Zastanów się,
które osoby z twojego najbliższego otoczenia uważa się za przedsiębiorcze;
czy przedsiębiorczym się rodzimy, czy przedsiębiorczość można w sobie rozwijać.
Wykonajcie zadanie, pracując w kilkuosobowych grupach.
Wypiszcie specyficzne cechy i postawy osób przedsiębiorczych;
Porównajcie sporządzoną przez was listę z podanym wykazem;
Zastanówcie się, które z podanych cech i postaw można świadomie kształtować.
Zastanówcie się, jakie czynniki sprzyjają kształtowaniu postaw przedsiębiorczych.
CECHY OSÓB PRZEDSIĘBIORCZYCH
wysoka potrzeba sukcesu, osiągnięć, uznania
pozytywne nastawienie do życia
odwaga w działaniu i myśleniu
energia, entuzjazm w działaniu
nawiązywanie przyjaznych stosunków z ludźmi
dobra komunikacja interpersonalna
umiejętność podejmowania decyzji
kreatywność, umiejętność wychodzenia z inicjatywą
umiejętność negocjacji
upór, stanowczość, konsekwencja/zdecydowanie w działaniu
umiejętność planowania
akceptowanie ryzyka, odporność na stres
asertywność
wytrzymałość psychiczna i fizyczna
umiejętność analizy sytuacji
zdolności organizatorskie
odpowiedzialność za siebie i innych
Jak zostać przedsiębiorczym człowiekiem?
wyjaśnić pojęcia: rynek, popyt, podaż;
wymienić podstawowe podmioty gospodarcze;
wyjaśnić, czym jest wzrost gospodarczy i rozwój społeczno‑gospodarczy.
określać, czym jest przedsiębiorczość;
wskazywać cechy osoby przedsiębiorczej;
podstawowych zasad przedsiębiorczości.
Przedsiębiorczość
Ludzie zmieniają świat i z pewnością do grona inicjatorów takich zmian można zaliczyć osoby przedsiębiorcze.
Trudno podać jedną definicję przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość jest pojęciem bardzo obszernym i występującym w różnych dziedzinach życia (edukacja, praca, działalność społeczna, polityka). Kojarzona jest głównie z zagadnieniami ekonomicznymi i gospodarczymi oraz postawą życiową.
Przedsiębiorczość to:
proces tworzenia i budowanie czegoś nowego, przede wszystkim nowego przedsiębiorstwa. W procesie budowania podkreśla się: umiejętność wykorzystania pomysłów, okazji oraz ponoszone ryzyko (niepewność);
zespół cech i postaw opisujących szczególny sposób postępowania człowieka.
Komunikat Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego (...) - Realizacja wspólnotowego programu lizbońskiego: Rozbudzanie ducha przedsiębiorczości poprzez edukację i kształcenie [fragment]1.1. Przedsiębiorczość jest jedną z kluczowych kompetencji niezbędnych dla rozwoju, zatrudnienia i samorealizacji.
Przedsiębiorczość oznacza zdolność osoby do wcielania pomysłów w czyn. Obejmuje ona twórczość, innowacyjność i podejmowanie ryzyka, a także zdolność do planowania przedsięwzięć i kierowania nimi dla osiągnięcia zamierzonych celów. Stanowi ona wsparcie dla wszystkich w codziennym życiu prywatnym i społecznym, zaś pracownikom pomaga uzyskać świadomość kontekstu ich pracy i zdolność wykorzystywania szans; jest fundamentem działań osób podejmujących przedsięwzięcia o charakterze społecznym lub komercyjnym.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej
Termin „przedsiębiorczość” po raz pierwszy pojawił się na przełomie XVIII i XIX wieku. Związany był z rewolucją przemysłową i rodzącym się kapitalizmem. Powstawały wówczas nowe formy gospodarowania i zarządzania. Zjawisko przedsiębiorczości zostało opisane w dziełach przedstawicieli ekonomicznej myśli liberalnej: Adama Smitha (wym. Smifa), Jean‑Baptiste Saya (wym. Seja) i Josepha A. Schumpetera (wym. Szumpetera).
Do literatury naukowej termin „przedsiębiorczość” wprowadził Say, który przedsiębiorcą określił osobę inwestującą zasoby w nieznaną i ryzykowną przyszłość. Uważał, że przedsiębiorca przenosi kapitał z obszaru o niższej zyskowności do obszaru o wyższej wydajności i zysku.
Ekonomika i zarządzanie małą firmą (fragment)„Przedsiębiorcy nie rodzą się, tylko się nimi stają (...) Odkryte cechy wyróżniające przedsiębiorców od innych nie są określone genetycznie lub utrwalone na zawsze we wczesnym dzieciństwie. Nabiera się ich dzięki doświadczeniom. Są one szczęśliwie wpajane w trakcie edukacji i są sprawą osobistego wyboru i decyzji.” (...)
”Możesz zostać przedsiębiorcą niezależnie od twojego współczynnika inteligencji, wzoru genetycznego, fizycznych możliwości lub ich braku, kolejności, w jakiej wśród twojego rodzeństwa przyszedłeś na świat, lub płci. (...) Przedsiębiorcą się zostaje, a nie rodzi. Wszystko, czego trzeba, to pragnienie i gotowość do nauki”.
Niezależnie jednak, czy umiejętność bycia przedsiębiorcą jest dziedziczna, czy nabywa się jej w trakcie treningu i edukacji, to zawsze jej posiadacz gra główną rolę w procesie powstawania i funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw.
Przedsięwzięcie (handlowe lub produkcyjne) przynoszące zysk.
O zawodzie biznesmena mówi dr Mieczysław Bąk, przewodniczący Komisji Ogólnopolskiej programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”, prezes Instytutu Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym:
Zawód: biznesmen(...) Bycie dobrym biznesmenem nie jest związane ze specjalistycznym wykształceniem. (...) Zdarzają się ludzie, którzy nastawieni są na jednorazowe działanie uwieńczone powodzeniem, ale tacy nie zagrzeją w biznesie miejsca na dłużej. Biznesmeni budują firmy z założeniem, że przetrwają one całe lata. Powinni myśleć strategicznie. Nie da się zrobić firmy w oparciu o jeden udany pomysł. Te czasy już się skończyły. Aby znaleźć się w gronie biznesmenów, nie trzeba koniecznie kończyć zarządzania lub marketingu. (...) Według wielu biznesmenów dużo ważniejsze są względy charakterologiczne i psychiczne. Najważniejsze jest dążenie do wytyczonego celu, konsekwencja i samodzielność ryzyka. Zawsze musimy brać pod uwagę, że może się nie udać, być do tego przygotowanym i umieć wyciągnąć wnioski z poniesionej porażki.
Ludzie, którzy się tego nie boją, potrafią ocenić i skalkulować ryzyko i dostrzec swoje błędy, mają szanse. Najgorszą rzeczą jest, jeżeli są to osoby, które cechuje zła w biznesie cecha, czyli bycie tym, kto wszystko wie najlepiej. Tacy nie słuchają tego, co mówią inni - pracownicy, kontrahenci. Jeżeli postawimy na szali ryzyko, będziemy dużo i systematycznie pracować, trzymać się przyjętych przez siebie zasad i w końcu się uda, korzyść z bycia biznesmenem jest nieporównywalna do bycia pracownikiem w jakiejś firmie, państwowej czy prywatnej. Tutaj pracujemy u siebie, na siebie, z czasem tworząc miejsca pracy dla innych. Jeżeli po jakimś czasie firma zacznie dobrze funkcjonować, satysfakcja gwarantowana.
Po przeczytaniu zamieszczonego tekstu wymień wskazane w nim czynniki utrudniające odniesienie sukcesu ekonomicznego.
Zastanów się,
jakie są społeczne korzyści aktywności biznesowej;
czym się kierujemy, zakładając firmy;
co oznacza użyte w tekście określenie biznesmen.
Być przedsiębiorczym – cechy osoby przedsiębiorczej
Osoby nagrodzone i wyróżnionych w konkursie „Twarze Przedsiębiorczości” w kategorii „Młody Przedsiębiorca” w ramach siódmej edycji Tygodnia Przedsiębiorczości w Polsce.
Poznaj zwycięzców: Młody przedsiębiorca i Firma wspierająca młodychMŁODZI, ZDOLNI, INNOWACYJNI
Młody Naukowiec, czyli Krystian Jakubczyk, wystartował z działalnością swojej firmy w marcu 2014 r. Jej misją jest zachęcanie dzieci i młodzieży do nauki przez eksperyment i doświadczenie za pomocą organizowanych pokazów i warsztatów z nauk ścisłych. Każdy uczestnik wykonuje swoje eksperymenty chemiczne, biologiczne i fizyczne – pod czujnym okiem prowadzącego. Usługi spektakularnych doświadczeń naukowych Młody Naukowiec oferuje szkołom, firmom i organizacjom. Najnowszą usługę stanowią urodziny dla dzieci o charakterze edukacyjnym. Młody przedsiębiorca współpracuje ze szkołami z mniejszych miejscowości, by zapobiegać wykluczeniu społecznemu biedniejszych dzieci.
Katarzyna Stańczak, założycielka firmy Crazy Plush Toys. Mimo trudności i kłopotów na starcie, nie poddała się i niedawno uruchomiła swoją działalność. Plushers.com to kreator zabawek online, dzięki któremu można zaprojektować wyjątkową zabawkę pluszową – według wzoru ustalonego przez klienta. Oprogramowanie na stronie internetowej jest przyjazne, intuicyjne i stworzone specjalnie dla dzieci.
Poznaj zwycięzców: Młody przedsiębiorca i Firma wspierająca młodych
Umiejętność tworzenia czegoś nowego, np. nowych idei, działań, rozwiązań.
Po przeczytaniu powyższego tekstu wykonajcie zadanie, pracując w parach.
Wypiszcie synonimy określenia „innowacyjny”.
Zastanówcie się, na czym polega „innowacyjność” pomysłów wdrożonych przez przedstawionych młodych przedsiębiorców.
Zasady przedsiębiorczości
dostosowanie strategii działania do pojawiających się okazji i nieograniczanie się wyłącznie do dostępnych w danej chwili środków;
angażowanie się w okazje, czyli podejmowanie szybkich działań w celu pełnego wykorzystania nadarzającej się szansy;
efektywne wykorzystanie dostępnych środków;
kontrola nad posiadanymi zasobami i racjonalne ich wykorzystanie;
dobra komunikacja interpersonalna w zespole wykonującym zadanie;
motywujący, sprawiedliwy system wynagradzania pracowników.
Wolonotariat a przedsiębiorczość
Poza edukacją formalną (szkolną) w zdobywaniu umiejętności bycia przedsiębiorczym pomaga doświadczenie i edukacja nieformalna. Przykładem takich działań jest wolontariat. Jest to bezpłatna, dobrowolna i świadoma praca na rzecz społeczeństwa – określonej grupy lub osoby. Wolontariat to nie tylko pomoc innym, ale też możliwość własnego rozwoju. To możliwość sprawdzenia swojej samodzielności, kreatywności, odporności na stres. Praca w wolontariacie rozwija umiejętność zarządzania czasem. Godzenie nauki i życia prywatnego z pracą wolontariusza wymaga nie tylko dobrego planowania i umiejętności ustalenia priorytetów, ale przede wszystkim dyscypliny i konsekwencji.
Pracując w wolontariacie, mamy szansę uczestniczyć w ambitnych i wymagających odpowiedzialności projektach. Nabywamy umiejętności pracy w grupie, kierowania zespołem oraz nawiązujemy nowe znajomości. Praca w organizacjach pozarządowych wiąże się nierzadko z podróżami, nie tylko na terenie Polski, lecz po całym świecie, a więc ułatwia naukę języków obcych, uczy tolerancji i szacunku. Bez wątpienia wolontariusze są postrzegani jako osoby gotowe do podejmowania nowych wyzwań, bezinteresowne, szybko przyswajające wiedzę, obowiązkowe, a jednocześnie wychodzące z inicjatywą i kreatywne.
Poszukaj, np. na stronach internetowych, ofert pracy dla wolontariuszy. Wybierz jedną z nich i dowiedz się:
jakie kryteria musi spełniać osoba, które chce zostać wolontariuszem;
jaki rodzaj pracy wykonuje wolontariusz;
do kogo skierowana jest niesiona przez niego pomoc.
Zastanów się:jakie społeczne korzyści może przynieść praca wykonywana przez wolontariusza;
jakie osobiste korzyści może osiągnąć wolontariusz.
Podsumowanie
Przedsiębiorczość definiowana jest rozmaicie, m.in. jako: zespół cech, predyspozycja, postawa, talent, inicjatywa gospodarcza, działanie innowacyjne, określone zachowanie. To coś więcej niż tylko założenie i prowadzenie własnego biznesu. Przedsiębiorczość to przede wszystkim wykorzystywanie szans, co wymaga określonego sposobu myślenia i działania. Tego można i należy się nauczyć.
Przydatne linki
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
NBportal.pl – przedsiębiorczość
Fundacja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości
Firmy sektora Małych i średnich przedsiębiorstw zatrudniające do 9 osób | |||
Kraj | Liczba firm w 2014 r. | Ludność w 2013 r. | Liczba małych firm na 1000 mieszkańców |
Włochy | 3 577 468 | 59 685 227 | 60 |
Francja | 2 448 432 | 65 578 819 | 37 |
Hiszpania | 2 147 918 | 46 727 890 | 46 |
Niemcy | 1 883 503 | 82 020 578 | 23 |
Polska | 1 535 167 | 38 533 299 | 40 |
Wielka Brytania | 1 501 500 | 63 896 071 | 23 |
Czechy | 915 261 | 10 516 125 | 87 |
Portugalia | 776 661 | 10 487 289 | 74 |
Szwecja | 669 033 | 9 555 893 | 70 |
Holandia | 666 285 | 16 779 575 | 40 |
Węgry | 556 520 | 9 908 798 | 56 |
Belgia | 508 060 | 11 161 642 | 46 |
Rumunia | 447 537 | 20 020 074 | 22 |
Słowacja | 393 004 | 5 410 836 | 73 |
Austria | 278 731 | 8 451 860 | 33 |
Bułgaria | 270 839 | 7 284 552 | 37 |
Finlandia | 215 822 | 5 426 674 | 40 |
Dania | 195 205 | 5 602 628 | 35 |
Chorwacja | 142 204 | 4 262 140 | 33 |
Grecja | 135 093 | 11 062 508 | 12 |
Irlandia | 130 049 | 4 591 087 | 28 |
Litwa | 109 128 | 2 971 905 | 37 |
Słowenia | 101 320 | 2 058 821 | 49 |
Łotwa | 69 214 | 2 023 825 | 34 |
Estonia | 52 157 | 1 320 174 | 40 |
Cypr | 37 916 | 865 878 | 44 |
Luksemburg | 28 099 | 537 039 | 52 |
Malta | 26 794 | 421 364 | 64 |
Wskaż państwa Unii Europejskiej, sąsiadujące z Polską, w których funkcjonowało mniej niż w Polsce średnich i małych przedsiębiorstw w przeliczeniu na 1000 mieszkańców.
Wskaż dwa państwa, w których funkcjonowało najmniej w całej Unii Europejskiej średnich i małych przedsiębiorstw w przeliczeniu na 1000 mieszkańców.
Wskaż dwa państwa Unii Europejskiej, w których ogólna liczba funkcjonujących średnich i małych przedsiębiorstw była największa.