E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.
WprowadzenieDlaYqArVVWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
Film instruktażowyDmGjfdz3Film instruktażowy prezentuje stosowanie Międzynarodowego Prawa Drogi Morskiej.
Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej:
RizI3SRvwTLls
Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
Rew4dzRQPjQvf
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.
R1JqTMKylGNie
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
R1XIfDjJYG002
Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.
R1OYDIkHnVnCC
Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.
Rw8ydXZ1Dq7xI
Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.
R1OYDIkHnVnCC
Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.
Rw8ydXZ1Dq7xI
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
R1PlCaw1whLAY
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
Rm2tyDQuB0mvx
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
R16MF7pDqfUvN
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze wyjście z niego.
Pierwsza infografikaDSsW6tzkDinfografika ukazuje stosowanie przepisów COLREG. Druga infografikaD13J7mqB1infografika służy do nauki świateł, znaków nawigacyjnych, sygnałów oraz prawideł.
Każda z infografik zawiera znaczniki oznaczone cyframi.
RhMl6PfWq8GUJ
Po kliknięciu znacznika wyświetlą się opisy do danych pojęć oraz odtwarzacz audio, który pozwala na odsłuchanie opisów.
RitVmWhS2zitM
Opisy znajdują się po prawej stronie infografiki. Można je przeglądać, przesuwając suwak widniejący po ich prawej stronie lub za pomocą scrolla myszki. Jeśli w opisach znajdują się grafiki lub zdjęcia, to kliknięcie na nie spowoduje wyświetlenie ich na pełnym ekranie. Wtedy też możliwe jest przybliżenie danej grafiki lub zdjęcia.
Po kliknięciu na znacznik dowolnego opisu w górnym lewym rogu infografiki wyświetlą się pozostałe, oznaczone cyframi. Dzięki nim w prosty sposób można przejść do innych opisów. Przed znacznikami z cyframi, w górnym lewym rogu infografiki, znajduje się poniższa ikona:
R1MZAGVWF4r4a
Umożliwia ona ukrycie punktów ze znacznikami lub ich wyświetlenie, gdy są wyłączone.
Pod infografiką dotyczącą świateł, znaków, sygnałów i prawideł znajdują się odtwarzacze audio z sygnałami dźwiękowymi. Każdy dźwięk jest podpisany pod odtwarzaczem.
SymulatorDxh3tGKX6Symulator manewrowy przedstawia zachowanie się statków według przepisów COLREG oraz stosowanie się do znaków i świateł nawigacyjnych.
Ekran startowy symulatora zawiera krótkie polecenie, które można również odsłuchać poprzez kliknięcie na ikonkę głośnika, oraz przyciski „instrukcja” i „rozpocznij”.
RfhL8WUwYrue6
Po kliknięciu przycisku „instrukcja” wyświetli się ekran z opisem interfejsu symulatora. Instrukcja jest również dostępna w zakładce, która znajduje się poniżej symulatora.
R1MjrIEuT4qP6
Po kliknięciu przycisku „rozpocznij” wyświetli się spis prawideł. Można wybrać konkretne prawidło lub wylosować sytuację, klikając odpowiedni panel.
R1YqosaVG9o5Q
Poniżej przedstawiony jest ekran przykładowego zadania.
Rs5XtkuslOlRA
Symulator posiada dwa okna, na których przedstawiona jest sytuacja dotycząca poleceń, oraz interaktywne przyciski. W dolnym lewym rogu znajduje się plansza z poleceniem. Po kliknięciu odpowiednich przycisków, wymaganych w poleceniu, należy kliknąć przycisk sprawdź, aby dowiedzieć się, czy udzielona odpowiedź była prawidłowa, czy nieprawidłowa. Wyświetli się wtedy informacja zwrotna oraz zmienią się obrazy w obu oknach.
Jeśli zadanie dotyczy zmiany kierunku, należy wybrać go, klikając na strzałki oraz na manetkę. Przykład: statek ma płynąć do przodu, ale skręcić w prawo – wtedy należy kliknąć na strzałkę do przodu, strzałkę w prawo oraz na manetce kliknąć „do przodu”.
R8WXV7SHn2J4N
Jeśli zadanie dotyczy wyboru świateł, należy wybrać te o odpowiednim kolorze z panelu świateł. Wtedy na ekranie ze statkiem pojawią się włączone światła.
R10B1YuzuhX8O
Jeśli zadanie dotyczy włączenia odpowiednich dźwięków, należy kliknąć na panel z sygnałami dźwiękowymi w określonej kolejności.
W dolnym prawym rogu znajduje się przycisk „COLREG”.
Rr1cmERV6OFgo
Po kliknięciu na niego na planszy z poleceniem wyświetli się tekst Prawideł Międzynarodowego Prawa Drogi Morskiej, który stanowi pomoc przy rozwiązywaniu zadań. Aby wyłączyć widok COLREG, należy kliknąć przycisk „wróć” na górze panelu.
R1MkrXNrVH7sR
W dolnym lewym rogu znajduje się ikonka domu, która umożliwia powrót do ekranu startowego.
R178ROzC61LS4
W górnym prawym rogu znajduje się ikonka strzałki. Umożliwia ona wyczyszczenie zaznaczonych przycisków.
R127zQfpXTmrz
Pod ekranem symulatora również została zamieszczona instrukcja.
Interaktywne materiały sprawdzająceDsVHutF0BInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
RDYik2E8LaF7t
Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
R1QeVxTV0kM9l
Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.
R1JBlemflmI6m
Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.
RB6vTR1BntP0H
Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.
Słownik pojęćDKOM7us7hSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
Przewodnik dla nauczycielaDHojyX1stPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego sięDsvIrwnSCPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografiaDRlTwqr36Netografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.