiając w niej różne obiekty małej architektury. Wykonuj polecenia, korzystaj z podpowiedzi i rozwiązuj ćwiczenia zawarte w programie. Szczegółowa instrukcja na temat korzystania z programu ćwiczeniowego znajduje się bezpośrednio przy materiale.
Rh2ciSVw1iEGS
Zdjęcie przedstawia przykładowy widok programu ćwiczeniowy do projektowania. Ekran w głównej mierze składa się z białego pola. Na jego górze umieszczono ciemny pasek z pięcioma zakładkami. Każda z nich posiada nagłówek. Są to kolejno: projekt jeden, projekt dwa, projekt trzy, projekt cztery lub podsumowanie. Aktualnie wybrany został projekt pierwszy. Symbolizuje to podkreślenie nagłówka na pomarańczową kreską. Poniżej ciemnego paska umieszczony jest biały prostokąt z niebieskim obramowaniem. W środku znajduje się napis: polecenie. Kliknięcie ikony spowoduje wyświetlenie polecenia do wybranego projektu. Na środku białego pola umieszczony został zielony prostokąt. Jego pole dodatkowo podzielono za pomocą kratki składającej się z identycznych kwadratów ustawionych w dziesięciu kolumnach i pięciu rzędach. Szerokość pola opisana została jako pięć metrów. W lewym dolnym rogu pola ustawiono biały prostokąt. Podpisany został jako dach. Istnieje możliwość wstawienia innych elementów. Z lewej strony ekranu znajduje się pasek. Na nim umieszczono zakładki: mosty, zielone dachy, urządzenia zabawowe, oświetlenie. Każda zakładka posiada także symbol strzałki skierowanej w dół. Naciśnięcie jej spowoduje rozwinięcie danej zakładki i ukazanie znajdującej się w niej dostępnych elementów. Wybranie któregokolwiek z nich spowoduje dodanie go na zielone pole. Możliwe jest zbliżanie lub oddalanie aktualnie wyświetlanego pola z projektem. W tym celu należy kliknąć znajdującą się nad zielonym polem ikonę lupki. Jedna posiada w środku plus, natomiast druga minus. Na dole białego pola znajduje się szereg ikonek z dodatkowymi funkcjami. Ikona kółka z wykrzyknikiem pozwala na włączenie instrukcji. Ikona czapeczki pozwala na włączenie bazy wiedzy. Ikona dyskietki umożliwia zapisanie efektów pracy. Kona strzałki skierowanej w dół pozwala na pobranie listy kroków. Ikona aparatu umożliwia zrobienie zrzutu ekranu. Ikona dwóch strzałek tworzących okrąg pozwala na wymazanie dotychczasowych postępów i rozpoczęcie pracy od nowa.
Dokumentacja interaktywnaDRkyguzsaDokumentacja interaktywna pozwala zapoznać się ze sposobami poprawnego wypełnienia typowych dokumentów i formularzy, z którymi styka się w pracy architekt krajobrazu. Szczegółowa instrukcja na temat korzystania z dokumentacji interaktywnej znajduje się bezpośrednio przy materiale. Dokumentacja interaktywna zawiera podpowiedzi formalno‑prawne, ćwiczenia oraz informacje zwrotne. Aby odczytać podpowiedź, jak wypełnić dane pole, lub dodatkowe informacje, należy najechać kursorem na strzałkę. Natomiast rozwiązać ćwiczenie można po kliknięciu w obszar oznaczony czerwoną przerywaną linią. Poprawne rozwiązanie ćwiczeń umożliwia przejście do kolejnych sekcji danego dokumentu. Elementem ułatwiającym korzystanie z multimedium jest ścieżka dźwiękowa.
R1Yz809ZZsk6i
Zdjęcie przedstawia przykładowy widok dokumentacji interaktywnej. Po lewej stronie ekranu jest spis treści z podziałem dokumentów. Na środku widoczny jest wzór umowy wynajmu sprzętu.
Interaktywne materiały sprawdzająceDtkIFHfsfInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
R1aS6gg6RsFKW
Zdjęcie przedstawia przykładowy widok ogólny harmonii z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi. Jest to kolumna z dwudziestoma wierszami. Wewnątrz każdego z nich został umieszczony numer ćwiczenia wraz z nazwą działu, którego dotyczy. Po kliknięciu danego wiersza ukazuje się wybrane ćwiczenie. Na grafice znajduje się dwadzieścia ćwiczeń. Ćwiczenie pierwsze dotyczy gospodarczych urządzeń osiedlowych. Ćwiczenie drugie dotyczy obiektów małej architektury krajobrazu. Ćwiczenie trzecie dotyczy funkcji pergoli, płotów i drewnianych krat. Ćwiczenie czwarte dotyczy prawidłowego doboru obiektów małej architektury krajobrazu. Ćwiczenie piąte dotyczy kosztów pośrednich budowy altany. Ćwiczenie szóste dotyczy wykazów planowanych prac. Ćwiczenie siódme dotyczy kosztorysu nawierzchni trawiastej związanych z robocizną. Ćwiczenie ósme dotyczy kosztorysu nawierzchni trawiastej związanych z darnią. Ćwiczenie dziewiąte dotyczy kosztorysu nawierzchni gruntowej gliniastej. Ćwiczenie dziesiąte dotyczy kosztorysu płyt chodnikowych betonowych. Ćwiczenie jedenaste dotyczy kosztorysu pergoli. Ćwiczenie dwunaste dotyczy kosztorysu murku ogrodowego. Ćwiczenie trzynaste dotyczy kosztorysu obsadzenia stawu. Ćwiczenie czternaste dotyczy kosztorysu okładziny muru na słupach. Ćwiczenie piętnaste dotyczy kosztorysu usług ogrodniczych. Ćwiczenie szesnaste dotyczy budowy ogrodzenia. Ćwiczenie siedemnaste dotyczy budowy murku murowanego. Ćwiczenie osiemnaste dotyczy usług ogrodniczych. Ćwiczenie dziewiętnaste dotyczy roślin pnących. Ćwiczenie dwudzieste dotyczy dróg w ogrodzie przydomowym.
Widok ogólny harmonii z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
R1KHcbEACrBlp
Zdjęcie przedstawia przykładowe ćwiczenie jednokrotnego wyboru w harmonii. Na grafice znajduje się harmonia składająca się z pięciu wierszy. Wewnątrz każdego z nich został umieszczony numer ćwiczenia wraz z nazwą działu, którego dotyczy. Wiersz z ćwiczeniem pierwszym jest rozwinięty. Z boku dodatkowo posiada ikonkę w kształcie zielonego sześciokąta. Oznacza ona poziom trudności – w tym wypadku jest to łatwe ćwiczenie. Pod wierszem znajduje się szerokie okienko. W nim zawiera się ćwiczenie jednokrotnego wyboru. Składa się z polecenia, pod którym usytuowane są możliwe do zaznaczenia odpowiedzi. Jest ich cztery. Przy każdym znajduje się kółko z czarnym obramowaniem i białym wypełnieniem. Jego zaznaczenie oznacza wybranie danej odpowiedzi jako prawidłowej. Na samym dole umieszczony jest prostokąt z czarnym obramowaniem i białym wypełnieniem. Wewnątrz niego znajduje się napis: Sprawdź. Jego wciśnięcie spowoduje automatyczne sprawdzenie ćwiczenia. Pod przyciskiem umieszczony został natomiast napis: Pokaż odpowiedź. Jego kliknięcie wyświetli prawidłową odpowiedź w danym ćwiczeniu. Dodatkowo z boku znajduje się ikonka gumki. Jej wciśnięcie spowoduje wymazanie dotychczasowo zaznaczonych odpowiedzi.
Przykładowe ćwiczenie jednokrotnego wyboru w harmonii
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rozwiązanie zadania wymaga kliknięcia wybranej opcji, przeciągnięcia odpowiednich elementów lub wpisania odpowiedzi. Polecenie zawsze określa czynność, jaką należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownikowi zostanie wskazany materiał multimedialny, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki, jego kliknięcie czyści odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie poprawnego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.
Rh8nO2PlFTxiJ
Grafika przedstawia trzy kolorowe sześciokąty informujące o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.
Widok ikon obrazujących poziom trudności ćwiczenia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
SłownikDHSPlaefISłownik ma strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie, oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.
W górnej części słownika znajdują się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć dane pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
R1VX6W6NbUZBG
Przykładowa ilustracja przedstawia fragment słownika z częścią umożliwiającą filtrowanie pojęć. Na samej górze umieszczona jest instrukcja korzystania ze słownika. Zawarta jest w niej następująca informacja: „Słownik zawiera pojęcia ułożone w kolejności alfabetycznej. Pojęcia zawierają odnośniki do elementów składowych e‑materiału, w których zostały zastosowane. Za pomocą wyszukiwarki „Filtruj pojęcie” można wyszukać odpowiednie pojęcie w słowniku”. Pod instrukcją korzystania ze słownika umieszczone zostało pole w kształcie prostokąta. Wewnątrz znajduje się napis: filtruj pojęcie oraz umieszczony z boku przycisk w kształcie krzyżyka. Na samym dole znajduje się pierwsze pojęcie ze słownika. Dotyczy ono altany.
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przewodnik dla nauczycielaD24Y5OTMQPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na pięć części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia, szczegółowo wylicza kwalifikacje, do których rozwijania e‑materiał został przeznaczony. Druga część omawia strukturę e‑materiału, wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta część to wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach i poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Przewodnik dla uczącego sięD10whcJdlPrzewodnik dla uczącego się składa się z pięciu części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele uczącego się, druga zaś charakteryzuje strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta zawiera informacje o tym, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Ostatnia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Netografia i bibliografiaDSkpLSuunNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do internetu. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowalniać ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zaleca się sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px