Zdjęcie przedstawia fotografującą dziewczynę. Jest zwrócona w naszą stronę, obiema rękami trzyma aparat na wysokości twarzy. Kapelusz na głowie i jasna koszula zlewają się z tłem. Ciemne włosy dziewczyny i obiektyw aparatu fotograficznego, który zasłania całą jej twarz są najmocniejszymi elementami zdjęcia.
Dziewczyna z aparatem, fotografia
Źródło: fot. spark, licencja: CC BY 3.0.
Lubisz fotografować? Świetnie! Pamiętaj jednak, że nie wystarczy posiadanie odpowiedniego sprzętu fotograficznego, aby wykonać piękną fotografię. Warto pamiętać o kilku zasadach, bowiem fotografia - tak jak obraz w malarstwie rządzi się również zasadami kompozycji. Poznasz je w tym materiale.
Polecenie 1
RaE38Ya6jM9VL
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te określenia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te określenia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
KompozycjakompozycjaKompozycja obrazu fotografowanego jest niezwykle ważna, ponieważ buduje całość i zasadniczo wpływa na przekaz autora. Istotne jest rozmieszczenie poszczególnych elementów w obrazie, płaszczyzn, linii i detali.
Marek Waśkiel, znany fotografik, dziennikarz i podróżnik tak mówi o kompozycjikompozycjakompozycji w fotografii:
Kompozycja i kolor są rodzajem języków, za pomocą których fotograf komunikuje się z osobą oglądającą zdjęcie.
Sposób, w jaki przedstawimy fotografowany temat zależy od wielu czynników, inaczej fotografuje się portrety, martwą naturę, a inaczej pejzaże.
RzvaGj27jTGvZ1
Fotografia przedstawiająca zachód słońca nad wodą
Źródło: A.Koludo, K.Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Pejzaże też nie wszystkie są takie same; inaczej zrobisz ujęcia górskie, inaczej nadmorskich plaż, lasu czy jeziora. W zależności od obiektu, który chcesz sfotografować, możesz zastosować jeden z trzech kadrówkadrkadrów:
pionowy prostokątny,
poziomy prostokątny,
środkowy (kwadratowy).
Ćwiczenie 1
RVDN2RP97Z6O3
Przyjrzyj się trzem prezentowanym zdjęciom, zastanów się, jakie to ujęcia. Dopasuj do każdego nazwę kadru.
Przyjrzyj się trzem prezentowanym zdjęciom, zastanów się, jakie to ujęcia. Dopasuj do każdego nazwę kadru.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Kadr poziomy Charakteryzuje się przewagą linii poziomych. Przykładem może być wspomniany wcześniej nadmorski pejzaż w którym dominuje długa linia horyzontu, brzegu morza. Kadr poziomy o przewadze linii poziomych, uspokaja jego odbiorcę.
Kadr pionowy Przewaga linii pionowych decyduje o wyborze kadru pionowego. Zdjęcia w tym kadrze przedstawiają wysokie budynki, postacie, pojedyncze drzewa. Obraz skupiający takie obiekty jest dynamiczny.
Kadr kwadratowy Często na zdjęciach prezentowane są obiekty, w których linie poziome i pionowe pozostają w równowadze. Dla takich obiektów stosuje się kadr kwadratowy, nazywany również neutralnym. Nie dominuje w nim żaden kierunek linii. Kadr ten używany jest często do kompozycji centralnych, symetrycznych.
Ćwiczenie 1
RVDZ1ZSSR7F9E
Zastanów się i odpowiedz: jaki rodzaj kadru trzeba wybrać aby sfotografować górski pejzaż? Do wyboru jest: kadr pionowy, poziomy lub kwadratowy. Swoją odpowiedź wpisz również w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1DA917GSJ9BZ
Zwróć uwagę na jeszcze jeden rodzaj kompozycji. Przyporządkuj zdjęcia do następujących kompozycji: otwartej i zamkniętej.
Zwróć uwagę na jeszcze jeden rodzaj kompozycji. Przyporządkuj zdjęcia do następujących kompozycji: otwartej i zamkniętej.
Kompozycja otwarta Oglądając zdjęcie z taką kompozycją, masz wrażenie, że jest ono częścią jakiegoś większego obrazu. Masz poczucie niedosytu, braku pewnych elementów na zdjęciu, które można sobie wyobrazić. Tworzenie zdjęć z kompozycją otwartą skłania do dyskusji nie tylko nad samym zdjęciem, ale również nad tym, czego jest ono częścią.
