Lesson plan (Polish)
Temat: Polska i świat w okresie II wojny światowej (lekcja powtórzeniowa)
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XXXII. Wojna obronna Polski we wrześniu 1939 r. Agresja Niemiec (1 września) i Związku Sowieckiego (17 września). Uczeń:
1. charakteryzuje położenie międzynarodowe Polski w przededniu wybuchu II wojny światowej;
2. opisuje i omawia etapy wojny obronnej i wskazuje na mapach położenia stron walczących.
XXXIII. II wojna światowa i jej etapy. Uczeń:
1. przedstawia oraz sytuuje w czasie i przestrzeni przełomowe wydarzenia II wojny światowej (polityczne i militarne);
2.charakteryzuje politykę Niemiec na terenach okupowanej Europy; przedstawia zagładę Żydów oraz Romów i eksterminację innych narodów; zna przykłady bohaterstwa Polaków ratujących Żydów z Holokaustu;
5. przedstawia bezpośrednie skutki II wojny światowej, w tym problem zmiany granic i przesiedleń ludności.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń utrwali wiedzę z zakresu Polska i Świat w okresie II wojny światowej.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
jak przebiegała wojna obronna w 1939 r.;
jak wyglądała okupacja niemiecka i radziecka ziem polskich;
jak przebiegała eksterminacja podbitych narodów;
jak wyglądała II wojna i jej etapy;
jaka była polityka wielkich mocarstw względem Polski;
jakie były skutki i bilans wojny.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.
Faza realizacyjna
Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.
Analiza SWOT. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i informuje, że zadaniem każdej z nich będzie przeprowadzenie analizy SWOT pewnej sytuacji. Nauczyciel opisuje uczniom sytuację problemową wraz pomysłem rozwiązania problemu, a potem prosi, by uczniowie przygotowali odpowiedź, jakie wady i zalety miałoby takie rozwiązanie. Jakie szanse i zagrożenia niosłoby ze sobą? Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują swoje analizy i wspólnie z nauczycielem je omawiają. Następnie nauczyciel inicjuje krótką dyskusję.
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Zatrzymuje je po jednym‑dwóch zdaniach, prosząc wybranego ucznia o opowiedzenie tego, co przed chwilą usłyszał, własnymi słowami.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie analizują galerię ilustracji i wykonują Polecenie 2. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 2.
Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Napisz krótką notatkę dotyczącą tematów poruszanych na lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Totalitaryzm – system rządów politycznych połączony z uzasadniającą jego istnienie ideologią, która głosi całkowite podporządkowanie jednostki i pełną kontrolę przez państwo społeczeństwa.
Pakt Ribbentrop‑Mołotow – porozumienie zawarte między ZSRS i III Rzeszą 23 sierpnia 1939 r., jego tajny protokół przewidywał m.in. podział ziem polskich.
Faszyzm – doktryna polityczna i ustrojowa powstała na początku lat 20. XX we Włoszech. Głosiła kult państwa i solidaryzm społeczny, występując przeciwko demokracji, liberalizmowi i pluralizmowi politycznemu. Był ustrojem totalitarnym.
Okupacja – czasowe zajęcie jakiegoś terenu (np. państwa) przez wrogie siły i wprowadzenie tam swojej władzy.
Generalne Gubernatorstwo – utworzone na części ziem polskich, nie wcielonych do III Rzeszy jednostka terytorialna nad którą władzę cywilną i wojskową sprawowały hitlerowskie Niemcy.
Deutsche Volksliste – niemiecka lista narodowościowa podzielona na 4 kategorie oznaczające stopień pochodzenia niemieckiego. Osoby wpisane na Volkslistę, w zależności od kategorii, miały pewne przywileje w porównaniu z ludnością polską.
Roboty przymusowe – prace wykonywane przez pracowników wbrew swojej woli, za którą nie otrzymują oni wynagrodzenia lub było ono bardzo niewielkie.
Tajne komplety – określenie nielegalnych zajęć i wykładów organizowanych poza szkołami w okresie zaborów lub okupacji. Najczęściej odbywało się w prywatnych domach.
Deportacja – przymusowe przesiedlenie (wywózka), najczęściej do odległego miejsca, połączone z ograniczeniem wolności.
Propaganda – celowe działania, które mają doprowadzić do określonych zachować i poglądów. Służy ona do upowszechnienia dogodnych informacji dla nadawcy. W języku potocznym synonim kłamstwa i manipulacji.
