Układ nerwowy
Jak dbać o układ nerwowy?
Czy znasz historię o myśliwym, który uciekając przed wilkiem, wspiął się na sam szczyt sosny po gładkim pniu? Niemożliwe? A jednak. Wszystko za sprawą stresustresu – stanu, który albo dodaje nadludzkiej mocy, albo całkowicie odbiera zdolność do działania.

Odpoczynek kluczem do sukcesu
Organizm bez przerwy poddawany działaniu silnych bodźców szybko się męczy, a koncentracja i zdolność do myślenia obniżają się. Dlatego odpoczynek jest konieczny, także w ciągu dnia. Odpoczywać można aktywnie lub biernie. Aktywne spędzanie wolnego czasu poprawia kondycję całego organizmu. Pobudza do pracy narządy i układy narządów.
Jeśli nie ma warunków, by za dnia choć przez chwilę wykonywać ćwiczenia fizyczne, to w ramach biernego odpoczynku trzeba znaleźć sobie zajęcie, które sprawia przyjemność i pozwala odwrócić uwagę od bieżących problemów i obowiązków. Może to być lektura ulubionej książki, słuchanie muzyki, oglądanie filmu lub rozmowa z przyjaciółmi.
Niezbędną formą odpoczynku jest sensen. Podczas snu następuje porządkowanie i łączenie informacji oraz zapisywanie części z nich w pamięci trwałej. Wtedy też tworzą się rezerwy energetyczne i nowe połączenia nerwowe między neuronami.
Do odbudowy sił i sprawnego funkcjonowania organizmu znaczenie ma nie tylko długość snu, ale i warunki, w jakich się on odbywa. Komfort snu zapewniają cisza, ciemność i niższa niż w dzień temperatura powietrza (18–20 Indeks górny ooC). Przed snem należy wywietrzyć pokój, a ostatni posiłek zjeść nie później niż 2 godziny przed snem.



Wyjaśnij, jaki wpływ na funkcjonowanie organizmu ma niedobór snu. Wyszukaj informacje na temat konsekwencji zdrowotnych niewystarczającej ilości nieprzerwanego snu.
Cykl dobowy regulowany jest w organizmie m.in. poprzez rytmiczne wydzielanie hormonu zwanego melatoniną. Jej wysokie stężenie skłania do relaksacjirelaksacji i snu. Mózgi nastolatków produkują mniej melatoniny niż mózgi osób dorosłych i szczyt jej wydzielania przypada u nich na późne godziny. Rano stężenie melatoniny u nastolatków jest jeszcze stosunkowo wysokie. To dlatego większość młodych ludzi wieczorem tryska energią, natomiast wczesnym rankiem ma kłopoty ze wstawaniem.
Stres towarzyszy każdemu z nas
Stres stanowi naturalną reakcję organizmu na docierające do niego bodźce, zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Czynniki, które zaburzają równowagę organizmu, nazywamy stresoramistresorami. Mogą nimi być m.in.:
zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura otoczenia,
podwyższona ciepłota ciała (gorączka),
stany zapalne,
urazy fizyczne,
silne przeżycia,
konflikty z otoczeniem,
strach (np. przed sprawdzianem),
podniecenie przed podróżą.

Wymień sytuacje, które są silnymi stresorami dla uczniów przebywających w szkole.
Reakcja organizmu na czynniki zaburzające równowagę fizyczną i psychiczną ma charakter przystosowawczy oraz obronny. W wyniku współpracy części współczulnejwspółczulnej autonomicznego układu nerwowegoautonomicznego układu nerwowego oraz układu hormonalnego w organizmie zachodzą reakcje mobilizujące go do działania. Rośnie stężenie adrenaliny, zwanej też hormonem stresu, która powoduje typowe reakcje na stres:
podwyższone ciśnienie krwi,
zwiększoną częstotliwość bicia serca i oddechów,
wzrost stężenia glukozy we krwi,
zwiększenie dopływu krwi do mózgu i mięśni,
zmniejszenie ukrwienia jelit,
rozszerzenie źrenic.
Umiarkowany stres jest niezbędny do funkcjonowania organizmu – pobudza do działania, pomaga się skoncentrować, pokonać przeszkody i osiągnąć cel.

Gdy będziesz odczuwać stres, który utrudnia działanie, obserwuj swoje oddechy – ich częstość i głębokość. Świadomie zwolnij oddychanie, a wdechy wykonuj głównie za pomocą przepony. Zamiast na negatywnych emocjach towarzyszących stresowi, skupiaj uwagę na oddychaniu. Możesz wówczas słuchać spokojnej muzyki. Oceń skuteczność tej metody relaksacji w twoim przypadku.
Zbyt silny lub długotrwały stres stopniowo prowadzi do zaburzenia funkcjonowania organizmu. Pojawiają się bóle głowy, nadciśnienie, zaburzenia pracy serca, nadmierne pocenie się (szczególnie skóry dłoni), biegunka lub zaparcia, nadmierny apetyt (tzw. zajadanie stresu) lub wręcz przeciwnie, niechęć do jedzenia. Komórki ściany żołądka produkują zbyt duże ilości kwasu solnego, co prowadzi do nadkwasoty i może być przyczyną wrzodów żołądka. Spada odporność organizmu, przez co częściej pojawiają się infekcje bakteryjne i wirusowe. Zachodzą reakcje skórne, głównie w postaci wysypki (również te o podłożu alergicznym). Wzrastające napięcie psychiczne wywołuje negatywne emocje, z którymi nie każdy z nas i nie zawsze potrafi sobie poradzić. Skutkiem stresu może być nawet udar mózgu.

Wyjaśnij, dlaczego w sytuacji stresowej następuje m.in. zahamowanie procesów trawienia.
Siła reakcji zależy głównie od rodzaju stresora, wieku, płci, osobowości, otoczenia, w którym się znajdujemy i doświadczenia danej osoby. Wsparcie rodziny i przyjaciół pozwala radzić sobie ze stresem i przeciwdziałać jego negatywnym skutkom. Dlatego też:
przewiduj wydarzenia, planuj działania, wymyślaj rozwiązania, które pozwolą ci uniknąć sytuacji stresowej;
planuj swoje zadania i obowiązki na następny dzień i tydzień oraz ustal wśród nich priorytety;
zamiast stale myśleć o swoich problemach, poświęcaj swoją uwagę również innym, przyjemnym sprawom;
poszukaj dobrych stron stresującej sytuacji;
naucz się technik relaksacjirelaksacji i stosuj je;
rozładuj negatywną energię podczas pracy fizycznej lub intensywnych ćwiczeń fizycznych;
korzystaj ze wsparcia bliskich ci ludzi.
Długotrwały stres niszczy organizm
Traumatyczne przeżycia, wymagania, którym nie można sprostać, konflikty z ludźmi mogą prowadzić do zaburzeń psychicznych takich jak nerwica i depresja. Najczęstszym zaburzeniem stanu psychicznego jest nerwica. U osób, które na nią cierpią, często obserwuje się bóle głowy, brzucha, zaburzenia pracy serca, rozdrażnienie oraz problemy z pamięcią i koncentracją utrudniające codzienne funkcjonowanie. Chorobie tej towarzyszy uczucie lęku. Czasem również występują obsesyjne myśli, od których trudno się uwolnić, obsesyjne ruchy i czynności, np. wyłamywanie palców, skubanie paznokci, okręcanie w dłoni długopisu itp.
Chorobą, która dotyka coraz więcej osób, zarówno dorosłych, jak i dzieci, jest depresja, nazywana chorobą nastroju. Towarzyszą jej uczucie smutku i beznadziei, brak apetytu, bezsenność, trudności z koncentracją, niezdolność do działania. Czasem pojawiają się myśli samobójcze.

Objawem stresu jest napięcie mięśni. U każdego z nas mogą być to inne mięśnie, np. brzucha, karku czy czoła. Zamknij oczy i skup się na swoim ciele, zaczynając od głowy, a kończąc na stopach. Znajdź miejsce, gdzie czujesz największe napięcie. Rozluźnij te mięśnie. Zwracaj na nie uwagę w chwili napięcia. Świadome rozluźnianie mięśni obniża stres.
Stresujące sytuacje wzbudzają silne emocje, m.in. lęk. Kiedy znajdziesz się w trudnej sytuacji, wypróbuj metodę, która pozwoli Ci obniżyć jego poziom. Rozejrzyj się po otoczeniu, w którym przebywasz. Uruchom zmysł wzroku: znajdź pięć przedmiotów o intensywnych kolorach. Następnie uruchom zmysł węchu: znajdź pięć przedmiotów, które mają zapach. Jeżeli to możliwe, powąchaj je. Jeśli nie masz takiej możliwości, wyobraź sobie ich zapach. Następnie znajdź pięć rzeczy, które wydają dźwięk. Zamknij oczy i wsłuchaj się w każdą z nich. W kolejnym kroku zlokalizuj pięć rzeczy, które mają smak. Wyobraź go sobie. Który smak jest dla Ciebie przyjemny, a który nie należy do Twoich ulubionych? Następnie znajdź pięć przedmiotów, które można dotknąć. Jeśli to możliwe, weź je w dłonie, poczuj ich fakturę. Na koniec skup się na swoim ciele. Czy Twój oddech się uspokoił? Czy mięśnie są mniej napięte? Jeżeli tego potrzebujesz, powtórz ćwiczenie.
Kiedy stosowane do tej pory metody radzenia sobie ze stresem i problemami przestają być skuteczne, warto szukać wsparcia. Mogą je zapewnić bliscy, a także specjaliści zdrowia psychicznego i pracownicy szkoły. Wychowawca, psycholog i pedagog szkolny to osoby, do których możesz zwrócić się po pomoc w swojej szkole. Istnieją również numery telefonów, pod którymi uzyskasz wsparcie, m.in.:
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży – 116 111 (czynny 7 dni w tygodniu, 24 h na dobę);
Całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli - 800 080 222 (czynna całodobowo);
Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka – 800 12 12 12 (poniedziałek–piątek od 8.15 do 20.00);
Młodzieżowy telefon zaufania – 19288 (poniedziałek–piątek w godz. 15.00–19.00).
To ważne!
W sytuacji stresowej organizm uruchamia szereg reakcji mających na celu jego mobilizację.
Stres na poziomie optymalnym motywuje do działania, jednak gdy występuje w dużym natężeniu, zaburza równowagę organizmu.
Nadmierny stres może być przyczyną chorób.
Do skutecznych sposobów radzenia sobie ze stresem należy m.in. korzystanie ze wsparcia bliskich oraz specjalistów zdrowia psychicznego, stosowanie technik relaksacyjnych, planowanie i przewidywanie zadań i obowiązków, ale także czasu na odpoczynek i aktywność fizyczną.
Odpowiednia długość snu i jego pora warunkują dobry wypoczynek i zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu, zwłaszcza zdolność do przyswajania wiedzy.
Na pożegnanie
Długotrwałe niedosypianie.... pogłębia zmęczenie i spowalnia reakcje.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. obniża koncentrację i zdolność uczenia się.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. może być zrekompensowane przez picie napojów energetyzujących.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. w przypadku zdrowej osoby nie ma większego wpływu na samopoczucie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Wyszukaj w Internecie informacje, czym zajmuje się neurolog, psycholog, psychiatra. Następnie wskaż spośród chorób i zaburzeń wymienionych w tej lekcji takie, którymi zajmują się ci specjaliści.
Ułóż zestaw 3 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o tym jak dbać o układ nerwowy. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.
Wiesz już czym jest stres i jak można sobie z nim poradzić. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.