Kompozycja zamknięta W kompozycji zamkniętej przedstawione elementy tworzą na zdjęciu swoistą całość na zdjęciu. Nie odnosi się wrażenia niedopowiedzenia, wszelkie obiekty są w pełni zamknięte w obrazie.
Ćwiczenie 2
R1US2UA1T1AH8
Fotografia, podobnie jak malarstwo, prezentuje ujęcia w znanych dwóch kompozycjach: 1. kompozycji otwartej 2. kompozycji zamkniętej Podaj po dwa przykłady fotografii, które reprezentują każdą z tych kompozycji. Wpisz je również w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Kompozycja otwarta Oglądając zdjęcie z taką kompozycją, masz wrażenie, że jest ono częścią jakiegoś większego obrazu. Masz poczucie niedosytu, braku pewnych elementów na zdjęciu, które można sobie wyobrazić. Tworzenie zdjęć z kompozycją otwartą skłania do dyskusji nie tylko nad samym zdjęciem, ale również nad tym, czego jest ono częścią.
Kompozycja zamknięta W kompozycji zamkniętej przedstawione elementy tworzą na zdjęciu swoistą całość. Nie odnosi się wrażenia, że jest to część większej całości. Wszystkie elementy kompozycji mieszczą się w kadrze.
k. otwarta: pejzaż, las, rzeka, panorama miasta, k.zamknięta: portret, martwa natura, przedmiot, zwierzę.
link2
Mocne punkty kompozycji
Robiąc zdjęcie, pamiętaj, że istotne jest ułożenie najważniejszych obiektów w kadrzekadrkadrze obrazu, tak aby wywarły największy wpływ na odbiorcę. Miejsca usytuowania najważniejszych elementów na obrazie wyznaczane są za pomocą tzw. „złotego podziału” oraz „zasady trójpodziału”.
R1N88O7M36SR5
Ilustracja interaktywna przedstawia kompozycję opartą na złotym podziale. Ukazuje dwa jabłka obok siebie i maliny. Jedno jabłko jest czerwone, drugie, znajdujące się za nim - zielone. Przy jabłkach leży pięć malin. Owoce znajdują się na poziomie środkowej wysokości obrazu, pomiędzy środkiem, a lewą krawędzią. Tło podzielone jest na dwie części: górną niebieską i dolną żółtą. Żółta zajmuje większą część. Na ilustracji zostały wyrysowane dwa, przecinające się pod kątem prostym - odcinki. Punkt przecięcia usytuowany jest na czerwonym jabłku. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Kompozycja oparta na złotym podziale. Główny motyw umieszczony w złotym punkcie.
Ilustracja interaktywna przedstawia kompozycję opartą na złotym podziale. Ukazuje dwa jabłka obok siebie i maliny. Jedno jabłko jest czerwone, drugie, znajdujące się za nim - zielone. Przy jabłkach leży pięć malin. Owoce znajdują się na poziomie środkowej wysokości obrazu, pomiędzy środkiem, a lewą krawędzią. Tło podzielone jest na dwie części: górną niebieską i dolną żółtą. Żółta zajmuje większą część. Na ilustracji zostały wyrysowane dwa, przecinające się pod kątem prostym - odcinki. Punkt przecięcia usytuowany jest na czerwonym jabłku. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Kompozycja oparta na złotym podziale. Główny motyw umieszczony w złotym punkcie.
Fotografowie uprościli metodę wyznaczania mocnych punktów. Zastosowali w tym celu trójpodział kadrukadrkadru. Boki prostokąta zostały podzielone na trzy odcinki i połączone liniami. Miejsca przecięć wyznaczają mocne punkty obrazu, w których należy umieścić główny motywmotywmotyw zdjęcia.
RD94Q553JMOLQ
Fotografia przedstawiająca dzieci w lesie z pokazanym trójpodziałem kadru. Boki prostokąta zostały podzielone na trzy odcinki i połączone liniami. Miejsca przecięć wyznaczają mocne punkty obrazu, w których zostały umieszczone postacie dzieci.
Trójpodział kadru
Źródło: A.Koludo, K.Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Linie poziome to dobre miejsce do umieszczenia np. linii horyzontu na zdjęciu. Jeśli chcesz zwrócić uwagę widza na niebo, linie horyzontu należy umieścić na dolnej linii. Jeśli bardziej znacząca jest dla ciebie dolna część zdjęcia (góry, las, morskie fale), linie horyzontu należy umieścić w górnej linii. Wówczas zdjęcie staje się bardziej atrakcyjne, niż w przypadku przecięcia linii horyzontu w połowie.
