E-materiały do kształcenia zawodowego

Przemiana białek, węglowodanów i tłuszczy w organizmie człowieka

HGT.12. Organizacja żywienia i usług gastronomicznych - Technik żywienia i usług gastronomicznych 343404

Interaktywne materiały sprawdzające

11
Pokaż ćwiczenia:
11
1. Przemiana białek, węglowodanów i tłuszczy w organizmie człowieka - test podsumowujący3DnhxxEdu7
1
3Test wielokrotnego wyboru203095Jeśli prawidłowo odpowiedziałeś na większość pytań, możesz być z siebie dumny. Oznacza to, że dokładnie zapoznałeś się z przygotowanym materiałem dotyczącym procesów transformacji białek, węglowodanów oraz tłuszczy w organizmie człowieka. Gratulacje!Niestety, nie wszystko poszło dobrze. Jeśli popełniłeś błędy, wróć do treści e‑materiału, które dotyczą procesów transformacji białek, węglowodanów oraz tłuszczy w organizmie człowieka i zapoznaj się z nimi ponownie. Zobacz także: Wskazówki i klucze odpowiedzi. Dzięki temu następnym razem poprawnie rozwiążesz test. Powodzenia!
Test

Test wielokrotnego wyboru

Rozwiąż test wielokrotnego wyboru, zaznaczając jedną, dwie lub trzy poprawne odpowiedzi spośród podanych.

Liczba pytań:
20
Limit czasu:
30 min
Twój ostatni wynik:
-
2. Wzory na obliczenie BMI, PPM, CPM oraz wartości energetycznej posiłku2D19zm77YX
R10JHMnUkC6ua2
Połącz w pary wyrażenia z właściwymi wzorami na ich wyliczenie.
3. Układ pokarmowy człowieka2DnhxxEdu7
RSSBpq6lfsemH2
Uzupełnij luki w tekście dotyczącym układu pokarmowego człowieka, wybierając poprawne odpowiedzi spośród znajdujących się pod tekstem. Układ pokarmowy umożliwia wykorzystanie składników pokarmowych poprzez swoje dwie kluczowe role, czyli 1. środkowy, 2. grube, 3. końcowy, 4. enzymom, 5. zmniejszenie, 6. nieprzyswajalne, 7. przyswajalne, 8. wydalanie, 9. oddychanie, 10. trawienie, 11. włoski, 12. tlenu, 13. wypustki, 14. cienkie, 15. symbiotyczne, 16. zwiększenie, 17. wchłanianie, 18. witaminom, 19. mlekowe, 20. wody i 1. środkowy, 2. grube, 3. końcowy, 4. enzymom, 5. zmniejszenie, 6. nieprzyswajalne, 7. przyswajalne, 8. wydalanie, 9. oddychanie, 10. trawienie, 11. włoski, 12. tlenu, 13. wypustki, 14. cienkie, 15. symbiotyczne, 16. zwiększenie, 17. wchłanianie, 18. witaminom, 19. mlekowe, 20. wody. Odbywa się to dzięki odpowiednimi 1. środkowy, 2. grube, 3. końcowy, 4. enzymom, 5. zmniejszenie, 6. nieprzyswajalne, 7. przyswajalne, 8. wydalanie, 9. oddychanie, 10. trawienie, 11. włoski, 12. tlenu, 13. wypustki, 14. cienkie, 15. symbiotyczne, 16. zwiększenie, 17. wchłanianie, 18. witaminom, 19. mlekowe, 20. wody i motoryce. Niestrawione resztki pokarmowe, których organizm nie był w stanie rozłożyć na 1. środkowy, 2. grube, 3. końcowy, 4. enzymom, 5. zmniejszenie, 6. nieprzyswajalne, 7. przyswajalne, 8. wydalanie, 9. oddychanie, 10. trawienie, 11. włoski, 12. tlenu, 13. wypustki, 14. cienkie, 15. symbiotyczne, 16. zwiększenie, 17. wchłanianie, 18. witaminom, 19. mlekowe, 20. wody formy, są wydalane w postaci kału podczas defekacji.

