E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.
WprowadzenieDlaYqArVVWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
R1R4PPFycjCEc
Grafika przedstawia dwa kafelki ze spisu treści. Są umiejscowione obok siebie. Mają prostokątny kształt. Górna część kafelka to szara grafika z symbolem danego multimedium. Dolna część to tytuł i nazwa multimedium. Kafelek z lewej przedstawia prostą grafikę ekranu odtwarzania filmu z narysowanym na nim kołem zębatym. Obrazek składa się tylko z niebieskich linii. Podpis tego multimedium brzmi: Stosowanie międzynarodowego prawa drogi morskiej, film instruktażowy. Drugi kafelek przedstawia trzy połączone ze sobą sześcioboki. Każdy sześciobok łączy się dwoma ścianami z dwoma kolejnymi. Od ścian niepołączonych z pozostałymi sześciobokami odchodzą krótkie poziome kreski, na których zakończeniach znajdują się małe kółka. Podpis multimedium brzmi: Stosowanie przepisów COLREG, infografika.
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film instruktażowyDmGjfdz3Film instruktażowy prezentuje stosowanie Międzynarodowego Prawa Drogi Morskiej.
Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej:
RizI3SRvwTLls
Zdjęcie przedstawia wygląd ekranu odtwarzania filmu. Ekran jest czarny. W jego dolnej części znajdują się ikony z różnymi opcjami. W dolnym lewym rogu widać ikonę trójkąta w kółku. Jest to ikona włączania odtwarzania filmu. Kolejna ikona znajduje się dopiero w połowie ekranu dolnego paska. Jest to ikona megafonu. Obok niej widać niebieski pasek, który oznacza poziom głośności. Obok znajduje się ikona człowieka, od którego głowy odchodzą dwie fale. Umożliwia ona włączanie alternatywnej ścieżki dźwiękowej. Dalej znajduje się mały biały prostokąt z czarnymi paskami w jego dolnej części. Pozwala ona na włączenie napisów. Kolejna ikona to napis auto, która umożliwia wybranie jakości filmu. Obok niej widać ikonę jedynki z iksem. Po kliknięciu na nią można wybrać szybkość odtwarzania filmu. Ostatnia ikona to kreski tworzące kwadrat. Kreski te tworzą jedynie krawędzie kwadratu. Jest to opcja włączania trybu pełnoekranowego.
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
Rew4dzRQPjQvf
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia odtwarzania filmu. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta wskazuje w prawo. Oba kształty są białe. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.
R1JqTMKylGNie
Zdjęcie przedstawia ikonę zatrzymania odtwarzania filmu. Są to dwie pionowe kreski wpisane w okrąg. Ikona ma biały kolor. Tło zdjęcia jest niebieskie.
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
R1XIfDjJYG002
Zdjęcie przedstawia pasek zmiany głośności dźwięku w filmie. Składa się on z ikony megafonu skierowanego w prawo, od którego odchodzą dwie półokrągłe linie symbolizujące fale dźwiękowe. Po prawej stronie megafonu znajduje się niebieski pasek, który umożliwia zmianę poziomu głośności.
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.
R1OYDIkHnVnCC
Grafika przedstawia ikonkę głowy i górnej części tułowia człowieka. Obok niej widać dwie kreski symbolizujące falę dźwiękową odchodzącą od głowy postaci.
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.
Rw8ydXZ1Dq7xI
Grafika przedstawia ikonkę sylwetki człowieka. Rozkłada ona ramiona szeroko na boki.
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.
R1OYDIkHnVnCC
Grafika przedstawia ikonkę głowy i górnej części tułowia człowieka. Obok niej widać dwie kreski symbolizujące falę dźwiękową odchodzącą od głowy postaci.
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.
Rw8ydXZ1Dq7xI
Grafika przedstawia ikonkę sylwetki człowieka. Rozkłada ona ramiona szeroko na boki.
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
R1PlCaw1whLAY
Zdjęcie przedstawia ikonę włączania i wyłączania napisów w filmie wraz z rozwiniętymi opcjami. Ikona napisów to biały prostokąt z kropkami i kreskami w jego dolnej części, które mają symbolizować napisy. Ikona napisów jest kliknięta, można to stwierdzić po bardziej białym kolorze niż znajdujące się obok inne ikony, które są szare. Nad ikonami widać szary panel zatytułowany napisy. Pod nim są dwie opcje: napisy oraz wyłączone. Klikniętą opcją są wyłączone. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze napisu. Obok ikony napisów widać jeszcze trzy inne ikony. Są to auto, 1x oraz kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
Rm2tyDQuB0mvx
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany jakości filmu. Ikona to biały napis auto. Po kliknięciu na nią wyświetla się powyżej panel zatytułowany jakość. Na zdjęciu widać trzy opcje do wyboru: auto, tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok ikony auto widać dwie inne ikony, czyli 1x oraz kwadrat włączania trybu pełnoekranowego.
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
R16MF7pDqfUvN
Zdjęcie przedstawia ikonę oraz panel zmiany prędkości odtwarzania filmu. Ikona składa się z jedynki i małego iksa. Nad ikoną wyświetlony jest panel zatytułowany prędkość i zawierający różne opcje prędkości do wyboru. Opcje od góry to: po klatce, dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, normalna, jeden i dwadzieścia pięć setnych, jeden i pięć dziesiątych, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Zaznaczoną opcją jest prędkość normalna. Można to stwierdzić po niebieskim kolorze tego napisu. Obok ikony zmiany prędkości widać po lewej stronie ikonę auto, a po prawej kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze wyjście z niego.
R1IkZ5M0VwkZS
Zdjęcie przedstawia ikonę włączenia trybu pełnoekranowego filmu. Składa się ona z czterech kątów prostych, które tworzą kształt kwadratu. Ikona jest biała, a tło zdjęcia czarne.
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pierwsza infografikaDSsW6tzkDinfografika ukazuje stosowanie przepisów COLREG. Druga infografikaD13J7mqB1infografika służy do nauki świateł, znaków nawigacyjnych, sygnałów oraz prawideł.
Każda z infografik zawiera znaczniki oznaczone cyframi.
RhMl6PfWq8GUJ
Zdjęcie przedstawia przykładowy wygląd grafiki interaktywnej, która znajduje się w tym e‑materiale. Grafika dotyczy przepisów COLREG. Zawarte są na niej tytuły prawideł części A i części B przepisów. Przy każdej nazwie prawidła widnieje okrągły biały znacznik z czarną cyfrą w środku.
Przykładowy wygląd grafiki interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu znacznika wyświetlą się opisy do danych pojęć oraz odtwarzacz audio, który pozwala na odsłuchanie opisów.
RitVmWhS2zitM
Zdjęcie przedstawia wyświetlony jeden z opisów zawartych na grafice interaktywnej. Grafika główna jest nieco przybliżona. Po jej prawej stronie widać biały panel z tekstem. W górnym lewym rogu grafiki interaktywnej widać numery wszystkich znaczników obok siebie. Jest ich dziewiętnaście. Pierwszy znacznik nie posiada numeru. Przedstawia symbol przekreślonego oka.
Przykładowe wyświetlanie opisów umieszczonych pod znacznikami na grafice interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Opisy znajdują się po prawej stronie infografiki. Można je przeglądać, przesuwając suwak widniejący po ich prawej stronie lub za pomocą scrolla myszki. Jeśli w opisach znajdują się grafiki lub zdjęcia, to kliknięcie na nie spowoduje wyświetlenie ich na pełnym ekranie. Wtedy też możliwe jest przybliżenie danej grafiki lub zdjęcia.
Po kliknięciu na znacznik dowolnego opisu w górnym lewym rogu infografiki wyświetlą się pozostałe, oznaczone cyframi. Dzięki nim w prosty sposób można przejść do innych opisów. Przed znacznikami z cyframi, w górnym lewym rogu infografiki, znajduje się poniższa ikona:
R1MZAGVWF4r4a
Zdjęcie przedstawia wygląd znacznika, umożliwiająca włączanie i wyłączanie widoku innych znaczników. Jest to symbol przekreślonego oka.
