Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Stosowanie podstaw ochrony środowiska w zawodzie technik ochrony środowiska.

CHM.05. Ocena stanu środowiska , planowanie i realizacja zadań w ochronie środowiska - Technik ochrony środowiska 325511

Sprawdź się: stosowanie podstaw ochrony środowiska w zawodzie technik ochrony środowiska

Zadanie 1. Test: Stosowanie podstaw ochrony środowiska w zawodzie technik ochrony środowiska.

Wykonaj test ćwiczeniowy. W poszczególnych zadaniach testu zaznacz jedną lub więcej niż jedną prawidłową odpowiedź.

R4bllVoXlM0mq1
1. Ile procent całkowitych zasobów wodnych na świecie stanowią wody słone? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 57%, 2. 87%, 3. 97%
RYRSXbpp3yuSH1
2. Jak powstają wody juwenilne? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. powstają na drodze przesiąkania wody przez poszczególne warstwy gruntu, 2. powstają na drodze kondensacji pary wodnej zawartej w magmie, 3. powstają na drodze skraplania pary wodnej w przypowierzchniowych warstwach gruntu
RtNx4aOlpPHjR2
3. Czym charakteryzują się wody przypowierzchniowe? Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. wysoką zależnością od warunków atmosferycznych, 2. wysoką jakością, 3. niskim poziomem zanieczyszczenia, 4. wysokim poziomem zanieczyszczenia
RUnRXIDzcuNEw1
4. Jaką jednostkę ma natężenie dźwięku? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. W/kg, 2. dB, 3. Hz, 4. W/s
Rs0JmJ2Zu8krx2
5. Jakie czynniki pomagają poprawić jakość klimatu akustycznego na terenach znajdujący się w pobliżu autostrady? Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. zastosowanie ekranów dźwiękochłonnych, 2. wycinka lasów znajdujących się przy autostradzie, 3. wprowadzenie limitów dotyczących ilości aut korzystających z autostrady
R1SagkHG1Fhxs1
6. Jak nazywamy hałas powyżej 120 dB? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. ogłuszającym, 2. niebezpiecznym, 3. bolesnym
RI5VgsNskcKTY1
7. Jak powstaje fala akustyczna? Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. fala akustyczna powstaje na skutek lokalnej zmiany ciśnienia i gęstości ośrodka, 2. fala akustyczna jest wywoływany przez drgania cząstek ośrodka sprężystego, 3. fala akustyczna powstaje jedynie w ośrodku niesprężystym takim jak powietrze, na skutek zmiany gęstości ośrodka
R19AR0WZ7Rx6F1
8. Jaki kierunek najczęściej wykazują fale akustyczne w stosunku do kierunku ich rozchodzenia? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. poprzeczny, 2. podłużny
RpoSoKvTTNFuH2
9. W jakich ośrodkach może rozchodzić się fala dźwiękowa? Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. próżni, 2. wodzie, 3. powietrzu
RNj48R0rKUmmK1
10. Czym jest amplituda? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. minimalnym odchyleniem od położenia równowagi, 2. średnim odchyleniem od położenia równowagi, 3. maksymalnym odchyleniem od położenia równowagi
R1ZB1LIdZ2OpP1
11. Wartość z jakiego zakresu przyjmuje natężenie dźwięku tożsame z delikatnym szelestem liści? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. poniżej 40 dB, 2. pomiędzy 50 a 70 dB, 3. powyżej 100 dB
R1GzwM3de0v7I2
12. Jakie są funkcje atmosfery? Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. atmosfera zapobiega nadmiernemu wychłodzeniu się warstw znajdujących się bliżej powierzchni Ziemi, 2. atmosfera pozwala generuje promieniowanie ultrafioletowe, 3. atmosfera chroni żywe organizmy występujące na Ziemi przed nadmiernym promieniowaniem ultrafioletowym
R1CCb9BvCPbSO1
13. W jakiej warstwie atmosfery zachodzi zależność tzw. pionowy gradient temperatury charakteryzujący się zmianą temperatury o określoną wartość co każde sto metrów wysokości? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. mezosferze, 2. troposferze, 3. termosferze
RW5jnW3B1CoB01
14. Jaka przemiana odpowiada za powstawanie chmury? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. sublimacja, 2. kondensacja, 3. krzepnięcie
R1bQNUY8k1gte1
15. Jakim przekrojem jest profil gleby? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. poziomym, 2. pionowym
