Jak szybko płynie czas?
Autor/autorka
Ewelina Piskorowska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Jak szybko płynie czas?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zajęć jest skonstruowany zgodnie z założeniami podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej oraz przyjętym rozkładem materiału. Wprowadzając pojęcie upływu czasu, uczniowie uczą się systematyczności oraz znaczenia czasu w życiu codziennym. Istotnym terminem związanym z czasem jest wprowadzenie pojęcia: minuta, kwadrans, pół godziny, godzina. Odczytywanie godzin i zapisywanie wskazań zegara oraz obliczenia zegarowe są niezbędne do funkcjonowania na co dzień. Przyswojenie i systematyczne utrwalanie zagadnień dotyczących upływu czasu ułatwi uczniom zrozumienie zmian zachodzących zarówno w życiu człowieka jak i przyrody.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Powyższy temat zajęć realizowałam w zgodnie z modelem Kolba. Polegało to na przebiegu zajęć w oparciu o etapy, powiązane z czterema zdolnościami i aktywnościami. Wykorzystane narzędzia pracy TIK ułatwiają zrozumienie wprowadzanych pojęć oraz pozwalają utrwalić wiedzę i wykorzystać ją w życiu codziennym. Każdy uczeń ma możliwość systematycznie utrwalać zdobyte umiejętności.
7. Cel ogólny zajęć
Poznanie nowych pojęć: minuta, kwadrans, pół godziny, godzina. Nabycie umiejętności odczytywania i zapisywania wskazań zegara.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń wykonuje obliczenia upływu czasu.
Uczeń poznaje pojęcia zmiany i przemijania czasu.
orientUczeń rozpoznaje czas na zegarze w takim zakresie, który pozwala mu orientować się w ramach czasowych szkolnych zajęć i domowych obowiązków.
9. Metody i formy pracy
Podające: objaśnianie, opis,
Problemowa: rozmowa kierowana, problemowa aktywizująca: gra dydaktyczna, dyskusja,
Praktyczne: pokaz, ćwiczenie przedmiotowe,
Programowana: z użyciem komputera oraz stron edukacyjnych.
10. Środki dydaktyczne
Zagadki dotyczące czasu:
● Tarcza zegarowa do wykonania, szpilka/pinezka, korek, ● Przybory do pisania i rysowania, ● Zegar do demonstracji dla nauczyciela, ● Zasoby multimedialne: ćwiczenie interaktywne („Zegarkowe dylematy”), ilustracja („Zegar”), karta pracy („Zegarowe zagadki”), ● Sprzęt multimedialny: komputer, tablica interaktywna.
Materiały i narzędzia TIK:
Ustawianie zegara:
https://grydladzieci.edu.pl/zamyslone_wzgorze/lamiglowki/ustaw_zegar.html
Ćwiczenia - Jak ustawić zegar, zmienić datę i godzinę film instruktażowy:
https://www.youtube.com/watch?v=rTHM3iuqDqg
Zagraj kołem fortuny:
https://wordwall.net/pl/resource/14290665/godziny-na-zegarze
11. Wymagania w zakresie technologii
laptop, tablica interaktywna lub ekran multimedialny
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Utrwalenie pojęcia upływu czasu.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Utwalenie pojęć związanych z upływem czasem. Użycie zegara demonstracyjnego- rozmowa kierowana.
Pytania pomocnicze:
Do czego potrzebny jest nam zegar?
Co oznaczają wskazówki zegara?
Co wskazuje długa, a co krótka wskazówka zegara?
W jakich jednostach mierzymy czas?
2. Omówienie nowej jednostki czasu - kwadrans.
3. Zapoznanie z tematem i celami lekcji.
4. Pokaz kwadransu na zegarze demonstracyjnym.
Aktywność 2
Temat: Nowe pojęcia dotyczące odmierzania czasu - kwadrans, pół godziny.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Omówienie jednostek czasu na tablicy demonstracyjnej oraz zegarze.
2. Wykonanie zadań związanych z upływem czasu:
https://zpe.gov.pl/a/obliczenia-zwiazane-z-czasem–zegar/D11sfnr69
3. Obliczenia zegarowe i kalendarzowe:
https://zpe.gov.pl/a/obliczenia-zegarowe-i-kalendarzowe/DpgQrZskD
4.Odczytywanie z tablicy wyrażeń pod rysunkami zegarów: „ za kwadrans jedenasta”, „wpół do jedenastej”
Aktywność 3
Temat: Omówienie pracy zegarmistrza
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Przedstawienie pracy zegarmistrza.
Film edukacyjny:
https://www.youtube.com/watch?v=tsvNfiVJ0Q0
2. Nauka zegara dla dzieci - Wytłumaczenie oraz Ćwiczenia
https://www.youtube.com/watch?v=locHXsHnyHY
Aktywność 4
Temat: Zagadki i quzy na temat zegara.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Rozwiązywanie quizów na tablicy interaktywnej.
2. Utrwalenie pojęć związanych z czasem.
3. Układanie zagadek z użyciem pojęć: kwadrans, pół godziny. Nauczyciel zadaje zagadkę , ustawia czas na zegarze i zadaje pytania np. Dominik wstał o siódmej, po kwadransie jadł już śniadanie. O której skończył jeść? „ - Dzieci zgłaszają się do odpowiedzi i odczytują oraz ustawiają czas na zegarze. Wytypowane przez nauczyciela dziecko zadaje kolejne pytania, a pozostali uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Co było póżniej?
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel przygotował buźki wyrażające emocje: wesołe i smutne. Na tablicy umieszczone jest duże słońce usmiechnięte oraz drugie smutne. Każdy uczeń umieszcza wybraną przez siebie buźkę pod wyznaczonym słońcem, w celu informacj i zwrotnej czy temat lekcji był dla nich ciekawy i zrozumiały. Pogadanka na temat omawianego tematu lekcji.
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna