Urządzenia nawigacyjne2030100Gratulacje! Udało ci się bezbłędnie rozwiązać test dotyczący zagadnień z urządzeń nawigacyjnych.Niestety nie udało ci się zaliczyć testu. Obejrzyj film Urządzenia nawigacyjne – ich budowa i zastosowanie w jednostce pływającej i spróbuj rozwiązać test jeszcze raz.
Test
Urządzenia nawigacyjne
Test sprawdza znajomość informacji z zakresu urządzeń nawigacyjnych. Zwróć uwagę, że niektóre pytania mogą mieć więcej niż jedną odpowiedź prawidłową.
Liczba pytań:
20
Limit czasu:
30 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Urządzenia nawigacyjne
Pytanie
1/20
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Na czym pokazany jest wskaźnik wychylenia płetwy sterowej? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Na panelu autopilota., 2. Na żyrokompasie., 3. Na echosondzie., 4. Na radarze.
VDR rejestruje dane w określonym czasie. Jak to czas? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Nieprzerwanie przez 12 godzin., 2. Nieprzerwanie przez 24 godziny., 3. 12 godzin z przerwami jednominutowymi co pół godziny., 4. 24 godziny z przerwami jednominutowymi co pół godziny.
Jak nazywają się pomosty po bokach mostka nawigacyjnego, które są wyprowadzane w kierunku burt? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Skrzydła., 2. Burtniki., 3. Nawigatory., 4. Ramiona.
Zaznacz metody sterowania statkiem, które używane są naprzemiennie podczas każdego rejsu. Możliwe odpowiedzi: 1. Sterowanie automatyczne., 2. Sterowanie ręczne., 3. Sterowanie chwilowe., 4. Sterowanie mechaniczne.
Czym jest watch alarm? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Alarm generowany z określoną częstotliwością w trybie pracy automatycznej, zmuszający operatora do podejścia do konsoli, wyłączenia go, przez co zapewniona jest ciągła kontrola pracy systemu., 2. Alarm generowany w przypadku awarii napędu płetwy sterowej., 3. Alarm generowany jest w przypadku utraty informacji o kursie., 4. Alarm generowany w przypadku, gdy różnica pomiędzy kursem rzeczywistym statku a kursem zadanym przekroczy ustawioną wartość graniczną.
Logi zaburtowe i denne należą do pewnego rodzaju logów. Wskaż ich nazwę. Możliwe odpowiedzi: 1. Logi mechaniczne., 2. Logi ciśnieniowe., 3. Logi elektromagnetyczne., 4. Logi hydroakustyczne.
Zasada działania których logów opiera się na efekcie Dopplera? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Logi hydroakustyczne., 2. Logi mechaniczne., 3. Logi ciśnieniowe., 4. Logi elektromagnetyczne.
Jak z angielskiego określa się system kontroli czujności oficera wachtowego? Możliwe odpowiedzi: 1. BNWAS, 2. ECDIS, 3. INS, 4. IBS
Wskaż nazwę kompasu, który znajduje się w miejscu pracy sternika i umożliwia prowadzenie statku na zadanym kursie. Możliwe odpowiedzi: 1. Sterowy., 2. Główny., 3. Magnetyczny., 4. Zapasowy.
Wskaż zdania prawdziwe dotyczące radaru nawigacyjnego. Możliwe odpowiedzi: 1. Umożliwia pływanie w warunkach złej widzialności., 2. Umożliwia pływanie w warunkach dobrej widzialności., 3. Jedynym parametrem wyświetlanym na radarze jest pozycja statku., 4. Jest to urządzenie skanujące przestrzeń za pomocą anteny umieszczonej na maszcie.
Jaki odczyt umożliwia ARPA? Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Obecną odległość obiektu poprzez ruchomy krąg EBL., 2. Aktualny namiar obiektu przez linię namiarową VRM., 3. Obliczoną rzeczywistą prędkość obiektu., 4. Przewidywaną odległość obiektu w punkcie największego zbliżenia (CPA).
W jaki sposób uaktywnia się EPIRB? Wskaż właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Automatycznie po zalaniu wodą., 2. Automatycznie po wyjęciu z obudowy., 3. Ręcznie., 4. Automatycznie pod wpływem impulsu z innego statku.
SART po włączeniu pozostaje w trybie czuwania. Aktywuje się jednak pod wpływem pewnego czynnika. Co to za czynnik? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Otrzymanie sygnału ze statku lub samolotu., 2. Zanurzenie na głębokość minimum 2 metrów., 3. Gwałtowna zmiana ciśnienia., 4. Otrzymaniu sygnału od innego urządzenia SART.
S-VDR przechowuje dane tylko przez określony czas. Wskaż odpowiedź, która go przedstawia. Możliwe odpowiedzi: 1. 12 godzin., 2. 24 godziny., 3. 6 godzin., 4. 30 godzin.
Jaki typ sterowania wykorzystywany jest tylko do tymczasowej zmiany kursu, podczas gdy włączone jest sterowanie automatyczne? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Sterowanie chwilowe., 2. Sterowanie ręczne., 3. Sterowanie półautomatyczne., 4. Sterowanie mechaniczne.
Co dzieje się ze średnią prędkością statku podczas stosowania autopilota? Możliwe odpowiedzi: 1. Zwiększa się., 2. Zmniejsza się., 3. Nie zmienia się., 4. Podlega okresowym wahaniom.
Jak długo wytrzymuje bateria SART-u? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 96 godzin., 2. 128 godzin., 3. 48 godzin., 4. 36 godzin.
W skład żyrokompasu wchodzą dwie kule. Przy zmianie kursu statku jedna z kul utrzymuje zawsze ten sam kierunek. Wskaż nazwę tej kuli. Możliwe odpowiedzi: 1. Kula żyroskopowa., 2. Kula naśladująca., 3. Kula azymutalna., 4. Kula kardanowa.
W skład żyrokompasu wchodzą dwie kule. Przy zmianie kursu statku jedna z kul utrzymuje zawsze ten sam kierunek, a druga podąża wraz ze statkiem. Wskaż nazwę drugiej kuli. Możliwe odpowiedzi: 1. Kula żyroskopowa., 2. Kula naśladująca., 3. Kula azymutalna., 4. Kula kardanowa.
2. Echosondy
2. EchosondyD8GG3kbhd
RxtFP2AkuknjC1
Dopasuj nazwy echosond do ich opisów. Echosondy 1. poziome, 2. głębinowe, 3. dokonujące pomiarów pod dowolnym kątem, 4. poprzeczne, 5. pionowe – wykonują pomiar w płaszczyźnie pionowej. Mierzona wartość to zapas wody pod stępką, a po uwzględnieniu zanurzenia statku uzyskuje się głębokość akwenu.
Echosondy 1. poziome, 2. głębinowe, 3. dokonujące pomiarów pod dowolnym kątem, 4. poprzeczne, 5. pionowe – mierzą odległość oraz kąt poziomy oraz poprzeczny.
Dopasuj nazwy echosond do ich opisów. Echosondy 1. poziome, 2. głębinowe, 3. dokonujące pomiarów pod dowolnym kątem, 4. poprzeczne, 5. pionowe – wykonują pomiar w płaszczyźnie pionowej. Mierzona wartość to zapas wody pod stępką, a po uwzględnieniu zanurzenia statku uzyskuje się głębokość akwenu.
Echosondy 1. poziome, 2. głębinowe, 3. dokonujące pomiarów pod dowolnym kątem, 4. poprzeczne, 5. pionowe – mierzą odległość oraz kąt poziomy oraz poprzeczny.
