Lesson plan (Polish)
Temat: Rozpuszczalność substancji – rozpuszczalność i krzywe rozpuszczalności
Adresat
Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)
Podstawa programowa
Szkoła podstawowa. Chemia.
V. Woda i roztwory wodne. Uczeń:
5) definiuje pojęcie rozpuszczalność; podaje różnice między roztworem nasyconym i nienasyconym;
6) odczytuje rozpuszczalność substancji z tabeli rozpuszczalności lub z wykresu rozpuszczalności; oblicza masę substancji, którą można rozpuścić w określonej ilości wody w podanej temperaturze.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń wyjaśnia pojęcie rozpuszczalności i interpretuje krzywe rozpuszczalności w celu określenia rozpuszczalności substancji
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
interpretować krzywe rozpuszczalności w celu określenia rozpuszczalności substancji;
rozróżniać pojęcia: roztwóoru nasyconego, roztworu nienasyconyego oraz roztworu rozcieńczonego i roztworu stężonego;
opisywać zmiany rozpuszczalności ciał stałych i gazów w wodzie w zależności od temperatury.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone;
sprzęt, szkło laboratoryjne oraz odczynniki do obserwacji – patrz opis eksperymentu w komentarzu metodycznym.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).
Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.
BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przypomina uczniom, że na poprzedniej lekcji pojawiło się pojęcie rozpuszczalności. Nie zostało jednak jeszcze dokładnie zdefiniowane i nastąpi to na niniejszych zajęciach. Podkreśla, że cukier czy sól kuchenna bardzo dobrze rozpuszczają się w wodzie, ale nie każdą ich ilość można rozpuścić w szklance wody. W celu wyjaśnienia tego zjawiska nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej film „Rozpuszczanie soli kamiennej i cukru w określonej ilości wody i temperaturze” z abstraktu. Po projekcji zachęca uczniów do dyskusji na temat obserwacji, analizy otrzymanych podczas eksperymentu wyników i wnioskowania oraz zanotowania (także z wcześniejszym ustaleniem pytania badawczego i hipotezy) informacji w dzienniku obserwacji w abstrakcie. Zadaje pytanie uczniom: „Co to jest rozpuszczalność? Jak można ją zdefiniować, odnosząc się do przeprowadzonego eksperymentu?”.
Nauczyciel prosi uczniów o wspólną analizę tabeli „Rozpuszczalność różnych substancji stałych w gramach na 100 g wody w zależności od temperatury” w abstrakcie.
Prowadzący zajęcia odwołuje uczniów do tabeli „Rozpuszczalność przykładowych substancji gazowych w gramach na 100 g wody w zależności od temperatury” w abstrakcie, prosi o jej analizę i zadaje pytanie: „Jak wraz z temperaturą zmienia się rozpuszczalność gazów i substancji stałych w wodzie?” – pogadanka.
Nauczyciel, odnosząc się do wcześniej zaprezentowanego filmu „Rozpuszczanie soli kamiennej i cukru w określonej ilości wody i temperaturze” z abstraktu, nawiązuje do tabeli z wynikami mas zlewek z roztworami w zależności od temperatury. Wskazuje na to, że im wyższa temperatura roztworu, tym więcej można rozpuścić danej substancji w tej samej ilości wody. Wyniki rozpuszczalności substancji można wykorzystać i zaznaczyć na wykresie – łącząc je ze sobą, można wykreślić tzw. krzywą rozpuszczalności. W tym miejscu nauczyciel wyświetla na prezentacji wykres krzywych rozpuszczalności ciał stałych korzystając z abstraktu – ilustracja „Krzywe rozpuszczalności przykładowych substancji stałych” i objaśnia sposób czytania z wykresu. Następnie wyświetla na tablicy multimedialnej film z zasobu zewnętrznego, np. z portalu Scholaris, dotyczący krzywych rozpuszczalności i wpływu temperatury na rozpuszczalność” – uczniowie oglądają i analizują materiał w nim zawarty. Dzięki temu ćwiczeniu usprawnią umiejętność posługiwania się krzywą rozpuszczalności i przekonują się, że każda substancja ma inną, charakterystyczną dla siebie rozpuszczalność zależną od temperatury.
Prowadzący zajęcia odwołuje uczniów do abstraktu i prosi o wykonanie ćwiczeń interaktywnych (praca indywidualna).
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:
Dziś nauczyłem się…
Zrozumiałem, że…
Zaskoczyło mnie…
Dowiedziałem się…
W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
krzywa rozpuszczalności – wykres przedstawiający zależność rozpuszczalności danej substancji od temperatury
rozpuszczalność – określa maksymalną ilość substancji, jaka może rozpuścić się w 100 g rozpuszczalnika w danej temperaturze i pod stałym ciśnieniem
roztwór nasycony – roztwór, który w danej temperaturze zawiera maksymalną ilość substancji rozpuszczonej, a dodana kolejna do niej porcja substancji nie ulega rozpuszczeniu
roztwór nienasycony – roztwór, który w danej temperaturze nie zawiera maksymalnej ilości substancji rozpuszczonej i w którym można rozpuścić dodatkową porcję tej substancji
roztwór rozcieńczony – roztwór, który zawiera co najmniej kilkakrotnie mniej substancji rozpuszczonej niż roztwór stężony
roztwór stężony – roztwór, w którym ilość substancji rozpuszczonej jest taka sama jak w roztworze nasyconym lub niewiele mniejsza
Teksty i nagrania
Solubility of substances - solubility and solubility curves
Many substances, e.g. methanol, can be dissolved in water in unlimited amounts. There are substances that only dissolve in it to a small extent (e.g., in quantity g in 100 g water). There are also well‑soluble substances, the amount of which in the solution may exceed four times the mass of water.
The measure of the ability of a substance to dissolve in water is solubility. It defines the maximum amount of substance that can dissolve in a fixed mass or volume of solvent at a given temperature and under constant pressure. In physical and chemical tables, solubility is most often expressed as the number of grams of substance that can be dissolved in 100 g of water at a given temperature and under constant pressure. This data was determined experimentally.
On the basis of numerical data showing the dependence of the solubility of the substance on the temperature, a diagram is made called the solubility curve.
The solubility curve allows you to determine how the solubility of a given substance changes depending on the temperature. It also provides information whether it is a significant change or a small change. From the graph you can also read the amount of substance that can dissolve up to 100 g of water.
Different amounts of various substances dissolve in the same volume of water.
The amount of solid dissolved in water depends on the temperature and usually grows with its increase.
As the temperature rises, the amount of gas dissolved in the water decreases.
The maximum amount of substance that can dissolve in a fixed mass or volume of solvent at a given temperature and under constant pressure is called solubility. It can be expressed as the number of grams of substance that can be dissolved in 100 g of solvent at a given temperature and under constant pressure.
The graph showing the dependence of the solubility of a given substance on the temperature is called the solubility curve.