R1Erp5lM7W9z5
Ilustracja przedstawia komputerową wizję mózgu. Widoczne są pofałdowane zwoje tworzące mózg.

Układ nerwowy

Mózgowie kontroluje przebieg różnorodnych procesów zachodzących w naszym organizmie.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Jak dbać o układ nerwowy?

Czy znasz historię o myśliwym, który uciekając przed wilkiem, wspiął się na sam szczyt sosny po gładkim pniu? Niemożliwe? A jednak. Wszystko za sprawą stresustresstresu – stanu, który albo dodaje nadludzkiej mocy, albo całkowicie odbiera zdolność do działania.

RJirro2GTszMO
Kłopoty w szkole mogą być przyczyną stresu
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Odpoczynek kluczem do sukcesu

Organizm bez przerwy poddawany działaniu silnych bodźców szybko się męczy, a koncentracja i zdolność do myślenia obniżają się. Dlatego odpoczynek jest konieczny, także w ciągu dnia. Odpoczywać można aktywnie lub biernie. Aktywne spędzanie wolnego czasu poprawia kondycję całego organizmu. Pobudza do pracy narządy i układy narządów.

Jeśli nie ma warunków, by za dnia choć przez chwilę wykonywać ćwiczenia fizyczne, to w ramach biernego odpoczynku trzeba znaleźć sobie zajęcie, które sprawia przyjemność i pozwala odwrócić uwagę od bieżących problemów i obowiązków. Może to być lektura ulubionej książki, słuchanie muzyki, oglądanie filmu lub rozmowa z przyjaciółmi.

Niezbędną formą odpoczynku jest sensensen. Podczas snu następuje porządkowanie i łączenie informacji oraz zapisywanie części z nich w pamięci trwałej. Wtedy też tworzą się rezerwy energetyczne i nowe połączenia nerwowe między neuronami.

Do odbudowy sił i sprawnego funkcjonowania organizmu znaczenie ma nie tylko długość snu, ale i warunki, w jakich się on odbywa. Komfort snu zapewniają cisza, ciemność i niższa niż w dzień temperatura powietrza (18–20 Indeks górny oC). Przed snem należy wywietrzyć pokój, a ostatni posiłek zjeść nie później niż 2 godziny przed snem.

Ro03HBUxnbxBZ
Konieczna do prawidłowego funkcjonowania organizmu długość snu zależy od wieku
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rim2RCU7ntdsH
Konsekwencje niedoboru snu
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1UMKVD56jBQG
Wpływ snu na samopoczucie i zdolność do pracy
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, jaki wpływ na funkcjonowanie organizmu ma niedobór snu. Wyszukaj informacje na temat konsekwencji zdrowotnych niewystarczającej ilości nieprzerwanego snu.

R1N2OOUYO5lsH
Zastanów się, jaki wpływ na funkcjonowanie organizmu ma brak snu. Wyszukaj informacje na temat konsekwencji zdrowotnych związanych z brakiem wystarczającej ilości nieprzerwanego snu. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Cykl dobowy regulowany jest w organizmie m.in. poprzez rytmiczne wydzielanie hormonu zwanego melatoniną. Jej wysokie stężenie skłania do relaksacjirelaksacjarelaksacji i snu. Mózgi nastolatków produkują mniej melatoniny niż mózgi osób dorosłych i szczyt jej wydzielania przypada u nich na późne godziny. Rano stężenie melatoniny u nastolatków jest jeszcze stosunkowo wysokie. To dlatego większość młodych ludzi wieczorem tryska energią, natomiast wczesnym rankiem ma kłopoty ze wstawaniem.

Stres towarzyszy każdemu z nas

Stres stanowi naturalną reakcję organizmu na docierające do niego bodźce, zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Czynniki, które zaburzają równowagę organizmu, nazywamy stresoramistresorystresorami. Mogą nimi być m.in.:

  • zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura otoczenia,

  • podwyższona ciepłota ciała (gorączka),

  • stany zapalne,

  • urazy fizyczne,

  • silne przeżycia,

  • konflikty z otoczeniem,

  • strach (np. przed sprawdzianem),

  • podniecenie przed podróżą.

RPS2ku0Z48thN
Stresory i ich wpływ na działanie układu nerwowego. Kolor błękitny oznacza najniższy, a kolor ciemnoczerwony – najwyższy poziom obciążenia układu nerwowego
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Wymień sytuacje, które są silnymi stresorami dla uczniów przebywających w szkole.

RO2O95axQR1iv
Wymień sytuacje, które są silnymi stresorami dla uczniów przebywających w szkole. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Reakcja organizmu na czynniki zaburzające równowagę fizyczną i psychiczną ma charakter przystosowawczy oraz obronny. W wyniku współpracy części współczulnejukład współczulnyukład współczulnywspółczulnej autonomicznego układu nerwowegoautonomiczny układ nerwowyautonomicznego układu nerwowego oraz układu hormonalnego w organizmie zachodzą reakcje mobilizujące go do działania. Rośnie stężenie adrenaliny, zwanej też hormonem stresu, która powoduje typowe reakcje na stres:

  • podwyższone ciśnienie krwi,

  • zwiększoną częstotliwość bicia serca i oddechów,

  • wzrost stężenia glukozy we krwi,

  • zwiększenie dopływu krwi do mózgu i mięśni,

  • zmniejszenie ukrwienia jelit,

  • rozszerzenie źrenic.

Umiarkowany stres jest niezbędny do funkcjonowania organizmu – pobudza do działania, pomaga się skoncentrować, pokonać przeszkody i osiągnąć cel.

R1en8ljWc1D8g
Krótkotrwały stres działa mobilizująco, ale stres utrzymujący się zbyt długo jest dla organizmu niekorzystny
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Gdy będziesz odczuwać stres, który utrudnia działanie, obserwuj swoje oddechy – ich częstość i głębokość. Świadomie zwolnij oddychanie, a wdechy wykonuj głównie za pomocą przepony. Zamiast na negatywnych emocjach towarzyszących stresowi, skupiaj uwagę na oddychaniu. Możesz wówczas słuchać spokojnej muzyki. Oceń skuteczność tej metody relaksacji w twoim przypadku.

ReepRHadgdbXr

Zbyt silny lub długotrwały stres stopniowo prowadzi do zaburzenia funkcjonowania organizmu. Pojawiają się bóle głowy, nadciśnienie, zaburzenia pracy serca, nadmierne pocenie się (szczególnie skóry dłoni), biegunka lub zaparcia, nadmierny apetyt (tzw. zajadanie stresu) lub wręcz przeciwnie, niechęć do jedzenia. Komórki ściany żołądka produkują zbyt duże ilości kwasu solnego, co prowadzi do nadkwasoty i może być przyczyną wrzodów żołądka. Spada odporność organizmu, przez co częściej pojawiają się infekcje bakteryjne i wirusowe. Zachodzą reakcje skórne, głównie w postaci wysypki (również te o podłożu alergicznym). Wzrastające napięcie psychiczne wywołuje negatywne emocje, z którymi nie każdy z nas i nie zawsze potrafi sobie poradzić. Skutkiem stresu może być nawet udar mózgu.

R12aiUSBmunGB1
Objawy stresu. Liczby oznaczają procent osób, które mają wymienione objawy stresu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, dlaczego w sytuacji stresowej następuje m.in. zahamowanie procesów trawienia.

R1J81xZTAZ4HT
Wyjaśnij, dlaczego w sytuacji stresowej następuje m.in. zahamowanie procesów trawienia. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Siła reakcji zależy głównie od rodzaju stresora, wieku, płci, osobowości, otoczenia, w którym się znajdujemy i doświadczenia danej osoby. Wsparcie rodziny i przyjaciół pozwala radzić sobie ze stresem i przeciwdziałać jego negatywnym skutkom. Dlatego też:

  • przewiduj wydarzenia, planuj działania, wymyślaj rozwiązania, które pozwolą ci uniknąć sytuacji stresowej;

  • planuj swoje zadania i obowiązki na następny dzień i tydzień oraz ustal wśród nich priorytety;

  • zamiast stale myśleć o swoich problemach, poświęcaj swoją uwagę również innym, przyjemnym sprawom;

  • poszukaj dobrych stron stresującej sytuacji;

  • naucz się technik relaksacjirelaksacjarelaksacji i stosuj je;

  • rozładuj negatywną energię podczas pracy fizycznej lub intensywnych ćwiczeń fizycznych;

  • korzystaj ze wsparcia bliskich ci ludzi.

Długotrwały stres niszczy organizm

Traumatyczne przeżycia, wymagania, którym nie można sprostać, konflikty z ludźmi mogą prowadzić do zaburzeń psychicznych takich jak nerwica i depresja. Najczęstszym zaburzeniem stanu psychicznego jest nerwica. U osób, które na nią cierpią, często obserwuje się bóle głowy, brzucha, zaburzenia pracy serca, rozdrażnienie oraz problemy z pamięcią i koncentracją utrudniające codzienne funkcjonowanie. Chorobie tej towarzyszy uczucie lęku. Czasem również występują obsesyjne myśli, od których trudno się uwolnić, obsesyjne ruchy i czynności, np. wyłamywanie palców, skubanie paznokci, okręcanie w dłoni długopisu itp.

Chorobą, która dotyka coraz więcej osób, zarówno dorosłych, jak i dzieci, jest depresja, nazywana chorobą nastroju. Towarzyszą jej uczucie smutku i beznadziei, brak apetytu, bezsenność, trudności z koncentracją, niezdolność do działania. Czasem pojawiają się myśli samobójcze.

RKcjK8SFu6hKb
Osoby cierpiące na schorzenia o podłożu psychicznym nie powinny być same. Wsparcie ze strony najbliższych, znajomych, pomoc psychologa lub psychiatry pomagają odzyskać równowagę, znaleźć sens i radość życia
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Objawem stresu jest napięcie mięśni. U każdego z nas mogą być to inne mięśnie, np. brzucha, karku czy czoła. Zamknij oczy i skup się na swoim ciele, zaczynając od głowy, a kończąc na stopach. Znajdź miejsce, gdzie czujesz największe napięcie. Rozluźnij te mięśnie. Zwracaj na nie uwagę w chwili napięcia. Świadome rozluźnianie mięśni obniża stres.

RJdPR0gksHDIM
Polecenie 3

Stresujące sytuacje wzbudzają silne emocje, m.in. lęk. Kiedy znajdziesz się w trudnej sytuacji, wypróbuj metodę, która pozwoli Ci obniżyć jego poziom. Rozejrzyj się po otoczeniu, w którym przebywasz. Uruchom zmysł wzroku: znajdź pięć przedmiotów o intensywnych kolorach. Następnie uruchom zmysł węchu: znajdź pięć przedmiotów, które mają zapach. Jeżeli to możliwe, powąchaj je. Jeśli nie masz takiej możliwości, wyobraź sobie ich zapach. Następnie znajdź pięć rzeczy, które wydają dźwięk. Zamknij oczy i wsłuchaj się w każdą z nich. W kolejnym kroku zlokalizuj pięć rzeczy, które mają smak. Wyobraź go sobie. Który smak jest dla Ciebie przyjemny, a który nie należy do Twoich ulubionych? Następnie znajdź pięć przedmiotów, które można dotknąć. Jeśli to możliwe, weź je w dłonie, poczuj ich fakturę. Na koniec skup się na swoim ciele. Czy Twój oddech się uspokoił? Czy mięśnie są mniej napięte? Jeżeli tego potrzebujesz, powtórz ćwiczenie.

R39lGVziDs6zK

Kiedy stosowane do tej pory metody radzenia sobie ze stresem i problemami przestają być skuteczne, warto szukać wsparcia. Mogą je zapewnić bliscy, a także specjaliści zdrowia psychicznego i pracownicy szkoły. Wychowawca, psycholog i pedagog szkolny to osoby, do których możesz zwrócić się po pomoc w swojej szkole. Istnieją również numery telefonów, pod którymi uzyskasz wsparcie, m.in.:

  • Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży – 116 111 (czynny 7 dni w tygodniu, 24 h na dobę);

  • Całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli - 800 080 222 (czynna całodobowo);

  • Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka – 800 12 12 12 (poniedziałek–piątek od 8.15 do 20.00);

  • Młodzieżowy telefon zaufania – 19288 (poniedziałek–piątek w godz. 15.00–19.00).

To ważne!

  • W sytuacji stresowej organizm uruchamia szereg reakcji mających na celu jego mobilizację.

  • Stres na poziomie optymalnym motywuje do działania, jednak gdy występuje w dużym natężeniu, zaburza równowagę organizmu.

  • Nadmierny stres może być przyczyną chorób.

  • Do skutecznych sposobów radzenia sobie ze stresem należy m.in. korzystanie ze wsparcia bliskich oraz specjalistów zdrowia psychicznego, stosowanie technik relaksacyjnych, planowanie i przewidywanie zadań i obowiązków, ale także czasu na odpoczynek i aktywność fizyczną.

  • Odpowiednia długość snu i jego pora warunkują dobry wypoczynek i zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu, zwłaszcza zdolność do przyswajania wiedzy.

