Nasze ciało budują komórki, które tworzą narządy. Współpracujące ze sobą narządy tworzą układy narządów. Ich rolą jest utrzymanie takich czynności życiowych jak: oddychanie, odżywianie, rozmnażanie, wydalanie, ruch oraz reagowanie na czynniki środowiska.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
procesy życiowe charakterystyczne dla istot żywych;
ożywione elementy środowiska;
różnice między ciałem kobiety i mężczyzny.
Twoje cele
Wykażesz hierarchiczną budowę organizmu człowieka.
Omówisz z jakich układów narządów zbudowany jest organizm człowieka.
Wymienisz jakie narządy wchodzącą w skład każdego z układów narządów.
Opiszesz jaką rolę pełni każdy z narządów.
Wyjaśnisz na czym polega związek pomiędzy wybranymi układami narządów.
Wskażesz na planszy układy budujące organizm człowieka oraz narządy zmysłów.
iXJAI2v5iq_d5e462
1. Twoje ciało
Nasze ciało składa się z ogromnej liczby komórek. Z komórek zaś zbudowane są tkanki, a z nich narządy. Te z kolei współpracują ze sobą, tworząc układy narządów.
Układy narządów człowieka i ich rola
Układ narządów
Narządy budujące układ
Funkcje układu
ruchu
kości tworzące szkielet, mięśnie
rusztowanie ciała, ochrona niektórych narządów, wykonywanie ruchów i przemieszczanie się
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Więcej informacji na temat budowy ciała znajdziesz w materiale „Twoje ciałoP6H20Sd8ITwoje ciało”.
iXJAI2v5iq_d5e506
2. Jak się poruszamy?
Poruszanie się jest możliwe dzięki układowi ruchu. Tworzą go szkielet i mięśnie.
Szkielet budują kości i stawy.
Kości to twarde narządy zbudowane z białek i soli mineralnych.
Stawy to ruchome połączenia kości, umożliwiające wykonywanie ruchów.
Funkcje układu szkieletowego:
Czaszka – chroni mózg i narządy zmysłów oraz przednie odcinki przewodów pokarmowego i oddechowego.
Kręgosłup – jest oparciem dla czaszki, klatki piersiowej i szkieletu kończyn.
Klatka piersiowa – chroni serce i płuca.
Szkielet kończyn – tworzy rusztowanie dla rąk i nóg. Szkielet kończyn dolnych umożliwia poruszanie się.
Mięśnie są zbudowane z komórek, które są zdolne do kurczenia się.
R1f2LmoFHndSE
Ilustracja prezentuje szkielet człowieka. Szkielet składa się ze szkieletu osiowego, czyli kręgosłupa oraz osadzonej na nim czaszki. Kręgosłup połączony jest z żebrami, które razem z mostkiem, tworzą klatkę piersiową. Kończyny górne połączone są z kręgosłupem za pomocą obręczy barkowej, która składa się z obojczyków i łopatek. W skład kończyn górnych wchodzą: kość ramienna, parzyste kości przedramienia oraz kości dłoni. Kończyny dolne połączone są z kręgosłupem za pomocą kości miednicy. Kończyny dolne składają się z: kości udowych, parzystych kości podudzia oraz kości stóp.
Układ kostny człowieka
Źródło: Dariusz Adryan, LadyofHats, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
iXJAI2v5iq_d5e569
Więcej informacji na temat układu ruchu znajdziesz w materiale „Jak się poruszamyP8f34nAOoJak się poruszamy”.
3. Jak się odżywiamy?
Układ pokarmowy służy do pobierania, rozdrabiania i trawienia pokarmu. Niestrawione resztki pokarmu są usuwane z organizmu przez odbyt w postaci kału. Trawienie to rozkład pokarmu na drobiny za pomocą substancji trawiących (enzymów trawiennych). Strawiony pokarm jest rozprowadzany do komórek ciała za pomocą krwi. Narządy budujące układ pokarmowy i ich rola:
jama ustna – rozdrabnianie pokarmu za pomocą zębów, mieszanie rozdrobnionego pokarmu ze śliną i formowanie kęsów;
gardło – przełykanie pokarmów;
przełyk – przesuwanie kęsów pokarmu do żołądka;
żołądek – trawienie pokarmu;
jelito cienkie – dalsze trawienie pokarmu, przenikanie drobin pokarmu do krwi (wchłanianie);
jelito grube – wchłanianie wody, formowanie kału z niestrawionych resztek pokarmu i usuwanie na zewnętrz przez odbyt.
W trawieniu pokarmu ważną rolę pełnią ślinianki, wątroba i trzustka. Narządy te produkują substancje, które pomagają w trawieniu pokarmu. Ślinianki produkują ślinę, która zmiękcza i częściowo trawi pokarm. Wątroba i trzustka wytwarzają substancje, które dostają się do części jelita cienkiego znajdującego się tuż za żołądkiem. Wątroba produkuje żółć, która rozbija tłuszcz na kropelki, dzięki czemu tłuszcz jest szybciej rozkładany przez substancje trawiące. Trzustka wytwarza substancje rozkładające białka, cukry i tłuszcze.
R77G5vZWcalB7
Ilustracja interaktywna 1. Język W jamie ustnej pokarm jest rozdrabniany przez zęby i nawilżany przez ślinę. Język pomaga w formowaniu pokarmu w kęsy i przesuwaniu go do przełyku., 2. Gardło bierze udział w przełykaniu pokarmów oraz stanowi połączenie drogi pokarmowej i oddechowej (łączy ze sobą jamę ustną, jamę nosową, krtań i przełyk)., 3. Przełyk Ma postać wąskiej rury, którą pokarm dostaje się do żołądka., 4. Wątroba Wytwarza substancje wspomagające trawienie pokarmów, a także magazynuje substancje odżywcze., 5. Żołądek Wydziela substancje, które nie tylko trawią, ale i odkażają pokarm. Ściany żołądka są kurczliwe, ich skurcze mieszają pokarm, co ułatwia trawienie., 6. Trzustka Wytwarza substancje trawiące pokarm., 7. Jelito cienkie To długa na 4 – 5 metrów rura, w której odbywa się trawienie i wchłanianie pokarmu. Cząstki pożywienia przenikają przez jego ściany do krwi i są rozprowadzane po całym organizmie., 8. Jelito grube Ma długość ok. 1,5 m. Odbywa się w nim wchłanianie wody, formowanie niestrawionych resztek w kał., 9. Odbyt Odcinek układu pokarmowego, którym niestrawione resztki pokarmu usuwane są poza organizm.
