E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizacja czasu wolnego w gospodarstwie agroturystycznym

HGT.09. Prowadzenie działalności turystycznej na obszarach wiejskich - Technik turystyki na obszarach wiejskich 515205

Instukcja użytkowania

Spis treści

Spis treści

  1. Informacje ogólneInformacje ogólne

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. WprowadzenieWprowadzenie

  4. Materiały multimedialneMateriały multimedialne

  5. Obudowa dydaktycznaObudowa dydaktyczna

  6. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Każda strona e materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e materiału. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wprowadzenie

We wprowadzeniuD7zgdgRj9wprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą plansza interaktywna, program ćwiczeniowy.

Pod każdym multimedium znajduje się ćwiczenie lub ćwiczenia powiązane z tematem przedstawionym w danym multimedium. Dodatkowo pod każdym multimedium zostały umieszczone materiały powiązane.

Plansza interaktywna

Plansza interaktywna – Spędzanie wolnego czasu w gospodarstwie agroturystycznymD1bn8DOLrPlansza interaktywna – Spędzanie wolnego czasu w gospodarstwie agroturystycznym zawiera po lewej stronie aktywny spis treści z zawartością planszy. W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na planszy interaktywnej. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.

Plansza składa się z 7 elementów:

  1. Spędzanie wolnego czasu w gospodarstwie agroturystycznym

  2. Pomoc przy czynnościach gospodarskich i pracach polowych

  3. Wytwarzanie żywności z surowców wyprodukowanych w gospodarstwie agroturystycznym

  4. Wspólne przygotowywanie posiłków

  5. Poznawanie kultury ludowej, lokalnych prac chałupniczych i udział w odpustach

  6. Uprawianie aktywnych oraz biernych formy wypoczynku

  7. Terapie z udziałem zwierząt

RxtRZXN8t3cHJ
Widok ekranu planszy interaktywnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Plansza zawiera również interaktywne punkty, po kliknięciu których otwiera się panel z opisem i ścieżką audio danego elementu.

R1S5I7Nz5Orke
Widok ekranu planszy interaktywnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie – Projektowanie programu spędzania wolnego czasu w gospodarstwie agroturystycznymDxBDcrEwTProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie – Projektowanie programu spędzania wolnego czasu w gospodarstwie agroturystycznym umożliwia zaprojektowanie programu spędzania wolnego czasu w gospodarstwie agroturystycznym.

Szczegółowa instrukcja korzystania z programu ćwiczeniowego znajduje się pod materiałem multimedialnym.

R1KZk4xOYB2VO
Widok ekranu programu ćwiczeniowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDXB4QvdQHInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

R1YM1mJXeueUZ
Widok interaktywnych materiałów sprawdzających
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R1CIe1BcTqbum
Widok interaktywnych materiałów sprawdzających
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać.

Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja o tym, czy zadanie zostało poprawnie wykonane.

Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi.

Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania.

W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę.

Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.

R1ZlWpcaJ5LtV
Ikony poziomu trudności
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Istnieje możliwość wyboru ćwiczeń o oczekiwanym poziomie lub poziomach trudności. Funkcja „Pokaż ćwiczenia” pozwala decydować użytkownikowi, czy chce rozwiązywać zadania łatwe, średnie ,trudne czy też ich kombinacje. Domyślnie wyświetlane są ćwiczenia ze wszystkich poziomów. Aby zrezygnować z wybranego stopnia trudności, należy kliknąć jego ikonę tak, aby stała się szara (nieaktywna). Ponowne kliknięcie spowoduje, że ikona będzie znów kolorowa i pojawią się zadania z danego poziomu. W ten sposób użytkownik decyduje o tym, na którym poziomie trudności chce rozwiązywać zadania.

Słownik pojęć dla e zasobu

Słownik pojęć dla e‑materiałuDQmr0Lu61Słownik pojęć dla e‑materiału umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka haseł. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. W słowniku znajdują się również aktywne linki kierujące do danego multimedium e‑materiału, pozwalającego lepiej zrozumieć dane pojęcie.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDhvwQCHEgPrzewodnik dla nauczyciela zawiera aktywny spis treści przedstawiający wykaz czterech części, po naciśnięciu na nie pokazuje się wybrana składowa przewodnika. Pierwsza przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Trzecia część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału. W przewodniku znajdują się aktywne linki kierujące do danego multimedium e‑materiału.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDMOxAcMd6Przewodnik dla uczącego się zawiera aktywny spis treści przedstawiający wykaz trzech części, po naciśnięciu na nie pokazuje się wybrana składowa przewodnika. Pierwsza przedstawia strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Druga część zawiera informacje, w jaki sposób uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów e‑materiału. Trzecia część to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału. W przewodniku znajdują się aktywne linki kierujące do danego multimedium e materiału.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaD3CWSYoZNNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literatury, z których korzystano podczas przygotowywania e‑materiału. Adresy internetowe pozwalają, po zaznaczeniu i skopiowaniu, przejść na daną stronę, a także zawierają datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści