E-materiały do kształcenia zawodowego

E‑book – Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie

ROL.05.3 Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie – technik agrobiznesu 331402

bg‑cyan

Kontrola marketingowa

Aby wdrożyć każdy plan marketingowy, niezbędna jest kontrola tego procesu. Jej głównym celem jest monitorowanie na bieżąco działalności firmy lub gospodarstwa w aspekcie działań marketingowych, rejestrowanie odchyleń od wyznaczonych celów oraz ewentualne przekazywanie informacji kierownictwu, które podejmuje decyzje korygujące.

Kontrola planu marketingowego jest procesem, który można podzielić na kilka faz:

RsJpGC2Dz3kQF1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ważnym elementem kontroli marketingowej jest także analiza rynku i konkurencji, która pozwala na monitorowanie trendów rynkowych i działań konkurencji oraz dostosowywanie działań marketingowych w celu zachowania konkurencyjności firmy.

System kontroli powinien stanowić instrument wczesnego ostrzegania przed nieprzewidzianymi następstwami (mogą to być np. załamania na rynku, nagłe wahnięcia kursu walut). Monitorowanie powinno umożliwić korektę tych działań, co do których istnieje przypuszczenie, że nie przebiegają zgodnie z planem.

Wyróżniamy kilka rodzajów kontroli marketingowej:

  • kontrola planu rocznego (w tym analiza sprzedaży, udziałów w rynku, finansowa itp.);

  • kontrola rentowności (szacowanie rentowności poszczególnych produktów);

  • kontrola efektywności działań (pracowników, reklamy itp.).

RP17e1txuxQLS
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.

Kontrola marketingowa jest procesem ciągłym i wymaga regularnej oceny wyników, aby dostosowywać działania marketingowe i osiągać zamierzone cele biznesowe. Jest to istotne narzędzie zarządzania marketingowego, które pozwala na odniesienie sukcesu przez firmę dzięki efektywnemu wykorzystaniu zasobów i dostosowywaniu działań do zmieniających się warunków rynkowych.

Miejsce na notatki

R1W5IS53SqroC