E‑book – Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie
ROL.05.3 Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie – technik agrobiznesu 331402
Kontrola marketingowa
Aby wdrożyć każdy plan marketingowy, niezbędna jest kontrola tego procesu. Jej głównym celem jest monitorowanie na bieżąco działalności firmy lub gospodarstwa w aspekcie działań marketingowych, rejestrowanie odchyleń od wyznaczonych celów oraz ewentualne przekazywanie informacji kierownictwu, które podejmuje decyzje korygujące.
Kontrola planu marketingowego jest procesem, który można podzielić na kilka faz:
Ważnym elementem kontroli marketingowej jest także analiza rynku i konkurencji, która pozwala na monitorowanie trendów rynkowych i działań konkurencji oraz dostosowywanie działań marketingowych w celu zachowania konkurencyjności firmy.
System kontroli powinien stanowić instrument wczesnego ostrzegania przed nieprzewidzianymi następstwami (mogą to być np. załamania na rynku, nagłe wahnięcia kursu walut). Monitorowanie powinno umożliwić korektę tych działań, co do których istnieje przypuszczenie, że nie przebiegają zgodnie z planem.
Wyróżniamy kilka rodzajów kontroli marketingowej:
kontrola planu rocznego (w tym analiza sprzedaży, udziałów w rynku, finansowa itp.);
kontrola rentowności (szacowanie rentowności poszczególnych produktów);
kontrola efektywności działań (pracowników, reklamy itp.).

Kontrola marketingowa jest procesem ciągłym i wymaga regularnej oceny wyników, aby dostosowywać działania marketingowe i osiągać zamierzone cele biznesowe. Jest to istotne narzędzie zarządzania marketingowego, które pozwala na odniesienie sukcesu przez firmę dzięki efektywnemu wykorzystaniu zasobów i dostosowywaniu działań do zmieniających się warunków rynkowych.