Ćwiczenie 3
Przyjrzyj się fotografii znajdującej się poniżej i wyszukaj jeden element, który można przesuwać za pomocą myszki. Przypomnij sobie wiadomości o kompozycji w fotografii i umieść go w „mocnym punkcie” obrazu. Możesz ułatwić sobie zadanie, wykorzystując siatkę poniżej. Najedź na nią kursorem, wówczas na obrazie wyświetli się na chwilę siatka, wskazując „mocne punkty”.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, Grzegorz Zwoliński, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1LQUZ2S422AC
Wiemy już, że w fotografii ważna jest kompozycja obrazu. Odpowiedz: Na co trzeba zwrócić uwagę, fotografując ważny dla nas motyw?
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Kompozycja, czyli układ elementów jest tak samo ważna w twórczości plastycznej, jak i fotografii.
Jedną z podstawowych zasad kompozycji fotografii jest wyznaczenie tzw. „mocnych punktów” i umieszczenie w nich najważniejszych elementów. Fotograficy zastosowali w tym celu trójpodział kadru. Boki prostokąta (zdjęcia) zostały podzielone na trzy odcinki i połączone liniami. Miejsca przecięć wyznaczają mocne punkty obrazu, w których należy umieścić główny motyw zdjęcia.
Obie reguły to klasyczne zasady kompozycjikompozycjakompozycji, które wywodzą się z malarstwa. Jaka jest między nimi różnica? Trójpodział jest w pewnym stopniu uproszczeniem złotego podziału, punkty przecięcia osi - to tzw. mocne punkty kompozycji, spójrz na ilustrację poniżej.
R1KIJroh8MKI3
Rysunek przedstawia linie złotego podziału, które od starożytności używali artyści oraz podobnie ustawione linie trójpodziału, ilustrujące zasadę dobrej kompozycji w fotografii. Są to dwie linie równoległe przecinające się pod kątem prostym z dwiema innymi liniami. W punktach przecięcia powinny się znaleźć ważne elementy kompozycji.
Na niebiesko zaznaczone są osie złotego podziału, a na czarno zasada trójpodziału.
Źródło: waskiel.pl, licencja: CC BY 3.0.
Te dwie reguły wykorzystują dziś zarówno początkujący amatorzy, jak i znani artyści fotografii.
Siatkę trójpodziału możemy włączyć, robiąc zdjęcia smartfonem. Jest ona dostępna w ustawieniach wielu modeli. Warto też pamiętać, że fotografowany obiekt nie musi znajdować się dokładnie na przecięciu linii, czyli w mocnym punkcie. Wystarczy, że będzie blisko niego, by zdjęcie było bardziej dynamiczne i lepiej skomponowane.
Zwróć uwagę jakie znaczenie w fotografii odgrywa linia.
Linie na fotografii zarówno mogą prowadzić twój wzrok w kierunku najważniejszych jej elementów, jak i być jej głównym tematem zdjęcia. Ułożenie poziome i pionowe linii uspokaja widza. Dynamiki dodają linie ukośne. Linie nie muszą być stworzone przez jednolitą kreskę. Mogą zostać utworzone na granicy światła i cienia, jak również mogą je tworzyć prezentowane na fotografii obiekty, na przykład: pień drzewa, ślady stóp na śniegu, odbicie w wodzie zachodzącego słońca.
Najczęściej spotykaną linią dzielącą obraz jest linia horyzontu. Jeśli jest ona umieszczona pośrodku, wówczas sugeruje, że obie części obrazu są tak samo ważne. Jest to kompozycja oparta na symetrii. Ciekawsze jest jednak połączenie niesymetryczne. Opuszczona linia horyzontu podkreśla obraz nieba, zaś podniesiona linia horyzontu uwypukli pierwszy plan.
Polecenie 2
RHMHCR2718U41
1. Obejrzyj pokaz - będzie Twoją inspiracją. Możesz wyświetlać kolejno slajdy - wówczas, po każdym obrazie ukaże się jego odpowiednik z zaznaczonymi kierunkami kompozycji lub klikając w kafelek „zmień sposób wyświetlania” - zobaczysz zestawienie wszystkich zdjęć w odpowiednich parach. 2. Następnie, za pomocą komórki wykonaj kilka zdjęć, na których wyraźnie widać kierunki (linie) wyznaczone przez fotografowane motywy. 3. Swoje zdjęcia, oraz kolegów z klasy można wydrukować i umieścić na wystawie zatytułowanej "Linia w fotografii". Powodzenia!
