Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Władza ustawodawcza w Polsce

Autorka: Anna Rabiega

Adresat:

Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej

Podstawa programowa:

XI. Demokracja w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

3) wyjaśnia zasadę przedstawicielstwa (demokracji pośredniej); przedstawia zasady wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasady działania i najważniejsze kompetencje izb parlamentu.

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń przedstawia zasady ustroju Rzeczypospolitej Polskiej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, kto może zostać wybrany do Sejmu i Senatu oraz przedstawia sposób organizacji wyborów parlamentarnych.

  • prezentuje organizację wewnętrzną obu izb parlamentu.

  • analizuje różnice między immunitetem materialnym i formalnym posłów i senatorów oraz dyskutuje wady i zalety przyznania immunitetu parlamentarzystom.

  • analizuje funkcje parlamentu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku obcym,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody nauczania:

  • dyskusja,

  • WebQuest,

  • analiza tekstu źródłowego,

  • rybi szkielet,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem infografiki, schematów interaktywnych, ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • indywidualna,

  • w parach,

  • grupowa,

  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku: Po co nam partie polityczne?, What do we need political parties for?,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wprowadzająca:

1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, kto i jak może zostać członkiem parlamentu oraz jak funkcjonuje ten organ władzy.

2. Nauczyciel informuje uczniów, że za pomocą rybiego szkieletu ustalą, jakie warunki powinna spełniać osoba, która chce zostać posłem lub senatorem. W razie potrzeby wyjaśnia uczniom tę metodę. Zapisuje na tablicy (w głowie ryby) problem do rozwiązania „Chcę zostać parlamentarzystą” i wyznacza moderatora, który zapisuje na tablicy („ości” główne i mniejsze) pomysły kolegów i koleżanek. Chętni/wybrani uczniowie podają swoje pomysły na kryteria, jakie muszą spełniać kandydaci na posłów i senatorów.

Następnie nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali art. 62 i 99 Konstytucji RP z abstraktu, zweryfikowali i uzupełnili swoje pomysły. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie ćwiczenia.

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel prosi uczniów, aby dobrali się w pary. Jedna osoba zapozna się ze schematem interaktywnym „The rules of elections to the Sejm of the Republic of Poland” dotyczącym wyborów do Sejmu, druga z zasadami wyborów do Senatu (schemat „The rules of elections to the Senate of the Republic of Poland”). Zadaniem uczniów będzie wyjaśnić sobie nawzajem te zasady. Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania. Następnie nauczyciel prosi chętnych uczniów o przedstawienie zasad, przy czym o każdej z izb opowiadają ci uczniowie, którym zasady wyboru do danej izby były wyjaśniane przez kolegę lub koleżankę.

2. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, jakimi przywilejami cieszą się parlamentarzyści. Następnie prosi uczniów, aby przeczytali art. 105 i 108 Konstytucji RP w abstrakcie i rozwiązali Ćwiczenie 2. Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania. Uczniowie rozwiązują zadanie dotyczące immunitetu materialnego i formalnego, a następnie wspólnie z nauczycielem sprawdzają poprawność swoich odpowiedzi. Nauczyciel pyta, jak uczniowie rozumieją pojęcie immunitetu materialnego i formalnego, a następnie inicjuje krótką dyskusję, czemu służą immunitety i czy takie rozwiązanie ma jakieś wady. Na zakończenie dyskusji nauczyciel przeprowadza w klasie głosowanie za lub przeciw utrzymaniu immunitetów parlamentarnych.

3. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Informuje ich, że będą pracować metodą WebQuest i w razie potrzeby wyjaśnia tę metodę. Każdej z grup przydziela inną funkcję parlamentu. Zadaniem uczniów jest znalezienie w internecie trzech różnych przykładów realizacji każdej z funkcji. Nauczyciel informuje uczniów, że najpierw powinni przeczytać w e‑podręczniku, na czym polega przydzielona im funkcja parlamentu. Wyznacza czas na realizację zadania. Po upływie wyznaczonego czasu reprezentanci grup przedstawiają na forum klasy funkcję i rezultaty swoich poszukiwań. W razie potrzeby nauczyciel koryguje i uzupełnia wypowiedzi uczniów.

4. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej infografikę przedstawiającą organy Sejmu i Senatu. W trakcie rozmowy nauczającej pomaga uczniom ustalić, czym zajmują się poszczególne organy obu izb. Prawidłowe odpowiedzi uczniów nauczyciel zapisuje w odpowiednim miejscu tablicy (obok odpowiedniego organu). Nauczyciel prosi chętnego/wybranego ucznia o podsumowanie ćwiczenia.

Faza podsumowująca:

1. W ramach podsumowania wiadomości uczniowie rozwiązują Ćwiczenie 1. Wspólnie z nauczycielem sprawdzają poprawność odpowiedzi.

2. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:

  • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

  • Co było łatwe, a co trudne?

  • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

Chętni/wybrani uczniowie podsumowują zajęcia.

3. Propozycja zadania domowego:

a. Przedstaw dwa argumenty przemawiające za tym, że immunitet poselski powinien zostać utrzymany i dwa za tym, że powinien zostać zniesiony.

b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

to be vested in
to be vested in
RTKmHpOeUA7PR
Nagranie słówka: to be vested in

być powierzony (w posiadaniu)

gentry
gentry
RnJ5WbuVZBo0m
Nagranie słówka: gentry

szlachta

thus
thus
R1AZiFenAaO8z
Nagranie słówka: thus

a zatem, w ten sposób

eligible
eligible
R1Y4Wv7spJuAl
Nagranie słówka: eligible

uprawniony

to attain
to attain
RUtwN154k4jCG
Nagranie słówka: to attain

osiągać

legal incapacitation
legal incapacitation
R1ZKH7J58rD8f
Nagranie słówka: legal incapacitation

ubezwłasnowolnienie

intentional indictable offence
intentional indictable offence
R1Cu2Q1lVYi6K
Nagranie słówka: intentional indictable offence

przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego

chamber
chamber
RwX6kiLCrs4V1
Nagranie słówka: chamber

izba

to convene
to convene
RUXytsMiU4xIB
Nagranie słówka: to convene

zwoływać

to impose
to impose
RHtEQBtRN2cdv
Nagranie słówka: to impose

nakładać

vacated
vacated
RI8h5X8fFDnAR
Nagranie słówka: vacated

opróżniony

advisory
advisory
R1X8ryZ2YsG3X
Nagranie słówka: advisory

doradczy

consultative
consultative
RGOY4GdxN3aSl
Nagranie słówka: consultative

konsultacyjny

subsidiary
subsidiary
Rz5qhodRYahkF
Nagranie słówka: subsidiary

pomocniczy

scrutiny
scrutiny
R2ll4ylhoofxd
Nagranie słówka: scrutiny

kontrola, nadzór

primarily
primarily
REB1tHQBtniSz
Nagranie słówka: primarily

przede wszystkim

subordinate to
subordinate to
RUDNpf9EVbjz5
Nagranie słówka: subordinate to

podporządkowany

dismissal
dismissal
R1NrOlfuVu7m0
Nagranie słówka: dismissal

zwolnienie, dymisja

so‑called
so‑called
R1XFSe1JaY4hZ
Nagranie słówka: so‑called

tak zwany

to be held accountable for
to be held accountable for
RvbkdaM2e1BYv
Nagranie słówka: to be held accountable for

zostać pociągniętym do odpowiedzialności

scope
scope
Ru5t2E1bRCv8r
Nagranie słówka: scope

zakres

thereof
thereof
R5X1FiPPFxCDA
Nagranie słówka: thereof

odtąd, tego, z tego, od tego

to infringe
to infringe
R1Xc8Qa6PbMGv
Nagranie słówka: to infringe

naruszyć

expiry
expiry
R6xInLtmIrsKX
Nagranie słówka: expiry

wygaśnięcie

consent
consent
Rh1aCYTJMoIrl
Nagranie słówka: consent

zgoda

instituted
instituted
RoNGqScML6t8F
Nagranie słówka: instituted

ustanowiony

statute of limitation
statute of limitation
RVal3Iv1fpSZO
Nagranie słówka: statute of limitation

przedawnienie, bieg przedawnienia

equivalent
equivalent
R1TEjFZtLVFDe
Nagranie słówka: equivalent

równowartość

to be brought to criminal accountability
to be brought to criminal accountability
RWJWloGcUvEXY
Nagranie słówka: to be brought to criminal accountability