Ikona ukrywająca widok znaczników
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Umożliwia ona ukrycie punktów ze znacznikami lub ich wyświetlenie, gdy są wyłączone.
Pod infografiką dotyczącą świateł, znaków, sygnałów i prawideł znajdują się odtwarzacze audio z sygnałami dźwiękowymi. Każdy dźwięk jest podpisany pod odtwarzaczem.
R7HASkpiPcSQO
Grafika przedstawia wygląd odtwarzaczy audio z sygnałami dźwiękowymi. Odtwarzacz ma kształt prostokąta. Z lewej strony znajduje się trójkątna ikona włączania odtwarzania. Obok niej znajduje się czas trwania nagrania. Po prawej stronie znajduje się pasek ustawiania głośności.
Odtwarzacze audio z sygnałami dźwiękowymi
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
SymulatorDxh3tGKX6Symulator manewrowy przedstawia zachowanie się statków według przepisów COLREG oraz stosowanie się do znaków i świateł nawigacyjnych.
Ekran startowy symulatora zawiera krótkie polecenie, które można również odsłuchać poprzez kliknięcie na ikonkę głośnika, oraz przyciski „instrukcja” i „rozpocznij”.
RfhL8WUwYrue6
Grafika przedstawia ekran startowy symulatora. Po lewej stronie znajduje się tekst: Symulator manewrowy. Przećwicz swoją znajomość przepisów COLREG oraz znaków i świateł nawigacyjnych. Na ekranie będą wyświetlać się określone sytuacje. Zareaguj w odpowiedni sposób, klikając na przyciski znajdujące się na konsoli. Pamiętaj, żeby najpierw wybierać kierunek płynięcia, a następnie manetką zapoczątkować ruch. Wskazówka: Jeśli chcesz płynąć do przodu, ale zmienić kierunek w prawo lub lewo, kliknij dwie strzałki naraz. Przy tytule multimedium, czyli przy tekście „symulator manewrowy” znajduje się ikonka głośnika, która umożliwia odsłuchanie tekstu z planszy. Po prawej stronie ekranu znajduje się niebieski przycisk z napisem rozpocznij, a nad nim przycisk z napisem instrukcja.
Ekran startowy symulatora manewrowego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu przycisku „instrukcja” wyświetli się ekran z opisem interfejsu symulatora. Instrukcja jest również dostępna w zakładce, która znajduje się poniżej symulatora.
R1MjrIEuT4qP6
Grafika przedstawia interfejs symulatora z opisami.
Ekran główny: Wyświetla obraz sytuacji.
Ekran radaru: Odzwierciedla obraz sytuacji.
Strzałka wstecz: Umożliwia wyczyszczenie zaznaczonych odpowiedzi.
Manetka: Jeśli zadanie dotyczy zmiany kierunku, należy wybrać go, klikając na strzałki oraz na manetkę. Przykład: statek ma płynąć do przodu, ale skręcić w prawo – wtedy należy kliknąć na strzałkę do przodu, strzałkę w prawo oraz na manetce kliknąć „do przodu”.
Przycisk COLREG: Wyświetla na planszy z poleceniem treść Międzynarodowych Przepisów o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu. Stanowią one wskazówkę, co należy zrobić w danej sytuacji.
Strzałki: Jeśli zadanie dotyczy zmiany kierunku, należy wybrać go, klikając na strzałki oraz na manetkę. Przykład: statek ma płynąć do przodu, ale skręcić w prawo – wtedy należy kliknąć na strzałkę do przodu, strzałkę w prawo oraz na manetce kliknąć „do przodu”.
Światła trzysta sześćdziesiąt stopni: Umożliwiają włączenie świateł o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni. Każde światło posiada trzy warianty kolorystyczne (białe, zielone i czerwone). Aby wybrać konkretne światło, należy kliknąć na kółko o odpowiednim kolorze.
