E-materiały do kształcenia zawodowego

Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych

MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych - Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Instrukcja użytkowania

4

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑zasobu, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

2

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R9PcLXiELJ8nF
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

RiRBtkCgVbg5b
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wprowadzenie

Wprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą dwa filmy edukacyjne, plansza interaktywna, atlas interaktywny, wycieczka wirtualna i gra edukacyjna.

Filmy edukacyjne

Filmy edukacyjne - prezentują budowę i kontrolę stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów ciężarowych oraz kontrolę stanu technicznego układów hamulcowych pojazdów osobowych.

Ekrany filmów wyglądają jak na zdjęciach poniżej:

R1SRJ3hP9dL9N
Przykładowy ekran filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1DuXpUFm70P0
Przykładowy ekran filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

R1YsOsw64y9eY
Ikona włączenia odtwarzania audio
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

R17tGRXS5C4ec
Ikona zatrzymania odtwarzania audio
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

R11qYncCuxgGL
Pasek zmiany głośności dźwięku w audio
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

R6OA9BoNSoNwE
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

Rf85uJULuKu4Q
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

RPFtZKLYVpx5c
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

RtRCXzLUHb7UF
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

RltJUDFoSaQOy
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

RWW13bnA2E5du
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Atlas interaktywny

Atlas interaktywny składa się z trzech zakładek, w których opisana jest budowa i przykładowe uszkodzenia układów hamulcowych pojazdów osobowych i ciężarowych.

RtvyYsiDPmqNr
Wygląd zakładek w atlasie interaktywnym
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1cMlvVMkQOQg
Przykładowy widok rozwiniętej zakładki w atlasie interaktywnym
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ponadto, po kliknięciu na wybrany znacznik atlas interaktywny daje możliwość odtworzenia ścieżki audio.

RXk2z54gcocqf
Widok odtwarzacza audio
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Plansza interaktywna

Plansza interaktywna przedstawia urządzenia i narzędzia do badania układu hamulcowego. Na grafice, pod każdą kategorią, umieszczone są znaczniki do kliknięcia.

R12fY9b2ZScF3
Widok planszy interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na znacznik na planszy wyświetlają się dodatkowe informacje wraz ze ścieżką dźwiękową.

RKADCmCw4vnsl
Przykładowy widok z rozwiniętymi informacjami
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na schemacie. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.

Pod nazwą narzędzi i urządzeń znajduje się ścieżka dźwiękowa oraz wideo. Aby je odtworzyć, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w prawym górnym rogu:

RxVgpfB9QeHJC
Ikona włączenia odtwarzania ścieżki dźwiękowej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać ścieżkę lub wideo, należy go kliknąć.

R13v9gxmGrQlD
Ikona zatrzymania odtwarzania ścieżki dźwiękowej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wirtualna wycieczka

Wycieczka wirtualna Stacja kontroli pojazdówDs6Y97NqjWycieczka wirtualna Stacja kontroli pojazdów prezentuje typową stację diagnostyczną wraz z czynnościami, które się tam wykonuje. Aby uruchomić wycieczkę należy kliknąć poniższy przycisk.

RlCGp0oIsWPnT
Ekran początkowy wycieczki wirtualnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Szczegółowa instrukcja znajduje się nad multimedium.

Gra edukacyjna

Gra edukacyjna Typowe usterki i dokonywanie diagnostyki stanu technicznego układów hamulcowychD9hn6RCohGra edukacyjna Typowe usterki i dokonywanie diagnostyki stanu technicznego układów hamulcowych umożliwia przyswojenie wiadomości na temat działań związanych z kontrolą stanu technicznego układu hamulcowego.

Poniżej znajduje się ekran startowy gry. Po kliknięciu przycisku WŁĄCZ TRYB PEŁNOEKRANOWY wyświetli się instrukcja. Żeby rozpocząć grę, należy kliknąć przycisk ROZPOCZNIJ GRĘ.

R6A0bBch44A3z
Ekran startowy gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Szczegółowa instrukcja znajduje się nad multimedium.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

RvarXA6kYrJw5
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RUN7kQO6aclJ9
Widok przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub jej wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.

R1IJPkifY8yWQ
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne. 

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz za pomocą wyszukiwarki pojęć.

RqJkCIJCG4bJn
Wyszukiwarka pojęć znajdujących się w słowniku
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

Rw5MCl4ALPTcZ
Przykładowy wygląd pojęcia w słowniku
Źródło: Englishsquare, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑zasobie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści