Glukoza

Wybrane właściwości fizykochemiczne glukozy

Aby dowiedzieć się, jakie właściwości fizykochemiczne ma glukoza, wykonaj doświadczenia nr 12.

Badanie właściwości glukozy
Doświadczenie 1
RtTXmSsDo8wew
Problem badawczy: Jakie właściwości fizykochemiczne ma glukoza?. Hipoteza: Glukoza jest substancją stałą, dobrze rozpuszczalną w wodzie i praktycznie nierozpuszczalną w alkoholu i benzynie. Odczyn wodnego roztworu glukozy jest obojętny. Co będzie potrzebne: glukoza spożywcza, etanol (możesz użyć spirytusu spożywczego), benzyna, woda, uniwersalny papierek wskaźnikowy, szkiełko zegarkowe, bagietka, probówki, statyw na probówki. Instrukcja: 1. Określ stan skupienia, kolor i zapach glukozy. 2. *Jeśli w doświadczeniu użyłaś/użyłeś zalecanej glukozy spożywczej, zbadaj jej smak. UWAGA: Tylko w przypadku jeśli analizujesz próbkę glukozy spożywczej możesz zbadać jej smak. Jeśli badana przez Ciebie próbka pochodzi z innego źródła, pod żadnym pozorem nie bierz jej do ust. 3. Do jednej probówki nalej ok. 3 cm3 wody, a do drugiej – ok. 3 cm3 benzyny, a do trzeciej ok. 3 cm3 etanolu. Do każdej z probówek wprowadź niewielką ilość glukozy. Zawartość każdej z probówek wymieszaj bagietką. 4. Na uniwersalny papierek wskaźnikowy nanieś kroplę roztworu uzyskanego po wprowadzeniu glukozy do wody.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, badające właściwości chemiczne i fizyczne glukozy.

Problem badawczy:

Jakie właściwości fizykochemiczne ma glukoza?

Hipoteza:

Glukoza jest substancją stałą, dobrze rozpuszczalną w wodzie i praktycznie nierozpuszczalną w alkoholu i benzynie. Odczyn wodnego roztworu glukozy jest obojętny.

Co było potrzebne:

  • glukoza spożywcza;

  • etanol (możesz użyć spirytusu spożywczego);

  • benzyna;

  • woda;

  • uniwersalny papierek wskaźnikowy;

  • szkiełko zegarkowe;

  • bagietka;

  • probówki;

  • statyw na probówki.

Przebieg doświadczenia:

Określono stan skupienia, kolor, smak i zapach glukozy. Do jednej probówki nalano około 3 cm3 wody, do drugiej - około 3 cm3 benzyny, a do trzeciej – około 3 cm3 etanolu. Do każdej z probówek wprowadzono niewielką ilość glukozy. Zawartość każdej z probówek wymieszano bagietką. Na uniwersalny papierek wskaźnikowy naniesiono kroplę roztworu, uzyskanego po wprowadzeniu glukozy do wody.

Obserwacje:

Badana właściwość

Obserwacje

Stan skupiena

stały

Barwa

biała

Zapach

bezwonna

Smak*

słodki

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do wody (jednorodna/niejednorodna)

jednorodna

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do etanolu (jednorodna/niejednorodna)

niejednorodna

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do benzyny (jednorodna/niejednorodna)

niejednorodna

Barwa uniwersalnego papierka wskaźnikowego w kontakcie z badanym roztworem

żółta

Wnioski:

Postawiona hipoteza jest prawdziwa. Glukoza to biała, bezwonna substancja stała o słodkim smaku. Dobrze rozpuszcza się w wodzie, ale jest praktycznie nierozpuszczalna w etanolu i w benzynie. Odczyn wodnego roztworu glukozy jest obojętny.

1
Polecenie 1

Zapisz obserwacje oraz wnioski z przeprowadzonego doświadczenia nr 1. Narysuj w zeszycie tabelę, jak ta zamieszczona poniżej, a następnie uzupełnij ją odpowiednimi obserwacjami.

Badana właściwość

Obserwacje

Stan skupiena

Barwa

Zapach

Smak*

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do wody (jednorodna/niejednorodna)

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do etanolu (jednorodna/niejednorodna)

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do benzyny (jednorodna/niejednorodna)

Barwa uniwersalnego papierka wskaźnikowego w kontakcie z badanym roztworem

RINVqrDy16X9x
Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rma7YBmFxuI0k
Łączenie par. Ocen prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz "Prawda", jeśli zdanie jest prawdziwe albo "Fałsz", jeśli jest fałszywe.. Glukoza dobrze rozpuszcza się w etanolu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Glukoza ma kwaśny smak.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Glukoza jest substancją bezwonną. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Glukoza jest krystalicznym, białym ciałem stałym o słodkim smaku (jednak nie jest tak słodka jak cukier buraczany (sacharoza)). Nie ma zapachu (jest to substancja bezwonna). Bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie, ale jest praktycznie nierozpuszczalna w etanolu, benzynie i innych rozpuszczalnikach organicznych.