Ilustracja interaktywna 1. Język W jamie ustnej pokarm jest rozdrabniany przez zęby i nawilżany przez ślinę. Język pomaga w formowaniu pokarmu w kęsy i przesuwaniu go do przełyku., 2. Gardło bierze udział w przełykaniu pokarmów oraz stanowi połączenie drogi pokarmowej i oddechowej (łączy ze sobą jamę ustną, jamę nosową, krtań i przełyk)., 3. Przełyk Ma postać wąskiej rury, którą pokarm dostaje się do żołądka., 4. Wątroba Wytwarza substancje wspomagające trawienie pokarmów, a także magazynuje substancje odżywcze., 5. Żołądek Wydziela substancje, które nie tylko trawią, ale i odkażają pokarm. Ściany żołądka są kurczliwe, ich skurcze mieszają pokarm, co ułatwia trawienie., 6. Trzustka Wytwarza substancje trawiące pokarm., 7. Jelito cienkie To długa na 4 – 5 metrów rura, w której odbywa się trawienie i wchłanianie pokarmu. Cząstki pożywienia przenikają przez jego ściany do krwi i są rozprowadzane po całym organizmie., 8. Jelito grube Ma długość ok. 1,5 m. Odbywa się w nim wchłanianie wody, formowanie niestrawionych resztek w kał., 9. Odbyt Odcinek układu pokarmowego, którym niestrawione resztki pokarmu usuwane są poza organizm.
Układ pokarmowy człowieka
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iXJAI2v5iq_d5e690
Więcej informacji na temat układu pokarmowego znajdziesz w materiale „Jak się odżywiamy?P11NBEmMZJak się odżywiamy?”.
4. Jak oddychamy?
Układ oddechowy jest odpowiedzialny za przeprowadzanie procesu oddychania. Zawarty w powietrzu wdychanym tlen jest rozprowadzany przez krew do komórek ciała. Z komórek krew zabiera dwutlenek węgla i przenosi go do płuc. Rytmiczne ruchy klatki piersiowej umożliwiają wykonywanie wdechów i wydechów. Są one możliwe dzięki skurczom i rozkurczom mięśni międzyżebrowych i przepony. Podczas wdechu mięśnie te się kurczą, klatka piersiowa się rozszerza i powietrze jest zasysane do płuc. Podczas wydechu mięśnie się rozkurczają, klatka piersiowa opada i powietrze wydostaje się z płuc. Narządy budujące układ oddechowy i ich rola:
jama nosowa – nawilżanie, ogrzewanie i oczyszczanie wdychanego powietrza;
gardło – przepływ powietrza z jamy nosowej i jamy ustnej do krtani;
krtań – podczas wydechu struny głosowe są wprawiane w drgania i powstają dźwięki;
tchawica i oskrzela – oczyszczanie powietrza i doprowadzenie go do płuc;
płuca – wymiana gazowa, która polega na przenikaniu do krwi tlenu a z krwi do płuc dwutlenku węgla.
R1AtteCk4ABij
Schemat, przedstawiający budowę układu oddechowego człowieka z opisem narządów: jama nosowa, gardło, krtań, tchawica, oskrzela oraz płuco. W prawej dolnej części schematu przybliżenie pęcherzyków płucnych.
Układ oddechowy człowieka
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iXJAI2v5iq_d5e744
Więcej informacji na temat układu oddechowego znajdziesz w materiale „Jak oddychamy?P7WkQeLHRJak oddychamy?”.
5. Układ krwionośny
Układ krwionośny odpowiada za transport substancji po organizmie:
transportuje tlen z płuc do komórek ciała;
transportuje składniki pokarmowe z jelita cienkiego do komórek ciała;
zabiera z komórek niepotrzebne substancje i przenosi je do narządów, których zadaniem jest usunięcie ich z organizmu.
Narządy budujące układ krwionośny i ich rola:
serce – kurcząc się i rozkurczając umożliwia szybki przepływ krwi w naczyniach krwionośnych;
tętnice – naczynia krwionośne, które wyprowadzają krew z serca do tkanek; mają grube, elastyczne ściany; w tętnicach krew płynie szybko i ma wysokie ciśnienie;
żyły – naczynia krwionośne, które doprowadzają krew z tkanek do serca; mają cienkie ściany; krew w żyłach płynie wolno i ma niskie ciśnienie.
W narządach układu krwionośnego płynie krew. Składa się ona z komórek, zwanych krwinkami oraz płynnej substancji - osocza.
R16pdPbJJM1W9
Ilustracja przedstawia budowę układu krwionośnego człowieka. Na fioletowo oznaczono tą część układu krwionośnego, gdzie jest krew odtlenowana, a na czerwono gdzie jest krew natlenowana. W śródpiersiu znajduje się serce. Po lewej stronie sylwetki człowieka serce oznaczono na fioletowo, są to prawy przedsionek i prawa komora. Do prawego przedsionka uchodzi żyła główna, a z komory prawej wychodzi tętnica płucna. Po prawej stronie sylwetki człowieka serce oznaczono na czerwono, są to lewy przedsionek i lewa komora. Do prawego przedsionka uchodzi żyła płucna, a z komory prawej wychodzi aorta.
Budowa układu krwionośnego człowieka
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Więcej informacji na temat układu krwionośnego znajdziesz w materiale „Układ krwionośnyPyGIfzq3QUkład krwionośny”.
iXJAI2v5iq_d5e845
6. Co to znaczy być kobietą lub mężczyzną?
Rozmnażanie to wydawanie na świat potomstwa. Człowiek rozmnaża się płciowo, czyli nowy organizm powstaje z połączenia się komórek rozrodczych żeńskiej (komórki jajowej) i męskiej (plemnika). Do rozmnażania służą układy rozrodcze: żeński i męski. Narządy budujące żeński układ rozrodczy i ich rola:
parzyste jajniki – wytwarzają komórki jajowe, czyli żeńskie komórki rozrodcze;
parzyste jajowody – miejsce połączenia się komórki jajowej i plemnika;
macica – miejsce rozwoju zarodka;
pochwa – kanał, przez który wydostaje się krew menstruacyjna, a podczas porodu dziecko.
RgZbI2eWqVK7Q
Schemat przedstawia budowę układu rozrodczego kobiety. Po prawej stronie sylwetka kobiety z układem rozrodczym umieszczonym w obrębie miednicy. Po lewej stronie schemat układu rozrodczego z opisem. Kulistego kształtu parzyste jajniki, nad nimi jajowody prowadzące do macicy, która łączy się z pochwą.