R11ULXXM9HVVM
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R15KQ85VAHC7M
Zagadnienie linii w fotografii odnosi się do podstawowego pojęcia, jakim jest kompozycja. W polu poniżej wpisz kilka zasad kompozycji fotograficznej na podstawie wiadomości, z którymi zapoznałeś/aś się w tym materiale.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Kompozycja w fotografii to układ elementów, czyli wszystkich motywów, które znajdują się na zdjęciu.
Zasady kompozycji fotograficznej: zasada złotego i trójpodziału, wykorzystanie linii , rytmu, zachowanie równowagi, wprowadzenie skali, aby zrozumieć wielkości i proporcje.
Fotografia dokumentalna dotyczy ważnych wydarzeń z otaczającego nas świata. Ukazuje ludzi, świat przyrody, miejsca, często gdzieś ukryte lub zakazane. Fotograf dokumentu utrwala faktyfaktfakty w obrazach. W zależności od tematu mogą to być sceny:
rodzajowe
religijne
historyczne
batalistyczne
mitologiczne
RE2R5KDJ6U892
Ilustracja przedstawia fotografię ze Światowych Dni Młodzieży w Krakowie. Wykonane z góry zdjęcie ukazuje tłum ludzi zgromadzonych przed polowym ołtarzem. W tle znajduje się widok na krakowskie Błonie.
Scena religijna - Światowe Dni Młodzieży, 2016r. Kraków
Źródło: blaber.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1U8V9RFF3RG5
Ilustracja interaktywna przedstawia kupców miejskich stojących przy teatrze. Budynek dekorowany jest reliefem. Przed nim wysunięte jest zadaszenie. Nad kondygnacją rozciąga się kolumnada. Na chodniku spacerują ludzie. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Ta fotografia ma wartość dokumentu. Pokazuje sprzedawców ulicznych podczas pracy, ponadto autor uwiecznił budynek krótko przed zmianą jego wyglądu.
Fotograf ustawił aparat fotograficzny nieco z boku budynku. Dzięki temu uzyskał perspektywę - złudzenie przestrzeni w płaskim obrazie. Na zdjęciu widać jedną z odmian - perspektywę zbieżną: linie poziome budynku zmierzają do jednego punktu, a przedmioty i osoby im dalej od nas, tym zdają się mniejsze.
Ilustracja interaktywna przedstawia kupców miejskich stojących przy teatrze. Budynek dekorowany jest reliefem. Przed nim wysunięte jest zadaszenie. Nad kondygnacją rozciąga się kolumnada. Na chodniku spacerują ludzie. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Ta fotografia ma wartość dokumentu. Pokazuje sprzedawców ulicznych podczas pracy, ponadto autor uwiecznił budynek krótko przed zmianą jego wyglądu.
Fotograf ustawił aparat fotograficzny nieco z boku budynku. Dzięki temu uzyskał perspektywę - złudzenie przestrzeni w płaskim obrazie. Na zdjęciu widać jedną z odmian - perspektywę zbieżną: linie poziome budynku zmierzają do jednego punktu, a przedmioty i osoby im dalej od nas, tym zdają się mniejsze.
Scena rodzajowa. Kupcy przed Teatrem Wielkim w Warszawie, fotografia archiwalna.
Źródło: edycja: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1N1RNO2N5B2E
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię barwną grupy żołnierzy. Ukazuje wojsko podczas działań wojennych. Żołnierze na drugim planie przedstawieni są w pozycjach leżących z bronią w rękach. Są odwróceni tyłem. Na pierwszym planie żołnierz przyklęka. Tło jest zamglone. Na ilustracji umieszczone są dwa interaktywne punkty z informacjami. Do informacji oznaczonej jako druga dołączona jest ilustracja przedstawiająca czarno‑białą fotografię, na której znajduje się dwóch żołnierzy. Ubrani są w mundury bojowe i hełmy. Stoją tyłem do siebie i w rękach trzymają wycelowane karabiny maszynowe. W tle znajdują się zniszczone schody. Pod interaktywnymi punktami znajdują się następujące informacje:
Punkt 1: Scena batalistyczna przedstawia rekonstrukcję ataku niemieckich żołnierzy podczas II wojny światowej. Mimo, że na zdjęciu widać zielone plamy, część obrazu jest monochromatyczna. Monochromatyczny - w odcieniach jednego koloru, tutaj w szarościach. Czarno‑białe zdjęcie jest dość często stosowane w dokumentalnej fotografii dla podkreślenia powagi sytuacji.