Rdo1nUU31HlDy
Glukoza
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W kontakcie z wodnym roztworem glukozy uniwersalny papierek wskaźnikowy nie zmienia swojego zabarwienia – pozostaje żółty. Oznacza to, że wodny roztwór glukozy ma odczyn obojętny. Możemy zatem wnioskować, że pomimo obecności w cząsteczce glukozy grup OH, nie ma ona właściwości podobnych do wodorotlenków i nie ulega w wodzie procesowi dysocjacji elektrolitycznej.

Reakcja rozpoznawcza glukozy
Doświadczenie 2
R1DWJSJyMx3jk
Problem badawczy: Czy glukoza reaguje ze świeżo wytrąconym wodorotlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze?. Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Glukoza reaguje z wodorotlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze. Hipoteza 2: Glukoza nie reaguje z wodorotlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: wodny roztwór glukozy, wodny roztwór siarczanu(VI) miedzi(II), wodny roztwór wodorotlenku sodu, probówka, statyw na probówki, drewniana łapa do probówek, palnik (opcjonalnie zlewka z gorącą wodą), zapałki. Instrukcja: Uwaga: Doświadczenie wykonuj w asyście osoby dorosłej. 1. Do probówki wlej ok. 1 cm3 wodnego roztworu siarczanu(VI) miedzi(II), a następnie dodaj do niego ok. 3 cm3 wodnego roztworu wodorotlenku sodu. 2. Do uzyskanej w probówce mieszaniny wlej ok. 2 cm3 wodnego roztworu glukozy. 3. Zawartość probówki wytrząśnij. 4. Ogrzewaj otrzymaną mieszaninę w płomieniu palnika. Uwaga: Pamiętaj, żeby ogrzewaną probówkę trzymać w drewnianej łapie. Nigdy nie trzymaj probówki z ogrzewanymi substancjami gołymi dłońmi. Jeśli nie dysponujesz palnikiem, możesz wstawić probówkę z mieszaniną do zlewki z gorącą wodą.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, badające reaktywność glukozy.

Problem badawczy:

Czy glukoza reaguje ze świeżo wytrąconym wodorotlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze?

Hipoteza:

Glukoza reaguje z wodorotlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze.

Co było potrzebne:

  • wodny roztwór glukozy;

  • 10% wodny roztwór siarczanu(VI) miedzi(II);

  • 10% wodny roztwór wodorotlenku sodu;

  • probówka;

  • statyw na probówki;

  • drewniana łapa do probówek;

  • palnik (opcjonalnie zlewka z gorącą wodą);

  • zapałki.

Przebieg doświadczenia:

Do probówki wlano około 1 cm3 wodnego roztworu siarczanu(VI) miedzi(II), a następnie dodano do niego około 3 cm3 wodnego roztworu wodorotlenku sodu. Do uzyskanej w probówce mieszaniny wlano około 2 cm3 wodnego roztworu glukozy. Zawartość probówki wytrząśnięto. Ogrzewano otrzymaną mieszaninę w płomieniu palnika, trzymając probówkę w drewnianej łapie.

Obserwacje:

Po wprowadzeniu wodnego roztworu wodorotlenku sodu do (niebieskiego) wodnego roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) zaobserwowano wytrącanie się niebieskiego, galaretowatego osadu. Po wprowadzeniu wodnego roztworu glukozy do otrzymanej w probówce mieszaniny i po wstrząśnięciu zawartości probówki wspomniany osad roztworzył się. W probówce pozostał klarowny szafirowy roztwór. W czasie ogrzewania roztworu zaobserwowano wytrącanie się ceglastoczerwonego osadu.

Wnioski:

Odnotowane w czasie trwania doświadczenia obserwacje pozwalają wnioskować, że glukoza reaguje z wodorotlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze.

1
Polecenie 2

Zapisz obserwacje oraz wnioski z przeprowadzonego doświadczenia nr 2.

RPKz89PinZ3wP
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
Ra89LroitbHmp
Uzupełnij poniższy tekst, tak aby powstały zdania prawdziwe. Zaznacz odpowiednie słowo.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na podstawie obserwacji poczynionych w czasie wykonywania doświadczenia nr 2 można wnioskować, że glukoza reaguje ze świeżo strąconym wodorotlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze.

W pierwszym etapie doświadczenia, po zmieszaniu wodnych roztworów wodorotlenku sodu i siarczanu(VI) miedzi(II), obserwujemy wytrącanie się niebieskiego, galaretowatego osadu. Osad ten to praktycznie nierozpuszczalny w wodzie wodorotlenek miedzi(II). Równanie zachodzącej na tym etapie reakcji ma postać:

RK4pXr8yUxH0R1
Zapis cząsteczkowy
CuSO4+2 NaOHCuOH2+Na2SO4
siarczanVI miedziII+wodorotlenek soduwodorotlenek miedziII+siarczanVI sodu, Zapis jonowy (pełny)
Cu2++SO42-+2 Na++2 OH-CuOH2+2 Na++SO42-, Zapis jonowy (skrócony)
Cu2++2 OH-CuOH2
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wprowadzeniu do uzyskanej mieszaniny wodnego roztworu glukozy i po ogrzaniu zawartości probówki obserwujemy wytrącanie się ceglastoczerwonego osadu. Osad ten to tlenek miedzi(I).

