Lesson plan (Polish)
Temat: Współrzędne geograficzne - ćwiczenia
Adresat
Uczeń klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
VI. Współrzędne geograficzne: szerokość i długość geograficzna; położenie matematyczno‑geograficzne punktów i obszarów; rozciągłość południkowa i równoleżnikowa.
Uczeń:
1. odczytuje szerokość i długość geograficzną wybranych punktów na globusie i na mapie;
2. na podstawie podanych współrzędnych geograficznych wskazuje położenie punktów i obszarów na mapach w różnych skalach;
3. wyznacza w terenie współrzędne dowolnych punktów( za pomocą mapy lub GPS)
Cel lekcji
Określanie długości i szerokości geograficznej punktów na mapie oraz określanie położenia danego obiektu geograficznego.na podstawie współrzędnych geograficznych.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
precyzyjnie określisz położenie geograficzne różnych punktów i obiektów na kuli ziemskiej ;
określisz obiekty geograficzne na podstawie podanych współrzędnych geograficznych;
posługiwał się GPS lokalizując miejscowości.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Rozpoczyna zajęcia od przypomnienia pojęć dotyczących szerokości i długości geograficznej. Posługuje się schematem przedstawiającym pojęcie długości i szerokości geograficznej. Następnie wykorzystuje ilustrację „Siatka kartograficzna i geograficzna” w celu naprowadzenia uczniów do dalszej pracy na lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie wykorzystują planszę interaktywną do uporządkowania swojej wiedzy.
Nauczyciel rozdaje atlasy geograficzne i globusy fizyczne każdej parze uczniów. Uczniowie wykonują następujące zadania:
- korzystając z siatki geograficznej określ współrzędne geograficzne Londynu, Rzymu i Waszyngtonu,
- korzystając z wybranej przez siebie siatki kartograficznej, określ współrzędne geograficzne Barcelony, Seulu, Wilna;
- określ współrzędne geograficzne wysp: Krety, Madagaskaru, Jawy;
- wyrysuj siatkę kartograficzną, wpasowując w nią jedną z wybranych wysp.Uczniowie omawiają wykonaną pracę na forum klasy, porównują wyniki.
Uczniowie, pracując w parach i korzystając z mapy fizycznej Polski, określają położenie geograficzne następujących miast: Grudziądz, Elbląg, Lublin, Zielona Góra, Kalisz. Odczytują współrzędne geograficzne z dokładnością do stopni i minut. Wskazani uczniowie podają wyniki swojej pracy.
Uczniowie w telefonach komórkowych uruchamiają urządzenie GPS i lokalizują podaną miejscowość na przykład Krynicę Morską. Odczytują informacje, które podaje GPS. Dyskusja na forum klasy na temat wykorzystania nowoczesnej technologii i jej skuteczności.
Uczniowie wykonują ćwiczenie polegające na rozpoznawaniu obiektów na podstawie podanych współrzędnych.
Faza podsumowująca
Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.
Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
GPS - (ang. Global Positioning System) najczęściej stosowany system nawigacji satelitarnej; został stworzony przez Departament Obrony USA i obejmuje swoim zasięgiem całą Ziemię; kilkadziesiąt specjalnych satelitów umożliwia namierzenie każdego z odbiorników GPS na Ziemi.
siatka geograficzna - układ południków i równoleżników na kuli ziemskiej lub na globusie
siatka kartograficzna - układ południków i równoleżników na mapie
Teksty i nagrania
Geographical coordinates - exercises
The system of meridians and parallels (including the poles and equator) shown on a model of the Earth, that is, a globe, is known as a geographical grid. If we use specialist mathematical methods, this can be depicted on a flat surface. This is known as a cartographic grid and can be the basis for plotting maps.
Modern electronic devices and the whole system associated with them make it very easy to precisely determine the geographical coordinates of any place on Earth. This can be done by using a GPS (ang. Global Positioning System).
Use the application from the e‑textbook and identify the location of the points marked on the map, them complete the following exercise.