Punkt 2: Na zdjęciu scena batalistyczna. Obecnie w wielu krajach świata toczą się konflikty. Pasja fotograficzna sprawia, że autorzy takich zdjęć narażają życie w poszukiwaniu wyjątkowego ujęcia, dokumentu.
Jednocześnie to sposób przekazania sygnału o problemach na świecie, np. o wyrządzanej komuś krzywdzie. Tragizmu sytuacji dodaje czarno‑biała kolorystyka. Obraz w odcieniach jednego koloru (tutaj szarości) nazywa się monochromatycznym. Taki efekt umożliwiają programy komputerowe do obróbki zdjęć lub ustawienia aparatu fotograficznego.
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię barwną grupy żołnierzy. Ukazuje wojsko podczas działań wojennych. Żołnierze na drugim planie przedstawieni są w pozycjach leżących z bronią w rękach. Są odwróceni tyłem. Na pierwszym planie żołnierz przyklęka. Tło jest zamglone. Na ilustracji umieszczone są dwa interaktywne punkty z informacjami. Do informacji oznaczonej jako druga dołączona jest ilustracja przedstawiająca czarno‑białą fotografię, na której znajduje się dwóch żołnierzy. Ubrani są w mundury bojowe i hełmy. Stoją tyłem do siebie i w rękach trzymają wycelowane karabiny maszynowe. W tle znajdują się zniszczone schody. Pod interaktywnymi punktami znajdują się następujące informacje:
Punkt 1: Scena batalistyczna przedstawia rekonstrukcję ataku niemieckich żołnierzy podczas II wojny światowej. Mimo, że na zdjęciu widać zielone plamy, część obrazu jest monochromatyczna. Monochromatyczny - w odcieniach jednego koloru, tutaj w szarościach. Czarno‑białe zdjęcie jest dość często stosowane w dokumentalnej fotografii dla podkreślenia powagi sytuacji.
Punkt 2: Na zdjęciu scena batalistyczna. Obecnie w wielu krajach świata toczą się konflikty. Pasja fotograficzna sprawia, że autorzy takich zdjęć narażają życie w poszukiwaniu wyjątkowego ujęcia, dokumentu.
Jednocześnie to sposób przekazania sygnału o problemach na świecie, np. o wyrządzanej komuś krzywdzie. Tragizmu sytuacji dodaje czarno‑biała kolorystyka. Obraz w odcieniach jednego koloru (tutaj szarości) nazywa się monochromatycznym. Taki efekt umożliwiają programy komputerowe do obróbki zdjęć lub ustawienia aparatu fotograficznego.
Scena batalistyczna. Działania wojskowe.
Źródło: edycja: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1BQDJT5COVHB
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię ludzi oglądających marmurową rzeźbę Grupa Laokoona w Muzeach Watykańskich. Na pierwszym planie znajduje się tłum ludzi. W tle w arkadowej wnęce wystawiona jest Grupa Laokoona. Ściany po bokach zawierają pasy z płaskorzeźbami. Po prawej stronie we wnęce ustawiona jest rzeźba kobiety. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Zdjęcie przedstawia rzeźbę opartą na motywach mitologicznych. Przedstawia kapłana Laokoona, który wraz z synami walczy z wężami, co było karą za nieposłuszeństwo wobec Apollina. Rzeźba jest wspaniałym dziełem sztuki greckiej epoki hellenistycznej. Została odkryta w Rzymie w epoce renesansu w XVI w. i jest prezentowana w Muzeach Watykańskich.
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię ludzi oglądających marmurową rzeźbę Grupa Laokoona w Muzeach Watykańskich. Na pierwszym planie znajduje się tłum ludzi. W tle w arkadowej wnęce wystawiona jest Grupa Laokoona. Ściany po bokach zawierają pasy z płaskorzeźbami. Po prawej stronie we wnęce ustawiona jest rzeźba kobiety. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Zdjęcie przedstawia rzeźbę opartą na motywach mitologicznych. Przedstawia kapłana Laokoona, który wraz z synami walczy z wężami, co było karą za nieposłuszeństwo wobec Apollina. Rzeźba jest wspaniałym dziełem sztuki greckiej epoki hellenistycznej. Została odkryta w Rzymie w epoce renesansu w XVI w. i jest prezentowana w Muzeach Watykańskich.
