Epitet, Rym oraz Wyrażenie Dźwiękonaśladowcze, czyli Onomatopeja, już ci się przedstawili. Pora poznać następnego członka rodziny środków stylistycznych. Często pomaga poetom, gdy opisują jakieś przedmioty, zjawiska lub postaci i chcą wskazać na ich podobieństwo do czegoś innego. Dowiedz się, kto to taki.
Obejrzyj animację i zwróć uwagę, do jakich zwierząt porównuje się jej bohater.
Porozmawiajcie:
O jakich zwierzętach mówi Porównanie?
Dlaczego porównuje się do kameleona?
Do czego porównalibyście osoby: gadatliwą, powolną, świetnie pływającą?
Jakich słów użyjecie, żeby utworzyć porównanie?
A teraz sprawdź, jak wiersz brzmi w oryginale. Słuchając, policz, ile zwierząt w nim występuje.
Igor Sikirycki
Pisarz, poeta, dziennikarz i spiker radiowy. Współpracował z łódzkim Teatrem Lalek „Arlekin” oraz z czasopismami dla dzieci: „Płomykiem” i „Płomyczkiem”. Przetłumaczył na język polski wiele baśni, m.in. „Konika Garbuska”. Aktywnie działał w Towarzystwie Przyjaciół Dzieci i był kawalerem Orderu Uśmiechu.
Zoologiczny talentJacek odważny jest jak lew
i w wodzie czuje się jak ryba.
Jak jeleń biega pośród drzew,
a z trampoliny jak ptak śmiga.Po płotach łazi niby kot,
jak czapla zręcznie ryby łowi,
a gdy zaśpiewa, gotów w lot
dorównać głosem słowikowi.Nagrodę chłopcu za to dać
z pewnością byłoby już można,
gdyby nie pysznił się jak paw
i mniej uparty był od kozła.
Ustal, czy tekst „Zoologiczny talent” można zaliczyć do poezji. W tym celu zbadaj tekst i odpowiedz na pytania.
Pytanie | TAK | NIE |
Czy tekst zbudowany jest z wersów i strof? | □ | □ |
Czy znajdują się w nim rymy? | □ | □ |
Czy można go czytać rytmicznie, tzn. wystukując rytm? | □ | □ |
Czy wiersz jest napisany językiem poetyckim? | □ | □ |
Uzasadnij swoje odpowiedzi z poprzedniego ćwiczenia, wypisując z wiersza przykłady rymów oraz języka poetyckiego. Swoją notatkę zapisz tutaj lub w zeszycie. Wiesz już, czy wiersz Igora Sikiryckiego jest utworem poetyckim?
Zastanówcie się i porozmawiajcie:
W jaki sposób poeta przedstawił cechy charakteru Jacka?
Czym ten opis różni się od języka, którego używacie na co dzień?
Jak myślicie, dlaczego Jacek został przedstawiony właśnie w taki sposób?
Zaznacz w wierszu żółtym kolorem wszystkie przykłady porównań. W każdym z nich zaznacz na czerwono słowo, które pomogło ci rozpoznać ten środek.
Do wersów z wiersza zapisanych językiem poetyckim przyporządkuj ich znaczenia zapisane w języku potocznym.
Jacek jest bardzo odważny, lubi pływanie i zabawy w wodzie, zwinnie porusza się między drzewami, skacze wysoko na trampolinie, gdyby nie był zarozumiały, zręcznie wspina się po płocie
Jacek odważny jest jak lew | |
w wodzie czuje się jak ryba | |
jak jeleń biega pośród drzew | |
z trampoliny jak ptak śmiga | |
po płocie łazi niby kot | |
gdyby nie pysznił się jak paw |
Jak sądzisz, czy zwierzęta swoim zachowaniem upodabniają się do ludzi? A może jest na odwrót? Porozmawiaj o tym w klasie.
Do podanych pojęć przyporządkuj nazwy zwierząt, które najlepiej do nich pasują.
struś, sowa, kozica, papuga, żółw, tur, ryba, pies, mrówka, kangur, lis
mądrość | |
pracowitość | |
wierność | |
gadatliwość | |
tchórzostwo | |
przebiegłość | |
powolność | |
skoczność | |
zdrowie | |
zwinność | |
siła |
Przygotujcie w grupach, w tajemnicy przed innymi, opisy przydzielonych wam przez nauczyciela zwierząt. Możecie wykorzystać tylko epitety i porównania. Nie wolno wam użyć nazwy zwierzęcia ani imitować dźwięków przez niego wydawanych. Pozostałe grupy zgadują, o jakie zwierzę chodzi.
Opisz siebie za pomocą porównań. Użyj języka poetyckiego. Możesz to zrobić tutaj lub w zeszycie.
Ułóżcie wspólnie krótki wiersz. Pierwsza osoba w grupie wymyśla zdanie na swój temat. Musi ono zawierać porównanie, np. „Jestem słodka niczym miód”. Pozostałe osoby wymyślają zdania, które będą się z nim rymować. Gdy wszystkie osoby w danej grupie zdołają wymyślić zdanie do rymu ze zdaniem pierwszym, następna osoba w kolejności wymyśla nowe zdanie – i zabawa zaczyna się od nowa. Wygrywa ta grupa, która wymyśli najwięcej rymowanych zdań w ciągu pięciu minut.
Wyjaśnijcie, co oznaczają poniższe powiedzenia. Każda grupa „pracuje” z innym zwierzęciem: kotem, kurą, psem, owcą, koniem i myszą. Możecie korzystać ze słowników.