Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
R1FCd6LULzIsm
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony. Na górze znajduje się napis: POPRZEDNIA STRONA. Pod napisem widoczna jest długa linia, a pod nią napis: netografia i bibliografia.
Przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
R4Jm6mVTYEJdS
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony. Na górze znajduje się napis: NASTĘPNA STRONA. Pod napisem widoczna jest długa linia, a pod nią napis: instrukcja użytkowania.
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
RNHFZiZA0OxOu
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium. na górze widnieje napis: Powiązane ćwiczenia.
Od góry znajdują się przyciski: ćwiczenie pierwsze. Zabezpieczenia. Poniżej ćwiczenie trzecie. Bramki logiczne. Poniżej: ćwiczenie piąte. Sprzęt kontrolno‑pomiarowy. Obok, od góry: ćwiczenie drugie. Przewody. niżej: ćwiczenie czwarte. BeHaPe elektryka.
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
RL5vcXMUxOUGC
Grafika przedstawia widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Od lewej. Czarna litera A ze strzałką w dół. Umożliwia pomniejszenie treści strony. Czarna litera A ze strzałką w górę. Umożliwia powiększenie treści strony. Czarna litera A w białym kwadracie. Umożliwia wyłączenie wysokiego kontrastu. Biała litera A w czarnym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: czarno‑biały. Czarna litera A w żółtym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: żółto‑czarny. Żółta litera A w czarnym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: czarno‑żółty. Oraz ikonka człowieka z wyprostowanymi rękami. Umożliwia przełączenie do trybu dostępności.
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Odpowiednio od lewej strony: zmniejsz rozmiar czcionki, zwiększ rozmiar czcionki, wyłącz tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑biały tryb wysokiego kontrastu, włącz żółto‑czarny tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑żółty tryb wysokiego kontrastu, przełącz tryb dostępności.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Wszystkie elementy e‑materiału, czyli tekst, opisy alternatywne, przyciski nawigacyjne i funkcyjne, elementy dokumentacji, linki i odnośniki można odczytać za pomocą czytnika ekranu. Funkcjonalność ta działa zarówno w trybie dostępności, jak i w standardowym widoku.
WprowadzenieD9fDLELCOWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
RLR488VqNvc47
Grafika przedstawia dwa kafelki ze spisu treści. Są umiejscowione obok siebie. Pierwszy od lewej: Zdjęcie okładkowe przedstawiające podłączanie przewodów instalacji elektrycznej poniżej napis. Modernizacja instalacji elektrycznych. Film edukacyjny. Drugi kafelek: zdjęcie okładkowe przedstawiające rozbudowaną instalację elektryczną. Poniżej tytuł: Modernizacja instalacji elektrycznych - instalacja nowego punktu świetlnego. Film instruktażowy (tutorial).
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą film edukacyjny, film instruktażowy oraz gra eduakcyjna.
Film edukacyjny i film instruktażowy
Film edukacyjnyDjAeWy7MfFilm edukacyjny ukazuje charakterystykę zawodu technik elektryk oraz związane z tym powinności, a także wymienia i opisuje elementy instalacji elektrycznych. Film instruktażowyDYfxISDknFilm instruktażowy przedstawia procedury związane z modernizacją już istniejącej intalacji elektrycznych o nowy obiekt świetlny.
Ekrany filmów wyglądają, jak na zdjęciu poniżej:
R1Rwq7LT0OgnY
Ilustracja przedstawia ekran startowy filmu. Na środku ekranu znajduje się prostokątna plansza z tytułem filmu: Modernizacja instalacji elektrycznych, niżej napis: E el e kropka zero pięć Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych - Technik elektryk 311303. W tle znajduje się zdjęcie startowe filmu - Instalacja elektryczna z wieloma włącznikami. Na dole znajduje się pasek odtwarzania. Na pasku znajdują się ikony z różnymi opcjami. W dolnym lewym rogu widać ikonę trójkąta w kółku. Jest to ikona włączania odtwarzania filmu. Kolejna ikona znajduje się dopiero w połowie ekranu dolnego paska. Jest to ikona megafonu. Obok niej widać niebieski pasek, który oznacza poziom głośności. Obok znajduje się ikona człowieka, od którego głowy odchodzą dwie fale. Umożliwia ona włączanie alternatywnej ścieżki dźwiękowej. Dalej znajduje się mały biały prostokąt z czarnymi paskami w jego dolnej części. Pozwala ona na włączenie napisów. Kolejna ikona to napis auto, która umożliwia wybranie jakości filmu. Obok niej widać ikonę jedynki z iksem. Po kliknięciu na nią można wybrać szybkość odtwarzania filmu. Ostatnia ikona to kreski tworzące kwadrat. Kreski te tworzą jedynie krawędzie kwadratu. Jest to opcja włączania trybu pełnoekranowego.
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
RE8OveZkhayTJ
Grafika przedstawia ikonę włączenia odtwarzania filmu. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta wskazuje w prawo. Oba kształty są białe. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona włączenia odtwarzania animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.
Rh1OUC2bb3RBu
Grafika przedstawia ikonę zatrzymania odtwarzania animacji. Są to dwie pionowe kreski wpisane w okrąg. Ikona ma jasnoszary kolor. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona zatrzymania odtwarzania animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
RdC0nJ2ZychNo
Grafika przedstawia widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza znajdujących się w dolnej części okna, w którym wyświetlany jest film. Widoczne są ikony: głośnika, uruchamiania audiodeskrypcji, uruchamiania napisów, zmiany jakości wyświetlanego materiału, szybkości jego odtwarzania oraz włączenia lub wyłączenia trybu pełnoekranowego.
Widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.
ReHYc7PMwNioO
Grafika przedstawia ikonę do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją. Jest to ikonka głowy i górnej części tułowia człowieka. Obok niej widać dwie kreski symbolizujące falę dźwiękową odchodzącą od głowy postaci.
Ikona do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.
RP2r2Y50VRYVF
Grafika przedstawia ikonę do wyłączenia trybu audiodeskrypcji. Jest to ikonka sylwetki człowieka. Rozkłada on ramiona szeroko na boki.
Ikona do wyłączenia trybu audiodeskrypcji
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
R1DtFPI1rltVq
Grafika przedstawia ikonę włączania i wyłączania napisów w filmie wraz z rozwiniętymi opcjami. Ikona napisów to biały prostokąt z kropkami i kreskami w jego dolnej części, które mają symbolizować napisy. Ikona napisów jest kliknięta, wskazuje na to jaśniejszy kolor niż kolor znajdujących się obok innych ikon, które są szare. Nad ikonami widać szary panel zatytułowany „Napisy". Pod nim są dwie opcje: napisy oraz wyłączone. Zaznaczoną opcją są wyłączone. Wskazuje na to niebieski kolor napisu. Obok ikony napisów widać jeszcze trzy inne ikony. Są to: auto, jeden iks oraz kwadrat umożliwiający włączenie trybu pełnoekranowego.
Panel włączania i wyłączania napisów w animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
RyoYbWSZBOGaf
Grafika przedstawia ikonę oraz panel zmiany jakości filmu. Ikona to biały napis auto. Po kliknięciu na nią powyżej wyświetla się panel zatytułowany jakość. Na zdjęciu widać trzy opcje do wyboru: auto, tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok ikony auto widać dwie inne ikony, czyli jeden iks oraz kwadrat włączania trybu pełnoekranowego.
Panel zmiany jakości animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
R3vYfCa3AUIt7
Grafika przedstawia ikonę oraz panel zmiany prędkości odtwarzania filmu. Ikona składa się z jedynki i małego iksa. Nad ikoną wyświetlony jest panel zatytułowany prędkość i zawierający różne opcje prędkości do wyboru. Opcje od góry to: po klatce, dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, normalna, jeden i dwadzieścia pięć setnych, jeden i pięć dziesiątych, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Zaznaczoną opcją jest prędkość normalna. Wskazuje na to niebieski kolor tego napisu. Obok ikony zmiany prędkości widać po lewej stronie ikonę auto, a po prawej kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel zmiany prędkości animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
R3lnulJxIA7lm
Grafika przedstawia ikonę włączenia trybu pełnoekranowego filmu. Składa się ona z czterech kątów prostych, które tworzą kształt kwadratu. Ikona jest biała, a tło zdjęcia czarne.
Ikona włączenia trybu pełnoekranowej animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Gra edukacyjna
Gra edukacyjnaDPBeD5CfIGra edukacyjna obrazuje instalację elektryczną i premiująca uczestnika za poszczególne elementy modernizacyjne instalacji elektrycznych. Gra posiada dwie postacie do wyboru. Jeden uczeń gra najpierw pierwszą postacią, a potem drugi drugą. Notują swoje wyniki po ukończeniu gry. W trakcie gry wymieniają się informacjami na temat tego, co ich zaskoczyło podczas rozgrywki.
RDC8Ymp68MCPb
Przykładowy widok gry edukacyjnej. Na środku znajduje się oliwkowe koło, w którym jest symbol ekranu. W środku ekranu umieszczone są skrzyżowane strzałki, które sygnalizują, że aby rozpocząć grę, należy przejść do trybu pełnoekranowego. Taka też wskazówka znajduje się, wraz z tytułem gry, pod kołem, a poniżej prostokąt z napisem "Włącz tryb pełnoekranowy", po którego kliknięciu uczeń rozpoczyna grę na pełnym ekranie.
Przykładowy widok okna startowego gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Poniżej znajduje się grafika przedstawiająca ekran rozpoczętej gry. Aby przejść do następnego etapu gry, należy pod daną rolą kliknąć prostokąt z napisem „Rozpocznij grę”.
RwagtflGfEyme
Grafika przedstawia widok pola gry. Na ekranie widać wstęp do gry. Niżej znajduje się przycisk z napisem: Rozpocznij grę. Na planszy widnieją również dwa małe zdjęcia w okrągłych ramkach: pierwsze przedstawia narzędzia między innymi śrubokręty, drugie: biegnące od instalacji kable.
Początkowy ekran gry
Uczeń w pierwszej kolejności wybiera jedną z dwóch roli – młodego elektryka lub elektryka fachowca. Aby przejść do następnego etapu gry, należy pod daną rolą kliknąć prostokąt z napisem „Rozpocznij”.
RGRlSkt1EoC3t
Grafika przedstawia następną planszę gry. Jest to plansza z wyborem postaci. Do wyboru są dwie opcje. Pierwsza: obrazek przedstawiający ciemnowłosego mężczyznę w białej koszuli. Poniżej opis: Instalator, poniżej napis: Nowa, niżej opis misji. Niżej przycisk z napisem: Rozpocznij. Druga opcja: obrazek przedstawiający jasnowłosego chłopaka w brązowej koszulce. Poniżej podpis: Użytkownik, niżej: nowa. Niżej opis misji. Pod opisem przycisk z napisem: Rozpocznij.
Ekran wyboru misji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
A następnie przechodzi do wyboru poziomu trudności. W tym wypadku jest on powiązany z daną rolą. Po dokonanym wyborze, uczeń przechodzi dalej, klikając znów w przycisk z napisem „Rozpocznij”.
RmQDhuQbr0eXU
Grafika przedstawia planszę z wyborem trudności gry. Na górze napis: Wybierz poziom trudności, poniżej znajduje się opis gry. Niżej znajduje się kilka grafik z kafelkami ułożonymi w półokręgu. Kafelków jest sześć, ilość kafelków pokolorowana jest w zależności od poziomu. Na dole, pod każdym poziomem znajduje się przycisk z napisem: Rozpocznij.
Okno wyboru poziomu gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Na wybranym przez siebie poziomie odpowiada na pytania. Tylko jedna odpowiedź jest poprawna. Po zaznaczeniu odpowiedzi, klika przycisk „Zatwierdź odpowiedź”. Uczeń dostaje informację zwrotną po każdym pytaniu.
RBeIvoKWS2xYK
Grafika przedstawia planszę z przykładowym pytaniem z gry edukacyjnej. Na górze znajduje się pytanie, poniżej ilustracja. Niżej wskazówka: Wybierz wszystkie poprawne odpowiedzi. Poniżej znajduje się pięć opcji odpowiedzi do zaznaczenia. Na dole przycisk z napisem: Zatwierdź odpowiedź.
