E-materiały do kształcenia zawodowego

Diagnostyka pojazdów motocyklowych

MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych - Mechanik motocyklowy 723107

bg‑orange

Instrukcja użytkowania

6

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

RRD8yWoIvAJU2
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

RFm6v35nn1eWw
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wprowadzenie

WprowadzenieDyku0EWHqWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie w odpowiednią ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą film instruktażowy (tutorial), gra „wcielanie się w rolę”, symulator edukacyjny, e‑book oraz dokumentacja interaktywna.

Film instruktażowy (tutorial)

Film instruktażowy (tutorial)DQMgbdOxLFilm instruktażowy (tutorial) przedstawia scenariusz diagnozowania silnika i układu napędowego motocykla.

Ekran filmu wygląda jak na grafice poniżej:

RKd8VumU700WR
Wygląd ekranu filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

RkTRmdnPXBOxs
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

RXES3xWt8hfOK
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić wymaganą głośność. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć symbol głośnika.

RVVZAUyjWWvET
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

R1ciC2DSU7jP5
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie jej spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RquOuk9USIQNp
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu go pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R2Mvee5NUYlFx
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

REs67pwM32uGX
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R1ISCpreHOvkv
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

RDbcjyLQP2kPJ
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gra „wcielanie się w rolę”

Gra „wcielanie się w rolę”DIJsQeJ9wGra „wcielanie się w rolę” polega na rozwiązaniu zadań dotyczących diagnozowania układu oświetlenia zewnętrznego motocykla.

Instrukcja użytkowania gry znajduje się bezpośrednio nad multimedium gry. Po kliknięciu prostokąta z napisem: Instrukcja do gry „wcielanie się w rolę” następuje rozwinięcie panelu z pełnym opisem instrukcji użytkowania.

Poniżej przedstawiony jest ekran startowy gry. Aby ją rozpocząć, należy kliknąć przycisk „WŁĄCZ TRYB PEŁNOEKRANOWY”.

R1ZRBdTmRXRNa
Ekran startowy gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Symulator

SymulatorD162RukMOSymulator przedstawia proces diagnozowania usterki układu zasilania paliwem.

Ekran początkowy symulatora wygląda następująco:

R19EwXrCfVpfm
Ekran początkowy symulatora
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby rozpocząć symulator naciśnij przycisk „START”.

Szczegółowa instrukcja do symulatora znajduje się nad multimedium.

E‑book

E‑bookDXkW73qRZE‑book zawiera treści dotyczące diagnostyki pojazdów motocyklowych.

RboICrEfbpIxY
Ekran startowy e‑booka
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby wyświetlić e‑book, należy kliknąć jego okładkę. Otworzy się wówczas nowa karta w przeglądarce, w której zaprezentowany zostanie Spis treści.

R6MbankFCWuVm
Interaktywny spis treści e‑booka
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby poruszać się po e‑booku, wystarczy klikać w tytuły znajdujące się w Spisie treści – nastąpi wówczas przekierowanie do odpowiedniego materiału.

RR3JIWjVqV0r0
Przykładowy widok rozdziału
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dokumentacja interaktywna

Dokumentacja interaktywnaDbvCxPMfxDokumentacja interaktywna składa się z następujących dokumentów:

  • Karta przyjęcia pojazdu do serwisu;

  • Pierwsza kontrola pojazdu (do pobrania);

  • Plan przeglądów okresowych (do pobrania).

Twoim zadaniem będzie prawidłowo uzupełnić pierwszy z dokumentów.

RtXTJGhvJZDlu
Przykładowy wygląd dokumentacji interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odpowiednio wypełnić dokument, musisz najpierw zapoznać się z umieszczonymi nad nią „Danymi do wypełnienia karty”.

Jeśli chcesz wypełnić aktywne pole karty, kliknij znajdującą się na nim strzałkę. Po rozwinięciu listy możliwych odpowiedzi kliknij jedną z nich. Możesz wybrać tylko jedną odpowiedź.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD6f74ryN5Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

Rb1DTko0sGMI4
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RExSFz69UQ9Hz
Przykładowy wygląd rozwiniętej zakładki z ćwiczeniem do wykonania
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego, czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, który pozwoli uzupełnić brakującą wiedzę.

Zarówno na nagłówku, jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

RFVTFXB1XlmyU
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik pojęć dla e‑materiału

SłownikDdei6V1SzSłownik

posiada strukturę listy. Znajdują się w nim zamieszczone w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem widnieje link do odpowiedniego multimedium, w którym dane pojęcie zostało użyte.

W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć.

RbKHEAKWZ5dE1
Panel do wyszukiwania fraz
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją.

RMIS9rc91039O
Przykład rozwiniętego hasła słownikowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDzPxDLXCHPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Zamieszczone są w nim informacje informacje o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD1FNkvOzrPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDUcDHAyfrNetografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były treści zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści