Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Ewelina Piskorowska

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa II

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody

3. Temat zajęć

Jak szybko płynie czas?

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zajęć jest skonstruowany zgodnie z założeniami podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej oraz przyjętym rozkładem materiału. Wprowadzając pojęcie upływu czasu, uczniowie uczą się systematyczności oraz znaczenia czasu w życiu codziennym. Istotnym terminem związanym z czasem jest wprowadzenie pojęcia: minuta, kwadrans, pół godziny, godzina. Odczytywanie godzin i zapisywanie wskazań zegara oraz obliczenia zegarowe są niezbędne do funkcjonowania na co dzień. Przyswojenie i systematyczne utrwalanie zagadnień dotyczących upływu czasu ułatwi uczniom zrozumienie zmian zachodzących zarówno w życiu człowieka jak i przyrody.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Powyższy temat zajęć realizowałam w zgodnie z modelem Kolba. Polegało to na przebiegu zajęć w oparciu o etapy, powiązane z czterema zdolnościami i aktywnościami. Wykorzystane narzędzia pracy TIK ułatwiają zrozumienie wprowadzanych pojęć oraz pozwalają utrwalić wiedzę i wykorzystać ją w życiu codziennym. Każdy uczeń ma możliwość systematycznie utrwalać zdobyte umiejętności.

7. Cel ogólny zajęć

Poznanie nowych pojęć: minuta, kwadrans, pół godziny, godzina. Nabycie umiejętności odczytywania i zapisywania wskazań zegara.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń wykonuje obliczenia upływu czasu.

  2. Uczeń poznaje pojęcia zmiany i przemijania czasu.

  3. orientUczeń rozpoznaje czas na zegarze w  takim zakresie, który pozwala mu orientować się w ramach czasowych szkolnych zajęć i domowych obowiązków.

9. Metody i formy pracy

Podające: objaśnianie, opis,
Problemowa: rozmowa kierowana, problemowa aktywizująca: gra dydaktyczna, dyskusja,
Praktyczne: pokaz, ćwiczenie przedmiotowe, 
Programowana: z użyciem komputera oraz stron edukacyjnych.

10. Środki dydaktyczne

Zagadki dotyczące czasu:
● Tarcza zegarowa do wykonania, szpilka/pinezka, korek, ● Przybory do pisania i rysowania, ● Zegar do demonstracji dla nauczyciela, ● Zasoby multimedialne: ćwiczenie interaktywne („Zegarkowe dylematy”), ilustracja („Zegar”), karta pracy („Zegarowe zagadki”), ● Sprzęt multimedialny: komputer, tablica interaktywna.
Materiały i narzędzia TIK:
Ustawianie zegara:
https://grydladzieci.edu.pl/zamyslone_wzgorze/lamiglowki/ustaw_zegar.html

Ćwiczenia - Jak ustawić zegar, zmienić datę i godzinę film instruktażowy:
https://www.youtube.com/watch?v=rTHM3iuqDqg

Zagraj kołem fortuny:
https://wordwall.net/pl/resource/14290665/godziny-na-zegarze

11. Wymagania w zakresie technologii

laptop, tablica interaktywna lub ekran multimedialny

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Utrwalenie pojęcia upływu czasu.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      1. Utwalenie pojęć związanych z  upływem czasem. Użycie zegara demonstracyjnego- rozmowa kierowana.  
        Pytania pomocnicze:
        Do czego potrzebny jest nam zegar? 
        Co oznaczają wskazówki zegara?
        Co wskazuje długa, a co krótka wskazówka zegara?
        W jakich jednostach mierzymy czas?
        2. Omówienie nowej jednostki czasu - kwadrans.
        3. Zapoznanie z tematem i celami lekcji.
        4. Pokaz kwadransu na zegarze demonstracyjnym.

  • Aktywność 2

  • Aktywność 3

  • Aktywność 4

    • Temat: Zagadki i quzy na temat zegara.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      1. Rozwiązywanie quizów na tablicy interaktywnej.
        2. Utrwalenie pojęć związanych z czasem.
        3. Układanie zagadek  z użyciem pojęć: kwadrans, pół godziny. Nauczyciel zadaje zagadkę , ustawia czas na zegarze i zadaje pytania np. Dominik wstał o siódmej, po kwadransie jadł już śniadanie. O której skończył jeść? „ - Dzieci zgłaszają się do odpowiedzi i odczytują oraz ustawiają czas na zegarze. Wytypowane przez nauczyciela dziecko zadaje kolejne pytania, a  pozostali uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Co było póżniej?

13. Sposób ewaluacji zajęć

Nauczyciel przygotował buźki wyrażające emocje: wesołe i smutne. Na tablicy umieszczone jest duże słońce usmiechnięte oraz drugie  smutne. Każdy uczeń umieszcza wybraną przez siebie buźkę pod wyznaczonym słońcem, w celu informacj i zwrotnej czy temat lekcji był dla nich ciekawy i zrozumiały. Pogadanka na temat omawianego tematu lekcji.

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

R1cdJ6ALn0RCn

Plik PDF o rozmiarze 89.70 KB w języku polskim
R14Lg2q8bkLSU

Plik PDF o rozmiarze 12.49 KB w języku polskim

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna