Jacy oni są? Charakterystyka postaci
Każdy człowiek jest w pewnym sensie obserwatorem i jednocześnie badaczem innych osób, które spotyka na swojej drodze. W myślach sporządza ich opis, analizuje cechy charakterystyczne i zachowanie, zauważa podobieństwa i różnice, a także – na podstawie dostępnych informacji – wyraża swoją opinię o poznanych ludziach. W ten sposób tworzy prywatną charakterystykę postaci.
1) Sprawdź w dowolnym słowniku terminów literackich definicje następujących pojęć: „opis” i „charakterystyka postaci”. Zwróć uwagę na różnicę między nimi.
2) Przeprowadź wywiad z kimś, kto w pewien sposób ci imponuje (może to być członek rodziny, przyjaciel itd.). Następnie sporządź krótką notatkę z rozmowy, zapisując w punktach uzyskane informacje. Zapytaj tę osobę o jej najważniejsze cechy charakteru, zainteresowania, umiejętności, przyzwyczajenia, wyznawane poglądy oraz stosunek do ludzi i zwierząt.
Jak napisać charakterystykę
Charakterystyka to forma wypowiedzi ustnej lub pisemnej, która ma na celu przedstawienie cech zewnętrznych i wewnętrznych postaci rzeczywistej, literackiej lub fikcyjnej. Analizie podlega nie tylko zewnętrzny wygląd prezentowanej osoby (jak w wypadku opisu postaci), lecz również jej sposób zachowania, charakter, intelekt, styl życia i wyznawane poglądy. Szczególną formą charakterystyki jest autocharakterystyka, czyli próba przedstawienia samego siebie.
Jak napisać dobrą charakterystykę? Nie ma jednego ogólnie przyjętego schematu. Można zacząć od przedstawienia informacji ogólnych, a potem opisać szczegóły, można też rozpocząć od prezentacji najważniejszych cech postaci, następnie zaś przejść do mniej istotnych. Ważne jest, by charakterystyka miała wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
W części wstępnej krótko należy przedstawić charakteryzowaną osobę i podać podstawowe informacje na jej temat (np.: Jak się nazywa? Skąd pochodzi? Ile ma lat? Gdzie mieszka?).
Rozwinięcie stanowi główną i najobszerniejszą część charakterystyki. W tej części pracy należy skupić się nie tylko na cechach zewnętrznych przedstawianej osoby i ważnych dla niej życiowych wydarzeniach (tzw. charakterystyka zewnętrzna), ale również opisać jej charakter, sposób zachowania, zainteresowania i wyznawane wartości (tzw. charakterystyka wewnętrzna).
Ostatnia część charakterystyki (zakończenie) zawiera opinię piszącej/piszącego na temat prezentowanej postaci.
Przykładowe elementy charakterystyki postaci
Przedstawienie postaci |
|
Wygląd postaci |
|
Cechy charakteru |
|
Sposób zachowania |
|
Zainteresowania i umiejętności |
|
Poglądy i wartości |
|
Ocena postaci |
|
Najczęstsze błędy pojawiające się podczas redagowania charakterystyki postaci:
pisanie nie na temat,
brak przemyślanej koncepcji całości,
zbyt obszerny opis wyglądu zewnętrznego (zamiast charakterystyki – opis postaci),
pominięcie opisu cech wewnętrznych postaci (tj. jej usposobienia, cech charakteru, zainteresowań, poglądów),
brak oceny postaci (lakoniczne wnioski, brak uzasadnienia oceny),
występowanie zdań niepołączonych ze sobą w sposób spójny i logiczny,
ubogie słownictwo (zbyt częste powtarzanie wyrazów „mieć” i „być”),
błędy gramatyczne, błędy ortograficzne i błędy interpunkcyjne.
Charakterystykę postaci można spotkać zarówno w tekstach literackich (w prozie, poezji, dramacie), jak i w pismach urzędowych, wypowiedziach dziennikarskich czy retorycznych, a także w pracach naukowych. Elementy charakterystyki pojawiają się również m.in. w liście motywacyjnym, scenariuszu filmowym, mowie pochwalnej i w definicji naukowej. W zależności od intencji piszącej/piszącego charakterystyce można nadać nastrój poważny, żartobliwy, ironiczny.
Zadaniowo (I)
Jaka jest różnica między opisem i charakterystyką? Rozważ ten problem, odwołując się do zebranych wiadomości. Następnie weź udział w klasowej dyskusji, w której przedstawisz swoje zdanie na ten temat.
Weź udział w grze „O kim mowa?”. W tym celu przygotuj – w formie ustnej – krótką (składającą się z dwóch, trzech zdań) charakterystykę wybranej koleżanki/kolegi z klasy. Następnie zaprezentuj swoją wypowiedź na forum. Pozostałe osoby z zespołu klasowego powinny odgadnąć, o kim jest mowa.