Układ rozrodczy kobiety
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Narządy budujące męski układ rozrodczy i ich rola:
parzyste jądra – wytwarzają plemniki, czyli męskie komórki rozrodcze; znajdują się one w ochronnym worku skórnym zwanym moszną lub workiem mosznowym.
parzyste nasieniowody – wprowadzają plemniki z jąder do cewki moczowej;
penis – narząd, przez który wydostaje się nasienie sperma (płyn zawierający plemniki);
pęcherzyk nasienny – miejsce, w którym mogą być gromadzone plemniki.
Ruk5q4PGoVaSM
Schemat przedstawia budowę układu rozrodczego mężczyzny. Po lewej stronie sylwetka mężczyzny z układem rozrodczym umieszczonym w obrębie miednicy. Po prawej stronie schemat układu rozrodczego z opisem. Kulistego kształtu parzyste jądra umieszczone w mosznie łączą się z długimi przewodami – nasieniowodami. Następnie uchodzą do nich pęcherzyki nasienne. Nieparzysta prostata łączy się cewką moczową, która biegnie w obrębie prącia.
Układ rozrodczy mężczyzny
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
iXJAI2v5iq_d5e917
Więcej informacji na temat układu rozrodczego znajdziesz w materiale „Co to znaczy być kobietą lub mężczyzną?PdlGrRVeGCo to znaczy być kobietą lub mężczyzną?”.
7. Rozwój człowieka
Zapłodnienie to połączenie się komórki jajowej z plemnikiem – w ten sposób powstaje zarodek. Odżywia się on i oddycha dzięki łożysku, które się tworzy w macicy. Łącznikiem między łożyskiem a zarodkiem jest pępowina. Ciąża rozpoczyna się zapłodnieniem i kończy porodem. U ludzi ciąża trwa około 9 miesięcy i zazwyczaj rodzi się jedno dziecko. Poród to proces, podczas którego dziecko wydostaje się z macicy przez pochwę.
Etapy rozwoju człowieka – od poczęcia do starości
Etap rozwoju
Czas trwania
Typowe cechy
zarodkowy
od zapłodnienia do końca 2 miesiąca ciąży
zaczynają tworzyć się części ciała i narządy
płodowy
od 3 miesiąca ciąży do porodu
wzrost i rozwój części ciała i narządów wewnętrznych.
noworodkowy
od urodzenia do końca pierwszego miesiąca życia
dziecko większą część doby przesypia
niemowlęcy
do końca pierwszego roku życia
dziecko raczkuje, siada, gaworzy, wyrastają mu pierwsze zęby mleczne, pod koniec tego okresu próbuje stać i chodzić
poniemowlęcy
1‑3 lata
dziecko uczy się chodzić, wyrastają mu wszystkie zęby mleczne, pod koniec buduje proste zdania
przedszkolny
3‑6 lat
dziecko bawi się z rówieśnikami, szybko nabywa nowe umiejętności
szkolny
7‑10 dziewczęta, 7‑12 chłopcy
dziecku wypadają zęby mleczne i wyrastają stałe, wzrasta sprawność fizyczna i zdolności intelektualne
dojrzewania
do ok. 20 lat
osiągnięcie wyglądu osoby dorosłej (dojrzałość fizyczna), przygotowanie do pełnienia ról społecznych (dojrzałość społeczna), zdolność do panowania nad emocjami (dojrzałość psychiczna)
dorosłości
do około 65 lat
osoby dorosłe podejmują decyzje dotyczące pracy, miejsca zamieszkania, małżeństwa, posiadania dzieci
starości
do śmierci
osoby w tym wieku są mniej aktywne, mogą częściej chorować, skóra staje się mniej elastyczna, ruchy są wolniejsze
Dojrzewanie to okres, w którym dziewczynka staje się kobietą a chłopiec mężczyzną. Zmiany w okresie dojrzewania dotyczą:
budowy i wyglądu – jest to dojrzewanie płciowe;
postaw, zachowania – jest to dojrzewanie psychiczne;
stosunku do innych ludzi, przestrzegania reguł w społeczeństwie – jest to dojrzewanie społeczne.
R1HiR8mlnbXif
Animacja przedstawia rozwój człowieka od zapłodnienia do narodzin (bez porodu). Prezentowane są zmianach w wyglądzie, zmiany wielkości dziecka w poszczególnych miesiącach. Przedstawiony zostaje rozwój dziecka z podziałem na etapy.
Animacja przedstawia rozwój człowieka od zapłodnienia do narodzin (bez porodu). Prezentowane są zmianach w wyglądzie, zmiany wielkości dziecka w poszczególnych miesiącach. Przedstawiony zostaje rozwój dziecka z podziałem na etapy.
Rozwój człowieka od zapłodnienia do narodzin
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Animacja przedstawia rozwój człowieka od zapłodnienia do narodzin (bez porodu). Prezentowane są zmianach w wyglądzie, zmiany wielkości dziecka w poszczególnych miesiącach. Przedstawiony zostaje rozwój dziecka z podziałem na etapy.
iXJAI2v5iq_d5e974
8. Jak widzimy?
Narządem zmysłu wzroku są oczy. Za ich pomocą widzimy przedmioty i odróżniamy kolory. Kiedy światło dociera do oka, przedostaje się przez źrenicę i przez soczewkę jest skupiane na siatkówce. Tam bodźce świetlne są przekształcane w impulsy nerwowe i przesyłane do mózgu. Obraz powstający na siatkówce jest pomniejszony i odwrócony. Położenie oczu blisko siebie i z przodu głowy pozwala na widzenie przestrzenne.
RE02gDhjy1wWQ
Animacja przedstawia budowę oka człowieka. Kolejne slajdy pokazują budowę gałki ocznej oglądanej z profilu. Gałka umieszczona jest w oczodole i ma kształt kulisty. Z przodu gałki znajduje się przezroczysta rogówka, następnie kolorowa tęczówka z otworem w środku – źrenicą. Następnie wypukła przezroczysta soczewka, która skupia promienie świetlne na siatkówce pokrywającej tylna część gałki ocznej. Od siatkówki odchodzi nerw wzrokowy.
Animacja przedstawia budowę oka człowieka. Kolejne slajdy pokazują budowę gałki ocznej oglądanej z profilu. Gałka umieszczona jest w oczodole i ma kształt kulisty. Z przodu gałki znajduje się przezroczysta rogówka, następnie kolorowa tęczówka z otworem w środku – źrenicą. Następnie wypukła przezroczysta soczewka, która skupia promienie świetlne na siatkówce pokrywającej tylna część gałki ocznej. Od siatkówki odchodzi nerw wzrokowy.
Budowa ludzkiego oka
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Animacja przedstawia budowę oka człowieka. Kolejne slajdy pokazują budowę gałki ocznej oglądanej z profilu. Gałka umieszczona jest w oczodole i ma kształt kulisty. Z przodu gałki znajduje się przezroczysta rogówka, następnie kolorowa tęczówka z otworem w środku – źrenicą. Następnie wypukła przezroczysta soczewka, która skupia promienie świetlne na siatkówce pokrywającej tylna część gałki ocznej. Od siatkówki odchodzi nerw wzrokowy.
Obraz na siatkówce jest pomniejszony i odwrócony. W oku znajdują się komórki reagujące na światło, które przesyłają informacje do mózgu. Tam sygnały są przetwarzane w taki sposób, że widzimy obraz normalnie, a nie „do góry nogami”.
RpWkr8lG5PneT
Ilustracja pokazuje w jaki sposób promienie świetlne odbite od sylwetki człowieka, przechodzą przez źrenicę i soczewkę. Następnie załamują się za soczewką, tworząc na siatkówce obraz pomniejszony i odwrócony.
Jak powstaje widziany przez nas obraz?
Promienie świetlne przenikają przez soczewkę, a następnie trafiają na powierzchnię siatkówki. Po drodze zostają załamane, dzięki czemu na siatkówce tworzy się ostry obraz.
Źródło: Dariusz Adryan, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
iXJAI2v5iq_d5e1019
9. Jak słyszymy?
Człowiek odbiera dźwięki za pomocą zmysłu słuchu, którego narządem są uszy. Dźwięk przechodzi najpierw przez przewód słuchowy w uchu zewnętrznym, a następnie dociera do ucha wewnętrznego. Tam zamieniany jest na impulsy nerwowe, które następnie docierają do mózgu.
RNPWg33xmhUfl
Animacja przedstawia drogę fali dźwiękowej w uchu. Fala dźwiękowa docierająca do ucha przechodzi kolejno przez: małżowinę, przewód słuchowy, wprawia w drgania błonę bębenkową. Następnie drgania zostają wzmocnione przez kosteczki słuchowe i przeniesione na ślimak, w którym zostają zamienione na impulsy nerwowe. Pojawia się wskazanie z opisem.
Animacja przedstawia drogę fali dźwiękowej w uchu. Fala dźwiękowa docierająca do ucha przechodzi kolejno przez: małżowinę, przewód słuchowy, wprawia w drgania błonę bębenkową. Następnie drgania zostają wzmocnione przez kosteczki słuchowe i przeniesione na ślimak, w którym zostają zamienione na impulsy nerwowe. Pojawia się wskazanie z opisem.
Odbieranie fal dźwiękowych przez człowieka
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Animacja przedstawia drogę fali dźwiękowej w uchu. Fala dźwiękowa docierająca do ucha przechodzi kolejno przez: małżowinę, przewód słuchowy, wprawia w drgania błonę bębenkową. Następnie drgania zostają wzmocnione przez kosteczki słuchowe i przeniesione na ślimak, w którym zostają zamienione na impulsy nerwowe. Pojawia się wskazanie z opisem.
iXJAI2v5iq_d5e1060
iXJAI2v5iq_d5e1106
10. Inne zmysły też są ważne
Narządy zmysłów służą do odbierania informacji ze środowiska, takich jak: światło, dźwięk, zapach, smak, dotyk, ciepło, zimno. Najważniejszą rolę w codziennym życiu odgrywają wzrok i słuch, ale inne zmysły są też ważne. Zmysł węchu znajduje się w nosie. Odbiera informacje o zapachach unoszących się w powietrzu. Za pomocą tego zmysłu odróżniamy zapachy. Zmysł węchu ostrzega nas przed niebezpieczeństwem, np. ulatniającym się gazem. Zmysł węchu szybko się „męczy” – tzn. że po chwili zapach może nawet przestać być wyczuwalny. Zmysł smaku znajduje się na języku. Odbiera informacje o substancjach zawartych w pokarmach. Pozwala na ocenę, czy potrawa jest smaczna, jadalna i świeża. Człowiek odróżnia smaki: słodki, słony, kwaśny, gorzki i mięsny. Zmysł smaku ostrzega przed zjedzeniem nieświeżej potrawy lub niejadalnej substancji. Zmysły smaku i węchu są ze sobą powiązane, dlatego podczas kataru smak potraw jest słabo wyczuwalny. Zmysł dotyku znajduje się w skórze. Odbiera informacje o temperaturze otoczenia oraz sile uścisku, dotyku i bólu. Najbardziej wrażliwa jest skóra na wargach i opuszkach palców.
Przykłady sytuacji, w których potrzebny lub pomocny jest zmysł węchu
R11M9qiivExkN
Galeria prezentuje przykłady czterech sytuacji, w których jest potrzebny zmysł węchu. Na pierwszej fotografii widoczna mama trzymająca blisko siebie niemowlę.
Zmysł węchu ma znaczenie m.in. w nawiązywaniu więzi
Źródło: Vera Kratochvil, Wikimedia Commons, licencja: CC 0 1.0.
Rp0ETuYtvkBqO
Na drugiej fotografii widoczny mężczyzna jedzący posiłek.
Zmysł węchu odgrywa ważną rolę w odżywianiu się
Źródło: Pixahive, domena publiczna.
RZ7YeDR8ikgmk
Na trzeciej fotografii widoczny palnik kuchenny z płomieniem.
Zapach może ostrzegać nas przed niebezpieczeństwem - np. pożarem
Źródło: Ivan Radic, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.
Przykładowe sytuacje, w których przydaje się zmysł smaku
RGZarONlIo8Rp
Zdjęcie przedstawiające kulczybę wronie oko.
Gorzki smak często pełni funkcję ostrzegawczą przed substancjami trującymi. Przykładem może być kulczyba wronie oko, roślina trująca dla człowieka, charakteryzująca się bardzo gorzkim smakiem
Źródło: Wendy Cutler, Flickr, licencja: CC BY-SA 2.0.
RZYRQGnYzSm0U
Zdjęcie przedstawiające niedojrzałe, zielone jabłka wiszące na drzewie.
Niedojrzałe owoce mają kwaśny smak, dlatego lepiej zrywać i zjadać je gdy są dojrzałe
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
R1Lxh5o9DyXIi
Zdjęcie przedstawiające żółte, dojrzałe banany.
Słodki smak często wiąże się z dużą wartością energetyczną pożywienia
Źródło: Pixaby.com, domena publiczna.
Przykładowe sytuacje, w których przydaje się zmysł dotyku
R1MCVcLp0lRqT
Galeria prezentuje zdjęcia sytuacji, w których wykorzystujemy zmysł dotyku. Pierwsza fotografia, to ręka z opatrunkiem.