Scena rodzajowa z sali Muzeum Watykańskiego, w głębi -"Grupa Laokoona", starożytna rzeźba przedstawiająca scenę mitologiczną.
Źródło: edycja: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R79JVMMUS2S9A
Połącz fotografię z tematyką sceny, którą przedstawia.
Połącz fotografię z tematyką sceny, którą przedstawia.
Ćwiczenie 4
R1MDGFM5E5KS8
Wymień trzy przykłady scen rodzajowych, jakie można byłoby sfotografować w Twoim otoczeniu, np. w domu, szkole lub miejscowości. Zapisz je również w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Scena rodzajowa związana jest z życiem codziennym, obyczajami, obrzędami, pracą, wypoczynkiem i zabawą. Bohaterami są osoby, przedstawiane bez upiększeń i idealizacji, podczas wykonywania zwykłych czynności.
Serię zdjęć, które łączy wspólny temat, nazywamy fotorelacją. Wyróżnia się ona brakiem komentarza (opisu treści zdjęcia). Zdjęcia opatrzone są krótką informacją, która zawiera:
tytuł fotorelacji,
tytuł zdjęcia,
datę jego wykonania.
Jako narzędzie do pokazu fotograficznego w szkole można wykorzystać program do prezentacji (np. OpenOffice Impress). Tradycyjną formą pokazania fotorelacji jest wystawa zdjęć utrwalonych na papierze - można urządzić wernisaż takiej wystawy (czyli uroczyste otwarcie) i zaprosić gości.
RLw8woDgvmQHg
Zdjęcie ukazuje wąski korytarz, na ścianach którego zostały zawieszone fotografie w metalowych ramkach. Wystawę oglądają z dużym zainteresowaniem osoby dorosłe zaproszone na wystawę.
Wystawa fotografii na korytarzu szkolnym.
Źródło: echodnia.eu, licencja: CC BY 3.0.
RqGfv7gKHhV18
Zdjęcie przedstawia nowoczesny hol w budynku, gdzie na wszystkich ścianach zaaranżowano wystawę fotografii. Wszystkie fotografie są bez koloru, mają podobne wielkości, są oprawione w ramki. Zostały zawieszone na jasnych ścianach w kilku rzędach.
Wystawa fotografii w galerii sztuki.
Źródło: anke-muellerklein.eu, licencja: CC BY 3.0.
RUe7f5ye2Hfro
Zdjęcie pokazuje wystawę fotografii w bibliotece. Fotografie są powiększone do dużych rozmiarów, pogrupowane po cztery i oprawione w proste, ciemne ramki, odcinające się od jasnej ściany. Zdjęcia zostały powieszone rzędem, w regularnych odstępach nad bibliotecznymi półkami.
Ekspozycja fotografii w bibliotece.
Źródło: biblioteka-piaseczno.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R45KcxpEkFeDa1
Wyjaśnij swoimi słowami, na czym polega fotorelacja.
Źródło: Kamila Neumann.
Warto znaleźć miejsce w Internecie, które umożliwia magazynowanie i udostępnianie plików graficznych, w tym także zdjęć. Jednym z takich serwisów jest Fotosik.pl, który pozwala umieszczać zdjęcia nawet bez rejestracji (zapisania się). Również portale społecznościowe (np. Facebook) oferują możliwość utworzenia własnych galerii (katalogów) fotografii. Aby taka galeria spełniała rolę fotorelacji, trzeba zadbać o umieszczanie w niej zdjęć związanych tylko z jednym tematem i sprawdzenie, czy pojawią się w odpowiedniej kolejności. Decydując się na rejestrację w wybranym serwisie, należy koniecznie zapoznać się z regulaminem.
Ćwiczenie 6
R13LAR2P64S6G
Zdjęcia przedstawiają sceny o różnej tematyce. Które z nich mogłyby być częścią fotorelacji pod tytułem Religie świata?"
Zdjęcia przedstawiają sceny o różnej tematyce. Które z nich mogłyby być częścią fotorelacji pod tytułem Religie świata?"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RMZFK9U81RE5T
Odpowiedz na pytanie. Czy fotografowane osoby należy pytać o zgodę o upowszechnianie wizerunku? Możliwe odpowiedzi: 1. Możesz zapytać, ale nie musisz, 2. Nie ma takiej potrzeby, 3. Tak, zawsze.
