Powrót
R8P7rJJPQ98ht1

Jak dobrze mieć sąsiada!

zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Przyjrzyjcie się ilustracji. Jaką sytuację przedstawia? Co mogło się tu wydarzyć? Porozmawiajcie o tym.

RFM3smj3NgW9d11
Uniwersytet Wrocławski,
Ćwiczenie 2

Wysłuchajcie wiersza Aleksandra Fredry pt. „Paweł i Gaweł”. Czy opowiada historię podobną do wymyślonych przez was wydarzeń?

RpsxTljkKo00T
Wiersz Paweł i Gaweł czyta Bartosz Woźny Wiersz Paweł i Gaweł czyta Bartosz Woźny Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o..
Aleksander Fredro

Aleksander Fredro

Poeta i wybitny polski komediopisarz. Najbardziej znane komedie tego autora to „Zemsta” i „Śluby panieńskie”. Na pewno przypominacie sobie jego wiersze, m.in. „Małpa w kąpieli”, „Osiołkowi w żłoby dano”, „Paweł i Gaweł”.

R1Y91jsbWlsIE
Aleksander hr. Fredro
Karol Auer, 1858, domena publiczna
Ćwiczenie 3

Przeczytajcie wiersz i wyjaśnijcie niezrozumiałe wyrazy, korzystając z przypisów. Odpowiedzcie na pytania:

  • Kim są bohaterowie wiersza Aleksandra Fredry pt. „Paweł i Gaweł”?

  • Na czym polega konflikt między nimi?

  • Jaka jest główna myśl tego utworu?

  • Jaki morał niesie wiersz?

Paweł i GawełAleksander Fredro
Aleksander Fredro Paweł i Gaweł

Paweł i Gaweł w jednym stali domu,
Paweł na górze, a Gaweł na dole;
Paweł spokojny, nie wadziłtKc1Xu1vOp_000tp001nie wadził nikomu,
Gaweł najdziksze wymyślał swawoletKc1Xu1vOp_000tp002swawole.
Ciągle polował po swoim pokoju:
To pies, to zając – między stoły, stołki,
Gonił, uciekał, wywracał koziołki,
Strzelał i trąbił, i krzyczał do znojutKc1Xu1vOp_000tp003do znoju.
Znosił to Paweł, nareszcie nie może;
Schodzi do Gawła i prosi w pokorze:
”Zmiłuj się waćpantKc1Xu1vOp_000tp004waćpan, poluj ciszej nieco,
Bo mi na górze szyby z okien lecą”.
A na to Gaweł:
WolnoćtKc1Xu1vOp_000tp005Wolnoć, Tomku,
W swoim domku”.
Cóż było mówić? Paweł ani pisnął,
Wrócił do siebie i czapkę nacisnął.
Nazajutrz Gaweł jeszcze smacznie chrapie,
A tu z powałytKc1Xu1vOp_000tp006powały coś mu na nos kapie.
Zerwał się z łóżka i pędzi na górę:
Stuk! Puk! – Zamknięto. Spogląda przez dziurę
I widzi… Cóż tam? Cały pokój w wodzie,
A Paweł z wędką siedzi na komodzie.
”Co waćpan robisz?” „Ryby sobie łowię”.
”Ależ mospanietKc1Xu1vOp_000tp007mospanie, mnie kapie po głowie!”
A Paweł na to:
”Wolnoć, Tomku,
W swoim domku”.
Z tej to powiastkitKc1Xu1vOp_000tp008powiastki morał w tym sposobie:
Jak ty komu, tak on tobie.

tKc1Xu1vOp_00000_BIB_001Aleksander Fredro, Paweł i Gaweł, [w:] tegoż, Paweł i Gaweł oraz inne bajki, Kraków 1991, s. 17.
1
Ćwiczenie 4
R1PEzfocUszSR1
OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Uporządkuj chronologicznie wydarzenia w domu Pawła i Gawła.
  1. Poziom 1:Gaweł ma pretensje do Pawła o zalanie mieszkania.
  2. Poziom 2:Gaweł hałasuje, biega i „poluje” w swoim pokoju.
  3. Poziom 3:Gaweł odmawia Pawłowi, twierdząc, że ma prawo robić we własnym mieszkaniu to, co mu się podoba.
  4. Poziom 4:Paweł wraca do swojego mieszkania.
  5. Poziom 5:Gawła budzą krople wody kapiące z sufitu.
  6. Poziom 6:Paweł prosi Gawła o spokojniejsze i cichsze zachowanie.
  7. Poziom 7:Paweł odpowiada Gawłowi, że w swoim mieszkaniu może robić to, co mu się tylko podoba.
  8. Poziom 8:Gaweł spogląda przez dziurkę od klucza i widzi pokój pełen wody oraz Pawła „łowiącego ryby”.
  9. Poziom 9:Gaweł puka do drzwi Pawła, ale sąsiad nie otwiera.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Sporządźcie notatkę na temat bohaterów wiersza Aleksandra Fredry: jedna osoba z pary opisuje Pawła, a druga Gawła. Po wykonaniu zadania wymieńcie się informacjami o obu sąsiadach. Przy tworzeniu notatki możecie skorzystać z pytań:

  • Kim jest Paweł/Gaweł?