Zmysł dotyku pozwala nam na unikanie urazów
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R2kzAHtmQ5quA
Druga fotografia, to dłoń blisko stopy żelazka.
Zmysł dotyku umożliwia nam odczuwanie temperatury
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RT5FiW9WCSZ3T
Trzecia fotografia, to ręka pod bieżącą wodą.
Dzięki zmysłowi dotyku odczuwamy temperaturę wody
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
iXJAI2v5iq_d5e1160
iXJAI2v5iq_d5e1194
Zadania
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1agZhLjqhbXx
Przyporządkuj każdemu procesowi jego funkcję uwolnienie energii z pokarmu Możliwe odpowiedzi: 1. odżywianie, 2. rozmnażanie, 3. wydalanie, 4. oddychanie dostarczenie pokarmu komórkom Możliwe odpowiedzi: 1. odżywianie, 2. rozmnażanie, 3. wydalanie, 4. oddychanie usuwanie z organizmu szkodliwych substancji Możliwe odpowiedzi: 1. odżywianie, 2. rozmnażanie, 3. wydalanie, 4. oddychanie wydawanie na świat potomstwa Możliwe odpowiedzi: 1. odżywianie, 2. rozmnażanie, 3. wydalanie, 4. oddychanie
Przyporządkuj każdemu procesowi jego funkcję uwolnienie energii z pokarmu Możliwe odpowiedzi: 1. odżywianie, 2. rozmnażanie, 3. wydalanie, 4. oddychanie dostarczenie pokarmu komórkom Możliwe odpowiedzi: 1. odżywianie, 2. rozmnażanie, 3. wydalanie, 4. oddychanie usuwanie z organizmu szkodliwych substancji Możliwe odpowiedzi: 1. odżywianie, 2. rozmnażanie, 3. wydalanie, 4. oddychanie wydawanie na świat potomstwa Możliwe odpowiedzi: 1. odżywianie, 2. rozmnażanie, 3. wydalanie, 4. oddychanie
Przyporządkuj każdemu procesowi jego funkcję
oddychanie, wydalanie, odżywianie, rozmnażanie
uwolnienie energii z pokarmu
dostarczenie pokarmu komórkom
usuwanie z organizmu szkodliwych substancji
wydawanie na świat potomstwa
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R1GPAVkYW8GSC
Do każdego układu narządów dopasuj przykłady narządów, które go budują. układ oddechowy Możliwe odpowiedzi: 1. macica, 2. jelito, 3. czaszka, 4. płuca, 5. jajnik, 6. przełyk, 7. tchawica, 8. klatka piersiowa układ kostny Możliwe odpowiedzi: 1. macica, 2. jelito, 3. czaszka, 4. płuca, 5. jajnik, 6. przełyk, 7. tchawica, 8. klatka piersiowa układ pokarmowy Możliwe odpowiedzi: 1. macica, 2. jelito, 3. czaszka, 4. płuca, 5. jajnik, 6. przełyk, 7. tchawica, 8. klatka piersiowa układ rozrodczy Możliwe odpowiedzi: 1. macica, 2. jelito, 3. czaszka, 4. płuca, 5. jajnik, 6. przełyk, 7. tchawica, 8. klatka piersiowa
Do każdego układu narządów dopasuj przykłady narządów, które go budują. układ oddechowy Możliwe odpowiedzi: 1. macica, 2. jelito, 3. czaszka, 4. płuca, 5. jajnik, 6. przełyk, 7. tchawica, 8. klatka piersiowa układ kostny Możliwe odpowiedzi: 1. macica, 2. jelito, 3. czaszka, 4. płuca, 5. jajnik, 6. przełyk, 7. tchawica, 8. klatka piersiowa układ pokarmowy Możliwe odpowiedzi: 1. macica, 2. jelito, 3. czaszka, 4. płuca, 5. jajnik, 6. przełyk, 7. tchawica, 8. klatka piersiowa układ rozrodczy Możliwe odpowiedzi: 1. macica, 2. jelito, 3. czaszka, 4. płuca, 5. jajnik, 6. przełyk, 7. tchawica, 8. klatka piersiowa
Do każdego układu narządów dopasuj przykłady narządów, które go budują.
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RzrSV3QMKOTgw
Wskaż wszystkie funkcje układu szkieletowego Możliwe odpowiedzi: 1. utrzymanie postawy ciała, 2. transport tlenu do komórek, 3. regulacja temperatury ciała, 4. miejsce przyczepu mięśni, 5. ochrona narządów wewnętrznych
Wskaż wszystkie funkcje układu szkieletowego
utrzymanie postawy ciała
transport tlenu do komórek
regulacja temperatury ciała
miejsce przyczepu mięśni
ochrona narządów wewnętrznych
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 4
Ranmkm40YFoQv
Połącz ze sobą elementy z miejscem, w którym występują. staw barkowy Możliwe odpowiedzi: 1. kończyna dolna, 2. czaszka, 3. klatka piersiowa, 4. kończyna górna staw kolanowy Możliwe odpowiedzi: 1. kończyna dolna, 2. czaszka, 3. klatka piersiowa, 4. kończyna górna żebra Możliwe odpowiedzi: 1. kończyna dolna, 2. czaszka, 3. klatka piersiowa, 4. kończyna górna szczęki Możliwe odpowiedzi: 1. kończyna dolna, 2. czaszka, 3. klatka piersiowa, 4. kończyna górna
Połącz ze sobą elementy z miejscem, w którym występują. staw barkowy Możliwe odpowiedzi: 1. kończyna dolna, 2. czaszka, 3. klatka piersiowa, 4. kończyna górna staw kolanowy Możliwe odpowiedzi: 1. kończyna dolna, 2. czaszka, 3. klatka piersiowa, 4. kończyna górna żebra Możliwe odpowiedzi: 1. kończyna dolna, 2. czaszka, 3. klatka piersiowa, 4. kończyna górna szczęki Możliwe odpowiedzi: 1. kończyna dolna, 2. czaszka, 3. klatka piersiowa, 4. kończyna górna
Połącz ze sobą elementy z miejscem, w którym występują.
klatka piersiowa, kończyna górna, czaszka, kończyna dolna
staw barkowy
staw kolanowy
żebra
szczęki
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5
RDnZg0z7FIcdu
Wybierz poprawne dokończenie zdania. Staw łokciowy łączy kości: Możliwe odpowiedzi: 1. ramieniową i przedramienia., 2. ręki i ramieniową., 3. ramieniową i łopatkę., 4. przedramienia i ręki.
Wybierz poprawne dokończenie zdania. Staw łokciowy łączy kości:
ramieniową i przedramienia.
ręki i ramieniową.
ramieniową i łopatkę.
przedramienia i ręki.