Projekt służy opracowaniu pomysłu na rozwiązanie jakiegoś problemu, np. przygotowania fotorelacji z wybranego wydarzenia.
RZNdebCmQ9AyC
Załączona fotografia przedstawia zawodników, którzy w kręgu składają ręce jedna na drugą na znak jedności i współodpowiedzialności. Ten sportowy gest jest symboliczny nie tylko w sporcie, ale w każdym zespołowym działaniu.
Razem - zespołowe działanie przynosi efekty!
Źródło: education.editorialaces.com, licencja: CC BY 3.0.
Plan działania:
Dobór współpracowników. Najlepiej działa grupa czteroosobowa, ale można pracować indywidualnie.
Uzgodnienie celów zadania (np. przygotowanie i pokaz fotografii dokumentalnych z przebiegu wydarzenia).
Wybór tematu. Może to być ważne wydarzenie z życia szkoły (np. fotorelacja z Dnia Patrona) albo spoza niej (np. rajd rowerowy).
Zapoznanie się z instrukcją.
Ustalenie działań, podziału pracy w grupie i terminów.
Bardzo ważne jest dokładne stosowanie instrukcji, a także samodzielna i odpowiedzialna realizacja przydzielonych działań.
Rka8bDnTZoj8c
Zdjęcie pokazuje młodzież podczas warsztatów. Na krzesłach ustawionych w okręgu siedzą młodzi ludzie, rozważają pomysły, dyskutują. Wewnątrz okręgu, kilka osób zapisuje wszystko na dużym kartonie, leżącym na podłodze.
Praca metodą projektu.
Źródło: dialog.org.pl, licencja: CC BY 3.0.
Jak stworzyć fotografię dokumentalną - instrukcja:
Przypomnij sobie rolę fotografii dokumentalnej.
Wybierz wydarzenie.
Dowiedz się, czego dokładnie dotyczy, aby uwiecznić kluczowe (najważniejsze) chwile z przebiegu wydarzenia.
Sprawdź, jak długo potrwa. To pomoże ci zaplanować ujęcia w czasie trwania imprezy.
Szukaj „decydujących momentów” – tych, które się już nigdy nie powtórzą.
Zwróć uwagę na cechy plastyczne fotografii: elementy kompozycji (np. rytm, barwy, plamy barwne, światło, symetrię, kontrasty, perspektywa.
Pokazuj fakty, ale nie bój się własnych nietypowych pomysłów.
Pamiętaj, aby spytać o zgodę, jeśli chcesz w zgodzie z prawem upowszechniać wizerunek czyjejś twarzy.
R1H8KRKNG7LC3
Osoby stojące Członkowie Warszawskiego Towarzystwa Cyklistów zgromadzeni na Nowym Świecie w dniu przyjazdu cara Mikołaja II.
Fotografia dokumentalna. Członkowie Warszawskiego Towarzystwa Cyklistów zgromadzeni na Nowym Świecie w Warszawie, w dniu przyjazdu cara Mikołaja II, 1897r., Muzeum Narodowe w Warszawie, fot. R. Kowarski
Źródło: cyfrowe.mnw.art.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1V63C3RqLTP51
Wybierz zdanie, które najlepiej określa pojęcie fotografii dokumentalnej.
Źródło: Kamila Neumann, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
Przygotuj fotorelację o charakterze dokumentalnym na dowolny temat związany z wydarzeniem szkolnym lub lokalnym (w Twojej miejscowości). Zadanie wykonaj w ramach projektu.
Zasady:
Zapoznaj się z zasadami realizacji projektu.
Przeczytaj instruktaż wykonania zdjęcia dokumentalnego.
Fotorelacja zawiera 10 zdjęć.
Wybierz narzędzie porządkowania i przechowywania.
Przygotuj prezentację fotorelacji przy pomocy wybranego narzędzia.
Pamiętaj:
Osoby, których twarze są wyraźnie widoczne na zdjęciach, powinny wyrazić zgodę na upowszechnianie wizerunku.
Rozpoznaj przydatność wybranego narzędzia do tego zadania (skonsultuj z nauczycielem).
Zapisz instruktaż zdjęcia dokumentalnego oraz etapy projektu w e‑Portfolio i śledź je na bieżąco.
Wykonaj więcej zdjęć, aby mieć z czego wybrać.
Możesz także posłużyć się fotomontażem.
Zwróć uwagę na sposób zapisywania i porządkowania plików graficznych.
Polecenie 3
R12C5DOMQ4JCJ
Alternatywą do fotorelacji może być reportaż audio z wydarzenia; rodzinnego, klasowego, szkolnego . 1. Posługując się dyktafonem w komórce nagraj swoją krótką relację/reportaż - fragment wydarzenia oraz kilka wypowiedzi uczestników. 2. W polu poniżej wpisz tytuł relacji i jakiego wydarzenia dotyczy.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
iTfSFSwB0R_d222e102
Charakteryzuje się przewagą linii poziomych. Przykładem może być nadmorski pejzaż, w którym dominują linie horyzontu i brzegu morza. Kadr poziomy o przewadze linii poziomych działa uspokajająco na odbiorcę.
iTfSFSwB0R_d222e108
W kadrze pionowym dominują linie pionowe. Zdjęcia w tym kadrze przedstawiają wysokie budynki, postacie, pojedyncze drzewa. Obraz skupiający takie obiekty jest dynamiczny.
iTfSFSwB0R_d222e114
Do zaprezentowania fotografii, w której występuje porównywalna liczba linii poziomych i pionowych stosuje się stosuje się kadr środkowy, nazywany także kwadratowym. Nie dominuje w nim żaden kierunek linii. Kadr ten używany jest często do zaprezentowania kompozycji centralnych, symetrycznych.
iTfSFSwB0R_d222e128
W kompozycji zamkniętej wszystkie prezentowane obiekty mieszczą się na zdjęciu. Nie musisz sobie wyobrażać, co znajduje się poza sfotografowanym obszarem, ponieważ istotne elementy znajdują się w kadrze obrazu.
iTfSFSwB0R_d222e135
Prezentuje fragment większego obrazu. Oglądając fotografię w tej kompozycji wyobrażasz. sobie jej niewidoczną część. W kompozycji otwartej często prezentowane są pejzaże. Oglądając je możesz mieć poczucie niedosytu z powodu braku pewnych elementów na zdjęciu.
Ćwiczenie 8
R7QGAN1QSZRGP
Dopasuj fotografię do cech kompozycji i środków plastycznych lub technicznych, które jej autor wykorzystał.
Dopasuj fotografię do cech kompozycji i środków plastycznych lub technicznych, które jej autor wykorzystał.
Ćwiczenie 8
R1KGMUP2TBLT3
Odpowiedz, jakie środki artystycznego wyrazu wpływają na ekspresję fotografii?
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ekspresja - to siła oddziaływania dzieła na odbiorcę. Środki artystycznego wyrazu to m.in: kolory, linie, kontrast, perspektywa, rytm,
Ćwiczenie 9
RFJ93FV7XUQB5
Odpowiedz na pytanie. Czy fotografowane osoby należy pytać o zgodę o upowszechnianie wizerunku? Możliwe odpowiedzi: 1. Możesz zapytać, ale nie musisz, 2. Nie ma takiej potrzeby, 3. Tak, zawsze.
wykonywać fotografie dokumentalne, mając świadomość ich tematyki i kompozycji obrazu
przygotować fotorelację w ramach projektu
posługiwać się wybranym narzędziem komputerowym lub internetowym, w szczególności do magazynowania, porządkowania i prezentacji obrazów fotograficznych
stosować zasady prawa w pozyskiwaniu i rozpowszechnianiu fotografii jako obrazu
pojedynczy element, szczegół, część bardziej złożonej całości. W sztuce określa się tak element dekoracyjny
fakt
fakt
to, co się rzeczywiście wydarzyło; jak naprawdę było, pojedyncze wydarzenie
fotorelcja
fotorelcja
to seria zdjęć, które łączy wspólny temat. Wyróżnia się brakiem komentarza (opisu treści zdjęcia). Zdjęcia opatrzone są krótką informacją, która zawiera: tytuł fotorelacji, tytuł zdjęcia, datę wykonania.
kadr
kadr
obraz, który mieści się na jednym zdjęciu; ujęcie
kompozycja
kompozycja
kompozycja – układ elementów, które razem stanowią harmonijną całość. Kompozycją określa się też samo dzieło
kontrast
kontrast
zestawienie dwóch przeciwieństw; kontrast kolorów, linii, kształtów
motyw
motyw
w sztukach plastycznych jest to element kompozycyjny
prawo
prawo
zasady ustalone przez władze państwa lub wspólnoty państw w określonej dziedzinie (np. prawo autorskie). Ich przestrzeganie jest obowiązkowe
scena
scena
wybrana przez malarza, fotografa sytuacja lub miejsce do utrwalenia w kadrze