RcM30E3OHLk211
Ilustracja interaktywna składa się z czterech fotografii. Na każdej z nich znajduje się pinezka z tekstem. Na pierwszym zdjęciu widoczna jest probówka zawierająca niebieski, galaretowaty osad. Pinezka numer jeden: Probówka ze świeżo strąconym wodorotlenkiem miedzi(dwa). Na drugim zdjęciu widoczna jest probówka zawierająca roztwór szafirowego koloru, w którym zauważyć można jeszcze niebieski galaretowaty osad. Pinezka numer dwa: Probówka z mieszaniną wodnych roztworów glukozy, siarczanu(sześć) miedzi(dwa) oraz wodorotlenku sodu. Trzecie zdjęcie przedstawia probówkę z ciemnym, brązowoszarym osadem, miejscami widoczne są jeszcze resztki niebieskiego osadu. Pinezka numer trzy: Zawartość probówki w czasie ogrzewania. Czwarte zdjęcie przedstawia probówkę w której znajduje się ceglastoczerwony osad. Pinezka numer cztery: Końcowy efekt doświadczenia. W probówce znajduje się ceglastoczerwony osad.
Zdjęcia obrazujące przebieg doświadczenia nr 2.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Uproszczone równanie opisanej reakcji chemicznej (z wykorzystaniem sumarycznych wzorów substancji) ma postać:

RvINrPLaH4TLS1
Zapis cząsteczkowy
C6H12O6+2Cu(OH)2+NaOH C6H11O7Na+Cu2O+3H2O
glukoza+wodorotlenek miedzi(II)+wodorotlenek soduglukonian sodu+tlenek miedzi(I)+woda, Zapis jonowy (pełny)
C6H12O6+2Cu(OH)2+Na++OH-C6H11O7-+Na++Cu2O+3H2O, Zapis jonowy (skrócony)
C6H12O6+2Cu(OH)2+OH-C6H11O7-+Cu2O+3H2O
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzone doświadczenie - reakcja glukozy ze świeżo strąconym wodorotlenkiem miedzi(II) w podwyższonej temperaturze to tzw. próba Trommera.

Próba ta wykorzystywana jest w laboratoriach do wykrywania związków chemicznych o pewnych specyficznych właściwościach, nazywanych właściwościami redukującymi. Pozytywny jej wynik (a więc stwierdzenie w badanej próbce obecności związku chemicznego o właściwościach redukujących) to wytrącenie się ceglastoczerwonego osadu. Możemy zatem wnioskować, że glukoza ma właściwości redukujące. Co to dokładnie oznacza i na czym polegają właściwości redukujące substancji dowiesz się, jeśli zechcesz kontynuować naukę chemii na dalszych etapach edukacji.

Na tym etapie edukacji, próbę Trommera możemy wykorzystać w innym celu – do wykrywania glukozy w produktach spożywczych.

Dla zainteresowanych

Po wprowadzeniu wodnego roztworu glukozy (lub czystej glukozy) do mieszaniny, zawierającej świeżo strącony wodorotlenek miedzi(II), obserwujemy całkowite lub częściowe roztwarzanie się osadu i pojawienie się roztworu o barwie szafirowej.

R10lEn49Ml8jT
Zachowanie się glukozy wobec świeżo strąconego wodorotlenku miedzi(II) (w temperaturze pokojowej)
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jest to spowodowane powstawaniem dobrze rozpuszczalnego w wodzie związku chemicznego glukozy z wodorotlenkiem miedzi(II). Związek ten ma szafirowe zabarwienie.

Podobne obserwacje odnotowalibyśmy, używając w doświadczeniu odpowiedniego alkoholu polihydroksylowego (np. gliceryny), zamiast glukozy.

Próba ta pozwala bowiem na wykrycie tych związków chemicznych, w których cząsteczkach, przy sąsiednich atomach węgla, znajdują się przynajmniej dwie grupy hydroksylowe (OH).

Wykrywanie glukozy w produktach spożywczych.

Wyżej wspomnieliśmy już, że głównym źródłem glukozy w przyrodzie są rośliny. Być może słyszałaś/słyszałeś gdzieś informację, że duże ilości glukozy znajdują się w owocach. Zastanów się, w jaki sposób sprawdzić, czy wybrane przez Ciebie owoce (np. winogrona, truskawki, jabłka itp.) faktycznie zawierają glukozę. Wykonaj polecenie nr 6.

1
Polecenie 3

Zaprojektuj i wykonaj doświadczenie, pozwalające na sprawdzenie, czy glukoza znajduje się w wybranych przez Ciebie owocach. Sformułuj problem badawczy i postaw hipotezę. Wymień niezbędne odczynniki i sprzęt laboratoryjny. Zapisz instrukcję. Zweryfikuj postawioną hipotezę, przeprowadzając doświadczenie (w asyście osoby dorosłej). Zapisz odnotowane obserwacje i sformułuj wniosek.