Na pożegnanie

Ćwiczenie 4
RD4OuQxc9eyC9
Wskaż skuteczne sposoby radzenia sobie z silnym stresem. Możliwe odpowiedzi: 1. Ćwiczenie na siłowni, żeby rozładować napięcie, 2. Kupienie sobie kolejnej bransoletki, by odwrócić uwagę od problemu, 3. Spożywanie alkoholu w celu zmniejszenia napięcia, 4. Zwierzenie się przyjacielowi i spojrzenie na problem jego oczami, 5. Palenie papierosów dla rozluźnienia, 6. Pochłanianie czekolady dla poprawy nastroju, 7. Wyładowanie złości przez zwymyślanie nielubianego kolegi, 8. Unikanie kontaktów z przyjaciółmi, żeby nie obciążać ich swoimi problemami, 9. Rozmowa z rodzicami o problemie, 10. Szukanie pomocy u specjalisty, np. wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego, a także skorzystanie z infolinii lub telefonu zaufania dla młodzieży
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 5
Ra1XNEx9IBbTW
Wskaż stwierdzenia, z którymi się zgadzasz. Możliwe odpowiedzi: 1. Aby zwiększyć skuteczność nauki po południu, po powrocie ze szkoły do domu trzeba zrobić przerwę na odpoczynek., 2. W ciągu dnia stale wzrasta zmęczenie, dlatego uczyć się można tylko przed południem., 3. Odrabianie lekcji trzeba zacząć od przedmiotów najłatwiejszych, a skończyć na najtrudniejszych., 4. W trakcie odrabiania lekcji trzeba robić krótkie przerwy., 5. Przed odrabianiem lekcji trzeba znaleźć czas na spacer, pomoc w domu lub inną czynność, która pozwoli wypocząć umysłowi.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 6
R1ZnV6Ae4C1R9
Łączenie par. Oceń, czy podane propozycje zakończenia zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

Długotrwałe niedosypianie.... pogłębia zmęczenie i spowalnia reakcje.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. obniża koncentrację i zdolność uczenia się.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. może być zrekompensowane przez picie napojów energetyzujących.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. w przypadku zdrowej osoby nie ma większego wpływu na samopoczucie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 7
R1KrUzog28TQV
Dowiadujesz się, że masz zastąpić nieobecnego kolegę w odczytaniu sprawozdania na forum szkoły. Jak zareagujesz na tę wiadomość? Uporządkuj (od góry do dołu) zjawiska, które mogłyby w takiej sytuacji zajść w twoim organizmie. Elementy do uszeregowania: 1. Informacja o niespodziewanej zmianie nerwem słuchowym wędruje do kory słuchowej mózgu., 2. Hormon stresu wywołuje reakcję stresową., 3. Stosujesz jedną z metod radzenia sobie ze stresem., 4. Uświadamiasz sobie reakcję stresową organizmu., 5. Do krwi wydzielana jest adrenalina – hormon stresu., 6. Mózg ocenia informację jako wymagającą szybkiej mobilizacji., 7. W korze mózgowej pojawia się decyzja: odmowa wykonania zadania lub zgoda na jego wykonanie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 8
R1a2QJ8Gc9sgZ
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań opisujących reakcje organizmu na działanie stresorów.. Bardzo wysokie stężenie adrenaliny zapewnia właściwe warunki do pracy na lekcji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przyspieszony, płytki oddech i szybsze bicie serca to objawy stresu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Reakcja stresowa pojawia się w wyniku współdziałania układu hormonalnego i nerwowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 9
R3S2GpgbVPPEu
Wyjaśnij, jakie znaczenie dla sportowców uczestniczących w zawodach ma obecność kibiców na trybunach. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 10

Wyszukaj w Internecie informacje, czym zajmuje się neurolog, psycholog, psychiatra. Następnie wskaż spośród chorób i zaburzeń wymienionych w tej lekcji takie, którymi zajmują się ci specjaliści.

R1BkHCtTlTcFb
Wyszukaj w Internecie informacje, czym zajmuje się neurolog, psycholog, psychiatra. Następnie wybierz spośród chorób i zaburzeń wymienionych w tej lekcji takie, którymi zajmują się ci specjaliści i zapisz je w wyznaczonym polu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4

Ułóż zestaw 3 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o tym jak dbać o układ nerwowy. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.

RoTwsR9wanKkk
Polecenie 5

Wiesz już czym jest stres i jak można sobie z nim poradzić. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.

stres
stres

reakcja organizmu na działanie czynnika zaburzającego stan równowagi psychicznej i fizycznej

sen
sen

cyklicznie pojawiający się stan układu nerwowego, w którym następuje czasowy brak świadomości i bezruch

relaksacja
relaksacja

sposoby osiągania stanu relaksu, odprężenia; polega m.in. na świadomym rozluźnianiu mięśni i spowalnianiu oddechów

stresory
stresory

czynniki wewnętrzne lub zewnętrzne wywołujące stres

autonomiczny układ nerwowy
autonomiczny układ nerwowy

część układu nerwowego odpowiedzialna za odbiór bodźców ze środowiska wewnętrznego i za regulację pracy narządów niezależnych od woli