R17sN3eRELRuq1
16. Ile wymiarów posiada gleba? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. gleba posiada cztery wymiary przestrzenne, 2. gleba posiada trzy wymiary przestrzenne i jeden wymiar czasowy, 3. gleba posiada dwa wymiary przestrzenne i jeden wymiar czasowy, 4. gleba posiada cztery wymiary czasowe
RpwP724NFPsDN1
17. Jakie znaczenie ma klasyfikacja WRB? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. klasyfikacja WRB ma znaczenie międzynarodowe, 2. jedynie regionalne na terenie Wielkiej Brytanii, 3. jedynie w Unii Europejskiej
Rs45rqVfHneSr1
18. Co ile lat wydawana jest aktualizacja klasyfikacji WRB? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 10 lat, 2. 8 lat, 3. 6 lat
RNkGp3Kl0RQb91
19. W którym roku opublikowano pierwsze wydanie klasyfikacji WRB? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 1978, 2. 1988, 3. 1998
RpXpxwugYPH5k1
20. Ile grup referencyjnych wyróżnia się w klasyfikacji WRB? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 32, 2. 30, 3. 28
Zadanie 2. Zjawiska zachodzące w atmosferzeD15lt47L3
R1EBOObX8Fx7r1
Uzupełnij luki właściwymi sformułowaniami. Wyrazy wpisuj małymi literami. Zjawisko polegające na utworzeniu przez wirujący wiatr przemieszczającej się kolumny powietrza w której panuje bardzo niskie ciśnienie, zdolne do zasysania obiektów znajdujących się na jej drodze, to Tu uzupełnij. Zjawisko polegające na wirowym układzie wiatrów, utworzonych na skutek występowania znacznej różnicy ciśnień, tworzące się nad ciepłą powierzchnią oceanów, któremu towarzyszy charakterystyczny układ chmur obfitujących w silne opady, to Tu uzupełnij. Zjawisko charakteryzujące się występowaniem wyładowań elektrycznych, którym towarzyszy efekt dźwiękowy oraz świetlny podczas którego najczęściej dochodzi do intensywnych opadów, tworzące się na skutek zderzenia się masy zimnego i suchego powietrza z masą ciepłego i wilgotnego powietrza Tu uzupełnij.
Zadanie 3. Procesy atmosferyczneD15lt47L3
Ro7lA6Cx54s2m2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Różnicę pomiędzy ciśnieniem lokalnym i atmosferycznym nazywa się ciśnieniem _ _ _ _ _ _ _ _ _ _, 2. Jest to wrażenie słuchowe powstające na skutek lokalnej zmiany ciśnienia i gęstości ośrodka, wywołane drganiami ośrodka., 3. Najczęściej stosowana jednostka natężenia dźwięku., 4. Powstaje w chmurach, m.in. na skutek łączenia się drobnych kropel wody., 5. Rodzaj opadu atmosferycznego o stałym stanie skupienia.
R24YiB1qyYthS
Hasło: (Uzupełnij).
Pokaż wyjaśnienie hasłabluewhite
Zadanie 4. Charakterystyka procesów zachodzących w atmosferzeD15lt47L3
RSKJv4T19mZby1
I. Połącz w pary wymienione wyrażenia, umieszczając je w odpowiednim
miejscu na poniższej grafice:
R1JRCk7AFvk6t
Połącz w pary wymienione wyrażenia, dotyczące procesów zachodzących w atmosferze. Kondensacja pary wodnej do postaci bardzo drobnych kropelek, zawieszonych w unoszącymi się powietrzu. Możliwe odpowiedzi: 1. Powstawanie chmur., 2. Powstawanie deszczu., 3. Transpiracja., 4. Magazynowanie wody., 5. Zmiana stanu skupienia wody ze stanu ciekłego na stały. Łączenie się bardzo drobnych kropelek wody zawartych w chmurach, prowadzące do ich opadania wynikającego z przekroczenia masy kropel, która może być utrzymywana przez prądy powietrzne. Możliwe odpowiedzi: 1. Powstawanie chmur., 2. Powstawanie deszczu., 3. Transpiracja., 4. Magazynowanie wody., 5. Zmiana stanu skupienia wody ze stanu ciekłego na stały. Parowanie wody z powierzchni roślin. Możliwe odpowiedzi: 1. Powstawanie chmur., 2. Powstawanie deszczu., 3. Transpiracja., 4. Magazynowanie wody., 5. Zmiana stanu skupienia wody ze stanu ciekłego na stały. Retencja wody. Możliwe odpowiedzi: 1. Powstawanie chmur., 2. Powstawanie deszczu., 3. Transpiracja., 4. Magazynowanie wody., 5. Zmiana stanu skupienia wody ze stanu ciekłego na stały. Parowanie wód powierzchniowych. Możliwe odpowiedzi: 1. Powstawanie chmur., 2. Powstawanie deszczu., 3. Transpiracja., 4. Magazynowanie wody., 5. Zmiana stanu skupienia wody ze stanu ciekłego na stały.
Podpowiedźbluewhite
RmDJZRlDjr67Y1
Uporządkuj warstwy atmosfery ziemskiej w kolejności ich występowania. Zacznij od warstwy znajdującej się najbliżej powierzchni Ziemi. Elementy do uszeregowania: 1. Egzosfera, 2. Troposfera, 3. Mezosfera, 4. Termosfera, 5. Stratosfera
R1SBXQlEeEz1h1
Uzupełnij poniższe zdania wybierając pasujące wyrażenia. 1.1. Atmosfera, 2. Egzosfera, 3. termosferze, 4. stratosferze, 5. Mezosfera, 6. troposferze jest gazową powłoką otaczającą Ziemię, składa się z pięciu warstw.
2.1. Atmosfera, 2. Egzosfera, 3. termosferze, 4. stratosferze, 5. Mezosfera, 6. troposferze jest warstwą atmosfery, w której temperatura przyjmuje wartość zera bezwzględnego.
3.W 1. Atmosfera, 2. Egzosfera, 3. termosferze, 4. stratosferze, 5. Mezosfera, 6. troposferze występują tzw. zorze polarne, czyli zjawiska świetlne będące konsekwencją wiatru słonecznego.
4.W 1. Atmosfera, 2. Egzosfera, 3. termosferze, 4. stratosferze, 5. Mezosfera, 6. troposferze zawarta jest warstwa ozonowa stanowiąca ochronę przed szkodliwym promieniowaniem.
5.1. Atmosfera, 2. Egzosfera, 3. termosferze, 4. stratosferze, 5. Mezosfera, 6. troposferze znajduje się na wysokości od 50 do 80 km nad powierzchnią Ziemi.
Temperatura w 1. Atmosfera, 2. Egzosfera, 3. termosferze, 4. stratosferze, 5. Mezosfera, 6. troposferze maleje o około 0,6 oC co 100 m.
Zadanie 5. Skład powietrza atmosferycznegoD15lt47L3
R14vi46uYQgBf3
Oceń prawdziwość twierdzeń. Zaznacz ,,prawda'', jeśli zdanie jest prawdziwe, lub ,,fałsz'', jeśli jest fałszywe. Procentowa zawartość dwutlenku węgla w suchym powietrzu atmosferycznym przyjmuje wartość przekraczającą 1%. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pierwiastkiem posiadającym największy udział procentowy w suchym powietrzu atmosferycznym jest tlen. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Udział pary wodnej w powietrzu jest zmienny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Azot jest pierwiastkiem stanowiącym 21% suchego powietrza atmosferycznego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ze względu na odmienne cechy charakterystyczne wyróżnia się pięć poszczególnych części atmosfery. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zadanie 6. Rodzaje dźwiękuD15lt47L3
RmTKiQQm0eG6y2
Sprawdź czy podane wartości liczbowe są poprawne, w przypadku błędnej odpowiedzi popraw błąd wpisując w lukę prawidłową wartość liczbową.

Dźwięki można podzielić ze względu na zakres ich częstotliwości. Wyróżnia się: 1. Infradźwięki obejmujące zakres poniżej 800 Tu uzupełnij Hz. 2. Dźwięki słyszalne znajdujące się w przedziale od 800 Tu uzupełnij do 50 000 Tu uzupełnij Hz. 3. Ultradźwięki posiadające częstotliwość przekraczające wartość 100 000 Tu uzupełnij Hz.
Zadanie 7. Klimat akustyczny oraz źródła hałasuD15lt47L3
RyTVfzudvNM1O2
Uzupełnij luki wpisując odpowiednie wyrażenia. Klimat akustyczny definiuje się jako:
„Zespół Tu uzupełnij akustycznych zachodzących w środowisku, które są wywołane hałasem pochodzącym ze Tu uzupełnij znajdujących się w środowisku, określanych za pomocą odpowiednich wskaźników akustycznych w funkcji Tu uzupełnij, Tu uzupełnij i Tu uzupełnij(…)”.
Wyróżnia się wiele grup hałasu wpływających na klimat akustyczny. Przykładowo hałas przemysłowy, hałas komunikacyjny, hałas komunalny oraz hałas związany z działalnością rolniczą.
Podpowiedźbluewhite
Rda4E962Wd8IS1
Przyporządkuj właściwe wyrażenia do odpowiednich grup, związanych z różnymi źródłami hałasu. Hałas przemysłowy- źródła: Możliwe odpowiedzi: 1. auta, 2. osoby wypoczywające na plaży, 3. procesy technologiczne, 4. maszyny, 5. użytkownicy placu zabaw, 6. samoloty, 7. zwierzęta, 8. uczniowie w szkołach, 9. pociągi, 10. ciągnik, 11. statki Hałas związany z komunikacją - źródła: Możliwe odpowiedzi: 1. auta, 2. osoby wypoczywające na plaży, 3. procesy technologiczne, 4. maszyny, 5. użytkownicy placu zabaw, 6. samoloty, 7. zwierzęta, 8. uczniowie w szkołach, 9. pociągi, 10. ciągnik, 11. statki Hałas związany z działalnością rolniczą - źródła: Możliwe odpowiedzi: 1. auta, 2. osoby wypoczywające na plaży, 3. procesy technologiczne, 4. maszyny, 5. użytkownicy placu zabaw, 6. samoloty, 7. zwierzęta, 8. uczniowie w szkołach, 9. pociągi, 10. ciągnik, 11. statki Hałas komunalny - źródła: Możliwe odpowiedzi: 1. auta, 2. osoby wypoczywające na plaży, 3. procesy technologiczne, 4. maszyny, 5. użytkownicy placu zabaw, 6. samoloty, 7. zwierzęta, 8. uczniowie w szkołach, 9. pociągi, 10. ciągnik, 11. statki
Zadanie 8. Fala akustycznaD15lt47L3
ReF3ATRBgPtua3
I. Uzupełnij luki, wybierając właściwe wyrażenia.
RX4sWvP2oQ1jE1
Uzupełnij luki, wybierając odpowiednie pojęcia. 1. Czas, w którym fala przebędzie drogę odpowiadającą jej długości to 1. Amplituda, 2. Okres.
2. Ilość drgań w ciągu 1s[Hz] to 1. Amplituda, 2. Okres.
Zadanie 9. Klasyfikacja wódD9gm6QUf3
RT49yc6uCAUE71
Dopasuj nazwy poszczególnych wód płynących do ich opisów. 1. 1. Rzeki, 2. Potoki, 3. Strumienie, 4. Strugi, 5. Kanały - najmniejsze cieki wodne, znajdujące się na terenie o niewielkich nierównościach.
2. 1. Rzeki, 2. Potoki, 3. Strumienie, 4. Strugi, 5. Kanały - cieki płynące w płytkich korytach znajdujące się na terenach o zróżnicowanym poziomie.
3. 1. Rzeki, 2. Potoki, 3. Strumienie, 4. Strugi, 5. Kanały - niewielkie cieki wodne charakteryzujące się skalnymi korytami oraz znaczną różnicą w wysokości punktu początkowego i końcowego.
4. 1. Rzeki, 2. Potoki, 3. Strumienie, 4. Strugi, 5. Kanały - naturalne cieki wodne o znacznej powierzchni przekraczającej 100 km2.
5. 1. Rzeki, 2. Potoki, 3. Strumienie, 4. Strugi, 5. Kanały - sztuczne cieki.
RbLY58BhOrNLp2
II. Uzupełnij luki przeciągając odpowiednie wyrażenia.
R1KmAKGUwbYqz1
Wybierz wodę podziemną występującą najgłębiej. Możliwe odpowiedzi: 1. Wody głębinowe, 2. Wody wgłębne, 3. Wody gruntowe, 4. Wody powierzchniowe
R1UeoXVQdJ4gV1
III. Przyporządkuj do poniższych fotografii nazwy określające odpowiedni
rodzaj wód stojących.