R11RvlmVnqtAD
Problem badawczy: (Uzupełnij) Hipoteza: (Uzupełnij) Odczynniki: (Uzupełnij) Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij) Opis doświadczenia: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Zaprojektuj doświadczenie, pozwalające na sprawdzenie, czy glukoza znajduje się w wybranych przez Ciebie owocach. Sformułuj problem badawczy i postaw hipotezę. Wymień niezbędne odczynniki i sprzęt laboratoryjny. Zapisz instrukcję.

RcrsHCqqGDcJE
Problem badawczy: (Uzupełnij) Hipoteza: (Uzupełnij) Odczynniki: (Uzupełnij) Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij) Instrukcja: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zastosowanie glukozy

Glukoza jest stosowana w różnych gałęziach przemysłu – od przemysłu spożywczego po włókienniczy. Wybrane zastosowania glukozy poznasz, przeglądając zdjęcia i informacje zawarte w poniższej galerii zdjęć.

iJHixbGkHm_d5e455

Fruktoza

Budowa cząsteczki fruktozy

Cząsteczka fruktozy zbudowana jest z sześciu atomów węgla, dwunastu atomów wodoru oraz sześciu atomów tlenu. Czy taki skład coś Ci przypomina? Jeśli zapiszemy wzór sumaryczny cząsteczki fruktozy:

C6H12O6

to okaże się, że jest on identyczny jak wzór sumaryczny cząsteczki glukozy. Czy są to zatem takie same związki chemiczne? W odpowiedzi na to pytanie pomoże Ci poniższa grafika, na której przedstawiono wzory chemiczne, opisujące budowę cząsteczki fruktozy oraz model tej cząsteczki.

Rc74mB1IvouBT
Budowa cząsteczki fruktozy. Fruktoza, podobnie jak glukoza, w stałym stanie skupienia występuje w postaci cyklicznych cząsteczek.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Analizując modele cząsteczek glukozy i fruktozy, można stwierdzić, że nie są to te same związki chemiczne. Pomimo takiego samego wzoru sumarycznego, mają różne struktury – atomy poszczególnych pierwiastków chemicznych są inaczej połączone w cząsteczkach obydwu omawianych cukrów prostych.

Związki chemiczne, które posiadają taki sam wzór sumaryczny, ale różnią się między innymi sposobem i kolejnością ułożenia wiązań, to tzw. izomery. Glukoza i fruktoza są zatem izomerami.

Zwróć uwagę, że również fruktozę zaliczamy do grupy heksoz – w skład jej cząsteczki wchodzi bowiem sześć atomów węgla.

Dla zainteresowanych

Pierścienie w cząsteczkach fruktozy mogą zostać otwarte, podobnie jak to miało miejsce w przypadku glukozy.

R4rCYaFA3DQQu
Fruktoza — forma łańcuchowa. W tak zapisanym wzorze, w cząsteczce fruktozy można wskazać, tak zwaną, grupę ketonową. Przez wzgląd na jej obecność w cząsteczce, fruktoza zaliczana jest do ketoz.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Również w tym przypadku proces otwierania i zamykania się łańcucha w cząsteczce fruktozy może przebiegać wiele razy.

Występowanie fruktozy w przyrodzie

Słowo “fruktoza” pochodzi z języka łacińskiego, gdzie fructus to owoc. Głównym źródłem fruktozy w przyrodzie są właśnie owoce. Duże ilości tego cukru zawarte są również w nektarze kwiatów oraz w miodzie.

Wybrane właściwości fizykochemiczne fruktozy

1
Polecenie 4

Zaprojektuj i wykonaj doświadczenie, pozwalające na zbadanie następujących właściwości fizycznych fruktozy: stanu skupienia, barwy, zapachu, smaku, rozpuszczalności w wodzie, w etanolu i w benzynie oraz odczynu wodnego roztworu fruktozy.

Sformułuj problem badawczy i postaw hipotezę. Wymień niezbędne odczynniki i sprzęt laboratoryjny. Zapisz instrukcję. Zweryfikuj postawioną hipotezę, przeprowadzając doświadczenie (w asyście osoby dorosłej). Zapisz odnotowane obserwacje i sformułuj wniosek.

*Uwaga: Smak fruktozy możesz zbadać jedynie w przypadku, jeśli analizujesz próbkę fruktozy spożywczej. Jeśli badana przez Ciebie próbka pochodzi z innego źródła, pod żadnym pozorem nie bierz jej do ust.

R1ZYRW3rPQ0ca
Problem badawczy: (Uzupełnij) Hipoteza: (Uzupełnij) Odczynniki: (Uzupełnij) Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij) Opis doświadczenia: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, badające właściwości fizyczne i chemiczne fruktozy.

Problem badawczy:

Jakie właściwości fizykochemiczne ma fruktoza?

Hipoteza:

Fruktoza jest substancją stałą, dobrze rozpuszczalną w wodzie i praktycznie nierozpuszczalną w alkoholu i benzynie. Odczyn wodnego roztworu fruktozy jest obojętny.

Co było potrzebne:

  • fruktoza spożywcza;

  • spirytus spożywczy (etanol);

  • benzyna;

  • woda;

  • uniwersalny papierek wskaźnikowy;

  • szkiełko zegarkowe;

  • bagietka (pręcik);

  • probówki;

  • statyw na probówki.

Przebieg doświadczenia:

Próbkę fruktozy umieszczono na szkiełku zegarkowym. Określono stan skupienia, kolor i zapach fruktozy. Określono smak fruktozy spożywczej. Do jednej probówki nalano około 3 cm3 wody, do drugiej – około 3 cm3 benzyny, a do trzeciej – około 3 cm3 etanolu. Do każdej z probówek wprowadzono niewielką ilość fruktozy. Zawartość każdej z probówek wymieszano bagietką. Na uniwersalny papierek wskaźnikowy naniesiono kroplę roztworu, uzyskanego po wprowadzeniu fruktozy do wody.

Obserwacje:

Badana właściwość

Obserwacje

Stan skupiena

stały

Barwa

biała

Zapach

bezwonna

Smak

słodki

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do wody (jednorodna/niejednorodna)

jednorodna

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do etanolu (jednorodna/niejednorodna)

niejednorodna

Mieszanina uzyskana po wprowadzeniu glukozy do benzyny (jednorodna/niejednorodna)

niejednorodna

Barwa uniwersalnego papierka wskaźnikowego w kontakcie z badanym roztworem

żółta

Wnioski:

Postawiona hipoteza jest prawdziwa. Fruktoza to biała, bezwonna substancja stała o słodkim smaku. Dobrze rozpuszcza się w wodzie, ale jest praktycznie nierozpuszczalna w etanolu i w benzynie. Odczyn wodnego roztworu fruktozy jest obojętny.

R1ZaA7iZHmun2
Przyporządkuj do odpowiedniej grupy właściwości fizyczne i chemiczne fruktozy. Właściwości fizyczne: Możliwe odpowiedzi: 1. bezwonna, 2. rozpuszczalna w wodzie, 3. barwa biała, 4. ma słodki smak, 5. ciało stałe, 6. wodny roztwór ma odczyn obojętny Właściwości chemiczne: Możliwe odpowiedzi: 1. bezwonna, 2. rozpuszczalna w wodzie, 3. barwa biała, 4. ma słodki smak, 5. ciało stałe, 6. wodny roztwór ma odczyn obojętny
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Fruktoza jest krystalicznym, białym ciałem stałym o słodkim smaku (jest słodsza niż glukoza i cukier buraczany (sacharoza)). Podobnie jak glukoza, jest substancją bezwonną.

RYXCOc9qSbluu
Fruktoza
Źródło: Ivar Leidus, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

Bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie, ale jest praktycznie nierozpuszczalna w etanolu, benzynie i innych rozpuszczalnikach organicznych. Wodny roztwór fruktozy ma odczyn obojętny.

Dla zainteresowanych

Fruktoza, podobnie jak glukoza, również posiada właściwości redukujące. W związku z tym daje pozytywny wynik próby Trommera – po ogrzaniu fruktozy ze świeżo strąconym wodorotlenkiem miedzi(II) zaobserwujemy ceglastoczerwony osad. 

W środowisku zasadowym (przy nadmiarze zasady sodowej), w jakim prowadzona jest próba Trommera, fruktoza przekształca się w glukozę. Wspomniana przemiana to tzw. tautomeryzacja.

Zastosowanie fruktozy

Wybrane zastosowania fruktozy poznasz, przeglądając zdjęcia i informacje zawarte w poniższej galerii zdjęć.

Porównanie wybranych właściwości fizykochemicznych glukozy i fruktozy

Polecenie 5
R1T28HDCCTZng
Spośród podanych poniżej właściwości fizykochemicznych wybierz i zaznacz wszystkie te, które charakteryzują jednocześnie obydwa analizowane w tym materiale cukry — glukozę i fruktozę. Możliwe odpowiedzi: 1. biała barwa, 2. odczyn wodnego roztworu obojętny, 3. bezwonne, 4. odczyn wodnego roztworu zasadowy, 5. słodki smak, 6. ciekły stan skupienia, 7. stały stan skupienia, 8. dobrze rozpuszczalne w wodzie, 9. praktycznie nierozpuszczalne w rozpuszczalnikach organicznych
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli przeanalizujesz prawidłowe odpowiedzi z polecenia nr 8, to okaże się, że rozróżnienie glukozy i fruktozy, w oparciu o analizowane właściwości, może być niemożliwe. Gdybyśmy dysponowali próbkami czystych cukrów: glukozy spożywczej i fruktozy spożywczej, to wówczas moglibyśmy rozróżnić je na podstawie intensywności smaku. Fruktoza jest bowiem dużo słodsza od glukozy. Jednak identyfikując substancje w laboratorium chemicznym, nie wolno ich próbować.

Czy glukoza i fruktoza różnią się jakimiś właściwościami?