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6
R1IIkLY4c0VbS
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań.. Tylko w żołądku odbywa się trawienie pokarmu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Trawienie to rozkład pokarmu do substancji, które mogą przenikać do krwi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Po strawieniu pokarmu jest on usuwany przez odbyt na zewnątrz ciała.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Odżywianie polega na dostarczaniu pokarmu komórkom.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań.. Tylko w żołądku odbywa się trawienie pokarmu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Trawienie to rozkład pokarmu do substancji, które mogą przenikać do krwi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Po strawieniu pokarmu jest on usuwany przez odbyt na zewnątrz ciała.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Odżywianie polega na dostarczaniu pokarmu komórkom.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Oceń prawdziwość zdań.
Prawda
Fałsz
Tylko w żołądku odbywa się trawienie pokarmu.
□
□
Trawienie to rozkład pokarmu do substancji, które mogą przenikać do krwi.
□
□
Po strawieniu pokarmu jest on usuwany przez odbyt na zewnątrz ciała.
□
□
Odżywianie polega na dostarczaniu pokarmu komórkom.
□
□
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 7
RqslAMzOOpsqJ
Ułóż czynności w kolejności, w jakiej zachodzą w przewodzie pokarmowym. Elementy do uszeregowania: 1. wchłanianie pokarmu do krwi, 2. rozdrabnianie pokarmu, 3. trawienie pokarmu, 4. pobieranie pokarmu, 5. usuwanie niestrawionych resztek pokarmu
Ułóż czynności w kolejności, w jakiej zachodzą w przewodzie pokarmowym. Elementy do uszeregowania: 1. wchłanianie pokarmu do krwi, 2. rozdrabnianie pokarmu, 3. trawienie pokarmu, 4. pobieranie pokarmu, 5. usuwanie niestrawionych resztek pokarmu
Ułóż czynności w kolejności, w jakiej zachodzą w przewodzie pokarmowym.
pobieranie pokarmu
rozdrabnianie pokarmu
trawienie pokarmu
usuwanie niestrawionych resztek pokarmu
wchłanianie pokarmu do krwi
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 8
RTCXJ5i6DTrGt
Zadaniem układu pokarmowego nie jest: Możliwe odpowiedzi: 1. transport pokarmu do komórek, 2. rozdrabnianie pokarmu, 3. trawienie pokarmu, 4. pobieranie pokarmu
Zadaniem układu pokarmowego nie jest:
transport pokarmu do komórek
rozdrabnianie pokarmu
trawienie pokarmu
pobieranie pokarmu
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 9
RTHrMmGme1Tkt
Uporządkuj elementy układu pokarmowego tak, by ukazywały drogę, jaką pokonuje pokarm. Elementy do uszeregowania: 1. jama ustna, 2. żołądek, 3. przełyk, 4. jelito grube, 5. odbyt, 6. jelito cienkie
Uporządkuj elementy układu pokarmowego tak, by ukazywały drogę, jaką pokonuje pokarm. Elementy do uszeregowania: 1. jama ustna, 2. żołądek, 3. przełyk, 4. jelito grube, 5. odbyt, 6. jelito cienkie
Uporządkuj elementy układu pokarmowego tak, by ukazywały drogę, jaką pokonuje pokarm.
żołądek
jelito cienkie
jelito grube
jama ustna
przełyk
odbyt
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 10
Rv1zHilaXrXTN
Wskaż narząd, w którym krew zabiera pokarm. Możliwe odpowiedzi: 1. jelito cienkie, 2. jama ustna, 3. przełyk, 4. żołądek
Wskaż narząd, w którym krew zabiera pokarm.
jelito cienkie
jama ustna
przełyk
żołądek
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 11
RMAJxfnxiIUnR
Ułóż we właściwej kolejności drogę powietrza z tlenem organizmie. Elementy do uszeregowania: 1. krtań, 2. tchawica, 3. płuca, 4. nos, 5. krew, 6. komórki
Ułóż we właściwej kolejności drogę powietrza z tlenem organizmie. Elementy do uszeregowania: 1. krtań, 2. tchawica, 3. płuca, 4. nos, 5. krew, 6. komórki
Ułóż we właściwej kolejności drogę powietrza z tlenem organizmie.
krew
krtań
nos
tchawica
płuca
komórki
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 12
R19X41rFH2zIV
Uporządkuj elementy w takiej kolejności, w jakiej powietrze wydostaje się w naszego organizmu. Elementy do uszeregowania: 1. płuca, 2. krtań, 3. oskrzela, 4. tchawica, 5. jama nosowa, 6. nozdrza, 7. gardło
Uporządkuj elementy w takiej kolejności, w jakiej powietrze wydostaje się w naszego organizmu. Elementy do uszeregowania: 1. płuca, 2. krtań, 3. oskrzela, 4. tchawica, 5. jama nosowa, 6. nozdrza, 7. gardło
Uporządkuj elementy w takiej kolejności, w jakiej powietrze wydostaje się w naszego organizmu.
oskrzela
gardło
tchawica
jama nosowa
nozdrza
płuca
krtań
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 13
RKKEHTUE7vnCg
Wskaż narząd, w którym krew pobiera tlen i oddaje dwutlenek węgla. Możliwe odpowiedzi: 1. płuca, 2. serce, 3. żołądek, 4. tchawica
Wskaż narząd, w którym krew pobiera tlen i oddaje dwutlenek węgla.
płuca
serce
żołądek
tchawica
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
R1XYFVLw5mcnx2
Ćwiczenie 14
Uzupełnij luki w tekście poprawnymi wyrażeniami. Do serca krew wpływa 1. wysokie, 2. grubą, 3. żyłami, 4. tętnicami, 5. niskie, 6. cienką, 7. do serca, 8. z serca, a wypływa 1. wysokie, 2. grubą, 3. żyłami, 4. tętnicami, 5. niskie, 6. cienką, 7. do serca, 8. z serca. Tętnice mają 1. wysokie, 2. grubą, 3. żyłami, 4. tętnicami, 5. niskie, 6. cienką, 7. do serca, 8. z serca ścianę. Płynie nimi krew 1. wysokie, 2. grubą, 3. żyłami, 4. tętnicami, 5. niskie, 6. cienką, 7. do serca, 8. z serca, która ma 1. wysokie, 2. grubą, 3. żyłami, 4. tętnicami, 5. niskie, 6. cienką, 7. do serca, 8. z serca ciśnienie.