Zbrodnia katyńska – zbrodnia popełniona przez policję polityczną Związku Sowieckiego na Polakach wiosną 1940 roku. Wzięci do niewoli Polacy (ponad 21 tys. ludzi) uznani za „wrogów władzy sowieckiej” zostali zamordowani strzałem w tył głowy. Przez 50 lat (1940‑1990) władze ZSRS zaprzeczały swojej odpowiedzialności za ten czyn.
Holokaust – zaplanowany, instytucjonalnie zorganizowany i systematycznie przeprowadzony przez nazistowskich Niemców i ich pomocników mord na prawie 6 milionach europejskich Żydów w latach II wojny światowej.
Obóz koncentracyjny – odizolowane miejsce przetrzymywania znacznej liczby osób bez wyroku sądowego, które uznano za niepożądane lub niewygodne dla władz. Miał służyć izolacji, niewolniczej pracy i eksterminacji osób tam przebywających.
Getto – wydzielona część miasta przeznaczona do zamieszkania przez Żydów, utworzona przez władze III Rzeszy na terenach okupowanych. Mieszkający w niej Żydzi żyli w bardzo trudnych warunkach.
Żegota – Rada Pomocy Żydom; polska podziemna organizacja działająca w czasie II wojny światowej niosąca pomoc prześladowanym Żydom.
Sprawiedliwy wśród narodów świata – odznaczenie izraelskie nadawane osobom, które bezinteresownie i z narażeniem życia ratowały Żydów podczas II wojny światowej.
Kolaboracja – współpraca z wrogiem, zaborcą lub okupantem
Dziwna wojna – określenie sytuacji trwającej od września 1939 do maja 1940 r. wojny na froncie zachodnim. Gdzie po formalnym wypowiedzeniu wojny przez Wielką Brytanię i Francję nie nastąpiły działania zbrojne.
Kapitulacja – poddanie się części lub całości wojska przeciwnikowi. Może być bezwarunkowa lub pod pewnymi wcześniej ustalonymi warunkami. Najczęściej kończy konflikt zbrojny.
Ruch oporu – oddziały, których celem jest walka z okupantem kraju najczęściej sposobami partyzanckimi. Swoją działalność rozpoczynają najczęściej po zaprzestaniu regularnych działań wojennych.
Alianci – państwa walczące przeciwko Niemcom i ich sojusznikom podczas II wojny światowej
Bitwa o Anglię – kampania lotnicza toczona między lotnictwem niemieckim i brytyjskim od lipca do października 1941 r. Jej celem była obrona Anglii przed atakami niemieckimi i planowanym desantem morskim. Zakończyła się zwycięstwem wojsk alianckich, co uniemożliwiło III Rzeszy desant na Wyspy Brytyjskie.
Polskie Siły Zbrojne (PSZ) – polskie formacje wojskowe utworzone jesienią 1939 r. na Zachodzie Europy, na podstawie porozumień z Francją i Wielką Brytanią. Dowodził nimi Naczelny Wódz. Istniały do 1947 r., kiedy to zostały rozwiązane przez Brytyjczyków.
Polskie Państwo Podziemne – istniejące w czasie II wojny światowej tajne struktury państwa polskiego na terenach okupowanych przez III Rzeszę i ZSRS. Istniało od 27 września 1939 do 1 lipca 1945 roku.
Rząd na uchodźstwie – polski rząd w latach 1939‑1990 będący jedyną legalną, w świetle polskiego prawa, kontynuacją władz Rzeczypospolitej Polskiej po wybuchu II wojny światowej. Jego siedzibą był najpierw Paryż, następnie Angers, a od 1940 r. Londyn. Zakończył swoją działalność po wyborze Lecha Wałęsy na prezydenta Polski.
Armia Krajowa (AK) – Siły Zbrojne w Kraju; tajne siły zbrojne Polskiego Państwa Podziemnego w czasie II wojny światowej działające na okupowanych ziemiach Rzeczypospolitej Polskiej. Były podporządkowane Naczelnemu Wodzowi. Pierwszym dowódcą został gen. Stefan Grot‑Rowecki. Działała od 14 lutego 1942 do 19 stycznia 1945 r. i liczyła nawet do 390 tys. żołnierzy.
Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego (PKWN) – marionetkowy i tymczasowy organ władzy wykonawczej Rzeczypospolitej Polski utworzony w 1944 r. i zdominowany przez komunistów. Działał pod ścisłą kontrolą Stalina.
