E-materiały do kształcenia zawodowego
Urządzenia nawigacyjne
TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej – technik nawigator morski 315214
bg‑blue
Interaktywne materiały sprawdzające
1. Urządzenia nawigacyjne
Test
Urządzenia nawigacyjne
Test sprawdza znajomość informacji z zakresu urządzeń nawigacyjnych. Zwróć uwagę, że niektóre pytania mogą mieć więcej niż jedną odpowiedź prawidłową.
Liczba pytań:
20
Limit czasu:
30 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Urządzenia nawigacyjne
Pytanie
1/20
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
2. Echosondy
Dopasuj nazwy echosond do ich opisów. Echosondy 1. poziome, 2. głębinowe, 3. dokonujące pomiarów pod dowolnym kątem, 4. poprzeczne, 5. pionowe – wykonują pomiar w płaszczyźnie pionowej. Mierzona wartość to zapas wody pod stępką, a po uwzględnieniu zanurzenia statku uzyskuje się głębokość akwenu.
Echosondy 1. poziome, 2. głębinowe, 3. dokonujące pomiarów pod dowolnym kątem, 4. poprzeczne, 5. pionowe – mierzą odległość oraz kąt poziomy oraz poprzeczny.
Dopasuj nazwy echosond do ich opisów. Echosondy 1. poziome, 2. głębinowe, 3. dokonujące pomiarów pod dowolnym kątem, 4. poprzeczne, 5. pionowe – wykonują pomiar w płaszczyźnie pionowej. Mierzona wartość to zapas wody pod stępką, a po uwzględnieniu zanurzenia statku uzyskuje się głębokość akwenu.Echosondy 1. poziome, 2. głębinowe, 3. dokonujące pomiarów pod dowolnym kątem, 4. poprzeczne, 5. pionowe – mierzą odległość oraz kąt poziomy oraz poprzeczny.
Echosondy 1. poziome, 2. głębinowe, 3. dokonujące pomiarów pod dowolnym kątem, 4. poprzeczne, 5. pionowe – mierzą odległość oraz kąt poziomy oraz poprzeczny.
3. Układ echosondy
Uzupełnij tekst odpowiednimi słowami. Układ echosondy składa się z dwóch kanałów: Tu uzupełnij i Tu uzupełnij. Praca obu kanałów kierowana jest przez Tu uzupełnij (zwany także Tu uzupełnij), w którym jednocześnie odbywa się pomiar czasu. Wszystkie elementy echosondy znajdują się na Tu uzupełnij za wyjątkiem Tu uzupełnij umieszczonego w dnie statku.
Uzupełnij tekst odpowiednimi słowami. Układ echosondy składa się z dwóch kanałów: Tu uzupełnij i Tu uzupełnij. Praca obu kanałów kierowana jest przez Tu uzupełnij (zwany także Tu uzupełnij), w którym jednocześnie odbywa się pomiar czasu. Wszystkie elementy echosondy znajdują się na Tu uzupełnij za wyjątkiem Tu uzupełnij umieszczonego w dnie statku.4. Kompasy
Uzupełnij tekst, zaznaczając odpowiednie słowa z puli. Przed wprowadzeniem żyrokompasów każdy statek posiadał co najmniej dwa kompasy: głównysterowy położony zazwyczaj na najwyższymnajbardziej wysuniętym punkcie pomostu nawigacyjnego, ze względu na najszersze pole widzenia, oraz sterowypomocniczy – ustawiony zwykle przed kołem.
Uzupełnij tekst, zaznaczając odpowiednie słowa z puli. Przed wprowadzeniem żyrokompasów każdy statek posiadał co najmniej dwa kompasy: głównysterowy położony zazwyczaj na najwyższymnajbardziej wysuniętym punkcie pomostu nawigacyjnego, ze względu na najszersze pole widzenia, oraz sterowypomocniczy – ustawiony zwykle przed kołem.5. Namiary
Łączenie par. Zaznacz, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe.. Namiar rzeczywisty (NR) to kąt między kierunkiem północy wskazywanej przez kompas a kierunkiem od obserwatora do namierzanego obiektu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Namiar magnetyczny (NM) to kąt między kierunkiem północy magnetycznej a kierunkiem od obserwatora do namierzanego obiektu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Namiar kompasowy (NK) to kąt między kierunkiem północy rzeczywistej a kierunkiem od obserwatora do namierzanego obiektu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Zaznacz, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe.. Namiar rzeczywisty (NR) to kąt między kierunkiem północy wskazywanej przez kompas a kierunkiem od obserwatora do namierzanego obiektu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Namiar magnetyczny (NM) to kąt między kierunkiem północy magnetycznej a kierunkiem od obserwatora do namierzanego obiektu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Namiar kompasowy (NK) to kąt między kierunkiem północy rzeczywistej a kierunkiem od obserwatora do namierzanego obiektu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz6. Wyznaczanie dewiacji
Dopasuj sposoby wyznaczania dewiacji do ich opisów. Przez porównanie wskazań kompasu magnetycznego ze wskazaniami żyrokompasu. Możliwe odpowiedzi: 1. Aby określić dewiacje tym sposobem należy zacumować statek przy dalbie., 2. Aby określić dewiację kompasu magnetycznego na nabieżniku należy zamienić kierunek rzeczywisty na kierunek magnetyczny., 3. Metodę tą można stosować wówczas, gdy na statku zamontowany jest kompas żyroskopowy o znanej poprawce żyrokompasu. Określanie dewiacji na nabieżniku. Możliwe odpowiedzi: 1. Aby określić dewiacje tym sposobem należy zacumować statek przy dalbie., 2. Aby określić dewiację kompasu magnetycznego na nabieżniku należy zamienić kierunek rzeczywisty na kierunek magnetyczny., 3. Metodę tą można stosować wówczas, gdy na statku zamontowany jest kompas żyroskopowy o znanej poprawce żyrokompasu. Określanie dewiacji przy dalbie dewiacyjnej. Możliwe odpowiedzi: 1. Aby określić dewiacje tym sposobem należy zacumować statek przy dalbie., 2. Aby określić dewiację kompasu magnetycznego na nabieżniku należy zamienić kierunek rzeczywisty na kierunek magnetyczny., 3. Metodę tą można stosować wówczas, gdy na statku zamontowany jest kompas żyroskopowy o znanej poprawce żyrokompasu.
Dopasuj sposoby wyznaczania dewiacji do ich opisów. Przez porównanie wskazań kompasu magnetycznego ze wskazaniami żyrokompasu. Możliwe odpowiedzi: 1. Aby określić dewiacje tym sposobem należy zacumować statek przy dalbie., 2. Aby określić dewiację kompasu magnetycznego na nabieżniku należy zamienić kierunek rzeczywisty na kierunek magnetyczny., 3. Metodę tą można stosować wówczas, gdy na statku zamontowany jest kompas żyroskopowy o znanej poprawce żyrokompasu. Określanie dewiacji na nabieżniku. Możliwe odpowiedzi: 1. Aby określić dewiacje tym sposobem należy zacumować statek przy dalbie., 2. Aby określić dewiację kompasu magnetycznego na nabieżniku należy zamienić kierunek rzeczywisty na kierunek magnetyczny., 3. Metodę tą można stosować wówczas, gdy na statku zamontowany jest kompas żyroskopowy o znanej poprawce żyrokompasu. Określanie dewiacji przy dalbie dewiacyjnej. Możliwe odpowiedzi: 1. Aby określić dewiacje tym sposobem należy zacumować statek przy dalbie., 2. Aby określić dewiację kompasu magnetycznego na nabieżniku należy zamienić kierunek rzeczywisty na kierunek magnetyczny., 3. Metodę tą można stosować wówczas, gdy na statku zamontowany jest kompas żyroskopowy o znanej poprawce żyrokompasu.7. Wskaźniki pomiarowe radaru
Dopasuj nazwy metod do ich angielskich odpowiedników. Kursor krzyżowy Możliwe odpowiedzi: 1. Cross‑hair Cursor, 2. Electronic Bearing Lines (EBL), 3. Range Rings, 4. Variable Range Markers (VRM) Stałe kręgi odległości Możliwe odpowiedzi: 1. Cross‑hair Cursor, 2. Electronic Bearing Lines (EBL), 3. Range Rings, 4. Variable Range Markers (VRM) Elektroniczna linia namiarowa Możliwe odpowiedzi: 1. Cross‑hair Cursor, 2. Electronic Bearing Lines (EBL), 3. Range Rings, 4. Variable Range Markers (VRM) Zmienny znacznik zakresu Możliwe odpowiedzi: 1. Cross‑hair Cursor, 2. Electronic Bearing Lines (EBL), 3. Range Rings, 4. Variable Range Markers (VRM)
Dopasuj nazwy metod do ich angielskich odpowiedników. Kursor krzyżowy Możliwe odpowiedzi: 1. Cross‑hair Cursor, 2. Electronic Bearing Lines (EBL), 3. Range Rings, 4. Variable Range Markers (VRM) Stałe kręgi odległości Możliwe odpowiedzi: 1. Cross‑hair Cursor, 2. Electronic Bearing Lines (EBL), 3. Range Rings, 4. Variable Range Markers (VRM) Elektroniczna linia namiarowa Możliwe odpowiedzi: 1. Cross‑hair Cursor, 2. Electronic Bearing Lines (EBL), 3. Range Rings, 4. Variable Range Markers (VRM) Zmienny znacznik zakresu Możliwe odpowiedzi: 1. Cross‑hair Cursor, 2. Electronic Bearing Lines (EBL), 3. Range Rings, 4. Variable Range Markers (VRM)