3. Układ echosondy
3. Układ echosondyD5m2Y5YQE
RDiJwVVDeuaRS2
Uzupełnij tekst odpowiednimi słowami. Układ echosondy składa się z dwóch kanałów: Tu uzupełnij i Tu uzupełnij. Praca obu kanałów kierowana jest przez Tu uzupełnij (zwany także Tu uzupełnij), w którym jednocześnie odbywa się pomiar czasu. Wszystkie elementy echosondy znajdują się na Tu uzupełnij za wyjątkiem Tu uzupełnij umieszczonego w dnie statku.
Uzupełnij tekst odpowiednimi słowami. Układ echosondy składa się z dwóch kanałów: Tu uzupełnij i Tu uzupełnij. Praca obu kanałów kierowana jest przez Tu uzupełnij (zwany także Tu uzupełnij), w którym jednocześnie odbywa się pomiar czasu. Wszystkie elementy echosondy znajdują się na Tu uzupełnij za wyjątkiem Tu uzupełnij umieszczonego w dnie statku.
4. Kompasy
4. KompasyD5m2Y5YQE
RWRio89zy99Al1
Uzupełnij tekst, zaznaczając odpowiednie słowa z puli. Przed wprowadzeniem żyrokompasów każdy statek posiadał co najmniej dwa kompasy: głównysterowy położony zazwyczaj na najwyższymnajbardziej wysuniętym punkcie pomostu nawigacyjnego, ze względu na najszersze pole widzenia, oraz sterowypomocniczy – ustawiony zwykle przed kołem.
Uzupełnij tekst, zaznaczając odpowiednie słowa z puli. Przed wprowadzeniem żyrokompasów każdy statek posiadał co najmniej dwa kompasy: głównysterowy położony zazwyczaj na najwyższymnajbardziej wysuniętym punkcie pomostu nawigacyjnego, ze względu na najszersze pole widzenia, oraz sterowypomocniczy – ustawiony zwykle przed kołem.
5. Namiary
5. NamiaryD33111EAT
R1ABl10E0O7ox1
Łączenie par. Zaznacz, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe.. Namiar rzeczywisty (NR) to kąt między kierunkiem północy wskazywanej przez kompas a kierunkiem od obserwatora do namierzanego obiektu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Namiar magnetyczny (NM) to kąt między kierunkiem północy magnetycznej a kierunkiem od obserwatora do namierzanego obiektu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Namiar kompasowy (NK) to kąt między kierunkiem północy rzeczywistej a kierunkiem od obserwatora do namierzanego obiektu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Zaznacz, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe.. Namiar rzeczywisty (NR) to kąt między kierunkiem północy wskazywanej przez kompas a kierunkiem od obserwatora do namierzanego obiektu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Namiar magnetyczny (NM) to kąt między kierunkiem północy magnetycznej a kierunkiem od obserwatora do namierzanego obiektu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Namiar kompasowy (NK) to kąt między kierunkiem północy rzeczywistej a kierunkiem od obserwatora do namierzanego obiektu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
6. Wyznaczanie dewiacji
6. Wyznaczanie dewiacjiDvLefcLZZ
RzemdaMdUupbS1
Dopasuj sposoby wyznaczania dewiacji do ich opisów. Przez porównanie wskazań kompasu magnetycznego ze wskazaniami żyrokompasu. Możliwe odpowiedzi: 1. Aby określić dewiacje tym sposobem należy zacumować statek przy dalbie., 2. Aby określić dewiację kompasu magnetycznego na nabieżniku należy zamienić kierunek rzeczywisty na kierunek magnetyczny., 3. Metodę tą można stosować wówczas, gdy na statku zamontowany jest kompas żyroskopowy o znanej poprawce żyrokompasu. Określanie dewiacji na nabieżniku. Możliwe odpowiedzi: 1. Aby określić dewiacje tym sposobem należy zacumować statek przy dalbie., 2. Aby określić dewiację kompasu magnetycznego na nabieżniku należy zamienić kierunek rzeczywisty na kierunek magnetyczny., 3. Metodę tą można stosować wówczas, gdy na statku zamontowany jest kompas żyroskopowy o znanej poprawce żyrokompasu. Określanie dewiacji przy dalbie dewiacyjnej. Możliwe odpowiedzi: 1. Aby określić dewiacje tym sposobem należy zacumować statek przy dalbie., 2. Aby określić dewiację kompasu magnetycznego na nabieżniku należy zamienić kierunek rzeczywisty na kierunek magnetyczny., 3. Metodę tą można stosować wówczas, gdy na statku zamontowany jest kompas żyroskopowy o znanej poprawce żyrokompasu.