Akcja „Burza” – operacja militarna zorganizowana przez Armię Krajową przeciwko niemieckiemu wojsku w ostatnich dniach okupacji, tuż przed wkroczeniem na ziemie polskie Armii Czerwonej. Rozpoczęła się w styczniu 1944 r. i jej głównym celem było pokazanie władzy sowieckiej, że na wyzwolonych terenach gospodarzami są Polacy.
Armia Czerwona – siły zbrojne Rosji Sowieckiej w latach 1918‑1946.
Wielka Trójka – określenie przywódców mocarstw alianckich podczas II wojny światowej (Stanów Zjednoczonych – Roosevelt; Wielkiej Brytanii – Churchill; ZSRS - Stalin), którzy omawiali sprawy wojenne i kształt przyszłego świata na konferencjach międzynarodowych w Teheranie (1943), Jałcie i Poczdamie (obie 1945).
Sojusznicza Rada Kontroli – urząd powołany do życia po kapitulacji Niemiec w maju 1945 r., w skład którego wchodzili przedstawiciele zwycięskich mocarstw – Wielkiej Brytanii, USA, ZSRS oraz Francji. Był najwyższym organem prawodawczym i administracyjnym działającym na terenie okupowanych Niemiec. Jego powołanie przewidziano na konferencji w Jałcie w lutym 1945 r.
ONZ – Organizacja Narodów Zjednoczonych – organizacja międzynarodowa, następczyni Ligii Narodów, powstała w październiku 1945 r. Jej głównymi celami są zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego, rozwój współpracy między narodami oraz promocja przestrzegania praw człowieka.
Blitzkrieg – inaczej wojna błyskawiczna, termin oznaczający szybki i zmasowany atak siłami zbrojnymi, najczęściej wszystkich typów (lotnictwo, marynarka, wojska lądowe), w celu zajęcia kraju.
Wielka wojna ojczyźniana – propagandowy termin określający wojnę sowiecko‑niemiecką z lat 1941‑1945.
Państwa Osi – państwa należące do obozu sojuszu III Rzeszy, Włoch i Japonii, walczące przeciw aliantom podczas II wojny światowej.
Lend‑Lease Act – dosłownie umowa pożyczki‑dzierżawy, ustawa z 1941 r. pozwalająca prezydentowi Stanów Zjednoczonych sprzedawać i udostępniać rządom innych państw broni, amunicji i innych towarów z obszaru obronności.
Teksty i nagrania
Poland and the World During World War II (revision class)
World War II erupted on 1 September 1939 and was the largest conflict in human history. 61 states and over 110 million people took part in it, and war operations were conducted in the entire world. The first victim of Nazi Germany’s and the Soviet Union’s offensive. In the next years, the two great totalitarian (respectively, Nazi and Communist) states conquered almost the entire Europe, as well as significant portions of Africa and Asia. The world was divided between the anti‑Hitler coalition (e.g. Poland, Great Britain, France) and the Axis, led by the Third Reich, Japan, and Italy.
The German attack on the USSR on 22 June 1941 (until then, the two states were allies), as well as the Japanese attack on the United States on 7 December 1941 were the breakthrough moments in the war – both the USSR and the United States joined the war against Hitler, creating a great coalition. From then on, the decisions of the so‑called Big Three – that is, the leaders of the USA, Great Britain, and the USSR that would met during conferences between the allies – would set the tone for the subsequent stages of war. They were the ones to decide the next moves and prepare plans for what the world would look like after the conflict. The culmination point of World War II was the German losses in Russia in the battles of Stalingrad (1942‑1943) and Kursk (1943). Due to them, they lost their military potential, and suffered large losses of manpower. This allowed the Allies to launch their counteroffensive, and finally defeat the Third Reich and its military in 1945. The war in Europe ended with the surrender of Berlin in May, and that of Japan in September 1945.
The war turned out to be the most brutal conflict in the history of mankind. Millions of people – not just soldiers, but, above all, civilians – lost their lives in it. Planned extermination of nations (the Holocaust), ethnic minorities (the genocide of the European Roma) and social groups (clergy, intelligentsia) took place on an unprecedented scale. Many towns and villages, cultural goods, works of art – none of which bore any military potential – were destroyed. Attempts to account for the crimes were undertaken by the Allied interstate tribunals.