Światła nawigacyjne: Umożliwiają włączenie określonych świateł. Każde światło posiada osobny przycisk. Obok światła masztowego znajdują się trzy kółka, umożliwiają one włączenie jednego, dwóch lub trzech świateł tego rodzaju.
Sygnały dźwiękowe: Umożliwiają nadanie sygnału dźwiękowego. Kółko oznacza sygnał krótki, a kreska sygnał długi.
Przycisk domu: Pozwala na powrót do ekranu wyboru prawidła.
Plansza z poleceniem: Wyświetla tekst opisujący sytuację. Zawiera przycisk „sprawdź”, po kliknięciu którego wyświetli się informacja zwrotna.
Instrukcja do interfejsu symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu przycisku „rozpocznij” wyświetli się spis prawideł. Można wybrać konkretne prawidło lub wylosować sytuację, klikając odpowiedni panel.
R1YqosaVG9o5Q
Grafika przedstawia wygląd ekranu, na którym można wybrać prawidło. Prawidła są umieszczone w trzech kolumnach po siedem wierszy. Na samym dole znajduje się przycisk „wylosuj sytuację”.
Wygląd ekranu wyboru prawidła
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Poniżej przedstawiony jest ekran przykładowego zadania.
Rs5XtkuslOlRA
Grafika przedstawia ekran zadania symulatora. Posiada on dwa okna, na których przedstawiona jest sytuacja dotycząca poleceń, oraz interaktywne przyciski. Przyciski od góry to sygnały dźwiękowe, sygnały świetlne, które dzielą się na światło masztowe, światło burtowe lewe, światło burtowe prawe, światło rufowe, światło holowania, światła trzysta sześćdziesiąt stopni jeden, które dzielą się na trzy. Każde z tych świateł może być białe, zielone lub czerwone. Obok świateł znajdują się strzałki wskazujące cztery kierunki świata. Służą one do wyboru kierunku płynięcia. Obok strzałek znajduje się manetka z napisami do przodu, stop, do tyłu. W dolnym lewym rogu znajduje się plansza z poleceniem. W dolnym prawym rogu znajduje się przycisk „COLREG”. W dolnym lewym rogu znajduje się ikonka domu, która umożliwia powrót do ekranu startowego, a w górnym prawym rogu strzałka wstecz, która czyści zaznaczone odpowiedzi.
Ekran zadania w symulatorze
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Symulator posiada dwa okna, na których przedstawiona jest sytuacja dotycząca poleceń, oraz interaktywne przyciski. W dolnym lewym rogu znajduje się plansza z poleceniem. Po kliknięciu odpowiednich przycisków, wymaganych w poleceniu, należy kliknąć przycisk sprawdź, aby dowiedzieć się, czy udzielona odpowiedź była prawidłowa, czy nieprawidłowa. Wyświetli się wtedy informacja zwrotna oraz zmienią się obrazy w obu oknach.
Jeśli zadanie dotyczy zmiany kierunku, należy wybrać go, klikając na strzałki oraz na manetkę. Przykład: statek ma płynąć do przodu, ale skręcić w prawo – wtedy należy kliknąć na strzałkę do przodu, strzałkę w prawo oraz na manetce kliknąć „do przodu”.
R8WXV7SHn2J4N
Grafika przedstawia cztery strzałki, które umożliwiają wybór kierunku w symulatorze oraz uproszczoną manetkę, czyli panel z trzema przyciskami (do przodu, stop, do tyłu), obok których widać drążek. W prawdziwej manetce drążek wychyla się w przód lub w tył, aby nadać kierunek statkowi. W symulatorze zostało to uproszczone i wystarczy kliknąć na przycisk oznaczony jako do przodu, stop lub do tyłu. Na grafice widać kliknięte strzałki do przodu i w prawo oraz przycisk "do przodu". W dolnym prawym rogu grafiki widać okrągły przycisk kolreg. Kliknięcie na niego umożliwia wyświetlenie przepisów kolreg na ekranie.
Widok klikniętych przycisków
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Jeśli zadanie dotyczy wyboru świateł, należy wybrać te o odpowiednim kolorze z panelu świateł. Wtedy na ekranie ze statkiem pojawią się włączone światła.
R10B1YuzuhX8O
Na grafice widoczny jest statek. Na maszcie ma on włączone trzy białe światła masztowe oraz trzy światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni w kolorach czerwonym i zielonym. Na lewej burcie widać czerwone światło, a na prawej zielone. Na rufie włączone jest żółte światło holowania i poniżej białe światło rufowe.
Widok okna z widocznym statkiem z włączonymi wszystkimi światłami
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Jeśli zadanie dotyczy włączenia odpowiednich dźwięków, należy kliknąć na panel z sygnałami dźwiękowymi w określonej kolejności.
W dolnym prawym rogu znajduje się przycisk „COLREG”.
Rr1cmERV6OFgo
Na obrazku widoczna jest okrągła ikonka z napisem COLREG w środku.
Wygląd przycisku wyświetlającego przepisy COLREG
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na niego na planszy z poleceniem wyświetli się tekst Prawideł Międzynarodowego Prawa Drogi Morskiej, który stanowi pomoc przy rozwiązywaniu zadań. Aby wyłączyć widok COLREG, należy kliknąć przycisk „wróć” na górze panelu.
R1MkrXNrVH7sR
Grafika przedstawia tekst prawideł. Nad nim znajduje się przycisk wróć.
Plansza z tekstem przepisów COLREG
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W dolnym lewym rogu znajduje się ikonka domu, która umożliwia powrót do ekranu startowego.
R178ROzC61LS4
Grafika przedstawia okrągłą ikonkę, w której znajduje się obrazek domku.
Wygląd przycisku umożliwiającego powrót do ekranu wyboru prawideł
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W górnym prawym rogu znajduje się ikonka strzałki. Umożliwia ona wyczyszczenie zaznaczonych przycisków.
R127zQfpXTmrz
Grafika przedstawia okrągłą ikonkę, w której środku widać strzałkę skierowaną w lewo.
Interaktywne materiały sprawdzająceDsVHutF0BInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
RDYik2E8LaF7t
Zdjęcie przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Składają się one z prostokątnych paneli umieszczonych jeden pod drugim. Każdy panel posiada numer oraz tytuł, który nawiązuje do zawartego w nim zadania.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
R1QeVxTV0kM9l
Zdjęcie przedstawia otwartą zakładkę z przykładowym zadaniem. Pod nazwą zakładki znajduje się polecenie. Pod poleceniem widać treść zadania z odpowiedziami do wyboru. Po prawej stronie polecenia widać żółty sześciokąt. Poniżej zadania, po prawej stronie panelu znajduje się ikona sprawdź. Po jej lewej stronie widać symbol gumki. Poniżej przycisku sprawdź znajduje się napis pokaż odpowiedź.
Przykładowy widok zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.
R1JBlemflmI6m
Zdjęcie przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widać trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy z lewej jest zielony. Środek zielonej ikonki jest biały z jednym fragmentem zielonym. Fragment jest trójkątny i jego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka jest żółta. Jej jedna połowa jest biała, a druga żółta. Trzecia ikona jest czerwona. Cały jej środek jest czerwony.
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.
RB6vTR1BntP0H
Grafika przedstawia przykładowy wygląd panelu testu. Składa się on z tytułu testu, informacji o liczbie pytań, czasie, w którym należy rozwiązać test, oraz o ostatnim uzyskanym wyniku. Poniżej widać przycisk Uruchom.
Wygląd przykładowego panelu testu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.
RiDb0cXlFFa2n
Grafika przedstawia przykładowe zadanie testowe. Ponad poleceniem widać numer pytania, czas, który pozostał na wypełnianie testu, oraz ostatni uzyskany wynik. Pod poleceniem znajdują się możliwe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu panelu z zadaniem znajdują się dwa przyciski. Są to Sprawdź oraz Dalej.
Wygląd przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęćDKOM7us7hSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
Przewodnik dla nauczycielaDHojyX1stPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego sięDsvIrwnSCPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografiaDRlTwqr36Netografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.