Źródło: Octopus VR Sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rbm43SSElIRz61
Pogrupuj podane pojęcia do odpowiednich rodzajów wód. Wody płynące Możliwe odpowiedzi: 1. Kanały, 2. Jeziora, 3. Sztuczne zbiorniki wodne, 4. Rzeki, 5. Bagna, 6. Potoki, 7. Strugi, 8. Strumienie, 9. Lodowce Wody stojące Możliwe odpowiedzi: 1. Kanały, 2. Jeziora, 3. Sztuczne zbiorniki wodne, 4. Rzeki, 5. Bagna, 6. Potoki, 7. Strugi, 8. Strumienie, 9. Lodowce
Zadanie 10. Klasyfikacje glebD1F2KTrRT
RduIDFZyznIju2
I. Dopasuj skróty referencyjnych grup glebowych do odpowiednich grafik.
RvvKubXQsRHJI2
Wstaw nazwy gleb do odpowiednich skrótów grup glebowych. GL 1. Glejosole, 2. Technosole, 3. Retisole, 4. Krisole
RT 1. Glejosole, 2. Technosole, 3. Retisole, 4. Krisole
CR 1. Glejosole, 2. Technosole, 3. Retisole, 4. Krisole
TC 1. Glejosole, 2. Technosole, 3. Retisole, 4. Krisole
R128b2knkaXJ02
II. Ułóż poniższe puzzle przedstawiającej klasyfikację gleb.
W tym celu naciśnij na wybrany przez siebie element i przesuń go, aby zmienić jego miejsce na planszy.
RxmJgzFuRwpOs
Pogrupuj nazwy gleb ze względu na ich klasyfikacje glebową. I Możliwe odpowiedzi: 1. Kambisole, 2. Antrosole, 3. Czarnoziemy, 4. Regosole, 5. Ferrasole, 6. Technosole, 7. Luwisole, 8. Histosole, 9. Androsole, 10. Durisole, 11. Leptosole, 12. Aleisole, 13. Krisole, 14. Umbrisole, 15. Gipsosole II Możliwe odpowiedzi: 1. Kambisole, 2. Antrosole, 3. Czarnoziemy, 4. Regosole, 5. Ferrasole, 6. Technosole, 7. Luwisole, 8. Histosole, 9. Androsole, 10. Durisole, 11. Leptosole, 12. Aleisole, 13. Krisole, 14. Umbrisole, 15. Gipsosole III Możliwe odpowiedzi: 1. Kambisole, 2. Antrosole, 3. Czarnoziemy, 4. Regosole, 5. Ferrasole, 6. Technosole, 7. Luwisole, 8. Histosole, 9. Androsole, 10. Durisole, 11. Leptosole, 12. Aleisole, 13. Krisole, 14. Umbrisole, 15. Gipsosole IV Możliwe odpowiedzi: 1. Kambisole, 2. Antrosole, 3. Czarnoziemy, 4. Regosole, 5. Ferrasole, 6. Technosole, 7. Luwisole, 8. Histosole, 9. Androsole, 10. Durisole, 11. Leptosole, 12. Aleisole, 13. Krisole, 14. Umbrisole, 15. Gipsosole V Możliwe odpowiedzi: 1. Kambisole, 2. Antrosole, 3. Czarnoziemy, 4. Regosole, 5. Ferrasole, 6. Technosole, 7. Luwisole, 8. Histosole, 9. Androsole, 10. Durisole, 11. Leptosole, 12. Aleisole, 13. Krisole, 14. Umbrisole, 15. Gipsosole VI Możliwe odpowiedzi: 1. Kambisole, 2. Antrosole, 3. Czarnoziemy, 4. Regosole, 5. Ferrasole, 6. Technosole, 7. Luwisole, 8. Histosole, 9. Androsole, 10. Durisole, 11. Leptosole, 12. Aleisole, 13. Krisole, 14. Umbrisole, 15. Gipsosole VII Możliwe odpowiedzi: 1. Kambisole, 2. Antrosole, 3. Czarnoziemy, 4. Regosole, 5. Ferrasole, 6. Technosole, 7. Luwisole, 8. Histosole, 9. Androsole, 10. Durisole, 11. Leptosole, 12. Aleisole, 13. Krisole, 14. Umbrisole, 15. Gipsosole VIII Możliwe odpowiedzi: 1. Kambisole, 2. Antrosole, 3. Czarnoziemy, 4. Regosole, 5. Ferrasole, 6. Technosole, 7. Luwisole, 8. Histosole, 9. Androsole, 10. Durisole, 11. Leptosole, 12. Aleisole, 13. Krisole, 14. Umbrisole, 15. Gipsosole
Zadanie 11. Skład powietrza atmosferycznegoD15lt47L3
R1TlgJ0Afsgqe1
I. Ułóż puzzle i dowiedz się z czego składa się powietrze atmosferyczne.
W tym celu kliknij na wybrany przez siebie element, a następnie przeciągnij go w poprawne miejsce.
RkZIy4l8apdJj
(Uzupełnij).