zostać pociągniętym do odpowiedzialności karnej

instance
instance
ROWS1h9ebRtIN
Nagranie słówka: instance

wypadek, przypadek

to detain
to detain
R4nQnjSGBCZjC
Nagranie słówka: to detain

zatrzymywać

apprehended in the commission of an offence
apprehended in the commission of an offence
RZaT9rEuJ6KBs
Nagranie słówka: apprehended in the commission of an offence

złapany na gorącym uczynku

to release
to release
R1NaM6lTmZ9yf
Nagranie słówka: to release

zwalniać, uwalniać

virtually
virtually
RTIANvaeHNJBl
Nagranie słówka: virtually

niemal, praktycznie, właściwie

exclusively
exclusively
R1KnpXlcxLwLL
Nagranie słówka: exclusively

wyłącznie

Teksty i nagrania

R1duvCP6nKvdO
nagranie abstraktu

The legislative power – the Sejm and the Senate

Poland has one of the oldest parliamentary traditions in the world. Already in the 15th century, the Polish gentry had the right to elect representatives to the Sejm and thus decide on the most important matters of the state.

Who is eligible to elect deputies and senators in Poland?

Who is eligible to be elected as a deputy or a senator?

The rules of elections to the Sejm of the Republic of Poland

Internal organization of the Sejm and the Senate

Deputies may form parliamentary clubs and deputies’ groups based on a political principle in the Sejm. The club is composed of at least 15 deputies, and a group – of at least 3 deputies.

Organs of the Sejm

The Marshal of the Sejm is elected at the first sitting of the chamber. Usually, this function is offered to a representative of the largest parliamentary club. The Marshal defends the rights and dignity of the Sejm, represents the chamber in relations with other state organs, convenes the sittings of the Sejm and presides over the debates. In addition, the Constitution of the Republic of Poland imposes some responsibilities on the Marshal that are not directly related to the work of the chamber. These include acting as the President of the Republic when he is unable to hold office or when the office of President is vacated (e.g. because of the death of the President).

The Presidium of the Sejm is composed of the Marshal and Deputy Marshal of the Sejm. The competences of the Presidium of the Sejm are quite limited. They are mainly connected with the organization of the work of the Sejm and its organs.

The Council of Elders consists of the Marshal, deputy marshals, presidents or vice presidents of the parliamentary clubs, as well as representatives of the deputies’ groups. The Council is an advisory body of the Sejm of a consultative nature.

The Committees of the Sejm are subsidiary organs of the Sejm which deal with the consideration, giving opinions and preparation of the matters that are the subject of the debates if the Sejm.

The internal organization of the Senate is almost identical to the Sejm.

You can read more about the organization of the Sejm and about the Senate on the website. English versions available.

Functions of the parliament

The legislative function consists in adoption of legal acts (statutes). This is the basic and most important function of the Sejm and the Senate.

The scrutiny function refers primarily to the government and administration subordinate to the government. The deputies may demand information on a given issue from a government member in written or oral form at a sitting of the Sejm of committee. As a consequence of assessment of the government’s functioning measures can be taken by the Sejm such as dismissal of an individual from a state post, e.g. a minister in consequence of a vote on non‑confidence. The Senate does not participate in the scrutiny function.

The creative (formative) function consists in appointing other constitutional organs of the state or persons who are members of such bodies. The powers in this respect are divided between the Sejm and the Senate, although the lower chamber has larger competence.

The European function of the parliament (since 2004) consists in the possibility of the Sejm and the Senate to influence EU legislation and is regulated in EU treaties.

To carry out parliamentary mandate it is very important to guarantee the independence of deputies and senators. To this end, all the members of Polish parliament enjoy the so‑called immunity.

The Sejm and the Senate are constitutional bodies of legislative power. Both chambers are elected by universal suffrage. The elections take place on the same day, but according to different electoral systems. The internal organization of both chambers and the legal status of deputies and senators are virtually identical. Taking into account the legislative and creative functions, competences belong to both chambers. However, the lower chamber has a stronger position. The biggest difference is in the control function. Competences in this area belong exclusively to the Sejm.