Sformułuj – według podanego wzoru – krótkie definicje poniższych wyrazów. Następnie sprawdź w dowolnym słowniku języka polskiego lub Słowniku języka polskiego PWN (zob. link), czy udało ci się poprawnie wykonać zadanie.
Wzór: gadatliwy – taki, który dużo mówi.
a) sumienny,
b) rycerski,
c) skromny,
d) dociekliwy,
e) szczodry,
f) chciwy,
g) awanturniczy,
h) zręczny,
i) mężny,
j) chełpliwy.
Uzupełnij w zeszycie poniższą tabelę, wpisując do odpowiednich rubryk – zgodnie z podanymi przykładami – jak najwięcej przymiotników związanych z charakterystyką postaci.
Wygląd zewnętrzny | Cechy charakteru, usposobienie | Stosunek wobec innych |
|
|
|
Zadaniowo (II)
Przeczytaj fragment scenariusza Znaków szczególnych brakZnaków szczególnych brak autorstwa Małgorzaty KulisiewiczMałgorzaty Kulisiewicz. Możesz zachęcić koleżanki i kolegów z klasy do przeczytania tego tekstu z zachowaniem podziału na role.
Znaków szczególnych brakWszystkie zdarzenia i postacie w filmie są fikcyjne
SCENA 1: PRZED SZKOŁĄ – DZIEŃ
W kierunku szkoły idzie grupka roześmianych młodych ludzi w wieku gimnazjalnym. Widać, że tworzą zżytą grupę. Rozmawiają o sprawach szkolnych. Zwykła szkolna codzienność, dużo sprawdzianów i nauki, szkoła – jakich wiele. W tle dźwiękowym piosenka o chuliganach, którzy mają domy odrapane i strach obok nich przejść.
SCENA 2. PRZED SZKOŁĄ – DZIEŃ
Wyraźnie oddzielony od szkolnej grupy, idzie WIKTOR, chłopiec około piętnastoletni, z wyglądu zwykły nastolatek. Podskakuje wesoło. Kopie kamyczek po drodze. Ciąg dalszy piosenki o chuliganach w tle, dźwięki nachodzą jeszcze na scenę w klasie.
Napisy tytułowe:
ZNAKÓW SZCZEGÓLNYCH BRAKSCENA 3. KLASA SZKOLNA – DZIEŃ
Z wielkim impetem do klasy wpada troje uczniów. Siadają w szkolnych ławkach:
DAGMARA
Hej, słyszeliście o tym nowym?MATEUSZ
Jak go zobaczyłem, to od razu taki
jakiś (tu pokazuje gestem nienormalność)
wydał mi się.KINGA
Jakiś w ogóle dziwny.DAGMARA
Żadnych przyjaciół nie ma.MATEUSZ
Podobno kujon.KINGA
(z niedowierzaniem i lekką pogardą)
Kujon?
Napisz, pracując w grupie z koleżankami i kolegami z klasy, dalszy ciąg historii opowiedzianej przez Małgorzatę Kulisiewicz.
Po zakończeniu pracy każda z grup może zaprezentować swoją opowieść na forum klasy, a jury – wyłonione wcześniej – oceni przedstawione historie.
Pytania do dyskusji przed napisaniem scenariusza:
O czym opowiada ta krótka historia?
Jaki jest stosunek uczniów klasy do nowego chłopca?
W jaki sposób członkowie społeczności klasowej oceniają nowego kolegę?
Czy tobie/wam zdarzyła się podobna historia?
Wyobraź sobie, że jesteś scenarzystką/scenarzystą i właśnie pracujesz nad scenariuszem filmu przygodowego. Wymyśl postać głównego bohatera, a następnie sporządź jego charakterystykę według podanego poniżej schematu.
A. Imię i nazwisko bohatera.
B. Narodowość.
C. Wiek i płeć.
D. Wygląd.
E. Ubiór.
F. Zainteresowania.
G. Rodzina.
H. Dzieciństwo.
I. Plany na przyszłość.
Napisz – na podstawie informacji zebranych przed lekcją – charakterystykę wybranej przez siebie osoby, uwzględniając następujące elementy:
przedstawienie postaci,
wygląd zewnętrzny,
szczególne cechy charakteru,
zainteresowania i zdolności,
charakterystyczny sposób zachowania,
przyzwyczajenia,
stosunek do ludzi i zwierząt,
opinię o prezentowanej osobie.
Sporządź charakterystykę Małgorzaty MusierowiczMałgorzaty Musierowicz na podstawie następujących informacji umieszczonych przez pisarkę na stronie www.musierowicz.com.pl. Nadaj tekstowi nastrój żartobliwy lub refleksyjny.