Widok gry
Źródło: Akademia FiAkademia Finansów i Biznesu Vistulanansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Po każdej udzielonej odpowiedzi, uczeń otrzymuje informację zwrotną.
R1PyJhqMUOTWk
Grafika przedstawia negatywną odpowiedź zwrotną. Na ilustracji znajduje się kciuk skierowany w dół, tekst odpowiedzi oraz przycisk "spróbuj ponownie".
Informacja zwrotna dla ucznia, widoczna na ekranie
Źródło: Akademia FiAkademia Finansów i Biznesu Vistulanansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Na koniec uczeń otrzymuje wynik swojej gry – pozytywny bądź negatywny. Może zapisać wynik i przejść do wyboru innego poziomu lub może powtórzyć poziom i poprawić swój wynik.
RH4vYX0YK7IiX
Grafika przedstawia planszę z napisem: Gratulacje! Poniżej tekst: Świetna robota. Udało ci się przejść wszystkie etapy pierwszej misji. Twój pierwszy klient zaakceptował uwagi i możesz podjąć się zlecenia. Poniżej ramka z napisem: Twoje wyniki, Statusem wyniku oraz wynikiem poziomu. Niżej dwa przyciski: ciemnografitowy z napisem: Zapisz wynik oraz objaśnieniem obok, co wiąże się z wybraniem tej opcji oraz jasnoszary z napisem: powtórz poziom oraz objaśnieniem obok, co wiąże się z wybraniem tej opcji.
Ekran podsumowujący gry
Źródło: Akademia FiAkademia Finansów i Biznesu Vistulanansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Na samej górze, od lewej strony znajdują się informacje dla ucznia o postępach gry, otrzymanych punktach i odznakach, zaś po prawej stronie uczeń może kliknąć w „Pomoc” dotyczącą podpowiedzi w grze lub może wyjść z niej poprzez kliknięcie opcji „Zamknij grę”.
RD7mtQ0aWIqfU
Grafika przedstawia pasek z gry, są na nim ujęte informacje: postęp określony w procentach, punkty, odznaki, ikonka oka, tytuł gry, ikona wyłączania dźwięku, ikonka znaku zapytania z opisem: pomoc oraz ikonka wyłącznika z podpisem: zamknij grę.
Widok opcji gry oraz jej tytułu
Źródło: Akademia FiAkademia Finansów i Biznesu Vistulanansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
W jej skład wchodzą interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceD42fLAKoWInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
RD1HDQXGkVzpi
Zdjęcie przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Składają się one z prostokątnych paneli umieszczonych jeden pod drugim. Jest ich sześć. Każdy panel posiada numer oraz tytuł, który nawiązuje do zawartego w nim zadania.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
RwWOqk8XziGV0
Zdjęcie przedstawia widok listy zadań. Pierwsze zadanie ma rozwiniętą zakładkę, więc możemy zobaczyć jego treść. Pod nazwą zakładki znajduje się polecenie. Pod poleceniem widać treść zadania, ćwiczenie polega na uzupełnieniu ukazanej treści o brakujące jej części znajdujące się pod tekstem. Na dole planszy z rozwiniętym zadaniem widnieje przycisk: Sprawdź, a niżej opcja: Pokaż odpowiedź.
Przykładowy widok zadania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.
R16Xn1YnQDT8d
Grafika przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widoczne są trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy sześciokąt jest koloru zielonego z białym wnętrzem, którego jeden fragment jest zielony. Fragment ten ma formę trójkąta, którego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka ma żółty kolor. Jej połowa jest biała, a druga połowa jest żółta. Trzecia ikonka jest czerwona, przy czym cały jej środek jest pokryty czerwienią.
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęćD1AOQjHtbSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
RNgiHHRMgHkv7
Widok na górną część słownika. Widoczny panel z instrukcją, pole wyszukiwania haseł ze znakiem zamknięcia iks. Poniżej hasło i treść definicji.
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przewodnik dla nauczycielaDV0QIyacIPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego sięDr4IZTziBPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografiaDIfDXZhgVNetografia i bibliografia zawiera spis pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.