Dopasuj sposoby wyznaczania dewiacji do ich opisów. Przez porównanie wskazań kompasu magnetycznego ze wskazaniami żyrokompasu. Możliwe odpowiedzi: 1. Aby określić dewiacje tym sposobem należy zacumować statek przy dalbie., 2. Aby określić dewiację kompasu magnetycznego na nabieżniku należy zamienić kierunek rzeczywisty na kierunek magnetyczny., 3. Metodę tą można stosować wówczas, gdy na statku zamontowany jest kompas żyroskopowy o znanej poprawce żyrokompasu. Określanie dewiacji na nabieżniku. Możliwe odpowiedzi: 1. Aby określić dewiacje tym sposobem należy zacumować statek przy dalbie., 2. Aby określić dewiację kompasu magnetycznego na nabieżniku należy zamienić kierunek rzeczywisty na kierunek magnetyczny., 3. Metodę tą można stosować wówczas, gdy na statku zamontowany jest kompas żyroskopowy o znanej poprawce żyrokompasu. Określanie dewiacji przy dalbie dewiacyjnej. Możliwe odpowiedzi: 1. Aby określić dewiacje tym sposobem należy zacumować statek przy dalbie., 2. Aby określić dewiację kompasu magnetycznego na nabieżniku należy zamienić kierunek rzeczywisty na kierunek magnetyczny., 3. Metodę tą można stosować wówczas, gdy na statku zamontowany jest kompas żyroskopowy o znanej poprawce żyrokompasu.
7. Wskaźniki pomiarowe radaru
7. Wskaźniki pomiarowe radaruD1CqoTlfo
R3NLZY3qxdzhl1
Dopasuj nazwy metod do ich angielskich odpowiedników. Kursor krzyżowy Możliwe odpowiedzi: 1. Cross-hair Cursor, 2. Electronic Bearing Lines (EBL), 3. Range Rings, 4. Variable Range Markers (VRM) Stałe kręgi odległości Możliwe odpowiedzi: 1. Cross-hair Cursor, 2. Electronic Bearing Lines (EBL), 3. Range Rings, 4. Variable Range Markers (VRM) Elektroniczna linia namiarowa Możliwe odpowiedzi: 1. Cross-hair Cursor, 2. Electronic Bearing Lines (EBL), 3. Range Rings, 4. Variable Range Markers (VRM) Zmienny znacznik zakresu Możliwe odpowiedzi: 1. Cross-hair Cursor, 2. Electronic Bearing Lines (EBL), 3. Range Rings, 4. Variable Range Markers (VRM)
Dopasuj nazwy metod do ich angielskich odpowiedników. Kursor krzyżowy Możliwe odpowiedzi: 1. Cross-hair Cursor, 2. Electronic Bearing Lines (EBL), 3. Range Rings, 4. Variable Range Markers (VRM) Stałe kręgi odległości Możliwe odpowiedzi: 1. Cross-hair Cursor, 2. Electronic Bearing Lines (EBL), 3. Range Rings, 4. Variable Range Markers (VRM) Elektroniczna linia namiarowa Możliwe odpowiedzi: 1. Cross-hair Cursor, 2. Electronic Bearing Lines (EBL), 3. Range Rings, 4. Variable Range Markers (VRM) Zmienny znacznik zakresu Możliwe odpowiedzi: 1. Cross-hair Cursor, 2. Electronic Bearing Lines (EBL), 3. Range Rings, 4. Variable Range Markers (VRM)