Żyły mają 1. wysokie, 2. grubą, 3. żyłami, 4. tętnicami, 5. niskie, 6. cienką, 7. do serca, 8. z serca ścianę. Płynie nimi krew 1. wysokie, 2. grubą, 3. żyłami, 4. tętnicami, 5. niskie, 6. cienką, 7. do serca, 8. z serca, która ma 1. wysokie, 2. grubą, 3. żyłami, 4. tętnicami, 5. niskie, 6. cienką, 7. do serca, 8. z serca ciśnienie.
Uzupełnij luki w tekście poprawnymi wyrażeniami. Do serca krew wpływa 1. wysokie, 2. grubą, 3. żyłami, 4. tętnicami, 5. niskie, 6. cienką, 7. do serca, 8. z serca, a wypływa 1. wysokie, 2. grubą, 3. żyłami, 4. tętnicami, 5. niskie, 6. cienką, 7. do serca, 8. z serca. Tętnice mają 1. wysokie, 2. grubą, 3. żyłami, 4. tętnicami, 5. niskie, 6. cienką, 7. do serca, 8. z serca ścianę. Płynie nimi krew 1. wysokie, 2. grubą, 3. żyłami, 4. tętnicami, 5. niskie, 6. cienką, 7. do serca, 8. z serca, która ma 1. wysokie, 2. grubą, 3. żyłami, 4. tętnicami, 5. niskie, 6. cienką, 7. do serca, 8. z serca ciśnienie.
Żyły mają 1. wysokie, 2. grubą, 3. żyłami, 4. tętnicami, 5. niskie, 6. cienką, 7. do serca, 8. z serca ścianę. Płynie nimi krew 1. wysokie, 2. grubą, 3. żyłami, 4. tętnicami, 5. niskie, 6. cienką, 7. do serca, 8. z serca, która ma 1. wysokie, 2. grubą, 3. żyłami, 4. tętnicami, 5. niskie, 6. cienką, 7. do serca, 8. z serca ciśnienie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 15
R19rJxvMnZ7JZ
Połącz narząd z rolą, jaką pełni. produkcja plemników Możliwe odpowiedzi: 1. Jądro, 2. Jajowód, 3. Jajnik, 4. Nasieniowód, 5. Macica rozwój zarodka i płodu Możliwe odpowiedzi: 1. Jądro, 2. Jajowód, 3. Jajnik, 4. Nasieniowód, 5. Macica produkcja komórek jajowych Możliwe odpowiedzi: 1. Jądro, 2. Jajowód, 3. Jajnik, 4. Nasieniowód, 5. Macica droga plemników z jąder Możliwe odpowiedzi: 1. Jądro, 2. Jajowód, 3. Jajnik, 4. Nasieniowód, 5. Macica miejsce zapłodnienia Możliwe odpowiedzi: 1. Jądro, 2. Jajowód, 3. Jajnik, 4. Nasieniowód, 5. Macica
Połącz narząd z rolą, jaką pełni. produkcja plemników Możliwe odpowiedzi: 1. Jądro, 2. Jajowód, 3. Jajnik, 4. Nasieniowód, 5. Macica rozwój zarodka i płodu Możliwe odpowiedzi: 1. Jądro, 2. Jajowód, 3. Jajnik, 4. Nasieniowód, 5. Macica produkcja komórek jajowych Możliwe odpowiedzi: 1. Jądro, 2. Jajowód, 3. Jajnik, 4. Nasieniowód, 5. Macica droga plemników z jąder Możliwe odpowiedzi: 1. Jądro, 2. Jajowód, 3. Jajnik, 4. Nasieniowód, 5. Macica miejsce zapłodnienia Możliwe odpowiedzi: 1. Jądro, 2. Jajowód, 3. Jajnik, 4. Nasieniowód, 5. Macica
Połącz narząd z rolą, jaką pełni.
Nasieniowód, Jajowód, Jądro, Jajnik, Macica
produkcja plemników
rozwój zarodka i płodu
produkcja komórek jajowych
droga plemników z jąder
miejsce zapłodnienia
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 16
RavvfdUdcIrWl
Uzupełnij schematyczny zapis obrazujący rozmnażanie człowieka Kiedy plemnik i 1. płód, 2. jajnik, 3. jajowód, 4. macica, 5. komórka jajowa, 6. zarodek, 7. zapłodnienie łączą się, powstaje 1. płód, 2. jajnik, 3. jajowód, 4. macica, 5. komórka jajowa, 6. zarodek, 7. zapłodnienie. Proces ten to 1. płód, 2. jajnik, 3. jajowód, 4. macica, 5. komórka jajowa, 6. zarodek, 7. zapłodnienie. Część układu rozrodczego, w którym dochodzi do tego procesu, to 1. płód, 2. jajnik, 3. jajowód, 4. macica, 5. komórka jajowa, 6. zarodek, 7. zapłodnienie.
Uzupełnij schematyczny zapis obrazujący rozmnażanie człowieka Kiedy plemnik i 1. płód, 2. jajnik, 3. jajowód, 4. macica, 5. komórka jajowa, 6. zarodek, 7. zapłodnienie łączą się, powstaje 1. płód, 2. jajnik, 3. jajowód, 4. macica, 5. komórka jajowa, 6. zarodek, 7. zapłodnienie. Proces ten to 1. płód, 2. jajnik, 3. jajowód, 4. macica, 5. komórka jajowa, 6. zarodek, 7. zapłodnienie. Część układu rozrodczego, w którym dochodzi do tego procesu, to 1. płód, 2. jajnik, 3. jajowód, 4. macica, 5. komórka jajowa, 6. zarodek, 7. zapłodnienie.
Uzupełnij schematyczny zapis obrazujący rozmnażanie człowieka
Kiedy plemnik i .............................. łączą się, powstaje ............................... Proces ten to ............................... Część układu rozrodczego, w którym dochodzi do tego procesu, to ...............................