Kosmki jelitowe są to małe 1. środkowy, 2. grube, 3. końcowy, 4. enzymom, 5. zmniejszenie, 6. nieprzyswajalne, 7. przyswajalne, 8. wydalanie, 9. oddychanie, 10. trawienie, 11. włoski, 12. tlenu, 13. wypustki, 14. cienkie, 15. symbiotyczne, 16. zwiększenie, 17. wchłanianie, 18. witaminom, 19. mlekowe, 20. wody umieszczone na powierzchni błony śluzowej jelita cienkiego, których zadaniem jest 1. środkowy, 2. grube, 3. końcowy, 4. enzymom, 5. zmniejszenie, 6. nieprzyswajalne, 7. przyswajalne, 8. wydalanie, 9. oddychanie, 10. trawienie, 11. włoski, 12. tlenu, 13. wypustki, 14. cienkie, 15. symbiotyczne, 16. zwiększenie, 17. wchłanianie, 18. witaminom, 19. mlekowe, 20. wody powierzchni chłonnej.

Jelito grube to 1. środkowy, 2. grube, 3. końcowy, 4. enzymom, 5. zmniejszenie, 6. nieprzyswajalne, 7. przyswajalne, 8. wydalanie, 9. oddychanie, 10. trawienie, 11. włoski, 12. tlenu, 13. wypustki, 14. cienkie, 15. symbiotyczne, 16. zwiększenie, 17. wchłanianie, 18. witaminom, 19. mlekowe, 20. wody odcinek przewodu pokarmowego łączący jelito 1. środkowy, 2. grube, 3. końcowy, 4. enzymom, 5. zmniejszenie, 6. nieprzyswajalne, 7. przyswajalne, 8. wydalanie, 9. oddychanie, 10. trawienie, 11. włoski, 12. tlenu, 13. wypustki, 14. cienkie, 15. symbiotyczne, 16. zwiększenie, 17. wchłanianie, 18. witaminom, 19. mlekowe, 20. wody z odbytem, gdzie odbywa się końcowe formowanie kału. Jelito grube odpowiada za absorpcję 1. środkowy, 2. grube, 3. końcowy, 4. enzymom, 5. zmniejszenie, 6. nieprzyswajalne, 7. przyswajalne, 8. wydalanie, 9. oddychanie, 10. trawienie, 11. włoski, 12. tlenu, 13. wypustki, 14. cienkie, 15. symbiotyczne, 16. zwiększenie, 17. wchłanianie, 18. witaminom, 19. mlekowe, 20. wody i składników mineralnych z resztek pokarmowych oraz produkcja przez bakterie 1. środkowy, 2. grube, 3. końcowy, 4. enzymom, 5. zmniejszenie, 6. nieprzyswajalne, 7. przyswajalne, 8. wydalanie, 9. oddychanie, 10. trawienie, 11. włoski, 12. tlenu, 13. wypustki, 14. cienkie, 15. symbiotyczne, 16. zwiększenie, 17. wchłanianie, 18. witaminom, 19. mlekowe, 20. wody, np. witaminy K.
4. Enzymy1DnhxxEdu7
ROI1CNzVJXL3j1
Do każdego narządu przyporządkuj enzymy produkowane przez ten narząd. żołądek Możliwe odpowiedzi: 1. maltaza, 2. egzopeptydaza, 3. trypsynogen, 4. lipaza trzustkowa, 5. podpuszczka, 6. pepsynogen trzustka Możliwe odpowiedzi: 1. maltaza, 2. egzopeptydaza, 3. trypsynogen, 4. lipaza trzustkowa, 5. podpuszczka, 6. pepsynogen jelito cienkie Możliwe odpowiedzi: 1. maltaza, 2. egzopeptydaza, 3. trypsynogen, 4. lipaza trzustkowa, 5. podpuszczka, 6. pepsynogen
5. Przygotowanie jadłospisów i określanie wartości energetycznej posiłków - test sprawdzający2D19zm77YX
1
3Test jednokrotnego wyboru6995Jeśli prawidłowo rozwiązałeś zadanie, możesz być z siebie dumny. Oznacza to, że dokładnie zapoznałeś się z przygotowanym materiałem dotyczącym przygotowania jadłospisów, określania wartości energetycznej posiłków oraz obliczania BMI czy całkowitej i podstawowej przemiany materii. Gratulacje!Niestety, nie wszystko poszło dobrze. Jeśli popełniłeś błędy, wróć do treści e‑materiału, które dotyczą przygotowania jadłospisów, określania wartości energetycznej posiłków oraz obliczania BMI czy całkowitej i podstawowej przemiany materii i zapoznaj się z nimi ponownie. Zobacz także: Wskazówki i klucze odpowiedzi. Dzięki temu następnym razem poprawnie rozwiążesz test. Powodzenia!
Test