Ustaliliśmy już, że glukoza i fruktoza, pomimo takiego samego wzoru sumarycznego, są zupełnie innymi związkami chemicznymi. zatem powinny różnić się przynajmniej kilkoma właściwościami. Właściwości te zamieszczono w poniższej tabeli.

Właściwość

Glukoza

Fruktoza

gęstość w temperaturze pokojowej gcm3

1,540

1,694

temperatura topnienia °C

146150

103

rozpuszczalność w wodzie w temperaturze pokojowej g100 g wody

90,9

400

Zwróć uwagę, że za pomocą przeprowadzonych doświadczeń ustaliliśmy, że obydwa cukry są dobrze rozpuszczalne w wodzie. Jednak sama rozpuszczalność tych cukrów w wodzie jest różna. Fruktoza jest cukrem najlepiej rozpuszczalnym w wodzie.

1
Dla zainteresowanych

Aby w warunkach laboratoryjnych odróżnić glukozę od fruktozy, należy sprawdzić, w jaki sposób cukry te zachowują się wobec wody bromowej Br2aq z dodatkiem wodorowęglanu sodu NaHCO3. Objawy reakcji zaobserwujemy wyłącznie dla glukozy. Będą nimi odbarwienie się brunatnopomarańczowego roztworu i wydzielanie się bezbarwnego, bezwonnego gazu. Uproszczone równanie zachodzącej reakcji ma postać:

C6H12O6+Br2+2 NaHCO3C6H12O7+2 NaBr+2 CO2+H2O

glukoza+brom+wodorowęglan sodukwas glukonowy+bromek sodu+tlenek węglaIV+woda

Dodatek wodorowęglanu sodu sprawia, że fruktoza w roztworze wodnym nie może przekształcić się w glukozę. W związku z tym fruktoza nie wykazuje w analizowanej przemianie chemicznej takich samych właściwości jak glukoza.

Czy właściwości sacharozy są podobne do właściwości glukozy?

Badanie właściwości sacharozy1
Doświadczenie 3

Przeprowadź doświadczenie chemiczne, polegające na zbadaniu właściwości sacharozy.

RrlkfMGzKqj6v
Problem badawczy:. Hipoteza: Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją. Hipoteza 1: Sacharoza jest białą substancją stałą, która dobrze rozpuszcza się w wodzie. Pod wpływem temperatury ulega stopieniu. Hipoteza 2: Sacharoza jest białą substancją stałą, która trudno rozpuszcza się w wodzie. Pod wpływem temperatury ulega stopieniu. (Wybierz: Hipoteza 1, Hipoteza 2). Co będzie potrzebne: sacharoza, woda destylowana, probówki, statyw na probówki, palnik, zapałki, łapa do probówek, pręcik szklany. Instrukcja: 1. Do probówki wsyp łyżeczkę sacharozy. Zbadaj jej stan skupienia, barwę oraz zapach. 2. Następnie do probówki z sacharozą wlej 3 cm3 wody destylowanej. Zamieszaj całość za pomocą pręcika szklanego. 3. Do drugiej probówki wsyp łyżeczkę sacharozy i ogrzewaj w płomieniu palnika. Uwaga! Pamiętaj, aby ogrzewać probówkę w łapie drewnianej. Wylot probówki zawsze należy kierować w stronę, gdzie nie przebywają żadne osoby.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, polegające na zbadaniu właściwości sacharozy. Zapoznaj się z poniższym opisem doświadczenia, a następnie wykonaj polecenie.

Problem badawczy:

Jakie właściwości ma sacharoza?

Hipoteza:

Sacharoza jest białą substancją stałą, która dobrze rozpuszcza się w wodzie. Pod wpływem wysokiej temperatury ulega stopieniu.

Co było potrzebne:

  • sacharoza;

  • woda destylowana;

  • probówki;

  • statyw na probówki;

  • palnik;

  • zapałki;

  • łapa do probówek;

  • pręcik szklany.

Przebieg doświadczenia:

Do probówki wsypano łyżeczkę sacharozy. Zbadano jej stan skupienia, barwę oraz zapach. Następnie do probówki z sacharozą wlano 3 cm3 wody destylowanej. Całość zamieszano za pomocą pręcika szklanego. Do drugiej probówki wsypano łyżeczkę sacharozy i ogrzewano w płomieniu palnika.

Wyniki i wnioski:

Sacharoza jest substancją dobrze rozpuszczalną w wodzie. Podczas ogrzewania sacharozy dochodzi do jej karmelizacji. Brunatną substancję, która powstaje w wyniku tego procesu, nazywamy karmelem.

Czy wiesz, że każdy może zrobić cukierki zwane karmelkami? Wystarczy do rondelka wsypać kilka łyżek cukru i ogrzewać na wolnym ogniu. W wyniku ogrzewania powstaje karmel, który następnie należy przelać do foremki na kostki lodu i poczekać, aż ostygnie.

1
Polecenie 6

Wyniki doświadczenia zapisz w tabeli.

R1MD5RU6NIych
Tabela zawierająca informacje dotyczące sacharozy, takie jak stan skupienia, barwa, zapach, rozpuszczalność w wodzie oraz efekt ogrzewania.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 7

Zweryfikuj hipotezę i zapisz wnioski.