  • Gdzie mieszka?

  • Jaki ma charakter?

  • Jak się zachowuje?

Ćwiczenie 6

Porozmawiajcie o problemie opisanym w wierszu pt. „Paweł i Gaweł”. Sformułujcie go i zapiszcie na tablicy i w zeszytach, a następnie odpowiedzcie na pytania:

  • Jakie stosunki sąsiedzkie powinny panować w budynku wielorodzinnym?

  • Jak wygląda sytuacja w waszych miejscach zamieszkania?

  • Jak jest w budynku Pawła?

  • Jak być powinno?

  • Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?

  • Sformułujcie wnioski z dyskusji.

Ćwiczenie 7

Wymyśl prawdopodobne zakończenie historii przedstawionej w wierszu pt. „Paweł i Gaweł”. Zapisz je tutaj lub w zeszycie, a następnie przedstaw na forum klasy.

OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Ćwiczenie 8

Przygotujcie w grupach scenki pantomimiczne, w których przedstawicie wybrany problem:

  • Dlaczego Paweł nie mógł w swoim domu spokojnie wypoczywać?

  • Jaką nauczkę dał Paweł Gawłowi?

  • Co nowego może się wydarzyć w życiu Pawła i Gawła?

Ćwiczenie 9
R1EMfAgth3H6s11
OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Zaznacz na zielono morał w tekście bajki i wyjaśnij pisemnie – tutaj lub w zeszycie – jak go rozumiesz.
zielony
PawełiGawełwjednymstalidomu,
Pawełnagórze,aGawełnadole;
Pawełspokojny,niewadziłnikomu,
Gawełnajdzikszewymyślałswawole.
Ciąglepolowałposwoimpokoju:
Topies,tozającmiędzystoły,stołki,
Gonił,uciekał,wywracałkoziołki,
Strzelałitrąbił,ikrzyczałdoznoju.
ZnosiłtoPaweł,nareszcieniemoże;
SchodzidoGawłaiprosiwpokorze:
„Zmiłujsięwaćpan,polujciszejnieco,
Bominagórzeszybyzokienlecą”.
AnatoGaweł:
„Wolnoć,Tomku,
Wswoimdomku”.
Cóżbyłomówić?Pawełanipisnął,
Wróciłdosiebieiczapkęnacisnął.
NazajutrzGawełjeszczesmaczniechrapie,
Atuzpowałycośmunanoskapie.
Zerwałsięzłóżkaipędzinagórę:
Stuk!Puk!Zamknięto.Spoglądaprzezdziurę
Iwidzi...Cóżtam?Całypokójwwodzie,
APawełzwędkąsiedzinakomodzie.
„Cowaćpanrobisz?”„Rybysobiełowię”.
„Ależmospanie,mniekapiepogłowie!”
APawełnato:
„Wolnoć,Tomku,
Wswoimdomku”.
Ztejtopowiastkimorałwtymsposobie:
Jaktykomu,takontobie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
1
Ćwiczenie 10
RSOuUeJfZta6K1
OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
Przeczytaj przysłowia. Treść którego z nich odpowiada morałowi bajki Aleksandra Fredry?
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Porozmawiajcie o tym, jak rozumiecie temat lekcji. W jaki sposób odnosi się on do wiersza Fredry?

Ćwiczenie 12

Zapisz w zeszycie – w dwóch kolumnach – jakie zachowania sąsiadów lubisz, a jakie ci przeszkadzają.

Ćwiczenie 13

Jakimi sąsiadami jesteście? Zastanówcie się, czy w waszym zachowaniu jest coś, co może przeszkadzać ludziom mieszkającym po sąsiedzku? Porozmawiajcie o tym w klasie.

R1TlIfGCEK5zd1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14

Przeczytaj wiersz i zastanów się, w jakich „wcieleniach” pokazał się w nim Rym? Przypomnij sobie wiadomości na temat tego środka stylistycznego. Zapisz przykłady wszystkich typów rymów.

OBIEKT MULTIMEDIALNY KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ NA PEŁNYM EKRANIE
Kliknij, aby rozpocząć
Wystąpił błąd
Spróbuj ponownie później
tKc1Xu1vOp_000tp001
tKc1Xu1vOp_000tp002
tKc1Xu1vOp_000tp003
tKc1Xu1vOp_000tp004
tKc1Xu1vOp_000tp005
tKc1Xu1vOp_000tp006
tKc1Xu1vOp_000tp007
tKc1Xu1vOp_000tp008