Test jednokrotnego wyboru

Rozwiąż test, zaznaczając jedną poprawną odpowiedź spośród podanych.

Liczba pytań:
6
Limit czasu:
9 min
Twój ostatni wynik:
-
6. Obliczanie przemiany materii1
R18sQqwiAUWms
RvHaC6mLoGzX8
Przyjrzyj się powyższej ilustracji i odpowiedz na pytania. Swoje odpowiedzi wpisz w szare pola. 1. Za pomocą jakiego wzoru została policzona podstawowa przemiana materii (PPM)? Podstawowa przemiana materii (PPM) została obliczona za pomocą wzoru według Tu uzupełnij. 2. Przez jaki współczynnik należy przemnożyć podstawową przemianę materii (PPM), aby uzyskać całkowitą przemianę materii (CPM)? Aby uzyskać całkowitą przemianę materii (CPM), podstawową przemianę materii (PPM) należy przemnożyć przez współczynnik Tu uzupełnij. 3. Jaki współczynnik aktywności fizycznej został wybrany dla zaprezentowanej aktywności fizycznej? Dla zaprezentowanej aktywności fizycznej został wybrany współczynnik Tu uzupełnij. 4. Jakie wyszło całkowite zapotrzebowanie energetyczne? Całkowite zapotrzebowanie energetyczne to Tu uzupełnij kcal.
R1HJPSsPIkhDG
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenie spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym obliczania przemiany materii.
7. Obliczenia żywieniowe2D19zm77YX
RpE8z95OwCehi2
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe.. Technik żywienia i usług gastronomicznych zarządza zakładami gastronomicznymi, układa diety i sporządza potrawy zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia, estetycznie je podając, a także dbając o prawidłową obsługę konsumenta.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. CPM to wszystkie dobowe wydatki energetyczne człowieka związane z jego codziennym funkcjonowaniem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Uproszczony wzór na BMI to podstawowa przemiana materii (PPM) pomnożona przez współczynnik aktywności fizycznej (PAL).. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. PAL to współczynnik aktywności fizycznej, którego używa się w praktyce, aby określić przybliżoną wartość wydatku energetycznego związanego z pracą zawodową oraz działalnością poza zawodową.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. BMI to najszybszy i najłatwiejszy sposób na samodzielną ocenę stanu odżywienia, który nie ma żadnych ograniczeń i może być stosowany u wszystkich.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
8. Narządy w organizmie człowieka2DnhxxEdu7
1
RaoYyJLaDIO2F2
1. Przeciągając odpowiednie komórki znajdujące się poniżej, uzupełnij nazwy wszystkich elementów zaznaczonych na ilustracji.
Rzruq9EDnvQcP2
2. Przeciągając odpowiednie komórki znajdujące się poniżej, uzupełnij nazwy wszystkich elementów zaznaczonych na ilustracji.
Rrd7xNx4WhjiO
Przyporządkuj odpowiednie nazwy do narządów układu pokarmowego człowieka.
1
Materiały powiązane