R1Kb0rec8jHDm
Weryfikacja hipotezy: Hipoteza 1: Postawiona hipoteza okazała się prawdziwa. Sacharoza jest białą substancją stałą, która dobrze rozpuszcza się w wodzie. Pod wpływem temperatury ulega stopieniu. Hipoteza 2: Postawiona hipoteza okazała się fałszywa. Sacharoza jest białą substancją stałą, która dobrze rozpuszcza się w wodzie. Pod wpływem temperatury ulega stopieniu. (Wybierz: Hipoteza 1, Hipoteza 2).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 6
R18msPnSF98iq
Zaznacz wszystkie właściwości sacharozy, które potwierdzone zostały w doświadczeniu. Możliwe odpowiedzi: 1. stały stan skupienia, 2. posiada białą barwę, 3. bezwonny, 4. dobrze rozpuszcza się w wodzie, 5. w wyniku ogrzewania topi się, zmieniając barwę na brunatną, 6. ciekły stan skupienia, 7. posiada brunatną barwę, 8. posiada charakterystyczny zapach, 9. słabo rozpuszcza się w wodzie, 10. nie topi się w wyniku ogrzewania
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Właściwości skrobi i celulozy

Mąka ziemniaczana to skrobia pozyskana z ziemniaków. Wata celulozowa to czysta celuloza.

RVkcTanciqlxO
Mąka ziemniaczana to skrobia pozyskana z ziemniaków, wata celulozowa to czysta celuloza
Źródło: Aleksandra Ryczkowska, dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.

Substancje te wykorzystamy do zbadania właściwości wielocukrów.

Doświadczenie 4
RcSlzAa5cpDPK
Problem badawczy:.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, które miało na celu zbadanie właściwości skrobi i celulozy.

Problem badawczy:

Jakie właściwości mają skrobia i celuloza?

Hipoteza:

Skrobia i celuloza to ciała stałe, które różnią się rozpuszczalnością zarówno w zimnej, jak i gorącej wodzie.

Co było potrzebne:

  • mąka ziemniaczana;

  • wata celulozowa;

  • woda destylowana;

  • nafta;

  • palnik;

  • zapałki;

  • zlewki;

  • łuczywko;

  • szkiełka zegarkowe;

  • pręciki szklane.

Przebieg doświadczenia:

Na szkiełkach zegarkowych umieszczono niewielkie ilości skrobi ziemniaczanej oraz waty celulozowej. Zbadano ich kolor, zapach oraz stan skupienia. Próbki substancji przeniesiono do zlewek z wodą destylowaną, a następnie zbadano rozpuszczalność w zimnej wodzie. Następnie wodę ogrzano i sprawdzono rozpuszczalność w gorącej wodzie. Niewielkie ilości obydwu próbek umieszczono w pustych zlewkach i zalano naftą, a następnie sprawdzono ich rozpuszczalność.

Obserwacje:

Właściwość

Skrobia

Celuloza

stan skupienia

stały

stały

kolor

biały

biały

zapach

bezwonny

bezwonny

rozpuszczalność w zimnej wodzie

słabo rozpuszczalna

nierozpuszczalna

rozpuszczalność w gorącej wodzie

pęcznieje

nierozpuszczalna

rozpuszczalność w nafcie

nierozpuszczalna

nierozpuszczalna

Weryfikacja hipotezy:

Postawiona hipoteza okazała się prawdziwa. Skrobia i celuloza to ciała stałe, które różnią się rozpuszczalnością zarówno w zimnej, jak i gorącej wodzie.

Wnioski:

Skrobia i celuloza, które należą do wielocukrów, nie mają słodkiego smaku. Skrobia słabo rozpuszcza się w zimnej wodzie, w gorącej natomiast pęcznieje. Tworzy kleik skrobiowy, który jest roztworem koloidalnym, zwyczajowo nazywanym krochmalem. Z kolei celuloza nie rozpuszcza się ani w zimnej, ani w gorącej wodzie. Obydwa cukry nie rozpuszczają się w rozpuszczalniku organicznym, jakim jest nafta.

1
Polecenie 8

Zapisz obserwacje, zweryfikuj postawioną hipotezę oraz zapisz wnioski do przeprowadzonego doświadczenia.

ReyBZB2VlZQe5
Obserwacje:
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RUet3dVSNKAOT
Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R7RWnm4gqUdxR
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz ,,Prawda'', jeśli zdanie jest prawdziwe, lub ,,Fałsz'', jeśli jest fałszywe.. Skrobia jest słabo rozpuszczalna w zimnej wodzie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Skrobia pęcznieje w gorącej wodzie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Celuloza jest dobrze rozpuszczalna w nafcie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Doświadczenie 5
R1OvABGhI2eFr
Problem badawczy: Czy skrobia i celuloza są substancjami palnymi?. Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez, wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Skrobia i celuloza to substancje niepalne. Hipoteza 2: Skrobia i celuloza to substancje palne. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: mąka ziemniaczana, wata celulozowa, palnik, łuczywko, zlewka o pojemności 50 cm3, sitko, lejek, wężyk gumowy, szkiełko zegarkowe. Instrukcja: 1. Zbadaj palność skrobi. W tym celu wykonaj następujące czynności: a) Umieść niewielką ilość mąki na szkiełku zegarkowym i przyłóż do niej zapalone łuczywko. Obserwuj czy mąka ziemniaczana ulega spaleniu. b) Włóż wężyk gumowy w wąską część lejka (od dołu lejka). Wsyp mąkę ziemniaczaną do zlewki o pojemności 50 cm3. Następnie przesyp mąkę przez sitko do szerokiej części lejka. Lejek z mąką kieruj w stronę zapalonego palnika i dmuchaj w wężyk, rozpylając mąkę. Obserwuj efekty doświadczenia. 2. Zbadaj palność waty celulozowej. W tym celu umieść niewielką ilość waty na szkiełku i podpal ją za pomocą łuczywka.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono doświadczenie, które miało na celu zbadanie palności skrobi i celulozy.

Problem badawczy:

Czy skrobia i celuloza są substancjami palnymi?

Hipoteza:

Skrobia i celuloza to substancje palne.

Co było potrzebne:

  • mąka ziemniaczana;

  • wata celulozowa;

  • palnik;

  • łuczywko;

  • zlewka o pojemności 50 cm3;

  • sitko;

  • lejek;

  • wężyk gumowy;

  • szkiełko zegarkowe.

Przebieg doświadczenia:

W celu zbadania palności skrobi, umieszczono niewielką jej ilość na szkiełku zegarkowym i przyłożono do niej zapalone łuczywko. Następnie na nóżkę lejka założono gumowy wężyk. Do zlewki wsypano skrobię, a przez sitko przesypano skrobię do lejka. Lejek skierowano w stronę palnika i dmuchano przez wężyk tak, aby delikatnie rozpylić mąkę nad płomieniem palnika.

W celu zbadania palności waty celulozowej, niewielką jej ilość umieszczono na szkiełku zegarkowym i przyłożono do niej płonące łuczywko.

Obserwacje:

Mąka ziemniaczana w postaci zbitego proszku nie ulegała spaleniu, natomiast rozpylona – gwałtownie się spala (wybucha). Wata celulozowa spala się, czuć zapach palącego się papieru.

Wnioski:

Skrobia, jako główny składnik mąki ziemniaczanej, jest substancją palną. Celuloza również jest substancją palną.

1
Polecenie 9
RzZftpzbchAZ3
Obserwacje: (Uzupełnij). Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 9
RA8o6YwC9N13Q
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podsumowanie

  • Zarówno glukoza, jak i fruktoza, to białe, krystaliczne substancje stałe, które dobrze rozpuszczają się w wodzie. Wodne roztwory tych cukrów mają odczyn obojętny.

  • Glukoza i fruktoza są produktami procesu fotosyntezy.

  • Sacharoza jest substancją białą, krystaliczną, o słodkim smaku. Dobrze rozpuszcza się w wodzie.

  • Sacharoza nie ma właściwości redukujących, nie daje pozytywnego wyniku próby Trommera.

  • Skrobia i celuloza są białymi substancjami stałymi. Skrobia słabo rozpuszcza się w zimnej wodzie, a w gorącej tworzy kleik skrobiowy. Celuloza nie rozpuszcza się w wodzie, jest za to łatwopalna.

Słownik

cukry
cukry

nazywane czasem węglowodanami; grupa związków chemicznych zbudowanych z atomów węgla, wodoru i tlenu; ze względu na złożoność budowy, cukry dzielimy na proste i złożone

cukry złożone
cukry złożone

związki chemiczne składające się z co najmniej dwóch reszt cząsteczek cukrów prostych, połączonych ze sobą; cukry złożone można rozłożyć na cukry prostsze w wyniku odpowiednich przemian chemicznych; np. sacharoza, maltoza, skrobia, celuloza

cukry proste
cukry proste

cukry, których nie można rozłożyć na cukry prostsze;
z cukrów prostych, w wyniku odpowiednich reakcji chemicznych, mogą powstawać cukry złożone; np. glukoza, fruktoza

glukoza
glukoza

cukier prosty o wzorze sumarycznym C6H12O6; główny produkt fotosyntezy; jest białą, krystaliczną substancją stałą o słodkim smaku; dobrze rozpuszcza się w wodzie, a słabo w rozpuszczalnikach organicznych

fruktoza
fruktoza

cukier prosty o wzorze sumarycznym C6H12O6; ma podobne właściwości do glukozy, ale jest od niej słodsza

izomery
izomery

(gr. isos = równy, meros = część) 

związki chemiczne o identycznym wzorze sumarycznym, różniące się między sobą sposobem lub kolejnością łączenia się atomów lub różnym rozmieszczeniem atomów poszczególnych pierwiastków w przestrzeni; izomerami są między innymi glukoza i fruktoza

bg‑gold

Notatnik

R17TY7A3VUjRk
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.