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 17
R18lneu9KAtP1
Dziecko w tym okresie bardzo szybko rośnie i rozwija się. Próbuje siadać i zaczyna samodzielnie stać i chodzić. Wyrastają mu pierwsze zęby mleczne. Opis dotyczy okresu: Możliwe odpowiedzi: 1. niemowlęcego, 2. zarodkowego, 3. noworodkowego, 4. przedszkolnego
Dziecko w tym okresie bardzo szybko rośnie i rozwija się. Próbuje siadać i zaczyna samodzielnie stać i chodzić. Wyrastają mu pierwsze zęby mleczne. Opis dotyczy okresu:
niemowlęcego
zarodkowego
noworodkowego
przedszkolnego
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 18
R1cTh72W446sJ
Ustal, które oznaki dojrzewania są charakterystyczne dla dziewcząt, które dla chłopców. dziewczęta Możliwe odpowiedzi: 1. mutacja, 2. owłosienie łonowe i pachowe, 3. polucje, 4. owłosienie łonowe i pachowe, 5. rozwój piersi, 6. trądzik, 7. trądzik, 8. poszerzenie się bioder, 9. poszerzenie się barków, 10. zarost na twarzy, 11. miesiączka chłopcy Możliwe odpowiedzi: 1. mutacja, 2. owłosienie łonowe i pachowe, 3. polucje, 4. owłosienie łonowe i pachowe, 5. rozwój piersi, 6. trądzik, 7. trądzik, 8. poszerzenie się bioder, 9. poszerzenie się barków, 10. zarost na twarzy, 11. miesiączka
Ustal, które oznaki dojrzewania są charakterystyczne dla dziewcząt, które dla chłopców. dziewczęta Możliwe odpowiedzi: 1. mutacja, 2. owłosienie łonowe i pachowe, 3. polucje, 4. owłosienie łonowe i pachowe, 5. rozwój piersi, 6. trądzik, 7. trądzik, 8. poszerzenie się bioder, 9. poszerzenie się barków, 10. zarost na twarzy, 11. miesiączka chłopcy Możliwe odpowiedzi: 1. mutacja, 2. owłosienie łonowe i pachowe, 3. polucje, 4. owłosienie łonowe i pachowe, 5. rozwój piersi, 6. trądzik, 7. trądzik, 8. poszerzenie się bioder, 9. poszerzenie się barków, 10. zarost na twarzy, 11. miesiączka
Ustal, które oznaki dojrzewania są charakterystyczne dla dziewcząt, które dla chłopców.
trądzik, zarost na twarzy, trądzik, poszerzenie się bioder, mutacja, owłosienie łonowe i pachowe, owłosienie łonowe i pachowe, rozwój piersi, miesiączka, polucje, poszerzenie się barków
dziewczęta
chłopcy
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 19
RaaLanfjON81S
Wskaż cechy obrazu oglądanego przedmiotu, jaki powstaje na siatkówce oka. Możliwe odpowiedzi: 1. pomniejszony, 2. powiększony, 3. nieodwrócony, 4. odwrócony, 5. tej samej wielkości
Wskaż cechy obrazu oglądanego przedmiotu, jaki powstaje na siatkówce oka.
pomniejszony
powiększony
nieodwrócony
odwrócony
tej samej wielkości
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 20
R1JGAJQEWlLCa
Uporządkuj części oka w taki sposób, by powstał schemat przedstawiający drogę światła w oku. Elementy do uszeregowania: 1. soczewka, 2. siatkówka, 3. rogówka, 4. źrenica
Uporządkuj części oka w taki sposób, by powstał schemat przedstawiający drogę światła w oku. Elementy do uszeregowania: 1. soczewka, 2. siatkówka, 3. rogówka, 4. źrenica
Uporządkuj części oka w taki sposób, by powstał schemat przedstawiający drogę światła w oku.
siatkówka
rogówka
soczewka
źrenica
Źródło: Brygida Baranowska <Brygida.baranowska@up.wroc.pl>, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 21
RSBc4CZCE6p65
Czy odżywianie i trawienie i oznaczają to samo? Uzasadnij odpowiedź. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, czy odżywianie i trawienie zachodzi w tym samym czasie.
Odżywianie się to proces pozyskiwania pokarmu, natomiast trawienie to proces rozkładu pokarmu za pomocą substancji trawiennych.
31
Ćwiczenie 22
R1P7ubhKToIvf
Wskaż układy narządów, które współpracują z układem oddechowym podczas wykonywania wdechów i wydechów. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, bez udziału których narządów niemożliwe byłoby oddychanie.
Z układem oddechowym współpracuje układ mięśniowy (mięśnie oddechowe) oraz układ krwionośny, transportujący krew i dwutlenek węgla.
Rf7eMKAhxwkDd3
Ćwiczenie 23
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Dziecko zaraz po urodzeniu, 2. Pompuje krew, 3. Budują kręgosłup, 4. Umożliwiają zginanie kończyn, 5. Rozwijają się w nim komórki jajowe, 6. Nawilża pokarm w jamie ustnej, 7. Znajduje się w oku, mikroskopie i lupie, 8. Podstawowy element budujący każdy organizm
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Dziecko zaraz po urodzeniu, 2. Pompuje krew, 3. Budują kręgosłup, 4. Umożliwiają zginanie kończyn, 5. Rozwijają się w nim komórki jajowe, 6. Nawilża pokarm w jamie ustnej, 7. Znajduje się w oku, mikroskopie i lupie, 8. Podstawowy element budujący każdy organizm
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Tekst do ćw. 24
Poniższa tabela przedstawia wynik doświadczenia, podczas którego uczniowie przez 15 sekund wąchali substancje, a następnie informowali, jak intensywny czuli zapach.
Badany materiał
Wrażenia zapachowe
Bezpośrednio po przysunięciu do nosa
Po 1 minucie
Po 2 minutach
perfumy
silny zapach
słaby zapach
bardzo słaby zapach
cebula
silny zapach
słaby zapach
bardzo słaby zapach
jabłko
słaby zapach
bardzo słaby zapach
brak zapachu
31
Ćwiczenie 24
RbHtxXsKQEyz0
Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących doświadczenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Po dwóch minutach perfumy wietrzeją., 2. Substancje różnią się intensywnością zapachu., 3. Narząd węchu po pewnym czasie słabiej reaguje na ten sam zapach., 4. Narząd węchu reaguje tylko na niektóre zapachy.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RZf0VrRgpX5dw
Jaki był cel doświadczenia? (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, czego można dowieść na podstawie tego doświadczenia.
Celem doświadczenia było sprawdzenie, jak odbieranie zapachu zmienia się w czasie.
31
Ćwiczenie 25
ROe58ZsP0PXLD
Zaplanuj i przeprowadź doświadczenie, w którym ocenisz, że narząd smaku i węchu są ze sobą powiązane. Napisz cel doświadczenia, sposób wykonania, wynik, wniosek. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, jak zbadać związek między odczuwaniem smaku i zapachu.
Cel doświadczenia: potwierdzenie, że narząd smaku i węchu są ze sobą powiązane (współpracują ze sobą). Sposób wykonania: wybierz trzy produkty spożywcze o wyczuwalnym zapachu, np. cytrynę, rybę i paprykę. Spróbuj każdego z nich, a następnie spróbuj ich z nosem zatkanym dłonią. Zanotuj obserwacje. Wynik: pokarm smakuje inaczej, gdy w procesie nie uczestniczy węch. Wniosek: narząd smaku i węchu są ze sobą powiązane.
bg‑azure
Notatnik
RR90EcvfIZNZC
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.