E-materiały do kształcenia zawodowego

Profilaktyka i usuwanie zagrożeń wybuchem pyłu węglowego w podziemnych zakładach górniczych

Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż – Technik górnictwa podziemnego

bg‑gold

Instrukcja użytkowania

4

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Wprowadzenie

Wprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą dwa filmy edukacyjne oraz gra wcielanie się w rolę.

Film edukacyjny

Filmy edukacyjne prezentują zagadnienia związane w wybuchem pyłu weglowego. Pierwszy z nich dotyczy profilaktyki i usuwaniae zagrożeń wybuchem pyłu węglowego w podziemnych zakładach górniczych. Omawia zasady sprzyjające zachowaniu bezpieczeństwa w kopalni oraz prezentuje tzw. cztery linie obrony, dzięki którym można zminimalizować zagrożenie wybuchem pyłu węglowego. Ponadto przedstawia klasy zagrożenia wybuchem pyłu węglowego.

Ekran filmu wygląda jak na poniższym zdjęciu:

RfFMyZjOR7ApE
Przykładowy ekran filmu
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pierwszy film edukacyjny pokazuje zasady profilaktyki w przypadku zagrożenia wybuchem pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym oraz sposoby ograniczania zasięgu w momencie jego zaistnienia.

Drugi film edukacyjny przedstawia inicjację i przebieg wybuchu pyłu węglowego w podziemnym zakładzie górniczym.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonkę trójkąta znajdującą się w dolnym lewym rogu:

RJvXgmKGYox01
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

RbpIzsCKHHIyP
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić wymaganą głośność. By całkowicie wyłączyć dźwięk, należy kliknąć symbol głośnika.

R1F3fHTT1z0FP
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

RQH9l4BWkr6wA
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie ikonki spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RKjHXEfR34sbb
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu w niego pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

RFyOra8xdGJ4x
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

RaF271g0Sepp0
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

RFqf8bMwIYroO
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1FwiURi8cpNJ
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gra wcielanie się w rolę

Gra wcielanie się w rolę pozwala uczestnikom gry wcielić się w role pracowników wykonujących zabudowę zapór przeciwwybuchowych, które zabezpieczają wyrobiska przed rozprzestrzenianiem wybuchu pyłu węglowego oraz wykonujących zadania związane z profilaktyką przeciwwybuchową.

Poniżej przedstawiony jest ekran do uruchamiania gry. Gra działa w trybie pełnoekranowym.

RL6vljk3C29AA
Przykładowy ekran gry edukacyjnej
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Szczegółowa instrukcja użytkowania znajduje się w panelu w zakładce nad ekranem  gry edukacyjnej „Profilaktyka zabezpieczania wyrobisk przed wybuchem pyłu węglowego oraz zapobieganie jego przenoszeniu”.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

R1b1nYWAZt3J61
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu danego tematu zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RMZSuB0j0xPod1
Widok przykładowego zadania
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki, która czyści zaznaczone odpowiedzi, dzięki czemu zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”, który umożliwia poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

RqlGxUEC44yAb
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: GroMar Sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.
Krzyżówka

Jeśli w interaktywnych materiałach sprawdzających występuje krzyżówka, może się zdarzyć, że hasło składa się z więcej niż jednego słowa. W takim wypadku należy wpisać wyrazy w ciągu, bez stosowania spacji.

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz za pomocą wyszukiwarki pojęć.

R3NKCVEOszmDB
Wyszukiwarka pojęć znajdujących się w słowniku
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

R1dxbznu7l4Yo1
Widok pojęć w słowniku i linków przekierowujących do odpowiednich materiałów multimedialnych
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o kwalifikacjach, dla których materiał został przygotowany, a także o celach i efektach kształcenia, których realizację ma zapewnić. Posiada informację o strukturze e‑materiału, zawartości poszczególnych multimediów i powiązaniach między nimi oraz wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Zawarte są w nim również przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza nimi i podczas indywidualnej pracy z uczniem. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem.

Na początku przewodnika znajduje się spis treści, który ułatwia poruszanie się po stronie. Po kliknięciu na linka nastąpi przeniesienie do odpowiedniej częsci przewodnika.

R13zTraADz35R
Spis treści w przewodniku dla nauczyciela
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod poszczególnymi częsciami przewodnika znajdują się linki pozwalające na powrót do spisu treści.

R3yfCnGwA1Ybd
Link przekierowujący do spisu treści w przewodniku dla nauczyciela
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego składa się z dwóch części. Pierwsza przedstawia strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Ponadto zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Druga część, to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Na początku przewodnika znajduje się spis treści, który ułatwia poruszanie się po stronie. Po kliknięciu na linka nastąpi przeniesienie do odpowiedniej częsci przewodnika.

R15rbszpFpEnz
Spis treści w przewodniku dla uczącego się
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod poszczególnymi częsciami przewodnika znajdują się linki pozwalające na powrót do spisu treści.

RZHL5rj8bvwGS
Link przekierowujący do spisu treści w przewodniku dla uczącego się
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografia to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, które ubogacają i rozszerzają wiedzę zawartą w e‑materiale. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści